Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3588
Det foregår en forenkling av alt man gjør for tiden. Alt fra hurtigmat til hurtige løsninger og patenter, der målet er å få tiden til å gå fort når man skal gjøre ting som må gjøres, som husarbeid og matlaging. Hvorfor skal det være slik?

Hver gang man skrur på en radio, en TV eller leser en avis, så finner man annonser og reklamer som reklamerer for nye produkter som skal forenkle hverdagen din.
Først var det oppvaskbriketter (fordi det er så tungvint å faktisk helle litt pulver oppi oppvaskmaskinen) så kom det oppvaskbriketter som har plast rundt seg som man slipper å ta av! Det oppløser seg i vann! Og da sparte man altså 1 1/2 sekund på å slippe å ta av plasten. Slike patenter og ordninger er vi omringet av i dagens Norge. Er dette nødvendig?

Det er et kjent problem at stress er et større og større problem i Norge. Det fører til fedme, kviser, sykdommer og andre styggdommer i følge undersøkelser. Hvorfor stresser vi oss rundt? Personlig tror jeg det er jaget etter penger. Å jobbe mer, lykkes på jobben og gå opp i rang. Kapitalismen. MEN selvfølgelig er det flere faktorer som spiller inn, og her tror jeg denne forenklingen av Norge bidrar til mer stress.
Man stresser med å fullføre oppgaver i hjemmet, på jobben og på skolen, og da trenger man tid. Altså er jo oppvaskbriketter som man sparer noen sekunder på å bruke genialt! Da sparer man faktisk to sekunder, som kan brukes til annet arbeid!

Jeg spør meg selv; hvor blir det av det folkelige Norge, der stress er et relativt ukjent ord, og der jaget etter mer penger ikke fins? Hvorfor fins det ris som skal koke på to minutter? Kan vi ikke ta oss tid til å faktisk bruke tid på å lage mat? Kan man ikke ta seg tid til å gjøre ting ordentlig? Man får uansett aldri tid til å fullføre livet sitt. Det er hundrevis, kanskje tusenvis av ting man skal få gjort på en dag, og uansett hvor mye tid man har, så blir man aldri ferdig med alt arbeid.

Misforstå meg ikke. Man skal alltid gjøre noe spør du meg. Man skal alltid jobbe, og man skal alltid yte noe for samfunnet, men man skal også ta seg tid til å gjøre ting som folk flest gjør, nemlig vaske klær, lage mat og gjøre ditt og datt, det er viktig å gjøre slikt ordentlig, og for all del, vær effektiv, men må alt forenkles til det ikke er noe å gjøre igjen?
Dessuten er det sunnere å lage mat fra scratch. Maten man kjøper selv har man full kontroll på, den smaker bedre spør du meg, og jeg mener også at man får en god følelse inni seg av å ta seg god tid på hverdagslig arbeid. Og kjøper man hurtigmat, og hurtigløsninger, så støtter man bare de skitne metodene til produsentene. "Plast som løses opp i vann" - Selges for 20 kr mer.
For all del, forenkle hverdagen din ved å kjøpe produkter som sparer deg for tid, men tenk litt over hvor smart dette er. Mister du ikke litt av livskvaliteten, eller er livskvaliteten din å tjene opp mest mulig tid så du kan sitte i stolen din å svare på tråden min?

Og ikke misforstå meg. Det er lov å kjøpe en burger eller lage noe hurtigmat en gang i blant hvis man er på farten, men ikke fall i fella og forenkle hverdagen din til maksimum!

Innspill?
har ikke så veldig mye kommentarer å komme på akkurat nå, men det glitrer KP av dette her!

