Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  182 33099
Jada, jeg vet det er en gammel tråd om dette en eller annen plassen, men jeg den er full av rot og jeg har hørt såpass mange motstridende ting om dette emnet både i den tråden og ellers at jeg synes det var like greit med en ny tråd.

Det jeg lurer på er hvordan reglene er i forhold til å bli tatt for sånt og hva som faktisk skjer i praksis. Etter det jeg vet har vektere, konduktører og slikt veldig liten mulighet til å egentlig gjøre deg noe sånn per loven, men etter det jeg har hørt så etterfølges dette lite i praksis.

Så hvilke regler og lover gjelder på disse områdene? Og hva skjer hvis du faktisk blir ferska?

Tenker nå hovedsaklig på osloområdet, men andre plasser er også innteressange.
Vektere osv har ikke lov å gjøre deg annet en og holde deg igjen til evt snuten kommer osv! Dem har faktisk ikke lov å bruke no spesiell makt for å holde deg igjen, men er et fåtall som faktisk holder reglene!
tjabo - hvor ofte de holder reglene eller ikke vet jeg ikke, men antar du har erfaringer og kan hennvise til det.?

Hvis det blir kontroll på en buss, er det letteste og bare gå av bussen med en gang de kommer på, hvis du har mulighet for det. Prisen på bota ligger vell på rundt 700-800kr [?]
Forfalskning: 1500,-
Pris for å bli tatt i sniking ligger på 750,-. kan du ikke betale på stedet så får du bot med på 950,-
tror det var slik siste jeg sjekket. Men det er null stress og bare gå av bussen/trikken når de kommer, du ser dem på holdeplassen. Og nei, de har ikke lov til å bruke makt for å holde igjen.
Sitat av Kugie
Og nei, de har ikke lov til å bruke makt for å holde igjen.
Vis hele sitatet...
LoL, da er det bare å løpe som faen da^^
Hehe, i teorien ja.
Jeg bor ikke i Oslo (enda) men jeg tok t-banen der for noen måneder siden. Da var det kontrollører der som gikk i sivilt. Ante ikke at de var kontrollører før de gjorde folk oppmerksome på det. Og de gikk på en stasjon der det tok litt tid før neste stasjon. Så der var det ingen mulighet til å stikke av.
Den ene var en dame rundt 50 og den andre var en mann i pensjonist-alder.

Er det virkelig så dyrt å ta kollektivt at man er villig til å sitte der uten å kunne slappe av og ha en kjip følelse i seg?
Sist endret av Aslevik; 13. november 2007 kl. 12:09.
ja det koster ganske mye.
betaler selv 1200 kr i måneden for månedskort, og det er bare fordi jeg har studentbevis, uten koster det vel det dobbelte.
innad i oslo koster det vel rundt 500 kr i måneden for et sl kort tror jeg.
Sitat av Restyle
tjabo - hvor ofte de holder reglene eller ikke vet jeg ikke, men antar du har erfaringer og kan hennvise til det.?
[?]
Vis hele sitatet...
Har ikke direkte "erfaringer", men har en gamling som jobber som vekter.


Til dere som sier at dem går sivilt, det er heller ikke lovlig Så lenge man ikke tilhører politi, så skal man gå uniformert om man er en sikkerhetsvakt.

Å boten er vell på rundt 700-900 kr ja

Og "Restyle", nicke mitt er tjobo =D

edit: Som plakatene på bussene her i Haugesund sier, "Det er dyrt og reise gratis."
Sist endret av tjobo; 13. november 2007 kl. 13:16.
Hvis du er 15 eller yngre kan du ikke få bot, selv om du ikke har billett. Så, om man ikke ser alt for gammel ut, så kan man fake et leg som sier at du er 15 år. Så reiser du gratis. Kompis av meg gjorde det hele tiden når han var 15. Han er for gammel nå, men det funker fortsatt.

