Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3805
Anonym bruker
"Hylende Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personen har en fortid med mye grov vold, har også flydd på meg flere ganger i ruspåvirket tilstand, sannsynligvis i kortvarig ruspsykotisk tilstand hvor han var ugjenkjennelig og ordentlig brutal i den grad at jeg faktisk ble redd for livet mitt. Er ellers stabil og jeg har ikke vært redd han i ettertid, god kompis og bestekompis. Havnet i langvarig ruspsykose og på akuttpsykiatrisk tidligere i år, noen husker kanskje tråden min hvor jeg skrev at det hendte han droppa medisinene han fikk der/får mot dette og fikk psykosesymptomer med en gang igjen.

Nå skal han utredes ordentlig og jeg forventer han blir diagnostisert med schizofreni eller fortsettende ruspsykose. Vi har det jævlig gromt sammen og bor i et avsidesliggende hus på landet, like interesser og generelt er hverandres beste selskap. Begge er langt unna familie, og bor sammen pga det økonomiske og pga jobb. Han er dog for syk til å jobbe etter psykosen og tror det er i forbindelse med ufør søknad at han skal utredes. Det er legen som mener han er ufør og det der skremmer meg litt! Jeg har ingen fordommer mot psykisk sykdom, har hatt korte psykoser i livet sjæl, men å være ufør pga rus utløst psykose er vel ganske heavy? Er han sjukere enn jeg tror?
Vet at han ikke har tatt medisiner på mange dager nå og han tror TV og Radio kommuniserer med han, han sier det er demoner og at han ikke stoler på seg selv. Så kan han si et øyeblikk at han er syk og innbiller seg ting, og i mange timer snakke om at demonene og stemmene er ekte. De ber han ikke gjøre noe, men kommuniserer til han. For eksempel kan han se et ord på tv som "det blir ikke lett" og tro det er Satan som sender beskjeder fordi han har gjort en pakt med Satan.

Dette er egentlig en nær kompis jeg har vært trygg på tross både vold og psykoser, men i dag har jeg gått å kjent på en paranoia over det hele også, etter å sett intervju i går med han som ble stikki 30 ganger av roomien sin i psykose, som drepte tredjemann i kollektivet og skrev "Gud" i blod på veggen etterpå.

Utsetter jeg meg for fare av å bo med han? Å flytte vil si at jeg også må si opp jobben og flytte inn til byen igjen som jeg har ønsket å ta avstand fra fordi jeg bare har rusvenner der. Føles også kjipt å tenke at bare fordi han er psykotisk så skal man være redd og ha fordommer og bryte kontakt, så er det bare jeg som har blitt paranoid nå eller burde jeg seriøst flytte før det evn går galt? Han er to meter og jeg hadde ikke hatt en sjans om han bæda, ingen naboer som kan gripe inn, men den voldsepisoden hvor han gjorde meg oppriktig redd er mange år sida og var etter en bytur med mye alkohol og kokain innabords. Det er også kokain som utløste den langvarige psykosen han fortsatt er i som han fikk på sensommer'n, men enda sniker han til seg en stripe iblandt.
Anonym bruker
"Vettskremt Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det er farlig å omgås mennesker i psykose da de har en virkelighetsoppfatning som ikke er basert på... vel.. virkeligheten.

De kan finne på å rasjonalisere voldshandlinger som fremstår som fornuftige/korrekte i deres eget virkelighetssystem. Det er utallige eksempler fra norsk rett med overføring til tvunget psykisk helsevern etter grove voldshandlinger/drap begått i psykose.

