Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 15551
bare tenk igjennom saken, okay. Person 1 og person 2 er naboer, og det er kjent i nabolaget at de krangler en del. Person 1 har en middag med familien, barna er ute i hagen og leker mens de voksne sitter på verandaen og spiser og hygger seg, kanskje litt høylytt? hvertfall nok til å vekke Person 2 sin oppmerksomhet, som fra før av er uvenn med Person 1. Etter hvert så bestemmer Person 1 seg for å rydde i hagen, og plukker opp leker deriblant en plastikkgevær som barna tidligere lekte med (hvis person 2 er såpass oppmerksom på at naboen rydder i hagen og holder et geværlignende gjenstand i hånden burde hun også ha sett at barna lekte med den sikkert noen timer tidligere).

Person 2 begriper sjansen og ringer til politiet om at det går en person rundt i nabolaget hennes med et gevær. Selfølgelig skal politiet rykke ut på grunn av en sånn melding, men det viser seg at det bare er et leketøy. Loggen blir raskt slettet, Person 2 får besøksforbud (ikke på grunn av denne saken) men likevel skjer det ingenting, selv om person 2 faktisk er i politiet.Saken henlegges enkelt og greit. Folk sier faktisk at det blir feil å kritisere politiet i denne saken her? hvorfor?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av debattant Vis innlegg
Riksadvokaten har langt på vei uttalt seg om akkurat dette for deg, iallefall om sammenblanding av roller. At hun muligens var genuint redd for mannen synes ikke lenger relevant, slik saken nå har utartet seg.
Vis hele sitatet...
Nei om hun har sammenblandet rollene er dette definitivt ikke oppførsel jeg forventer å se fra en betjent. For å se litt på om rollene som sint nabo og politi er blandet sammen kan man stille spørsmålet: Var det sunn fornuft å ringe politiet og fortelle om denne mannen? Var det sunn fornuft å ringe politiet og fortelle om denne mannen?
Det kan være vanskelig å svare på, men det hele lukter bensin lang vei.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det at lydloggen ble slettet gir vel mer grunn til å spekulere i det motsatte. Det står at lydloggen ble raskt slettet, det vanlige er at den slettes etter ett år(!) I tillegg fikk jo politikvinnen i ettertid besøksforbud overfor naboen og hans familie. Jeg skyver det ganske langt under en stol at hun var genuint redd for noe som helst.
Vis hele sitatet...
Joda, men nå handler mye her om hvor etterpåkloke vi er i forhold til hvordan Politiet handlet. At lydloggen ble slettet skulle jeg like å se en god grunn for. Den andre tingen jeg reagerer på er hvordan politiet fortsatte pågripelsen etter at våpnene ble identifisert som leketøy. Kjenner ikke detaljene, men jeg regner da med at leketøyene ble vist frem med en gang under pågripelsen? Missforståelsen forklart, mannen gitt en beklagelse og god kveld. Det er liksom her ting skurrer. Om damen var faktisk redd eller ei har alt med rolleblanding å gjøre, men det har vi jo hatt to poster om siden den gang.

Sitat av debattant Vis innlegg
Folk sier faktisk at det blir feil å kritisere politiet i denne saken her? hvorfor?
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som har forsøkt å legge skjul på kritikk i denne tråden?
Sitat av Arigo Vis innlegg
Omg, dere klager når politiet ikke er aktive nok, og dere klager når de er for aktive. Shut the fuck up og slutt og klag
Vis hele sitatet...
Er du dum eller. Slutt å klag over de som klager a hykler.
Registrerer at politiet i Telemark er i "dialog" med publikum angående denne saken her: http://nb-no.facebook.com/polititelemark?sk=wall

Noen som er medlem på facebook som kunne tenke seg å spørre politiet i Telemark om hva de mener spesifikt om kritikken fra Riksadvokaten som angår "peker i retning av sammenblanding av roller" og "en for aktiv rolle" for vedkommende politibetjent som meldte fra til politiets operasjonssentral om at naboen bar på et plastgevær i sin egen hage?

