Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 871
Hei!

Fikk igår det som vil bli skole-PCen min gjennom VGS. Det er en MacBook Pro 13". Fikk den med alle standard specs. Skal gå M&K og tenkte det hadde gjordt seg med 8GB minne. Har ikke veldig peiling men har sett på to stykker denne og denne. Er noen av de greie? Eventuelt hva er bedre?

Så lurte jeg på om en normal person vil merke forskjell på 1600MHz mot 1866MHz? (Og har dette noe å si på kompabiliteten?)

Setter stor pris på gode og saklige svar
Sist endret av Prinlezz; 27. juli 2013 kl. 11:51.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
1. Du vil ikke merke noe.

2. Minne klokker seg ned, så om noe vil du betale unødvendig mye for noe du ikke bruker.
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
1. Du vil ikke merke noe.

2. Minne klokker seg ned, så om noe vil du betale unødvendig mye for noe du ikke bruker.
Vis hele sitatet...


Så du mener jeg ikke trenger mer?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Prinlezz Vis innlegg
[/b]

Så du mener jeg ikke trenger mer?
Vis hele sitatet...
8 gb kan lønne seg ja, men det jeg preika om var minnehastigheten, du vil nok ikke trenge mer enn 1600Mhz, men dersom hovedkortet til Macen ikke takler 1866 og du kjøper det betyr det ikke så mye, da det vil klokke seg ned.

Du betaler bare såvidt mer for noe du ikke får brukt.
Trådstarter
Åja sånn å forstå, tusen takk!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
NB: usikker på om rammen passer i, har ikke muligheten til å sjekke atm.

Men dersom det er samme som min litt eldre MBP passer det.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Kjøp den du først linket til.
Sist endret av Dillinger; 27. juli 2013 kl. 12:16.
Går selv M&K og anbefaler at du like så godt kjøper 16gb minne når du først skal oppgradere :-)
Oppgraderte selv fra 4 til 16gb etter første året, og merket STOR forskjell! Regner med dere kommer til å jobbe med mye av det samme om vi har gjort, og du ender fort opp med å sitte med 4 Adobe Programmer oppe samtidig når dere begynner med større prosjekter. Da vil du merke stor forskjell.

Har ikke prøvd med 8gb på min mac, så det er godt mulig at det holder, men når jeg kjøpte minnebrikker var det snakk om et par hundre-lapper mellom 8gb og 16gb så hvorfor ikke?

Jeg er rimelig sikker på at selv ikke de nye Macbook 13" klarer å kjøre 1866Mhz, så som Freddy sier, det er unødvendig da maskinen ikke klarer mer enn 1600Mhz.
Trådstarter
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Går selv M&K og anbefaler at du like så godt kjøper 16gb minne når du først skal oppgradere :-)
Oppgraderte selv fra 4 til 16gb etter første året, og merket STOR forskjell! Regner med dere kommer til å jobbe med mye av det samme om vi har gjort, og du ender fort opp med å sitte med 4 Adobe Programmer oppe samtidig når dere begynner med større prosjekter. Da vil du merke stor forskjell.

Har ikke prøvd med 8gb på min mac, så det er godt mulig at det holder, men når jeg kjøpte minnebrikker var det snakk om et par hundre-lapper mellom 8gb og 16gb så hvorfor ikke?

Jeg er rimelig sikker på at selv ikke de nye Macbook 13" klarer å kjøre 1866Mhz, så som Freddy sier, det er unødvendig da maskinen ikke klarer mer enn 1600Mhz.
Vis hele sitatet...
Etter som jeg har forstått det så er 8GB maks?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tater: må bare få det sagt, jeg satt selv med den gamle i5 maskina mi med 8gb RAM og mekka med Photoshop og mye rart, ofte med mye samtidig. 8gb holder for alle omtrent, vedmindre du eksporterer masse video mens du redigerer 8 bilder samtidig.


Men som du sier, det er bare ett par hundrelapper.


(Btw, jeg ville rådet deg til en SSD, det gjør OSX mye deiligere i min menig. Følelsen av å aldri se ikonene hoppe opp og ned, starte på to sekunder, samt ikke lage noe lyd, bli mindre varm og ha lengre batterilevetid.)

