Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8091
hei fikk detta i posten idag.
det besluttes med dette at overnnevnte dna-profil skal registreres i identitetsregisteret(dna-registeret),jf. riksadvokatens retningslinjer gjeldene fra..
Bakgrunnen for beslutningen om dna- registreringen er sak ....

blei stoppa etter å fyrt av enog blei dømt for og kjøre i påvirket tilstand tilsvarende 1,2 i promille.
har dem virkelig blov til detta
Sitat av night crawler Vis innlegg
hei fikk detta i posten idag.
det besluttes med dette at overnnevnte dna-profil skal registreres i identitetsregisteret(dna-registeret),jf. riksadvokatens retningslinjer gjeldene fra..
Bakgrunnen for beslutningen om dna- registreringen er sak ....

blei stoppa etter å fyrt av enog blei dømt for og kjøre i påvirket tilstand tilsvarende 1,2 i promille.
har dem virkelig blov til detta
Vis hele sitatet...
Ja, det har de dessverre.

Dette bestemmes av politiregisterloven. Fra lovdata:
§ 12.DNA-registerPolitiet skal føre et DNA-register som består av etidentitetsregister, et etterforskningsregister og et sporregister.
I identitetsregisteret kan registreres den som
  1. er ilagt en straff som nevnt i straffeloven § 15 for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Registrering kan først skje når avgjørelsen er rettskraftig eller saken er endelig avgjort. Handling som det er utferdiget forenklet forelegg for, gir ikke grunnlag for registrering,
  2. på grunn av reglene i straffeloven §§ 44 eller 46 ikke kan dømmes til straff for en handling som kvalifiserer for registrering. Det samme gjelder når tilstanden har medført at vedkommende ikke har utvist skyld,
  3. arbeider eller oppholder seg i Norge, og som i utlandet er ilagt en straff som svarer til dem som er nevnt i straffeloven § 15, og den begåtte handling kunne ha medført frihetsstraff om den hadde vært begått i Norge, eller
  4. 4.begjærer det av grunner som finnes fyllestgjørende.
[...]
Vis hele sitatet...
Jeg sakset vekk resten, les det selv som du lyster. Tillat meg å oversette punktene i loveteksten til litt mer forståelig språk:
  1. Alle forbrytelser som i teorien kan straffes med fengsel kan medføre DNA-registrering. Du trenger ikke å ha blitt straffet med fengsel, det er nok at forbrytelsen du begikk har en strafferamme som kan medføre fengsel.
  2. At du var psykotisk, bevisstløs eller mindreårig (slik at du ikke kan straffes med fengsel) medfører likevel DNA-registrering.
  3. Dersom du har gjort noe i utlandet som kunne ha medført fengsel i Norge, så blir du DNA-registrert her.
  4. Du kan få lov til å registrere deg frivillig hvis du av en eller annen grunn har veldig lyst.
Det neste spørsmålet er selvsagt om kjøring i påvirka tilstand kan straffes med fengsel. Og ja, det kan det. Dette kommer av vegtrafikkloven §31. Her kan vi også observere noe morsomt: alkohol har klare grenser, men for andre ting er det litt mer flytende. Så, hvorfor valgte de å si at du var rusa på nivå med akkurat 1,2 i promille? Det tallet var ikke tilfeldig: 1.2 i promille er grensa for ubetinga fengsel. Med andre ord, hadde de sagt at du var påvirka lik 1.19 i promille istedenfor 1.20, så hadde strafferammen vært annerledes. Den ville dog fortsatt ha medført DNA-registrering, men straffen ville blitt mindre.
takker for svaret
men så hvit jeg veit så skal jeg sitte uansett og betale bot.
Så hvorfor kommer dem med dette etter tingretten og saken lissom skulle være ferdig.
det er jo rar fremgangsmåte synes jeg .
Sitat av night crawler Vis innlegg
takker for svaret
men så hvit jeg veit så skal jeg sitte uansett og betale bot.
Så hvorfor kommer dem med dette etter tingretten og saken lissom skulle være ferdig.
det er jo rar fremgangsmåte synes jeg .
Vis hele sitatet...
Nei, det er da ganske opplagt?

Du får ikke straffen din før etter at du er dømt.
Du havner ikke i fengsel før du er dømt.
Du får ikke boten før du er dømt.
Du havner ikke i identitetsregisteret før du er dømt.