Dette kombinert med tidligere utøvd vold ville gjort at jeg selv _aldri_ ville ha oppholdt meg alene med vedkommende. Det er en god grunn til at ansatte ved psykiatriske døgnposter har personlig alarm som tilkaller alle andre ansatte ved egen (og ofte nabo-) avdelinger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Personen har en fortid med mye grov vold, har også flydd på meg flere ganger i ruspåvirket tilstand, sannsynligvis i kortvarig ruspsykotisk tilstand hvor han var ugjenkjennelig og ordentlig brutal i den grad at jeg faktisk ble redd for livet mitt.
Vis hele sitatet...
Say no more. Vær så snill å tenk deg litt om, din fjott. Pass på deg selv.
Sist endret av krystallkongen; 12. desember 2019 kl. 00:01.
Han har gått til angrep på deg før, say no more. Jeg hadde aldri funnet meg i å bo med en person som hadde gjort det. Du risikerer jo bare livet ditt med å bo med en ustabil person. Ett sted må grensa gå
Er du klin gæren eller? Du bor sammen med en to meter høy psykotisk og voldelig bavian som sniffer lisser, unngår å ta medisinene sine og tror satan kommuniserer med han via TV og radio. Jeg ville ikke følt meg trygg med vedkommende om jeg så var bevæpnet med hagle.
Anonym bruker
"Flirende Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kom deg vekk, det alt jeg har å si
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Utsetter jeg meg for fare av å bo med han? Å flytte vil si at jeg også må si opp jobben og flytte inn til byen igjen som jeg har ønsket å ta avstand fra fordi jeg bare har rusvenner der.
Vis hele sitatet...
Ja, du utsetter deg for fare. Og nei, det er en falsk dualisme. Du har garantert flere muligheter enn å rygge tilbake til en tidligere ugunstig situasjon. Se framover og flytt videre, verden er faktisk ganske stor.
Anonym bruker
"Hylende Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Han er jo helt stabil når han tar medisiner da. Og når han glemmer å ta dem nå så er det bare vrangforestillingene om at noen kommuniserer til han gjennom tilfeldigheter han har, ikke aggresjon eller truende atferd. Det får han kun når han er ruspåvirka. Han går i behandling for rus også, men jeg tror ikke han er helt ærlig med dem om at han fortsatt sniker i seg en linje en gang i blandt tbh..

Han er bestekameraten min og jeg vet ikke åssen han skal klare seg aleine. Blir også å måtte ofre alt i mitt liv jeg har jobba for. Fresh jobb, digger plassen vi bor, får nedbetalt gjeld og bøter siden vi er to om husleia, har selv blitt rusfri av å bo her og jeg spyr nesten bare av å tenke på å bo i byn igjen nær min fucka familie og slange junkie venner.

Jeg skjønner at han høres ustabil ut og det er han forsåvidt siden han glemmer medisinene iblandt. Men ikke noe værre enn det med stemmene. Er det farlig å leve med schizofrene "bare" fordi de har/hatt voldelige episoder i rus? Fuck mann jeg blir mindfucka selv. Føler sjæl at jeg utsetter meg for potensiell fare, men så føler jeg at jeg er paranoid og dømmende, han er jo min beste venn, egentlig den eneste jeg føler jeg har, vi har det drit bra, men det var i og for seg han fra avissaken som stakk ned kameratene sine også.
Jeg er helt enig i, at her må du komme deg unna. Da han har utvist vold mot deg og andre tidligere, så kan han være farlig.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er farlig å omgås mennesker i psykose da de har en virkelighetsoppfatning som ikke er basert på... vel.. virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Ellers så dette her ganske feil. Ja, psykotiske mennesker har en annen virkelighetsoppfatning, men de fleste av dem er harmløse. Faktisk så sier statistikken, at schizofrene (som da stort sett er psykotisk uten medisiner) er mindre voldelig enn gjennomsnittet av folket. Dette er med ett unntak, de er farligst mot seg selv på grunn av selvskading.
Ellers så kjenner jeg flere, som har vært psykotiske og 3 stk. som er schizofrene. De jeg kjenner er harmløse, ei jeg kjente hadde antydning til vold en gang under en psykose. Da var det å rise med et belte. Dette er den eneste voldelige episoden, som jeg har vært borti når det gjelder psykotiske mennesker.
Haha! Leste overskriften, og tenkte at her må jeg inn og avkrefte fordommer mot psykisk sykdom... Men så eskalert det jo ganske raskt derfra.