Pokker så enig med deg, på alle områder!

ironsk nok har jeg ikke tid til å skrive mer nå, for mamma sier jeg må skynte meg å få tatt ut av oppvaskmaskinen, derimot har vi ennå ikke gått over fra pulver til briketter med microfilm
Jo raskere vi konsumerer dess mere penger inn i systemet, å jo enklere å raskere ting blir
dess mere kan vi konsumere som igjen blir enda mere penger inn i systemet.
Grådigheten lenge leve!
Jeg ser ikke problemet med at hverdagen blir enklere. Siden tidenes morgen har verdagen blitt enklere og enklere. Man kan såklart argumentere for at det er sunnere og lage maten selv(noe jeg er enig i), eller at ting blir dyrere når det blir enklere, som kansje ikke er nødvendig. Men hvis jeg jobber et kvarter mer for og tjene det inn senere blir jo summen den samme. Hvis vi følger retorikken din så har samfunnet vært i forfall siden dag en, regnet fra den første tingen som gjorde ting enklere.

Jeg blir iallefall mer stresset av å vite at det venter 3 timers husarbeid etter jobb. Om dette kan forkortes med en time av en "enklere" løsning er jo det supert! Men jeg er som sagt helt enig i punktet ditt med mat. Men så lenge ting blir enklere uten å gå på bekostning av livskvalitet er jeg helt for "enklere" løsninger.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg ser ikke problemet med at hverdagen blir enklere. Siden tidenes morgen har verdagen blitt enklere og enklere. Man kan såklart argumentere for at det er sunnere og lage maten selv(noe jeg er enig i), eller at ting blir dyrere når det blir enklere, som kansje ikke er nødvendig. Men hvis jeg jobber et kvarter mer for og tjene det inn senere blir jo summen den samme. Hvis vi følger retorikken din så har samfunnet vært i forfall siden dag en, regnet fra den første tingen som gjorde ting enklere.

Jeg blir iallefall mer stresset av å vite at det venter 3 timers husarbeid etter jobb. Om dette kan forkortes med en time av en "enklere" løsning er jo det supert! Men jeg er som sagt helt enig i punktet ditt med mat. Men så lenge ting blir enklere uten å gå på bekostning av livskvalitet er jeg helt for "enklere" løsninger.
Vis hele sitatet...
Men det går en grense. Enig i at man skal forenkle ting slik at det blir nyttig. Som for eksempel hjulet. Men vannoppløsende plast så man slipper å ta av plasten? Og alle andre teite oppfinnelser som preger hverdagen vår. Det går en grense på alt, og den grensa er nådd for lenge siden!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Men vannoppløsende plast så man slipper å ta av plasten?
Vis hele sitatet...
Høres da vitterlig miljøvennlig ut.
Hva er problemet med oppvasktabletter? De tar noe som i utgangspunktet er dårlig design og forbedrer det: Når jeg bruker litt mindre tid på å søle med det helvetes pulveret og bare slenger oppe i en tablett blir det mindre drittarbeid for meg. Du kan ikke sammenligne det med kortere matlagningstid. Matlagning er en hobby. Det er ikke det å sette i gang oppvaskmaskiner. Hadde du skrevet denne norskstilen for ti år siden hadde du vel sett med skepsis på konseptet oppvaskmaskin...

Og hvis du mener at all mat bør være langtekkelig og en del innsats så mistenker jeg at du enten har en Mamma (TM) eller aldri har opplevd en eksamensperiode (TM). Det finnes en tid og sted for alt, men dette er kanskje ikke tid og sted over frivillige forbedringer? Skulle likt å ha sett deg argumentere for det samme til tidligere husmødre som hadde fulltidsjobb med å jobbe i heimen før ting ble noenlunde industrialisert!
Hvor fant du forresten vannoppløslig plast? Kjemikeren i meg våknet.
Hvorfor ikke? Synes du er litt pirkete når det gjelder oppvaskebrikkene, men tenk på de større tignene da? slik som bilen, datamaskinen, mobilen og masse annet. Jeg synes slike oppfinnelser gjør mer nytte enn å la Norge forfalle
Det kalles vel fremskritt og det skjer hele tiden, jeg tror det er lenge til vi får se en grense på det. Innlegget oser forsåvidt av konservatisme, men jeg er enig på punktet med hurtig-mat. Det går utover helsen.
Jeg ser helt ærlig ikke hva som er problemet. Det vestlige samfunn er søkkrikt fordi vi har funnet opp tusenvis av dubedingser for å gjøre hverdagen enklere. Jeg vasker tøy og tellerkner i maskiner. Jeg kaster søpla mi i en sjakt slik at jeg kan bruke mindre tid på idiotoppgaver og heller bruke tiden min på produksjon... Vi frigjør tiden vår for å bruke den til noe mer fornuftig, enten det er å spille et instrument, gå en tur i skogen, gå på teater eller rette lekser til elevene..
Sitat av Jehes Vis innlegg
Det kalles vel fremskritt og det skjer hele tiden, jeg tror det er lenge til vi får se en grense på det. Innlegget oser forsåvidt av konservatisme, men jeg er enig på punktet med hurtig-mat. Det går utover helsen.
Vis hele sitatet...
Er det noe automatikk i at mat som lages hurtig er mer helseskadelig enn annen mat?