Hvis ikke kan du vel alltids late som om du har downs eller noe..?
Her i Oslo koster jo en tur hele 22 kr. Veldig mye å gjøre seg til kriminell for! Jeg har brukt masse penger uten å bli kontrollert, men siden jeg finner den offentlige transporten svært nyttig, betaler jeg også gjerne for å bruke den. De som klager på priser er som regel de som bruker pengene sine på andre, unødvendige ting.
Sitat av tjobo
Har ikke direkte "erfaringer", men har en gamling som jobber som vekter.


Til dere som sier at dem går sivilt, det er heller ikke lovlig Så lenge man ikke tilhører politi, så skal man gå uniformert om man er en sikkerhetsvakt.

Å boten er vell på rundt 700-900 kr ja

Og "Restyle", nicke mitt er tjobo =D

edit: Som plakatene på bussene her i Haugesund sier, "Det er dyrt og reise gratis."
Vis hele sitatet...

Om de legitmerer seg når de ber deg om å vise gyldig bilett, så er det nok lovlig.
Sitat av SkyMarshal
Om de legitmerer seg når de ber deg om å vise gyldig bilett, så er det nok lovlig.
Vis hele sitatet...
Såklart!
kan love dere at vektere har lov til å gå sivilt, 100%
eneste en vekter trenger er sivilvekterkursing, så det så!


Sitat av tjobo
Har ikke direkte "erfaringer", men har en gamling som jobber som vekter.


Til dere som sier at dem går sivilt, det er heller ikke lovlig Så lenge man ikke tilhører politi, så skal man gå uniformert om man er en sikkerhetsvakt.

Å boten er vell på rundt 700-900 kr ja

Og "Restyle", nicke mitt er tjobo =D

edit: Som plakatene på bussene her i Haugesund sier, "Det er dyrt og reise gratis."
Vis hele sitatet...
Stiuasjonen i Oslo er ganske spesiell og det er vel egentlig ingen som med sikkerhet som kan si hva som er lov og hva som ikke er lov.

Oslo Sporveier mener selv de har anledning til å holde igjen folk som sniker og stikker av og begrunner dette med tillatelse gitt av samferdselsdepartementet. Det er altså det de mener. Lenge siden jeg har undersøkt dette da jeg ikke lenger sniker, men...

Domstolene er av en litt annen mening. Oslo Sporveier har tidligere blitt dømt for å ha brukt for mye makt når de holder igjen noen så jeg tror de er på tynn is...

For min egen del har jeg ikke planer om å betale flere bøter til Oslo sporveier. Som dere sikkert forstår har jeg en lang karriære som sniker og har fått noen bøter noen gang. Jeg reiser en skjelden gang uten billett, men det er bare i tilfeller hvor jeg ikke får anledning til å stemple billetten. Som eksempel kan jeg ta t-banestoppet på Kringsjå der det bare er en stemplingsautomat. Hvis man kommer inn på perongen fra feil side da, rekker man kanskje ikke å stemple billetten.

En annen tilng som er viktig i denne sammenheng er at det ikke er legitimasjonsplikt her til lands. Det betyr at ingen, og da mener jeg INGEN, kan avkreve noen legitimasjon. Ikke en gang politiet. Man kan altså nekte å vise legitimasjon og nekte å opplyse om navnet sitt til billettkontrolørene. Hvis du er heldig gir de kanskje opp da. Skulle de derimot være vrange og velge å tilkalle politiet anbefaler jeg å oppgi navn og adresse til politiet da man kan bli straffet hvis man ikke gjør dette.

Nå kommer det helt sikkert en masse poster om hvor teit det er å snike og hvor idioter de som sniker er, men sniking har helt klart potensiale til å bli en artig rissikosport med utfordringer og mulighet for artige situasjoner.

Happy sniking

Jeg tar forbehold om at det har skjedd nye ting siden den gang jeg undersøkte dette.
Jeg kunne tenkt meg at vi listet opp diverse ruter som aldri blir kontrolert...

Feks jeg har tatt 79 fra Helsfyr til opsal og videre til lambertseter 2-4 ganger i uken i snart ett år på alle døgnets tider, aldri opplevd kontroll.