Aktuelle oppfølgingsspørsmål kan typisk være:
-hvordan tar politiet i Telemark de ovennevnte delene av Riksadvokatens kritikk alvorlig?
-hvilke administrative vurderinger er gjort rundt disse kritikkpunktene?
-hvilke tiltak er gjort/planlegges å gjøre for at politiet skal forbedre seg på disse kritikkpunktene?
-hvordan jobber de hver dag for at denne politiebetjenten ikke skal blande sammen roller og være for aktiv i nabokrangler?
-er det hold i påstandene om at lydloggen er slettet, hvorfor ble den evt. slettet og hva var av offentlig interesse i disse lydloggene?

Forøvrig er saken kommentert på facebook her:
http://nb-no.facebook.com/politietsfellesforbund
http://nb-no.facebook.com/dagbladet?sk=wall&filter=12
Sitat av debattant Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er gode poenger det der, men om en "nabokjærring" ringte inn og sa naboen kanskje hadde en rifle, var det vel heller grunn for en politimann eller to å komme innom for å ta seg en prat med vedkommende, enn en fult bevæpnet beredskapstropp?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Justiskomiteen interessert i å få vite hva som skjedde i eventyret om leketøysgeværet og den skadefro politinaboen:

http://www.varden.no/nyheter/viftet-...sjon-1.6558735
Sist endret av debattant; 19. oktober 2011 kl. 13:44.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En oppdatering i saken:

- Jeg er frikjent av Spesialenheten for politisaker og Riksadvokaten.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2011/11/01/n...ngel/18849795/
"- Jeg er kjent med våpen. Men på grunn av vegetasjonen var det vanskelig å se hele våpenet, der det hang over skuldra hans. "

Noe så dumt å si, da kunne det like så godt vært en spade han gikk rundt med i hagen sin. Hun kommer aldri med et ordentlig svar på hvorfor hun også følte seg truet.
"Jeg er frikjent av Spesialenheten..."
Tidenes dårligste argument for noe som helst.
Nå skal ikke folk tro at samtlige ansatte i politiet sympatiserer med hennes side av saken..
Politinaboen: "Det er Mæland som bevisst blander min private rolle som melder med min politistilling". Kilde: http://www.dagbladet.no/2011/11/01/n...ngel/18849795/

Spesialenheten: "Riksadvokatens vurdering var blant annet at det for As del var elementer ved ransakingen av Bs bolig som peker i retning av sammenblanding av roller. Riksadvokaten ga også uttrykk for at A hadde en for aktiv rolle i sammenheng med den bevæpnede aksjonen og at politidistriktet her burde ha rendyrket hennes rolle som privatperson. Det ble til dette også uttalt at operasjonsleder i større grad skulle sørget for egen informasjonsinnhenting. Også innsatsleder burde i følge riksadvokaten ha bidratt til at A fikk en mindre sentral rolle." Kilde: http://www.spesialenheten.no/LinkCli...language=nb-NO

Snakker ikke politiet i Telemark og Spesialenheten her om den samme saken?

"Felles for sakene som oversendes fra Spesialenheten til administrativ vurdering er at de ikke gir grunnlag for straffereaksjon, men at andre reaksjoner eller tiltak bør vurderes slik Spesialenheten ser det." Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=562450

Det finnes noen nyanser grått mellom straff og kritikk...

Venter i spenning på svar fra Storberget: http://www.stortinget.no/no/Saker-og...mal/?qid=51707
Sist endret av debattant; 1. november 2011 kl. 22:53.
Her kommer de med enda en uttalese, igjen kommer de ikke med noen grundige svar. Bare bortforklarer alt på en patetisk måte
http://www.dagbladet.no/2011/11/03/k...kikk/18872112/
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Her kommer de med enda en uttalese, igjen kommer de ikke med noen grundige svar. Bare bortforklarer alt på en patetisk måte
http://www.dagbladet.no/2011/11/03/k...kikk/18872112/
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det er noe patetisk ved dette tilsvaret.

Her redegjør de jo greit for blant annet at politihelikopteret aldri var i bruk, men kun varslet. Samtidig understreker de jo denne politikvinnens rolle som sivilperson i saken.

Det er også greit å få med at de i artikkelen nevner at kvinnen faktisk ikke hadde mulighet til å beordre noen væpnet aksjon. Alt hun gjorde var å melde fra om at hun var redd. Alle avgjørelser etter dette ble jo tatt av operasjonssentral og politimester.
Jeg er selv ikke jurist, så rett meg gjerne om jeg tar feil i noen av slutningene mine under, men la oss holde tunga rett i munnen her.