Edit:
Sorry for dobbelpost. Trodde det jeg skrev automagisk ble lagt til mitt forrige innlegg...
Sist endret av Halalgeir; 3. juni 2009 kl. 18:12.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Er det noe automatikk i at mat som lages hurtig er mer helseskadelig enn annen mat?

Edit:
Sorry for dobbelpost. Trodde det jeg skrev automagisk ble lagt til mitt forrige innlegg...
Vis hele sitatet...
Ikke all mat, det finnes sunne hurtigprodukter som f.eks fullkornspasta på 9 min og enkelte frokostblandinger.

Jeg siktet mer til hurtigris, grandiosa, kebab og annet "junk". Raske kalorier, lite fiber, lite vitaminer, lite proteiner, mye fett.
Latskap er grunnen til at menneskehet går framover!
Tenk så mange geniale oppfinnelser som har kommet fordi folk er late! F.Eks: Fjernkontrollen,Oppvaskmaskinen,Vaskemaskinen... og listen går i millioner!

Edit: Når jeg leser tråden står det vaskemas kinen , når jeg trykker edit er alt perfekt... humbugg!
Sist endret av jarl; 3. juni 2009 kl. 18:36.
Den vannoppløselige hydrofilmen til oppvaskemaskinen, er vell også for at du ikke skal komme borti vaskemiddelet?
Sist endret av A-H; 3. juni 2009 kl. 18:48.
Vel, mulig jeg har vært dårlig til å formulere meg her, og mulig jeg dro for mye urellevant inn i tråden, for det jeg vil frem til er at folk blir for late.

Som jeg tidligere nevnte så har det kommet oppfinnelser som skal gjøre hverdagen lettere for oss, men faktum er at disse oppfinnelsene gjør at vi kan fortsette med noe annet arbeid. Alt skal gjøres hele tiden! Det er det jeg blir sliten av. Jeg merker at jeg sliter med å formulere meg riktig her.

Men for all del, dere har noen gode poeng dere som er uenige med meg, absolutt.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Som jeg tidligere nevnte så har det kommet oppfinnelser som skal gjøre hverdagen lettere for oss, men faktum er at disse oppfinnelsene gjør at vi kan fortsette med noe annet arbeid. Alt skal gjøres hele tiden! Det er det jeg blir sliten av.
Vis hele sitatet...
Profilen din sier du er atten år. Vent til du får tre unger som skal kles på og mates på en halvtime. Brått kan det hende du er veldig glad for havregrøt du lager i mikroen fremfor på komfyren. Da handler det ikke å frigjøre tid til selvrealisering eller hva du nå synes er så slitsomt.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Vel, mulig jeg har vært dårlig til å formulere meg her, og mulig jeg dro for mye urellevant inn i tråden, for det jeg vil frem til er at folk blir for late.

Som jeg tidligere nevnte så har det kommet oppfinnelser som skal gjøre hverdagen lettere for oss, men faktum er at disse oppfinnelsene gjør at vi kan fortsette med noe annet arbeid. Alt skal gjøres hele tiden! Det er det jeg blir sliten av. Jeg merker at jeg sliter med å formulere meg riktig her.