Bane 4 fra Bergkrystallen til Helsfyr har jeg heller aldri opplevd kontroll.

osv?
Sakset fra ett annet forum:

Mitt tips er å være høflig og gi dem legitimasjon. La dem fylle ut bota, men når de ber deg om å signere, så nekt. Da pleier de å bli veldig sinte og truer med å tilkalle politiet. Da er det bare å opplyse de om at du vet like godt som de at politiet kun kan kreve personalia, og slettes ikke kreve at du signerer bota. Da blir de enda surere og til slutt kommer sjefen for kontrollørene og signerer din bot. Du sitter da igjen med en bot som noen andre har signert og kan glemme hele greia.
Når jeg her snakker om bot, så blir det feil, siden sporveiene ikke har myndighet til å utstede bøter, kun betalingsoppfordringer. Hvis du derimot signerer betalingsoppfordringen, kan det bli problemer. Det er faktisk en strafferamme på opptil tre måneders fengsel for å unnlate å betale betalingsoppfordringen. Kjenner til to konkrete tilfeller tidlig på 90-tallet som faktisk måtte sone for trikkesniking.
Sitat av Halalgeir
En annen tilng som er viktig i denne sammenheng er at det ikke er legitimasjonsplikt her til lands. Det betyr at ingen, og da mener jeg INGEN, kan avkreve noen legitimasjon. Ikke en gang politiet. Man kan altså nekte å vise legitimasjon og nekte å opplyse om navnet sitt til billettkontrolørene. Hvis du er heldig gir de kanskje opp da. Skulle de derimot være vrange og velge å tilkalle politiet anbefaler jeg å oppgi navn og adresse til politiet da man kan bli straffet hvis man ikke gjør dette.
Vis hele sitatet...
Nå er det straffbart å ikke legitimere seg til politiet. Jeg vet ikke hvordan dette er mot vekter, men hvis politiet ber om personalia SKAL du opplyse dette.
Du er ikke pålagt til å gå med legitimasjon på deg i Norge, og det er ingen legitimasjonsplikt ovenfor politiet. Men du er pliktig til å oppgi personalia til politiet.
Hvis du ikke kan legitimerer deg, kan du risikere at de tar deg inn for å sjekke at opplysningene du har oppgitt stemmer.
Sist endret av hammer; 13. november 2007 kl. 16:22.
Sitat av tjobo
Har ikke direkte "erfaringer", men har en gamling som jobber som vekter.


Til dere som sier at dem går sivilt, det er heller ikke lovlig Så lenge man ikke tilhører politi, så skal man gå uniformert om man er en sikkerhetsvakt.