Ja, det er i de fleste tilfeller trygt å bo med en med psykose. Han fyren her er unntaket som bekrefter regelen. Faktisk alle unntakene i en og samme person.
Sist endret av *pi; 12. desember 2019 kl. 00:57.
Flytt ut asap, for begges skyld.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Han er bestekameraten min og jeg vet ikke åssen han skal klare seg aleine. Blir også å måtte ofre alt i mitt liv jeg har jobba for. Fresh jobb, digger plassen vi bor, får nedbetalt gjeld og bøter siden vi er to om husleia, har selv blitt rusfri av å bo her og jeg spyr nesten bare av å tenke på å bo i byn igjen nær min fucka familie og slange junkie venner.
Vis hele sitatet...
Hvis du har en fresh jobb, hva er problemet med å skaffe en kjeller-/hybelleilighet for en periode og fortsette i stillingen, med kompisen din litt på avstand? Dere kan jo fortsatt holde kontakt. Hvorfor må du absolutt tilbake til akkurat samme by, full av junkie-venner? Med en god jobb har du gjerne referanser til å etablere deg et helt annet sted.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner at han høres ustabil ut og det er han forsåvidt siden han glemmer medisinene iblandt. Men ikke noe værre enn det med stemmene. Er det farlig å leve med schizofrene "bare" fordi de har/hatt voldelige episoder i rus? Fuck mann jeg blir mindfucka selv. Føler sjæl at jeg utsetter meg for potensiell fare, men så føler jeg at jeg er paranoid og dømmende, han er jo min beste venn, egentlig den eneste jeg føler jeg har, vi har det drit bra, men det var i og for seg han fra avissaken som stakk ned kameratene sine også.
Vis hele sitatet...
Greia her at han allerede har utvist voldelig atferd og derfor sannsynligvis er tilbøyelig til å gjøre det igjen. Dette handler vel så mye om personlighetstrekk som psykotiske episoder. Det finnes folk som er psykotiske konstant uten å være voldelige. Om han er en så god venn burde det gå an å forklare at du føler deg utrygg pga. nevnte situasjoner og manglende medisinering. Si evt. du også har ditt du sliter med, noe som faktisk stemmer pga. han (men ikke legg det frem sånn). Denne personen er ikke ditt ansvar, og kan ikke hjelpes med mindre han ønsker det selv.

Verden er ikke svart/hvitt, det finnes nyanser av grått og alltid mer enn to valg. Kom deg ut og vekk. Sånn det fremstår nå har du etablert deg et rusmiljø-light utpå bygda, noe som sikkert er bedre enn før. Neste steg kan jo være å fjerne seg hakket mer fra nevnte miljø og kanskje også få det enda bedre.
Ser egentlig ut som du har skjønt selv at dette ikke går.

Om han forsatt sniker seg til en lisse kan du plutselig bli utsatt for vold, er det verdt det?

Virker som om du leter etter en unnskyldning for og forsette og bo med han.

Det finnes altso ikke.

Er deg virkelig lurt og risikere ditt eget liv for en jobb ?

Hva med og prøve og finne en annen leilighet i samme byen ?

Mange valg og muligheter, men for din egen og hannas sikkerhet, flytt ut.
Anonym bruker
"Hylende Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok takk folkens. Er dratt i forskjellige retninger innvendig, men skjønner sjøl at det her kan gå ordentlig galt. Trengte å høre noen andre si det, så jeg fikk bekrefta fornuften som selvtvilen styrte meg vekk fra. Fuck mann...
Alt i alt må jeg nesten gi konklusjonen: Utrygt i lengden, er vel bare spørsmål om tid før den grove volden blir værre?
Anonym bruker
"Vettskremt Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg er helt enig i, at her må du komme deg unna. Da han har utvist vold mot deg og andre tidligere, så kan han være farlig.