Men for all del, dere har noen gode poeng dere som er uenige med meg, absolutt.
Vis hele sitatet...
Du mener folk blir for late, men alikevel så er det bekymringsverdig at vi har mye å gjøre, noe som i sin tur gjør deg sliten?

La gå, jeg kan se idiotien i å kjøpe ferdig kakao når det tar ca samme tiden det tar å lage kakao fra bunnen av. Noe annet kommer jeg ikke på sånn ifarta, og jeg må si at verken hydrofilm eller expresskakao er noe jeg tror vil knuse den sunne norske folkesjela.

Og, biff med fløtegratinerte poteter er godt, men når jeg har dårlig tid, vil ha mat fort eller (sett inn villkårlig horribelt scenario) så priser jeg herren for grandiosa.
Du tar ikke høyde for at likestillingen har slått oss for fullt de siste par tiårene.. Nå er det ikke lengre bare slik at alt skal bli enklere fordi vi blir late, men fordi vi har mistet mye husholdig arbeidskraft. Der det nå var skrevet at alt var mye tyngere før, og at alt fungerte like bra da; blir feil.

Hvorfor? Fordi den tidsepoken du sammenligner oss med hadde et helt annet grunnlag. Det er faktisk ikke før i nyere tid at det har blitt normalt at både menn og kvinner jobber i 100% stilling. Slik trengte man ikke ta høyde for før, fordi det var normalt at damene var hjemme og ryddet huset, passet på ungene og lagde mat.

Synd å si det, men vi har mistet en 8-10 timers husmor, og hun prøves å erstattes med enklere "dubbetingser" og praktisk verktøy.
Sist endret av Restyle; 3. juni 2009 kl. 19:19.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg skjønner poenget ditt, Restyle, men jeg må flire av tanken på at kvinner blir erstatta med "duppeditter"
Det behøver ikke å være laget av plast bare fordi det er tynt og gjennomsiktig. Oppvaskbrikkene jeg bruker (som er individuelt innpakket) er 100% biologisk nedbrytbare, og er miljømerket med Svanen.

Ganske praktisk spør du meg, spesielt i husstander med små barn.
Sist endret av mentalmelt; 3. juni 2009 kl. 19:45.
Vel, det er ikke nytt at jeg ikke klarer å diskutere mot elitistene på dette forumet, men man lærer jo masse av dette! Jeg kan se nytte i å forenkle visse ting i samfunnet, men fortsatt klarer jeg ikke forså hvorfor man kan kjøpe hurtigkakao når det er bare noen sekunder forskjell på å lage den, som en tidligere nevnte.

Og til deg Fabianca. Skjønner godt en alenemor som sliter og vil forenkle hverdagen. Eller det vil si, jeg kan tenke meg hvordan det er. Og ja jeg er 18 år, men tror vel ærlig talt ikke du har opplevd det heller? Du er vel 24-25 år utifra bildene på det gamle galleriet?
Jeg er fullstendig enig med deg! Hvorfor kan vi ikke bære tinga våre rundt? Føkk det forbanna hjulet liksom. Og hva skal vi med biler og båter? Kan vi ikke bare gå og svømme? Det er jo så mye sunnere. Og språk da?! Er jo ikke annet enn effektiviserende vissvass som sprer dritt og ondskap. Hva skal vi med alle disse tinga som effektiviserer liva våre og gjør oss artsmessig overlegne? Fuck det etablerte samfunnet og menneskenes bruk av hjelpemidler. La oss alle gjøre en helhjertet innsats ved å løpe nakne etter dyr i Afrika og gjøre oss til evolusjonære tapere. Kjøre oss selv rett inn i taperhullet vi kom fra.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Vet ikke med dere, men jeg er en kar som faktisk vet å nyte livet!
Jeg stresser så og si aldri, selv ikke under ekstreme forhold.
Selv har jeg nettopp lastet ned en film og kjøpt meg en grandiosa.
Skal nyte et stykk ferdiglaget pizza med en god ulovelig nedlastet amerikansk film senere ikveld.


Utnytt latskapen før du blir voksen! Fordi voksne har nemlig ikke tid til det.



Men tilbake til topic.