Å boten er vell på rundt 700-900 kr ja

Og "Restyle", nicke mitt er tjobo =D

edit: Som plakatene på bussene her i Haugesund sier, "Det er dyrt og reise gratis."
Vis hele sitatet...
Joda, har opplevd sivilvakt før på bussen. Begge gikk rett bort til meg og flasha skiltet(sto vel sivilvekt elns?), var bare mest mulig jævlig mot de, nekta å vise leg(sa ikke hva jeg het osv), nekta å si om det var mitt kort, også skulle jeg liksom vente på dem, så fant de en annen å gi bot til, så de gikk av samtidig med den personen.
Sist endret av Bundy; 13. november 2007 kl. 16:50.
Det du gjør er rett og slett å alliere deg med en kompis.
Har kjørt kollektivt hver dag i oslo i snart ett halvt år, blitt sjekka en gang. Da hadde jeg billett. Så du tjener med andre ord 750 spenn hver mnd du ikke kjøper månedskort og må ut med 750 spenn når du blir tatt.
Om du derimot allierer deg med en kompis og oppgir hans personalia når du blir tatt kan jo han stikke ned å klage på bota. Han gjør det samme når han blir tatt og på den måten har ikke sporveien mye de skulle ha sagt. Det bare være høflig når du blir tatt, skyld på at du ikke har med deg lommebok, derfor kjøpte du ikke billett og derfor har du ikke med deg legitimasjon. Så lyver du på deg falsk navn og adresse, kompisen din får regning i posten og stikker ned på trafikanten å klager.
Sist endret av Mith; 13. november 2007 kl. 17:02.
Sitat av hammer
Du er ikke pålagt til å gå med legitimasjon på deg i Norge, og det er ingen legitimasjonsplikt ovenfor politiet. Men du er pliktig til å oppgi personalia til politiet.
Hvis du ikke kan legitimerer deg, kan du risikere at de tar deg inn for å sjekke at opplysningene du har oppgitt stemmer.
Vis hele sitatet...
hmm, ja det stemmer. barej eg som missforstod litt. Man må opplyse personalia men trenger ikke legitimere seg.
Sitat av Aslevik
Jeg bor ikke i Oslo (enda) men jeg tok t-banen der for noen måneder siden. Da var det kontrollører der som gikk i sivilt. Ante ikke at de var kontrollører før de gjorde folk oppmerksome på det. Og de gikk på en stasjon der det tok litt tid før neste stasjon. Så der var det ingen mulighet til å stikke av.
Den ene var en dame rundt 50 og den andre var en mann i pensjonist-alder.
Vis hele sitatet...
OT: Husker jeg så en gang på TV noen som reiste seg opp på T-banen i Oslo og sa at det var billettkontroll på neste satsjon. Det var en del som måtte svelge stoltheten og skynde seg ut
Sitat av kenny
ja det koster ganske mye.
betaler selv 1200 kr i måneden for månedskort, og det er bare fordi jeg har studentbevis, uten koster det vel det dobbelte.
innad i oslo koster det vel rundt 500 kr i måneden for et sl kort tror jeg.
Vis hele sitatet...
Betaler du så mye!?
Jeg betaler 335 kr^^ det er for A-kort da... (er jo måneds-kort det)
Lat som du ikke er helt god i hodet så funker det fett det Si at du skal ta bussen til mamma/hjelpepleieren/sykehuset ditt Lat som du er helt fucka i hodet ^^ Har ikke prøvd det, men funker sikkert perfekt ^^ Hvem tar vel å anmelder en som ikke er helt god i hodet?
Sitat av Halalgeir
Oslo Sporveier mener selv de har anledning til å holde igjen folk som sniker og stikker av og begrunner dette med tillatelse gitt av samferdselsdepartementet. Det er altså det de mener. Lenge siden jeg har undersøkt dette da jeg ikke lenger sniker, men...

Domstolene er av en litt annen mening. Oslo Sporveier har tidligere blitt dømt for å ha brukt for mye makt når de holder igjen noen så jeg tror de er på tynn is...
Vis hele sitatet...
Hvordan skal vi tolke dette? Av og til har de lov og av og til ikke? Det må jo ligge et konkret juridisk fasitsvar bak dette?
drQ
Egendefinert
Nå gadd jeg lete frem èn av flere gamle tråder om dette, nemlig http://www.freakforum.nu/forum/showt...illettkontroll

Som det står der har transportselskapene tillatelse til å holde folk igjen.
Hjemmelen finnes i Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy.

§ 33. Transportvedtekter

(1) Departementet kan i forskrift eller einskildvedtak gje reglar om transportvedtekter og om tilleggsavgift ved manglande gyldig billett i rutetransport.

(2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta.

(3) Retten til å halde reisande tilbake etter andre ledd gjeld berre når retten er godkjend av departementet som del av selskapet sine transportvedtekter.

(4) Ein person kan ikkje verte halde tilbake dersom det etter omstenda vil vere eit uforholdsmessig inngrep.

(5) Personar under 15 år bør ikkje haldast tilbake.
Vis hele sitatet...
At det å bruke makt mot noen som ønsker å gå vekk sannsynligvis veldig lett vil bli uforholdsmessig er nok en annen sak. Men det er nok dette domstolene har kritisert en del tidligere.
Fine gamle minner fra SL

Hva om et par tre stykker lager seg "kontroll-skilt" og hiver seg rundt en dag i Oslo og kjører "kontroller" på tbanen... Hadde jo vært utrolig morro å klart å fått inn noen tusenlapper fra folk som vil gjøre opp der og da

kanskje til og med Oslo Sporveier må slutte med sivil-kontrollene sine...