Ellers så dette her ganske feil. Ja, psykotiske mennesker har en annen virkelighetsoppfatning, men de fleste av dem er harmløse. Faktisk så sier statistikken, at schizofrene (som da stort sett er psykotisk uten medisiner) er mindre voldelig enn gjennomsnittet av folket. Dette er med ett unntak, de er farligst mot seg selv på grunn av selvskading.
Ellers så kjenner jeg flere, som har vært psykotiske og 3 stk. som er schizofrene. De jeg kjenner er harmløse, ei jeg kjente hadde antydning til vold en gang under en psykose. Da var det å rise med et belte. Dette er den eneste voldelige episoden, som jeg har vært borti når det gjelder psykotiske mennesker.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke feil. Les hva jeg skrev igjen. Jeg skrev ikke at alle mennesker i psykose er voldelige (fordi det er de absolutt ikke); men noen er det - og mange er også voldelige i en psykose som ellers aldri ville vært det. Eksempler er folk som har drept i nære relasjoner fordi de tror de hjelper vedkommende ved å utøve volden ("slippe fri demoner") o.l...

Altså var ikke min påstand en bastant uttalelse ("alle i psykose er voldelige") men heller at "psykose kan utløse vold" på grunnlag av en virkelighetsoppfatning som ikke er i overensstemmelse med den faktiske verden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei det er ikke feil. Les hva jeg skrev igjen. Jeg skrev ikke at alle mennesker i psykose er voldelige (fordi det er de absolutt ikke); men noen er det - og mange er også voldelige i en psykose som ellers aldri ville vært det. Eksempler er folk som har drept i nære relasjoner fordi de tror de hjelper vedkommende ved å utøve volden ("slippe fri demoner") o.l...

Altså var ikke min påstand en bastant uttalelse ("alle i psykose er voldelige") men heller at "psykose kan utløse vold" på grunnlag av en virkelighetsoppfatning som ikke er i overensstemmelse med den faktiske verden.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du, at en skal tolke dette annerledes?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er farlig å omgås mennesker i psykose da de har en virkelighetsoppfatning som ikke er basert på... vel.. virkeligheten.

De kan finne på å rasjonalisere voldshandlinger som fremstår som fornuftige/korrekte i deres eget virkelighetssystem. Det er utallige eksempler fra norsk rett med overføring til tvunget psykisk helsevern etter grove voldshandlinger/drap begått i psykose.

Dette kombinert med tidligere utøvd vold ville gjort at jeg selv _aldri_ ville ha oppholdt meg alene med vedkommende. Det er en god grunn til at ansatte ved psykiatriske døgnposter har personlig alarm som tilkaller alle andre ansatte ved egen (og ofte nabo-) avdelinger.
Vis hele sitatet...
Du skriver rett ut, at det er "farlig å omgås mennesker i psykose", hvis det da ikke er vold du mener. Så ser jeg nesten ingen andre muligheter enn, at dems psykoser er "smittsomme". Altså den som hører på tenker, "det var en god idé!". Jeg tolker det iallfall ikke dithen. Så jeg tipper mitt svar står like bra enda...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Nei, det er ikke 100% trygt. Mange av oss vil gå til store lengder for å ikke stigmatisere mental sykdom eller å ha problemer generelt, men det betyr ikke at det er trygt å være i førstelinje til dem. Gitt at du allerede er redd, og dere har tidligere forhistorie, så ville jeg trukket meg ut hvis jeg var deg. Helt naturlig og forståelig.
Ja, det er i utgpkt trygt å bo med noen som har en psykotisk episode. Det er derimot IKKE trygt å bo sammen med dette individet. Basert på de to første setningene jeg leser
Hm. Dette hørtes ikke helt greit ut? Har kameraten din feks en primærkontakt i kommunen? Ville det vært mulig for deg å snakke med vedkomne for å undersøke muligheten for at roomie'n får seg besøk av hjemmesykepleier som fikser medisinene? Da er dere sikre på at de blir tatt og det bør være rimelig trygt om han er jevnt medisinert.

