Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1013
I thrilleren om Hellas gjeld er det nå kommet trusler fra blant annet Merkel om at EU medlemskapet kan ryke om ikke Hellas godtar kravene fra EU.

Jeg kan ikke finne noen plasser at EU har mandat til å ekskludere Hellas som medlemsland om de trer ut av den monetære unionen. Kan dette virkelig stemme? Om så er tilfellet er det egentlig da et reelt demokratisk valg å evt. bestemme seg for grexit og inntreden av drakmer?

Veldig enkelt sagt så kan jo Hellas ved en grexit devaluere sin nye valuta og dermed avhjelpe sin økonomiske krise samt bedre sin konkurranseevne internasjonalt. Og jeg har hele tiden trodd at dette var en reel mulighet for Hellas. Om det når viser seg at Merkel kan ekskludere Hellas fra hele unionen har vi da en demokratisk union eller er i praksis all nasjonal selvstyre kun et spill for galleriet?

Hvor kan jeg evt. finne informasjon om hva som evt. kan brukes som grunn for å ekskludere et eller flere medlemsland?

Har forsøkt både Maastricht trakten, Roma traktaten og Lisboa traktaten.
Alt jeg finner er det som er kommet rundt utmelding - at enkeltstater kan melde seg ut slik Grønland gjorde.

Hvor kan det være hjemlet det rundt ekskludering av medlemmer? Og er det virkelig en direkte sammenheng mellom fratreden fra den monetære union og ekskludering som medlemsstat i EU?
Sist endret av frtoretang; 13. juli 2015 kl. 07:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.