Både politimesteren og Politiets Fellesforbund, politikvinnen og Justisministeren har rett på ett punkt: Så langt foreligger det ingen dom som sier at noen av de anmeldte har gjort noe straffbart. Dette må vi forholde oss til i en rettsstat, selv om vi kan spekulere i om Spesialenheten fungerer som den burde, selv om det ikke utelukker at det kan dukke opp nye beviser i denne saken, og mens vi venter på en ny vurdering av den mystiske slettingen av lydloggen. Allikevel betyr dette ikke at ingenting galt er blitt gjort - Dette vil videre belyses i kommende sivilsaker. Det betyr heller ikke at ingenting kritikkverdig har blitt gjort - Saken er sendt Telemark Politidistrikt til administrativ vurdering, som i seg selv er en tydelig kritikk - både av politikvinnens og politidistriktets opptredener.

Jeg gjengir her nok en gang denne kritikken for dem som ikke har fått den med seg:
"Riksadvokatens vurdering var blant annet at det for As del var elementer ved ransakingen av Bs bolig som peker i retning av sammenblanding av roller. Riksadvokaten ga også uttrykk for at A hadde en for aktiv rolle i sammenheng med den bevæpnede aksjonen og at politidistriktet her burde ha rendyrket hennes rolle som privatperson. Det ble til dette også uttalt at operasjonsleder i større grad skulle sørget for egen informasjonsinnhenting. Også innsatsleder burde i følge riksadvokaten ha bidratt til at A fikk en mindre sentral rolle. Riksadvokaten stilte også spørsmål ved om opprettholdelsen av pågripelsen av B kunne anses å være truffet på et riktig rettslig grunnlag. Det ble her pekt på den omstendighet at det tidlig var klart at B hadde vært i besittelse av et leketøysvåpen."

ERGO:
Anne Rygh Pedersen lyver etter mitt skjønn når hun uttaler at "Riksadvokaten konkluderte med at det ikke er noe grunnlag for å rette kritikk mot kvinnen for at hun ringte politiet slik hun oppfattet situasjonen." (Med mindre det foreligger andre dokumenter med andre konklusjoner fra Riksadvokaten enn de som står gjengitt i den administrative vurderingen).

Det samme mener jeg politikvinnen gjør når hun uttaler at "det er Mæland som bevisst blander min private rolle som melder med min politistilling". Slik jeg - og tydeligvis Riksadvokaten - ser det, så er det hun selv som blander rollene. Alle konklusjonene til Riksadvokaten er iallefall ikke tonet ned.

Jeg mistenker en ny sammenblanding av roller når politikvinnen uttaler - i samme artikkelen som hun presiserer at "som privatperson må eg og ha rettstryggleik og lov til å ringje politiet i ein situasjon der eg føler meg truga" - at "Via støtte- og kriseapparatet har eg fått vite at han har vore til fare for seg sjølv og andre" (Kilde: Varden, papirutgaven 25/10-2011). Har hun tilegnet seg denne informasjonen i kraft av å være politi eller privatperson? Det må videre legges til at hennes påstander er udokumenterte(det foreligger heller ikke offentlig tilgjengelig informasjon om trusselbildet hun tegner noen sinne har vært anmeldt eller etterforsket), og tilbakevist av Mæland med dokumentasjon om det motsatte.

Videre lukter det løgn når Politimesteren uttaller om slettingen av lydloggen at "Eg har ikkje fått noko spørsmål om dette verken frå Mæland-familien eller deira advokat." Hun måtte selvfølgelig beklage løgnen og komme opp med nye unnskyldninger som: "den kom via straffesaksystemet – og ikkje med vanleg post" når hun blir gjort oppmerksom på at Mælands advokat tidlig hadde bedt om sikring av lydloggen. Ikke direkte relevant, kanskje, men denne saken styrker min mistanke om at Rygh-Pedersen har et relativt avslappet forhold til logger og har fokus mest på å skjerme sine egne ansatte.