Akkurat nå mens han er litt i tåka ville jeg kanskje valgt å finne på noe annet en periode, med mindre dere får orden på medisinene hans. Det i seg selv kan jo bli en utfordring nå som han alt er tåkete. Så derfor er det kanskje enklere om en fra kommunen kan ta den samtalen og ordne hjemmesykepleier. Med visitt av hjemmesykepleiere så vil det også være enklere for dem å vurdere hans tilstand og stabilitet - slik at de evt. kan ordne innleggelse på et tidlig stadie om og når det er behov for det.
Sist endret av _abc_; 12. desember 2019 kl. 22:01.
Anonym bruker
"Hylende Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men jeg lurer på, vil en sånn person alltid være utrygg å bo med eller henge med?
Som sagt er han normal når han tar medisiner, men kan dem plutselig snappe allikevel? Hvordan kan man få han til å skjønne han må gå på medisiner som foreskrevet morgen og kveld, kanskje resten av livet? Han blir jævla støtt når jeg sier han må ta medisinen sin og virker ikke helt til å skjønne alvoret selv.

Han har primærkontakt i kommunen men ikke hjemmebesøk, det hadde han gått amok over. Tror det er viktig for han som ethvert menneske å kunne føle seg selvstendig og ikke som et barn, som han sier iblandt når jeg minnern på medisiner.. I tillegg er han jævla god på å spille frisk og si at alt går fint når han snakker med andre. Men det skjer ca hver 4-5 uke at han skipper meds noen dager og da kommer alle symptomer tilbake. Oppå det tar han seg en lisse, og det er derfor han skipper eller glemmer meds så da blir han paranoid av coken også. JEG syns han burde ha behandling for coke avhengigheten, ikke normalt å fortsette med det når det er det som har fått en schizo i utgangspunktet, men han vil ikke si det til behandlerne sine fordi han ikke vil miste muligheten til å ta seg en rev i helgene, som er uproblematisk mtp den psykiske ustabiliteten. Detta er en som har brukt alt mulig i alle år og jeg tenker det er bedre at han røyker når han trenger enn å ta alt mulig annet, vanskelig å gå fra alt til ikkeno nahmean..
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutt å be om bekreftelse på dine ønsker. Etter fem år uten noen episoder ville jeg kanskje sett annerledes på saken. Han kan jo like greit plutselig slutte å ta medisiner og dermed klikke. Han har utvist gjentagende ustabil atferd, om dette ikke er nok varsel for deg så for all del, det finnes jo bare én kamerat per person, så hold sammen til dere dør og se hvem det skjer med først.
Jeg har en kompis som har blitt psykisk syk det siste året, han har gått rundt i en psykose en stund nå. For noen uker siden så drepte han mora til en som stod han nært under en psykose, og hun var helt forsvarsløs. Dette kom helt uten forvarsel, og jeg tenkte at kunne han drepe denne personen, så kan han sannsynligvis drepe hvem som helst. Jeg bruker denne anekdoten til å fortelle deg at, nei, det er kanskje ikke så trygt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men jeg lurer på, vil en sånn person alltid være utrygg å bo med eller henge med?
Vis hele sitatet...
"Sånn person", som i "person med psykoselidelse"? Nei de vil i de fleste tilfeller være helt trygge å omgås. Hva som er trygt med denne spesifikke personen kan du vurdere bedre enn oss. Det finnes jo ulike grader av og måter å omgås noen. Han høres ikke ut som en jeg ville bodd med eller festet sammen med, men det kan hende du kan ta en kaffe med ham i ny og ne, det må være din vurdering. Jeg forstår at du er glad i fyren og ikke vil ditche ham helt.