Forresten... kjører de fortsatt nazi-kontrollene sine der de stopper trikken ved siden av en buss og sperrer alle fluktveier slik at eneste utgang er igjennom bussen som er full av flere kontrollører?
Sist endret av neurotor; 13. november 2007 kl. 21:21.
Sitat av Petter Pan
Hvordan skal vi tolke dette? Av og til har de lov og av og til ikke? Det må jo ligge et konkret juridisk fasitsvar bak dette?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er akkurat det at det er usikkerhet omkring dette. Oslo sporveier mener, og sikkert helt berettiget, at de kan holde igjen folk, men de har blitt dømt for å holde igjen folk.

Som posten over her sier, de har lov til å holde deg igjen, men ikke bruke for mye makt. Hva som er et "uforholdsmessig inngrep", vil kunne tolkes og jeg tror ikke vekterene tar sjansen på en rettsak. Det er jo bare å prøve og se hvor mye man må kjempe før de slipper deg.

For en som har kraftig klaustrofobi vil det å bli holdt igjen i en t-banevogn ganske raskt oppleves som et "uforholdsmessig inngrep"...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mith
Det du gjør er rett og slett å alliere deg med en kompis.
Har kjørt kollektivt hver dag i oslo i snart ett halvt år, blitt sjekka en gang. Da hadde jeg billett. Så du tjener med andre ord 750 spenn hver mnd du ikke kjøper månedskort og må ut med 750 spenn når du blir tatt.
Om du derimot allierer deg med en kompis og oppgir hans personalia når du blir tatt kan jo han stikke ned å klage på bota. Han gjør det samme når han blir tatt og på den måten har ikke sporveien mye de skulle ha sagt. Det bare være høflig når du blir tatt, skyld på at du ikke har med deg lommebok, derfor kjøpte du ikke billett og derfor har du ikke med deg legitimasjon. Så lyver du på deg falsk navn og adresse, kompisen din får regning i posten og stikker ned på trafikanten å klager.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke tar helt feil må du signere med navnet ditt på et eller annet papir der og da. Ikke at det betyr så veldig mye, med tanke på at vekteren ikke kjenner til kompisen sitt navn. Uansett, kompisen går ned å klager, som du sier, og signerer. Det vil da være to helt forskjellige signaturer og du slipper boten.

Dette er hva en kamerat av meg som har tatt vekterkurs fortalte meg. Jeg skal ikke si dette med sikkerhet.
Kjører selv tog hver eneste dag inn til byen, derfor er det ofte jeg ikke har med månedskort, enten på grunn av at jeg har glemt det, eller fordi jeg ikke har kjøpt det. Uansett, det går vel an å bare få glemmegebyr? Svarer ærlig at du rett og slett glemte kortet hjemme. Da får du 3 dager på deg til å komme innom en NSB luke og betale glemmegebyr på 60 kr.

Da kan du snike så ofte du vil, blir du tatt, ber du om glemmegebyr, så låner du månedskortet til en kompis, eventuelt sender han, og betaler de 60 kronene
er vel egentlig ingen lov som sier det ikke er lov og snike i køen, selv pleier jeg gå inn fra siden og presse emg forbi folkemengden
Hehe, jeg ble forsøkt tatt for snikin g av to kontrollører en gang, men jeg sa bare at jeg dessverre måtte gå av på neste stoppested.. Da ropte de at de skulle ringe purken og greier. Men jeg så ikke noe til noe politi. Men jeg ble såpass nervøs at jeg gikk og så meg over skuldra og sånn, da. Men jeg har blitt tatt nylig , og bota var på 750 spenn. Det var en frist på tre dager før bota ville bli større, ikke noe krav om å betale der og da.