Så til spekulasjonene om at Mæland skulle ha båret nag til politikvinnen som følge av at hun vitnet mot ham i en privatsak: I samme papirutgave av Varden som over (25/10-2011), går det frem at sivilsaken var en barnefordelingssak- -som Mæland vant! HVA I HULESTE skulle Mæland i etterkant av denne saken hatt å vinne på å true politikvinnen, slik hun føler hun har blitt, når han med dette igjen kunne risikert å tape omsorgsretten til barna?

Til slutt til Justisministeren, Politimesteren i Telemark og den skadefro politikvinnen:
Kritikkpunktene er mange i denne saken; sammenblanding av roller, for aktive roller, mangelfull informasjonsinnhenting (det gikk to timer fra episoden med lekegeværet inntraff til Mæland lå med nesa i bakken under en politibetjent, midt i et kaffeslaberas med familien), mulig urettmessig opprettholdelse av arrestasjon etter at det var klart at det dreide seg om et lekevåpen, brutal arrestasjon som inkluderte stripping, nedverdigende scener foran familien, naboer og forbipasserende, belastning ved å stå alene i saken mot et samstemt politikorps der Politimesteren i Telemark med støtte av selveste Politiets Fellesforbund går mot Mæland i pressen, og verst av alt: Lydloggene er slettet! (Særlig graverende sett i lys av at IBAS e.l. sannsynligvis lett kunne gjenopprettet disse om de fikk lov).

Politihelikopter vinklingen trenger heller ikke å være fullstendig på jordet, da mange i Norge fortsatt lurer på hvorfor politihelikopter ble varslet og var tilgjengelig i denne saken, men ikke under Utøyaepisoden. Det blir spennende å se hva konstituert politimester i Telemark på tidspunktet for Bø-aksjonen sier om akkurat dette i sin rolle som forsvarer for Brevik...

Etter to år der dere har opprettholdt en fasade som tegner at politiet ikke har vært i nærheten av å ha gjort noe som helst kritikkverdig eller galt i denne saken, så holder det ikke lenger med noen slappe beklagelser uten konsekvenser for punkter dere, etter mye hardt arbeid fra Mæland, blir tvunget til å beklage offentlig.

Det holder ikke overfor Mæland, og det holder ikke overfor det norske folk, som dere er avhengig av tillit fra!
Sitat av juster Vis innlegg
Her redegjør de jo greit for blant annet at politihelikopteret aldri var i bruk, men kun varslet. Samtidig understreker de jo denne politikvinnens rolle som sivilperson i saken.
Vis hele sitatet...
Den opprinnelige artikkelen i Dagbladet stiller politiet i et særdeles dårlig lys. Dersom påstandene som helhet hadde vært sanne, synes jeg faktisk det hadde vært på sin plass med straffereaksjon overfor de ansvarlige i politiet.

Men av erfaring vet vi jo at Dagbladet ikke akkurat er troverdig når de lukter blod. Alle husker vel saken der ambulansesjåfør Erik Schjenken utallige ganger ble stemplet som en udugelig, inkompetent rasist, og dette skjedde spesielt i Dagbladet.

Men da sakens fakta kom for en dag viste det seg at Schjenken slett ikke var rasistisk, og de aller fleste vurderingene og handlingene utført av ambulansesjåførene var 100% etter boken.

Jeg ser nå at også "politihelikoptersaken" som omtales her begynner å slå sprekker. Men er det Dagbladet som lyver om at helikopteret ble satt inn, eller var det mannen som ble arrestert?

Jeg holder kanskje en knapp på at det er Dagbladet som nok en gang dikter opp løgner for å få til store overskrifter. Det så vi i Schjenken-saken, og det har vi sett i så mange andre saker også.

Så langt ser det ut til å være liten tvil om at politiet handlet på en lite klok måte, men det skulle ikke overraske meg om hele saken viser seg å være tull, akkurat som Schjenken-saken.

Husk at akkurat som Riksadvokaten kritiserer politiet i denne saken, ble Schjenken overkjørt og ofret til medias blodtørst av ulike granskninger. Han ble nærmest hengt ut som rasist av sin egen arbeidsgiver!

Disse granskningene viste seg senere å være basert på løgn og bedrag. Selv spesialenhetens (spesialenheten for politisaker) bøtelegging av ambulansesjåførene ble opphevet!