Hvordan kan man få han til å skjønne han må gå på medisiner som foreskrevet morgen og kveld, kanskje resten av livet? Han blir jævla støtt når jeg sier han må ta medisinen sin og virker ikke helt til å skjønne alvoret selv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke din jobb å få ham til å skjønne det. Det er klart det kan komme til et punkt der du føler deg moralsk forpliktet til å varsle om at han er farlig, men min erfaring tilsier at du bør la være å involvere deg i noe som har med behandlingen hans å gjøre hvis du kan. Med en ustabil og paranoid person så kan det fort sette deg øverst på en liste du ikke vil være på.
Det er veldig sjeldent psykotiske mennesker dreper slik Deagleflyndre forteller om! Den gjennomsnittlige schizoen er ikke farligere enn den gjennomsnittlige friske.

Bare noen tanker fra egen erfaring:
- Vil tro at symptomene som viser seg når han unngår å ta medisinene blir utløst av at han ruser seg samtidig som han dropper medisinene. Vær klar over det, hvis det stemmer.
- Sinnet til psykotiske med rusavhengighet blir ofte trigget hvis noen prøver å stå i veien for at de kan fortsette misbruket sitt. For å unngå at han blir sint eller voldelig bør du la han bestemme selv, og evt sette et ultimatum med tanke på vennskapet for din egen skyld. Det er vanskelig å leve med ustabiliteten som kommer med psykotiske mennesker. Kan være helseskadelig for deg selv!
- Grunnen til at han fortsetter med samme greia som har gjort han så syk er fordi han er AVHENGIG. Avhengighet er ekstremt sterke krefter. Man blir villig til å gjøre seg selv og andre veldig, veldig vondt. Dessverre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men jeg lurer på, vil en sånn person alltid være utrygg å bo med eller henge med?
Som sagt er han normal når han tar medisiner, men kan dem plutselig snappe allikevel? Hvordan kan man få han til å skjønne han må gå på medisiner som foreskrevet morgen og kveld, kanskje resten av livet? Han blir jævla støtt når jeg sier han må ta medisinen sin og virker ikke helt til å skjønne alvoret selv.

Han har primærkontakt i kommunen men ikke hjemmebesøk, det hadde han gått amok over. Tror det er viktig for han som ethvert menneske å kunne føle seg selvstendig og ikke som et barn, som han sier iblandt når jeg minnern på medisiner.. I tillegg er han jævla god på å spille frisk og si at alt går fint når han snakker med andre. Men det skjer ca hver 4-5 uke at han skipper meds noen dager og da kommer alle symptomer tilbake. Oppå det tar han seg en lisse, og det er derfor han skipper eller glemmer meds så da blir han paranoid av coken også. JEG syns han burde ha behandling for coke avhengigheten, ikke normalt å fortsette med det når det er det som har fått en schizo i utgangspunktet, men han vil ikke si det til behandlerne sine fordi han ikke vil miste muligheten til å ta seg en rev i helgene, som er uproblematisk mtp den psykiske ustabiliteten. Detta er en som har brukt alt mulig i alle år og jeg tenker det er bedre at han røyker når han trenger enn å ta alt mulig annet, vanskelig å gå fra alt til ikkeno nahmean..
Vis hele sitatet...
Ser man det store bildet så mangler jo fyren selvinnsikt, egenomsorg og kanskje også evnen til å ivareta seg selv, sin helse og alt rundt dette. Han vet han egentlig ikke tåler pulver men fortsetter likevel å bevilge seg hvite striper, trass i at han går til ruskonsulent og forsøker å legge rusen bak seg. Og likevel ruser han han seg selv om han vet at grunnet psykose og vrangforestillinger så tåler han ikke rusen....