..Det kan hende at jeg sa at jeg "bare hadde glemt månedskortet", og at det var den samme tredagersfristen som nevnt i en annens innlegg her. Jeg er ikke sikker, jeg er jo som regel litt for rusa til å kunne huske alle slags detaljer.
Skjønner ikke hvordan dere har kommet dere ut av bussen... om dere er ungdommer vil jeg tro dere sitter i bakerste enden av bussen og da er du fucked. Her er de alltid to svære karer i midten av 20 årene som kommer inn og blokkerer alt, du har ikke kjans å stikke av...
jeg reiste faktisk gratis i 1,5 mnd. Jeg har egentlig nok til 360 spenn (som er månedskort på buss/tog/trikk innad i oslo hvis du er under 20), men jeg ville se hvor mange mnd. jeg klarte meg uten å bli tatt. Jeg tok var på mitt gamle busskort som hadde gått ut slik at jeg kunne ta bussen etter 19:00 (da må man gå inn forran og vise busskort osv). Hadde busskortet i lommeboken min med plastlomme, siden kortet mitt var litt fort stort så dekket lommeboken litt av tallene som var stemplet.
Dette funket fett til en gammel, litt eldre bussjåfør tenkte at han skulle sjekke litt ekstra siden det var så liten pågang med folk så han ba meg om ta ut kortet. Jeg lekte bare dum og sa at jeg ikke trodde at det var så gammelt. Mannen sa bare at jeg måtte passe meg, for kontrollørene er strenge.. Så måtte jeg gå av, var bare noen holdeplasser til dit jeg skulle så brydde meg ikke no særlig.
De var også bare to, to gamle fyrer altså. (hehe, mentalt er jeg ca 15 ennå..)Og de var NSB og ikke Sporveiene, kanskje de har litt forskjellig praksis. Jeg måtte ikke slå meg fri eller noe.
En kompis av meg fikk bot for å ha glømt kort ( Mora er skummel, og helvettes streng )
Og det han gjor var og fortelle en unnskydning til mora, så ho ringte ned og skjelte ut firda billag. Det funka ska eg si dere. De strøyk boten med en gang
Er kun sporveis loven som har hjemmel for å holde folk tilbake. 4 a tror jeg hjemmelen er for å hold folk tilbake som forsøker og unndra seg kontroll.
På buss derimot ville jeg bare presset meg ut og truet med å annmelde for frihetsberøvelse om de tok på meg i det hele tatt
Jeg gikk på Blindern før og bor nå på Grønland.
Har vært kontroll på Blindern stasjon ned til sentrum 1 gang på 0,5år så lenge jeg har gått der.
På Grønland er det mye mye mere kontroller.

Jeg har _aldri_ opplevd kontroll på noe som helst kollektiv etter kl 17.

På toget fra Oslo og til Lillestrøm el omvendt er det kontroll ca vær eneste dag mellom kl 10 - 14 virker det som.
I Bergen er det ALDRI, og da mener jeg *ALDRI* kontroll på noen busser. Tar bus mange, mange timer hver uke og jeg har aldri sett snurten til kontroll.
Samme her loathsome. Bor i Bergen, har tatt buss 2-3 ganger i uken i over et år, og ALDRI i det hele tatt SETT en kontrollør.