Selv om trådstarter overdriver ''litt'' her, så har han jo et lite poeng.
bare se 100 år tilbake i tid. 100 ungdommer/unge voksne idag hadde aldri i livet klart seg hadde de blitt transportert tilbake til 1899 og måtte jobbe på en gård eller lignende..
Sist endret av Bombasa; 3. juni 2009 kl. 20:06.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Vel, det er ikke nytt at jeg ikke klarer å diskutere mot elitistene på dette forumet, men man lærer jo masse av dette! Jeg kan se nytte i å forenkle visse ting i samfunnet, men fortsatt klarer jeg ikke forså hvorfor man kan kjøpe hurtigkakao når det er bare noen sekunder forskjell på å lage den, som en tidligere nevnte.
Vis hele sitatet...
Nå pleier jeg faktisk å kjøpe hurtigkakao, nettopp fordi det smaker rimelig greit - og fordi det tar omlag 30 sekunder å koke opp vann i vannkokeren. Kall det gjerne latskap, men praktisk er det. Kanskje også for de noe yngre som ikke får lov å sette på kokeplata og engste seg over at melka kan brenne seg fast i kjelen. Det være sagt, så har disse "duppedingsene", oppfinnelsene, hurtigmatproduktene m.m. dannet grunnlaget for en rekke arbeidsplasser. Hadde det ikke hvert for mange av disse produktene, og bedriftene som lager det, ville vi muligens hatt større vansker med å få jobb.

Sett i et større perspektiv er det mye vi godt kunne klart oss uten, men hvis vi alle skulle holdt oss til det nødvendige - ville vi fått et problem i en økonomisk setting - ta finanskrisa til eksempel.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg

Selv om trådstarter overdriver ''litt'' her, så har han jo et lite poeng.
bare se 100 år tilbake i tid. 100 ungdommer/unge voksne idag hadde aldri i livet klart seg hadde de blitt transportert tilbake til 1899 og måtte jobbe på en gård eller lignende..
Vis hele sitatet...
Skal du generalisere sånn så vil jeg hevde at ungdommer for hundre år siden hadde aldri i livet klart seg hvis de ble transportert til 2009 og måtte jobbe i en bedrift heller. Forresten har jeg jobbet på en gård, og det gikk helt greit.
Sitat av Bombasa Vis innlegg

Men tilbake til topic.

Selv om trådstarter overdriver ''litt'' her, så har han jo et lite poeng.
bare se 100 år tilbake i tid. 100 ungdommer/unge voksne idag hadde aldri i livet klart seg hadde de blitt transportert tilbake til 1899 og måtte jobbe på en gård eller lignende..
Vis hele sitatet...

Det finnes faktisk bønder i Norge enda Jeg har 2-3 i klassen min som er bønder, og er selv delvis oppvokst på bondegår hos besten
Sitat av A-H Vis innlegg
Det finnes faktisk bønder i Norge enda Jeg har 2-3 i klassen min som er bønder, og er selv delvis oppvokst på bondegår hos besten
Vis hele sitatet...
Og de holder vel på uten skurtresker, fosfatgjødsel og pløyer for hånd/med hest uten værvarsel? For han snakket ærlig talt om en gård for hundre år siden...
Rema 1000 har faktisk rett, det enkle er ofte det beste. Du sier vi skal slutte å stresse, vel, jeg stresser litt mindre når jeg vet at jeg slipper å bruke 1time på å lage mat, eller når jeg vet at jeg slipper å vaske klærne mine for hånd. Jo mindre tid man bruker på disse enkle tingene man finner i hverdagen, jo mer tid har man til å slappe av og nyte livet. Så det å bare spare 10 sekunder på å slippe å ta av plasten på oppvaskbrikkettene er faktisk ganske praktisk.
kjedelig streiting
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Det foregår en forenkling av alt man gjør for tiden. Alt fra hurtigmat til hurtige løsninger og patenter, der målet er å få tiden til å gå fort når man skal gjøre ting som må gjøres, som husarbeid og matlaging. Hvorfor skal det være slik?