Nå er Schjenken og kollegaen omtrent 100% renvasket. Det eneste de kunne finne på dem var at de ikke kosepratet med publikum på stedet, men at de i stedet fokuserte på jobben sin, og å komme seg til helvete vekk fra stedet da menneskene der begynte å bli aggressive.

Det blir spennende å se hva fakta faktisk er i helikoptersaken. Helikopteret viste seg jo å være løgn. Hva annet?

Sitat av debattant Vis innlegg
Dette må vi forholde oss til i en rettsstat, selv om vi kan spekulere i om Spesialenheten fungerer som den burde
Vis hele sitatet...
Mye tyder på at spesialenheten er altfor streng. Mange saker de sender videre til rettssystemet ender med frifinnelse. Et konkret eksempel på en sak der spesialenheten var altfor streng har jeg allerede nevnt: Ambulansesaken der Erik Schjenken og kollegaen ble bøtelagt på ikke-eksisterende grunnlag.

Mye tyder på at spesialenheten behandler politi og ambulansepersonell mye strengere enn loven skulle tilsi fordi de er redde for at noe annet ville føre til for mye kritikk.

De mener altså tilsynelatende at det er bedre å ødelegge karrierer for å tekkes publikums tørst etter politimannsblod enn å faktisk se på sakens fakta. Hadde ikke dette vært tilfelle, hadde ikke så mange saker som ble videresendt fra spesialenheten til rettsvesenet endt med frifinnelse.
Sist endret av hemmeligegreier; 8. november 2011 kl. 16:23.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men av erfaring vet vi jo at Dagbladet ikke akkurat er troverdig når de lukter blod. Alle husker vel saken der ambulansesjåfør Erik Schjenken utallige ganger ble stemplet som en udugelig, inkompetent rasist, og dette skjedde spesielt i Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvordan et tilfeldig eksempel på en annen sak har noen likhet med eller bærer noen tunge argumenter relevante for akkurat saken som diskuteres i denne tråden?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg ser nå at også "politihelikoptersaken" som omtales her begynner å slå sprekker. Men er det Dagbladet som lyver om at helikopteret ble satt inn, eller var det mannen som ble arrestert?
Vis hele sitatet...
Jeg antar du her viser til artikkelen der politimesteren i Telemark kritiserer Dagbladet for å overdrive politihelikopterets plass i sin dekning av denne saken. Både Mæland og lensmann Henry Bråten bruker her ordlyden "ble satt inn" om politihelikopteret. Ser derfor ikke at det er snakk om løgn her, men politiet som reagerer på Dagbladets feilaktige fremstilling av saken, særlig i undertittelen "Kom i helikopter".

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg holder kanskje en knapp på at det er Dagbladet som nok en gang dikter opp løgner for å få til store overskrifter.
Vis hele sitatet...
Tror derfor du har rett i dette jeg også.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så langt ser det ut til å være liten tvil om at politiet handlet på en lite klok måte, men det skulle ikke overraske meg om hele saken viser seg å være tull, akkurat som Schjenken-saken.

Husk at akkurat som Riksadvokaten kritiserer politiet i denne saken...
Vis hele sitatet...
Det var hele mitt poeng over -at det er ingen som er blitt straffet for noe ulovlig i denne saken. Dette må vi forholde oss til, men Riksadvokatens kritikk i den administrative vurderingen sendt til politiet i Telemark befester langt på vei at politiet har handlet på en lite klok måte. Dette utelukker allikvel ikke at andre forhold i saken bryter med straffeloven, eller at det i en senere sivil prosess mot politiet vil komme en dom mot dem.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det blir spennende å se hva fakta faktisk er i helikoptersaken. Helikopteret viste seg jo å være løgn. Hva annet?
Vis hele sitatet...
Enig at det blir spennende å se flere fakta i denne saken. Helikopteret viste seg ikke å være løgn, da selv politimesteren i Telemark bekrefter at det "ble varlset og var tilgjengelig", men at det var uriktig av Dagbladet å hevde at de "kom i politihelikopter". Av andre løgner, se mitt forrige innlegg. I tillegg mener jeg det er avslørt en ny løgn i Storbergets svar på Asmyhrs spørsmål, nå fulgt opp av et nytt spørsmål fra Asmyhr.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Mye tyder på at spesialenheten er altfor streng. Mange saker de sender videre til rettssystemet ender med frifinnelse.
Vis hele sitatet...
Har ikke interesse av å diskutere Spesialenheten i denne tråden. Jeg følger med for nye fakta i saken, men registrerer at tråden tidvis drar i retning av om Spesialenheten fungerer som den skal eller ikke. Derfor min kommentar om at Spesialenheten kan diskuteres i mitt forrige innlegg.