Makes sense?
liker det ikke, men litt sense ja
kan jeg få levere den som en spytteklyse tro
Du får en pinne i kjeften og du er done så lenge du ikke er voldtektsmann eller noe lignende er det ikke det store problemet
on bro
Egentlig har jeg ikke noe imot dette, men sånn som den digitale verden fungerer nå, så er det bare ett feiltrykk på tastaturet når dem har en samenligning på forskjellige dna profiler og ditt navn er på en liste over overgripere.
Bare riktig å ha dna register over kjeltringer.. Skulle også dna registrert alle asylsøkere.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Bare riktig å ha dna register over kjeltringer.. Skulle også dna registrert alle asylsøkere.
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg du virker litt simpel...
...hvor skal vi dra skillelinja mellom kjeltring og ikke kjeltring? Er en som kjører 85 i 80 sona kjeltring? Eller er far i stua, som drikker en toddy med hjemmelagd HB, mer kjeltring enn naboen som drikker seg kake full på polvarer? Husk verden er ikke bare svart/hvit, men det er nesten uendelig gråtoner også! Og har du aldri brutt noen lov??
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nå synes jeg du virker litt simpel...
...hvor skal vi dra skillelinja mellom kjeltring og ikke kjeltring? Er en som kjører 85 i 80 sona kjeltring? Eller er far i stua, som drikker en toddy med hjemmelagd HB, mer kjeltring enn naboen som drikker seg kake full på polvarer? Husk verden er ikke bare svart/hvit, men det er nesten uendelig gråtoner også! Og har du aldri brutt noen lov??
Vis hele sitatet...
TS Ble tatt med promille.. Han valgte å sette sitt eget liv og andres i fare ved å kjøre bil beruset..
Og Ser ingen problemer med ett dna register.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Og Ser ingen problemer med ett dna register.
Vis hele sitatet...
Om du ikkje ser problemer med det, bør du forestille deg kva det ville fått å seie om Waffen SS hadde komt til duk og dekka bord med DNA-register i 1940.

Det er kort sagt massive problemer med det, for det første fordi DNA ikkje beviser skuld, men kan verte ei kvilepute for rettsvesen og politi, og fordi det kan misbrukast til heilt andre føremål enn det var tiltenkt til.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du ikkje ser problemer med det, bør du forestille deg kva det ville fått å seie om Waffen SS hadde komt til duk og dekka bord med DNA-register i 1940.

Det er kort sagt massive problemer med det, for det første fordi DNA ikkje beviser skuld, men kan verte ei kvilepute for rettsvesen og politi, og fordi det kan misbrukast til heilt andre føremål enn det var tiltenkt til.
Vis hele sitatet...
Ja sant det, tenkte ikke på det på den måten.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
TS Ble tatt med promille.. Han valgte å sette sitt eget liv og andres i fare ved å kjøre bil beruset..
Og Ser ingen problemer med ett dna register.
Vis hele sitatet...
Han ble ikke tatt med promille. Politiet ga en tilsvarende promille (altså vill gjetting) som liksom skal tilsi hvor farlig han er i trafikken fordi han var skev.
Kall med idiot (som sikkert noen vil gjøre nå), men det er langt mindre trafikkfarlig å kjøre skakk enn å kjøre med en promille på 1.2.
Du skal være mæd skækk for å tilsvare 1.2 alkopromille.
ja både lege og politiet har sagt at jeg ikke var synlig beruset etter sjekken på legevakta
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
TS Ble tatt med promille.. Han valgte å sette sitt eget liv og andres i fare ved å kjøre bil beruset..
Og Ser ingen problemer med ett dna register.
Vis hele sitatet...
nei blei ikke tatt med promille eller kjøring i synlig ruset tilstand, både politiet på stedet, og legen som utførte promilletester og tok blodprøver sa at jeg ikke virket sløv og at jeg var tilstedeværende(ikke fjern) og jeg kjørte mere ryddig og kontrollert enn de fleste på veien kl 0300 på søndagsmorran

jeg blei tatt medthc/cannabiss i blodet tilsvarende 1.2 pro
Sist endret av night crawler; 10. februar 2015 kl. 10:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Til den dag idag er jeg heldig, ble tatt for noe og måtte avlegge DNA prøve. Med lykken i behold, var DNA maskin feil på, måtte ta senere men havnet nok i glemme boken til politiet.
Har fått samme brevet selv, etter å ha vært mistenkt i en sak jeg ikke hadde noe å gjøre med.
Aldri tenkt noe mer over det før jeg så denne tråden.
gratulerer da er du sikkert med i en eller annen statestikk som ikke har noe som helst med deg og gjøre ,men med folk med uønsket adferd.
men siden navnet ditt ble nevnt i en liste så er du nå mistenkt i gitte situasjoner og kan bli inkalt som vitne{misstengt).
for å sjekke din profil ..
Måtte selv inn i dette registeret for noen dager siden, rimelig irriterende. Og jeg venter spent på første justismord basert på plantet DNA-bevis. Det er jo den letteste sak i verden, hvis man virkelig vil ramme noen. Noen hårstrå fra en børste (husk å få med ett der hårsekken sitter på), en sigarettsneip, et lommetørkle.. Fingeravtrykk er en langt sikrere identifikasjonsmetode.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av kallisti Vis innlegg
Måtte selv inn i dette registeret for noen dager siden, rimelig irriterende. Og jeg venter spent på første justismord basert på plantet DNA-bevis. Det er jo den letteste sak i verden, hvis man virkelig vil ramme noen. Noen hårstrå fra en børste (husk å få med ett der hårsekken sitter på), en sigarettsneip, et lommetørkle.. Fingeravtrykk er en langt sikrere identifikasjonsmetode.
Vis hele sitatet...
Og hvor tror du at alle disse opplysningene lagres ?

Det er ikke bare bare å skaffe seg litt DNA derifra...
Sitat av Fishface Vis innlegg
Og hvor tror du at alle disse opplysningene lagres ?

Det er ikke bare bare å skaffe seg litt DNA derifra...
Vis hele sitatet...
Nei, da er det nok enklere å oppsøke vedkommende og lure til deg litt av hans DNA...