Hver gang man skrur på en radio, en TV eller leser en avis, så finner man annonser og reklamer som reklamerer for nye produkter som skal forenkle hverdagen din.
Først var det oppvaskbriketter (fordi det er så tungvint å faktisk helle litt pulver oppi oppvaskmaskinen) så kom det oppvaskbriketter som har plast rundt seg som man slipper å ta av! Det oppløser seg i vann! Og da sparte man altså 1 1/2 sekund på å slippe å ta av plasten. Slike patenter og ordninger er vi omringet av i dagens Norge. Er dette nødvendig?

Det er et kjent problem at stress er et større og større problem i Norge. Det fører til fedme, kviser, sykdommer og andre styggdommer i følge undersøkelser. Hvorfor stresser vi oss rundt? Personlig tror jeg det er jaget etter penger. Å jobbe mer, lykkes på jobben og gå opp i rang. Kapitalismen. MEN selvfølgelig er det flere faktorer som spiller inn, og her tror jeg denne forenklingen av Norge bidrar til mer stress.
Man stresser med å fullføre oppgaver i hjemmet, på jobben og på skolen, og da trenger man tid. Altså er jo oppvaskbriketter som man sparer noen sekunder på å bruke genialt! Da sparer man faktisk to sekunder, som kan brukes til annet arbeid!

Jeg spør meg selv; hvor blir det av det folkelige Norge, der stress er et relativt ukjent ord, og der jaget etter mer penger ikke fins? Hvorfor fins det ris som skal koke på to minutter? Kan vi ikke ta oss tid til å faktisk bruke tid på å lage mat? Kan man ikke ta seg tid til å gjøre ting ordentlig? Man får uansett aldri tid til å fullføre livet sitt. Det er hundrevis, kanskje tusenvis av ting man skal få gjort på en dag, og uansett hvor mye tid man har, så blir man aldri ferdig med alt arbeid.

Misforstå meg ikke. Man skal alltid gjøre noe spør du meg. Man skal alltid jobbe, og man skal alltid yte noe for samfunnet, men man skal også ta seg tid til å gjøre ting som folk flest gjør, nemlig vaske klær, lage mat og gjøre ditt og datt, det er viktig å gjøre slikt ordentlig, og for all del, vær effektiv, men må alt forenkles til det ikke er noe å gjøre igjen?
Dessuten er det sunnere å lage mat fra scratch. Maten man kjøper selv har man full kontroll på, den smaker bedre spør du meg, og jeg mener også at man får en god følelse inni seg av å ta seg god tid på hverdagslig arbeid. Og kjøper man hurtigmat, og hurtigløsninger, så støtter man bare de skitne metodene til produsentene. "Plast som løses opp i vann" - Selges for 20 kr mer.
For all del, forenkle hverdagen din ved å kjøpe produkter som sparer deg for tid, men tenk litt over hvor smart dette er. Mister du ikke litt av livskvaliteten, eller er livskvaliteten din å tjene opp mest mulig tid så du kan sitte i stolen din å svare på tråden min?

Og ikke misforstå meg. Det er lov å kjøpe en burger eller lage noe hurtigmat en gang i blant hvis man er på farten, men ikke fall i fella og forenkle hverdagen din til maksimum!

Innspill?
Vis hele sitatet...
Hvorfor har vi bil, når vi kan gå?
Hvorfor har vi tlf, når vi kan gå og prate til personen vi vil snakke med?