Her er det nye spørsmålet til Justisministeren:
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=51775
Sist endret av debattant; 12. november 2011 kl. 17:27. Grunn: Lenke plassert feil sted
Sitat av debattant Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan et tilfeldig eksempel på en annen sak har noen likhet med eller bærer noen tunge argumenter relevante for akkurat saken som diskuteres i denne tråden?
Vis hele sitatet...
Fordi det viser et mønster i Dagbladets dekning av saker der politi, ambulanse, osv. er innblandet.

Jeg antar du her viser til artikkelen der politimesteren i Telemark kritiserer Dagbladet for å overdrive politihelikopterets plass i sin dekning av denne saken. Både Mæland og lensmann Henry Bråten bruker her ordlyden "ble satt inn" om politihelikopteret. Ser derfor ikke at det er snakk om løgn her, men politiet som reagerer på Dagbladets feilaktige fremstilling av saken, særlig i undertittelen "Kom i helikopter".
Vis hele sitatet...
Ja nettopp. Dagbladet fremstiller det på vegne av mannen med lekegevær som om politihelikopteret var på stedet. Hvordan Dagbladet siterer Bråthen får de også ta ansvar for selv. Hvis han faktisk ikke er informert om saken, så regner han vel med at Dagbladets løgn er sann, og bruker dermed disse ordene fordi han ikke vet bedre.

Enig at det blir spennende å se flere fakta i denne saken. Helikopteret viste seg ikke å være løgn, da selv politimesteren i Telemark bekrefter at det "ble varlset og var tilgjengelig", men at det var uriktig av Dagbladet å hevde at de "kom i politihelikopter".
Vis hele sitatet...
At de kom i politihelikopter viste seg jo nettopp å være løgn. At helikopteret var tilgjengelig er noe helt annet.

Med andre ord: Løgn og bedrag fra Dagbladet. Om denne løgnen kom fra Dagbladet selv eller mannen med lekegevær er uvisst. Det er jo slett ikke utenkelig at de feilsiterer ham. Men på den annen side har jo lekegeværmannen også motiv for å overdrive saken for å skape sympati for seg selv.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ny oppdatering i saken.

http://www.ta.no/nyheter/article5850254.ece Politiet melder Dagbladet inn til PFU
Bra gjort av politiet. Dagbladet har jo nok en gang blitt tatt i å komme med direkte feilaktige påstander.

Det virker som Dagbladets forretningsmodell går ut på å lyve om politiet og andre offentlige etater for å skape hat blant befolkningen og dermed selge flere aviser.

Se bare på ambulansesaken i 2007.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Bra gjort av politiet. Dagbladet har jo nok en gang blitt tatt i å komme med direkte feilaktige påstander.

Det virker som Dagbladets forretningsmodell går ut på å lyve om politiet og andre offentlige etater for å skape hat blant befolkningen og dermed selge flere aviser.

Se bare på ambulansesaken i 2007.
Vis hele sitatet...
Angående påståtte faktafeil, fra ca. 33 min 50 sek: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/813375/

Saken ruller også videre på Stortinget:
http://www.stortinget.no/no/Saker-og...mal/?qid=51707
http://www.stortinget.no/no/Saker-og...mal/?qid=51775
http://www.stortinget.no/no/Saker-og...mal/?qid=52017

Forøvrig en lang og god oppsummering av saken på nett her: http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle720931.ece

Så ellers om Schenkensaken på Overeksponert her om dagen. Sterke saker! Ettersom du drar frem den saken som eksempel, så mener du vel at begge personer er ofre for en mobb, der mobben til Schenken var media, mens mobben til Mæland er politiet? Du kan vel umulig mene at én mann mot en hel etat gjør etaten til et offer á la Schenken?!?