På noen busser har sjåføren skjerm foran så han ser alle som går inn bak, og hvem som ikke bruker busskortet. Har sneket flere ganger når jeg har glemt busskortet, på busser med kamera foran, men aldri merket noe likevel...
Jeg har opplevd kontroll i Bergen, men kun en eneste gang for 1-2 år siden.
har vert ute for på 3-4kontroller utenfor bergen (sotra) men aldri noen nermere sentrun. 1 av gangene hadde eg ikkje betalt sa bare at eg ikkje visste kor eg hadde gjort av biletten og slapp unna med ein advarsen=)
Etter Straffelovens § 403 kan den som sniker straffes med "bøder eller Fænsel indtil 3 Maaneder". Hvis det flyr en fanden i dem som tar deg, og Politiet i Oslo har tid til å reagere, kan du faktisk bødlegges. Hvis du derfor har tenkt deg en fremtid hvor det kreves en vandelsattest- og det kreves jo nå i stadig flere yrker - vil jeg anbefale at du enten betaler for deg - eller sykler.
Sitat av Mith
Det du gjør er rett og slett å alliere deg med en kompis.
Har kjørt kollektivt hver dag i oslo i snart ett halvt år, blitt sjekka en gang. Da hadde jeg billett. Så du tjener med andre ord 750 spenn hver mnd du ikke kjøper månedskort og må ut med 750 spenn når du blir tatt.
Om du derimot allierer deg med en kompis og oppgir hans personalia når du blir tatt kan jo han stikke ned å klage på bota. Han gjør det samme når han blir tatt og på den måten har ikke sporveien mye de skulle ha sagt. Det bare være høflig når du blir tatt, skyld på at du ikke har med deg lommebok, derfor kjøpte du ikke billett og derfor har du ikke med deg legitimasjon. Så lyver du på deg falsk navn og adresse, kompisen din får regning i posten og stikker ned på trafikanten å klager.
Vis hele sitatet...
Funker ikke. Jeg ble tatt i sommer, og du får boten i hånda med en gang, ikke i posten.

Det funker også sjelden å gå av med en gang du ser vekterne komme. Da jeg ble tatt (på bussen) kom det tre vektere, og de gikk inn hver sin dør, slik at alle som prøvde å gå av ble sjekket. Om jeg hadde visst om det da hadde jeg nok satset på metoden som ble nevnt litt tidligere her med å oppgi personalia, men ikke signere.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Her i Bergen for 1 uke siden, tok jeg 90-bussen mot sentrum, og på åsane-terminal gikk det på en kontrollør.
Det er Første gangen i mitt kjære liv jeg har sett det.
Sitat av Allah
Etter Straffelovens § 403 kan den som sniker straffes med "bøder eller Fænsel indtil 3 Maaneder". Hvis det flyr en fanden i dem som tar deg, og Politiet i Oslo har tid til å reagere, kan du faktisk bødlegges. Hvis du derfor har tenkt deg en fremtid hvor det kreves en vandelsattest- og det kreves jo nå i stadig flere yrker - vil jeg anbefale at du enten betaler for deg - eller sykler.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært vekter som har vært med på kontroll tjenester før. Og vi har kun pågrepet en fyr og det var fordi han skallet meg ned!
Resten får en bot på 900 kr aldri har vi sagt kos deg 3 måender i fengsel så hvor du har fått den regelen fra aner jeg ikke. Kilde?
Kilden er vel straffelovens § 403, vil jeg tippe?
§ 7. (Særskilte krav til trafikkvirksomheten)

Departementet kan ved forskrift eller enkeltvedtak fastsette krav om transportvilkår og om tilleggsavgift ved manglende gyldig billett ved jernbanetransport.

Når fylkeskommunen gir tilskudd til lokal jernbane innen et fylke, fastsetter fylkeskommunen transportvilkår. Fylkeskommunens vedtak i saker om godkjenning av ruteplan, takster og tilskudd kan ikke påklages til departementet.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 45 (i kraft 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1695).

§ 7a. (Tilbakeholdsrett)

Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, som i kontroll ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i § 7 første ledd, kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato. Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres.

Retten til å holde tilbake personer etter første ledd gjelder bare når slik rett er godkjent av departementet som del av selskapets transportvilkår.

Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.

Personer under 15 år bør ikke holdes tilbake.

Tilføyd ved lov 21 juni 2002 nr. 45 (i kraft 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1695), endret ved lov 3 juni 2005 nr. 34.

Med andre ord ingenting om fengsel i 3 måneder....

http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____9153.aspx

Altså gir du gebyr som vi alltid gjør kan du igrunnen ikke straffeforfølge? Har aldri heller sett at vi har kastet noen i fengsel for 3 måender for ikke å ha løst billett. Samferdsels departmanget har fastsatt helt andre regler en 403. 403 brukes vel stort sett kun for tilbakehold da du egentlig skal ha en ting som gir over 6 måender i straff for å ta noen i borger arrest og han må tas på fersk gjerning?