Skjønner sånn delvis hva du mener. Samfunnet går kjappere og kjappere, men det er tydeligvis noe vi bare må leve med. Og da er det greit å ha hjelpemidler som oppvasktabelleter.
oppvaskbrikker er genialt når lokket over der man putter vaskemidlet har gått i stykker. som oftest så er det den delen av oppvaskmaskinen som går i stykker først.
jeg sier en ting: hurra for teknologisk utvikling!
Skjønner ikke problemet her, det er som det er skrevet her fremskritt å utvikle ting videre. La meg ta et eksempel, hvis jeg feks. er på jobben og setter opp LVM volumer for tiende gang, så kommer jeg ikke til å gjøre det ti ganger til, da lager et script som gjør det for meg.. fremskritt, når trenger jeg ikke gjøre det lengre, det gjør det automatisk. En annen ting er at jeg faktisk synes fjordland ferdigmat faktisk er ganske godt, lager det ikke alltid pga. jeg har dårlig tid. Vaskemaskinen, er det ikke bedre at vi har en maskin som vasker tøyet for oss istedet for å stå å vaske det på rist selv?? Og hvis en er så heldig å ha oppvaskmaskin så trenger en ikke vask opp, vil vel heller kalle det å ha litt bedre livskvalitet da du ikke trenger å kaste bort livet på ting du synes er kjedelig og som du har gjort hundre ganger før.. da har du plutselig mer frihet.

virker litt som du er imot fremtiden og automatisering av oppgaver, det er ikke pga. lathet men for at vi skal kunne komme oss framover i tiden og kunne bruke tiden vår på andre nye ting enn de samme tingene hver dag
Sist endret av exceed; 3. juni 2009 kl. 22:19.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Og de holder vel på uten skurtresker, fosfatgjødsel og pløyer for hånd/med hest uten værvarsel? For han snakket ærlig talt om en gård for hundre år siden...
Vis hele sitatet...
Selv om de bruker de hjelpemiddelene som er tilgjengelig, betyr det ikke at de ikke hadde klart seg på en gård for 100 år siden. Noe som Bombasa påstår de aldri i livet hadde klart.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Alt fra hurtigmat til hurtige løsninger og patenter, der målet er å få tiden til å gå fort når man skal gjøre ting som må gjøres, som husarbeid og matlaging. Hvorfor skal det være slik?
Vis hele sitatet...
Jeg støtter omtrent alt som er sagt i tråden hittil, og tilføyer at det er også fordi mennesker vil ha enda mer fritid til å gjøre hva de virkelig vil.

Om morgenen kan jeg lage havregrøt vha. mikroen fremfor å stå "lenge" å vente på komfyren. Men samtidig så kan jeg ta meg god tid til å lage middag.
Sist endret av Grimdoc; 3. juni 2009 kl. 22:38.
Jeg synes at det er greit at ting blir enklere, men folk må bare ikke glemme at det er noe som heter aktivitet og fritid. Det som er faren med dette.
Jeg er veldig glad for at jeg har maskiner og ting som gjør livet mitt enklere fordi der rett og slett gir meg mer fritid. Selv om foreldrene mine ofte har en del å gjøre har de alltid tid til å lage skikkelig mat og ha fritid. Jeg mener at det rett og slett handler om å finne tid i livet og dagen der du gjør det du vil og andre oppgaver foruten jobb.

Det er alltid tid til en tur i skogen eller å ta det rolig.
Tålmodighet er en dyd, jeg misliker korte løsninger og unngår dem vanligvis på trass bare "For å se om jeg kan". Å lage tomatsuppe helt fra scratch var en ny opplevelse (altså, brukte ikke tomater, men puré).
enig i det meste som er sagt her, forenklinger er knall! det eneste negative jeg kan se med alle forenklinger er det sosiale livet våres, man kan nesten lukke seg ute av samfunnet pga at alt er så lett, arbeide med hjemmekontor(type lage websider eller noe), å spille wow eller noe på kvelden, stikke ut, få seg en kebab å stikke inn igjen. Om man faktisk måtte møte på arbreidsplassen å stå med andre mennesker på fabrikken osv så ville man blitt tvunget inn i en sosial setting og altså et miljø. Nå virker det nesten som man får slike "einstøinger" man tidligere hadde på bortgjemte gårder langt oppe i fjellene osv, midt i byen, hehe! Så altså om man er flink til å fortsatt bruke tid sammens med og på andre mennesker ser jeg ikke problemer med at det er et enklere samfunn slik at vi kan gjøre det vi vil!
Litt i det drøyeste laget å si at Norge forfaller...