Ha en god dag!
Har politimesteren i Telemark fortsatt ikke lest/forstått Riksadvokatens kritikk(siste avsnitt, siste side)?: http://pftelemark.no/content/view/1344/32/

Ny informasjon om politihelikopteret i kommentarfeltet til ViMenn-artikkelen fra artikkelforfatteren, Torjus Dølo: " Helikopteret gikk i lufta, fra Oslo - og det landet i Hokksund... for deretter å returnere til hovedstaden."
Sitat av debattant Vis innlegg
Angående påståtte faktafeil, fra ca. 33 min 50 sek: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/813375/
Vis hele sitatet...
Advokaten påstår uten videre at det ikke er noen faktafeil, noe som beviselig er løgn. Det kan virke som advokaten faktisk lyver her.

Dagbladet påstår at politihelikopteret ble satt inn, noe som viste seg å ikke stemme. På 35:18 kommer det også frem at det er løgn at mannen ble lagt i jern. Han sto oppreist da han ble påsatt håndjern.

Dette blir også relevant lenger ned, når du nevner Vi Menn-søppelet.

Saken ruller også videre på Stortinget:
Vis hele sitatet...
Fullstendig irrelevant. Schjenken-saken rullet også videre, og han ble først dømt og hengt ut i flere instanser, før det viste seg at det hele var basert på omtrent bare løgn og bedrag. At noen fortsetter å kjøre på med påstander i en sak betyr ikke at saken er reell.

Dessuten er det jo bare FrP som driver med apestreker igjen. FrP er ofte det mest edruelige og fornuftige partiet, men av og til er de direkte gale.

Forøvrig en lang og god oppsummering av saken på nett her: http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle720931.ece
Vis hele sitatet...
En søppelreportasje. Vi Menn burde åpenbart holde seg til å brette ut puppebilder.

De gjentar løgnene om "helikopter i lufta", og de skriver følgende:

"Svein Gunnar kommer også ut, men han går ikke langt før han brutalt blir lagt i bakken av to menn. Han blir lagt i jern og forholder seg helt rolig."

Men som vi kan høre i radioinnslaget du var så elskverdig å legge ut, sto han oppreist da han fikk på seg håndjern.

Så ellers om Schenkensaken på Overeksponert her om dagen. Sterke saker! Ettersom du drar frem den saken som eksempel, så mener du vel at begge personer er ofre for en mobb, der mobben til Schenken var media, mens mobben til Mæland er politiet?
Vis hele sitatet...
Det er feil. Mediakjøret er mot politiet, og det kommer blant annet konkrete, grove anklager mot individuelle politifolk som Vi Menn-puppemannen åpenbart ikke har brydd seg om å sjekke sannhetsgehalten av.

Du kan vel umulig mene at én mann mot en hel etat gjør etaten til et offer á la Schenken?!?
Vis hele sitatet...
Jo, det er politiet som er ofre her. De er ofre for blanke løgner fra media, akkurat som ambulansefolk ble ofre for løgner i ambulansesaken.

I Schjenken-saken var det ikke bare han som ble et offer. Også kollegaen ble utsatt for hets, men det gikk ikke like mye ut over ham.

Arbeidsgiveren hadde også blitt et offer her, men da arbeidsgiveren så det ekstreme trykket mot sine ansatte, bestemte de seg for å falle dem i ryggen og uten videre gå med på at anklagene var sanne. De sviktet altså sin ansatte og slengte ham til løvene for å dekke sin egen rygg og unngå å bli utsatt for det ekstreme mediekjøret.

Men i politihelikoptersaken har altså politiledelsen bestemt seg for å ikke svikte sine ansatte, så i stedet for at de lar enkeltansatte ta hele støyten så står de imot medienes løgner.

Og man kjenner igjen mønsteret: Haugevis av ville påstander som i ettertid viser seg å være løgn.