Sitat av Prinlezz Vis innlegg
Etter som jeg har forstått det så er 8GB maks?
Vis hele sitatet...
Tror det er bare konfigurerbart opp til 8gb, men etter litt googling virker det som om det er maks 16gb, men skal ikke si meg sikker.
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Tater: må bare få det sagt, jeg satt selv med den gamle i5 maskina mi med 8gb RAM og mekka med Photoshop og mye rart, ofte med mye samtidig. 8gb holder for alle omtrent, vedmindre du eksporterer masse video mens du redigerer 8 bilder samtidig.


Men som du sier, det er bare ett par hundrelapper.


(Btw, jeg ville rådet deg til en SSD, det gjør OSX mye deiligere i min menig. Følelsen av å aldri se ikonene hoppe opp og ned, starte på to sekunder, samt ikke lage noe lyd, bli mindre varm og ha lengre batterilevetid.)
Vis hele sitatet...
Har tenkt på det, men er det nok med 120/128GB? Vet liksom ikkje hvor mye plass jeg trenger i forhold til de større oppgavene jeg kan få?
(siden jeg skal bruke macen i minst 3 år, så er jeg ikke redd for å bruke litt penger, setter budsjett på maks 3k)
Sist endret av Prinlezz; 27. juli 2013 kl. 12:30.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
De er dyre ja, dessverre...

Men om du har råd er Crucial M4 eller Intel 330/520 gode disker som er litt billige nå, sjekk ut de modellene som er på 200-500gb, og tenk på om det er verdt det.



Dere kommer nok til å etterhvert måtte kjøpe en ekstern disk, da alle bildefilene og videofilene etc. Kan ta myyyye plass. (Søstra kjøpte 1 tb disk, endte opp med 800gb brukt på den + 350gb på maskinen)
Sist endret av Freddy_fred5; 27. juli 2013 kl. 12:34.
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
De er dyre ja, dessverre...

Men om du har råd er Crucial M4 eller Intel 330/520 gode disker som er litt billige nå, sjekk ut de modellene som er på 200-500gb, og tenk på om det er verdt det.
Vis hele sitatet...
søkte litt på komplett, første som traff øyet var faktisk denne.
Her er lista jeg muligens kunne ha kjøpt, må tenke om jeg vil bruke 3k av sommerlønna mi på det.
Sist endret av Prinlezz; 27. juli 2013 kl. 12:37.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Prinlezz Vis innlegg
søkte litt på komplett, første som traff øyet var faktisk denne.
Vis hele sitatet...
Den er faktisk helt grei

Vurder en større, men husk at dette er for å slippe å måtte nynne rage against the machine når badeballen fra helvete er der. Det er ikke livsnødvendig.

Du kan jo prøve maskina først og heller tenke på det senere
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Den er faktisk helt grei

Vurder en større, men husk at dette er for å slippe å måtte nynne rage against the machine når badeballen fra helvete er der. Det er ikke livsnødvendig.

Du kan jo prøve maskina først og heller tenke på det senere
Vis hele sitatet...
sitter på Macen nå, det var først nå jeg forstod den "badeballen" i avataren din.
Om jeg trenger hjelp senere, mulig jeg kan sende en PM?
Sist endret av Prinlezz; 27. juli 2013 kl. 12:40.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Prinlezz Vis innlegg
sitter på Macen nå, det var først nå jeg forstod den "badeballen" i avataren din.
Om jeg trenger hjelp senere, mulig jeg kan sende en PM?
Vis hele sitatet...
Haha, stemmer, glemte helt av avataren min xD


Men bare og sende PM, det er ikke uten grunn at jeg har over 1k med PM's på Freak

Men prøv maskinen først, merker du ofte til badeballen kan du vurdere en SSD.
Sitat av Prinlezz Vis innlegg
Etter som jeg har forstått det så er 8GB maks?
Vis hele sitatet...
På eldre Macbook'er var 8gb maks. Husker ikke helt når de ble kompatible med 16gb, men lurer på om modellene som ble solgt i 2010 eller 2011 var de første.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Dere kommer nok til å etterhvert måtte kjøpe en ekstern disk, da alle bildefilene og videofilene etc. Kan ta myyyye plass. (Søstra kjøpte 1 tb disk, endte opp med 800gb brukt på den + 350gb på maskinen)
Vis hele sitatet...
For all del! Kjøp en ekstern harddisk helt fra starten av. Etter 2 år på MK nå sitter jeg på alt for mye filer, og for ikke å snakke om krasj i OS. Før eller senere sitter du med et stort prosjekt og så krasjer hele maskinen. Så gjør det til en vane å sikkerhetsskopiere så ofte som mulig.