Norge forenkles, og det er ikke uten grunn. Som det er nevnt før her så er det ingen som er hjemme dagen lang lenger og kan gjøre alt husarbeidet. Om man skal ha det sånn må man jo først tjene nok penger til å ha en hushjelp, men da er det fortsatt ikke deg selv som gjør jobben.

At verden er blir et enklere sted å leve er vel og bra. Det kommer alltid til å dukke opp nye problemer og nye tidskrevende ting som må gjøres. Derfor er det bare sunt for oss at hverdagen kan bli enklere.

Men det som er viktig å få frem at man burde ikke gjøre alt for å få en enklere hverdag. Livet vi er gitt og planeten vi lever på er mer verdt enn en forenklet hverdag. Om det skal gå ut over miljøet og klimaet har det strengt tatt ingen hensikt ettersom det kun oppstår nye problemer vi da igjen trenger nye ting til for å forenkle...
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvor fant du forresten vannoppløslig plast? Kjemikeren i meg våknet.
Vis hele sitatet...
Polyvinylalkohol (PVOH) er en vannoppløselig polymer. Husker jeg korrekt, så blir den ofte brukt som beskyttende plastmateriale som må løses i vann.
Før vaskemaskin etc drømte vell folk om at det skulle bli enklere og kanskje slippe å vaske opp osv. Noe jeg kan forstå, da man kunne få tid til andre ting. Og oppvask osv er ikke akkurat spennende.
Vaskemaskinen kommer og andre husholdningsprodukter som forenkler hverdagen, men folk er ikke fornøyde. Man skal spare mer tid, tid er noe man ikke kan sløse. Alt skal gå fort og gale, om det er å kjøre til hytta i 100 og helvete for å spare 5 min eller slippe å helle pulver i oppvaskmaskinen.

Man bruker tid på å f.eks få penger til produkter som gjør livet enklere eller gir deg mer tid. For å etterpå bruke penger på underholdning og masse unødvendig dritt som man kunne spart seg for, og som man ofte kaster kort stund etterpå. Ikke nødvendigvis på grunn av varen man tidligere kjøpte er ødelagt eller defekt. Men man skal holde fylle med hva som er nytt og mer unødvendig, det som er "inn" og som skal gjøre livet fantastisk på en eller annen måte. Det er dette som er kilden på lykke i dagens samfunn eller for en del mennesker. Kanskje det er denne livs oppskriften som gjør at folk aldri har tid, og stadig klager over det?
Men men, det er vell det som driver teknologien fremover, men kommer folk noen gang til å få god tid? Og har dagens forbruker og motefikserte (etc) samfunn noen negative og mørke sider?

Men jeg kunne tenkt meg en oppvaskmaskin selv, bare for å slippe å skrubbe av matrester på div kjøkkenutstyr. Men har ikke tatt meg tid til å å få inn en jeg har. Har og selv kjøpt og har lyst på unødvendig dritt.. Så jeg skal ikke klage, men jeg har som regel greit med tid.. Men det er vell prisen man må betale for å ha tid. Leve litt mer sparsomt, men slipper mye stress..
Sist endret av sneipen; 6. juni 2009 kl. 23:55.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg

Hver gang man skrur på en radio, en TV eller leser en avis, så finner man annonser og reklamer som reklamerer for nye produkter som skal forenkle hverdagen din.
Vis hele sitatet...
Det kalles Kapitalisme
Jeg vet ikke jeg...

Er jo enig med trådstarter her.. Men .. Altså.. Er det en slags mini-gjør-alt-fortere-evelusjon?


:P
Sist endret av Jazzin; 8. juni 2009 kl. 00:38.
En av forutsetningene for den industrielle revolusjon var at man fikk forenklet/forbedret jordbruksdriften såpass at man hadde tid til overs etter at man hadde produsert nok til å både brødfø familien og betale landeieren. Men det var sikkert grinete folk på 16-1700-tallet også som syntes alt var så mye bedre før.

Min livskvalitet avhenger i høy grad av at jeg har tid til å gjøre nok ting jeg selv har lyst til. Å prøve å sette grenser for hvor mye man bør forenkle er arrogant, siden du da lager en moralsk fasit ut ifra deg selv og din hverdag.