Det er veldig mange tilfeller av dette i media her i Norge. Man kan jo lure på om løgn er en bevisst strategi for å skape falske saker de kan slå opp for å selge flere aviser.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Nå skal ikke folk tro at samtlige ansatte i politiet sympatiserer med hennes side av saken..
Vis hele sitatet...
nettopp! måten hun handlet "situasjonen" på der og da, har visst ikke blitt helt fint mottatt av de som jobber i politiet.

men dere som kommer med kommentarer som " KORRUPTE politifolk! jævla PURKFAEN" osv, hva er det for usaklige kommentarer? i denne situasjonen har politikvinnen delvis misbrukt sin makt i politiet siden hun blir tatt mer alvorlig når ho ringte pga at hun er pålitelig så blir hun tatt mer seriøst ettersom som hun selv er betjent osv.

denne saken er ganske så innviklet, det har skjedd veldig veldig mye før og etter denne hendelsen.det ligger mye bak men slikt kommer jo ikke frem i media.

ihvertfall, så er det ikke slik at alle i politiet er korrupte! syns det egentlig bare er teit å skrive innlegg som ligner på det som er quotet over. var det jeg ville kommentere nå. ellers er denne situasjonen ganske innviklet! :P
Sist endret av WhiteHat; 24. desember 2011 kl. 01:56.
Til "hemmeligegreier":

Jeg har aldri sett ordet løgn så mange ganger i et innlegg før. Kan du ikke være så vennlig å heller opplyse oss om sannheten i stedet for å bare peke ut løgner? Kildehenvisninger hadde også vært å foretrekke.

Mener du at også Riksadvokaten lyver i sin kritikk?

Forøvrig mener jeg det er en stund til vi kan begynne å snakke om "i ettertid" i denne saken. Her er det mange flere steiner å snu!
Sist endret av debattant; 24. desember 2011 kl. 01:57.
ViMenn-artikkelen publisert nettavisens side 3: http://www.side3.no/article3297979.ece

Mange sinte folk i debattfeltet...
Mye kameraderi i Politiet, som i de fleste offentlige etater. Det som slår meg er likegyldigheten det offisielle Norge har til dette. Spesialenheten har en henleggelsesprosent på 96,4%, allikevel er det ingen i maktens korridorer som tar dette seriøst.

Det er en skam at ordensmaktens kontrollør består av tidligere kolleger uten at noen i departementet/Justiskomiteen tar dette opp. Det skulle vært et uavhengig organ med folk som har god greie på regelverket, og hvor målet er å være så upartisk som mulig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av debattant Vis innlegg
Jeg har aldri sett ordet løgn så mange ganger i et innlegg før.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ofte det er så mye løgn ute og går heller.

Kan du ikke være så vennlig å heller opplyse oss om sannheten i stedet for å bare peke ut løgner?
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg jo nettopp ved å peke på løgner.

Sitat av debattant Vis innlegg
ViMenn-artikkelen publisert nettavisens side 3: http://www.side3.no/article3297979.ece
Vis hele sitatet...
Trist at en elendig artikkel som dette blir publisert flere steder. Dette virker mer og mer som Schjenken-saken.

Sitat av EddieTheHead Vis innlegg
Mye kameraderi i Politiet, som i de fleste offentlige etater. Det som slår meg er likegyldigheten det offisielle Norge har til dette. Spesialenheten har en henleggelsesprosent på 96,4%, allikevel er det ingen i maktens korridorer som tar dette seriøst.
Vis hele sitatet...
Henleggelsesprosenten er høy fordi det er ekstremt enkelt å melde ting inn til spesialenheten. Det gjør at kriminelle melder ting bare for å skape trøbbel. Det er håpløst av deg å slenge ut et tall som dette uten å skjønne hva det faktisk viser.

Sitat av EddieTheHead Vis innlegg
Det er en skam at ordensmaktens kontrollør består av tidligere kolleger uten at noen i departementet/Justiskomiteen tar dette opp. Det skulle vært et uavhengig organ med folk som har god greie på regelverket, og hvor målet er å være så upartisk som mulig.
Vis hele sitatet...
Spesialenheten er upartisk. Du burde sette deg inn i saken før du uttaler deg. For eksempel sender spesialenheten mange saker videre til rettssystemet som fører til frifinnelse. Det viser at spesialenheten faktisk er strengere enn den trenger å være.

Det er forøvrig latterlig å lese alle disse ville konspirasjonsteoriene. Hvorfor skulle advokater ønske å få politifolk frikjent?

Det virker som mange her ikke gidder å gjøre sitt beste på jobb, men bare fordi dere er late og ikke gidder å gjøre noe nyttig så betyr ikke det at alle andre har like dårlige holdninger.
▼ ... over et år senere ... ▼