At han klager på at du minner ham om medisiner når han ofte dropper dem viser jo at han faktisk trenger hjemmesykepleie 2 ganger i døgnet som administrerer medisinene hans. Alternativet er jo mangefull medisinering og psykose, noia etc.

Som jeg skrev tidligere så er det nok vanskelig å nå fram til ham akkurat nå, når han har det vondt og er vrangforestilt og sliter med angst og noia. Nå nytter det nok ikke å forsøke å vise omsorg eller ta praten med ham. Kanskje en bekymringsmelding til primærkontaktet kan utløse en innleggelse slik at han kommer tilbake i water? Også kunne kanskje du tatt et møte med primæren mens roomie'n er innlagt, for å få foreslått hjemmesykepleie?

Om fyren nekter å ta imot hjelp og ikke greier å hjelpe seg selv så blir ting helt sikkert bare verre over tid. Du får tenke på deg selv også. Fint med rimelig bolig i landlige omgivelser, samt kjekt å få delt på utgiftene. Men er det verdt livet ditt? For det kan jo bli prisen om det svartner for rommien.
Sist endret av _abc_; 13. desember 2019 kl. 09:20.
Absolutt.
Viktig a tenke pa er att snakke i telefon i andre rom, helst viske, men hoyt no så att psykos-Per horer deg.
En annen ting er at spille hoy-tempo-musikk og ha noe uten ljud på teven, f.eks "August Undergound"-filmene.

Vis og gjerne hvor kniver og lignende finnes. Si at ogsa att du sett blaljus og spor om naboen allid haft en van parker nedfor gata.

Hvis denne har voldelige tendenser, rekommenderer jeg att konfrontere eller provocere.

Eller hva?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er vanskelig å bli lagt inn for et lengre opphold uten utagerende atferd, men han her _har_ jo vist utagerende atferd.
Hva om han skader noen andre fordi du ikke syns det er alvorlig nok? Vil de hensyn du tar ovenfor han nå, være verdt en slik
potensiell hendelse? Farlig for andre og seg selv - da må vi være modige, klare og tydelige. Noe av det aller vanskeligste
ovenfor slike vurderinger og psykisk sykdom
Virker ikke som det er trygt for vennen din å bo alene heller om han ikke klarer ta medisinen sin. Kanskje skulle du rapportert dette til legen hans. Han blir ikke frisk av å droppe pillene.
Nei, det er ikke trygt, voldelige tendenser kombinert med en psykotisk personlighet gjør slike personer utilregnelige.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tidligere bodd med en som havnet i psykose.
Flyttet ut og leste senere om han i avisen der han hadde hoppet ut av bilen sin og angrepet noen som gikk forbi helt uten grunn.
Han har alltid vært snill som ett lam (så lenge jeg har kjent han) men plutselig så klikket det bare.
Er det mulig å gi en anonym bekymringsmelding? Er kanskje ikke så viktig at det må være 100% anonymt men nok anonymt til at roomie'n ikke vet at det er du som varslet? Tror kanskje du er i situasjon du ikke bør stå i. Skjønner du er glad i vennen din og bryr deg, men du skal jo ikke bli hans primærkontakt/sykepleier/omsorgsperson som må overvåke at han tar medisiner. Det er i overkant mye ansvar. Samtidig så tenker jeg det er faktisk omsorg i å varsle slik at han kan få den hjelpen og medisineringen han trenger. Og kanskje vil de da få på plass rutiner for å sikre at han tar sine medisiner når han skrives ut.

Personlig må jeg vel si at jeg tror nok jeg ville vært meg selv nærmest i slik situasjon, spesielt mtp på historikken og fyrens svære skikkelse og korte lunte. Ikke mye en vanlig mann kan stille opp med om en bråsterk kar på 2 meter blir voldelig og brutal i full psykose. Og jeg tror nok at tanken om at det faktisk kan skje ville for min del vært verre enn det å endre adresse eller få høyere utgifter.