Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2840
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Har lønningsavdeling rett til og vidersende lønnslippen min til leder uten mitt samtykke?

Dette gjelder påleggstrekk som gjør at lønning er gått i minus.
Jeg antar da at sjefen din har rett til å se dokumentasjon på hva han betaler deg i lønn?

Du kan gjerne også forklare litt mer hva saken går ut på ihht påleggstrekket. Jeg kan ikke
forstå hvordan du havner i minus på utbetalt lønn, da et påleggstrekk normalt ikke kan overstige
det du faktisk tjener.
Anonym bruker
"Firkantet Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville tro det.
Lønnsslipp er offentlig ..
Visste ikke sjefen din allerede hva han betalte deg?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg antar da at sjefen din har rett til å se dokumentasjon på hva han betaler deg i lønn?

Du kan gjerne også forklare litt mer hva saken går ut på ihht påleggstrekket. Jeg kan ikke
forstå hvordan du havner i minus på utbetalt lønn, da et påleggstrekk normalt ikke kan overstige
det du faktisk tjener.
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar.

Her har det skjedd en missmatch og jeg har fått trekk fra to instanser.

Har sendt mld. til namsmannen og håper det blir ordnet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ville tro det.
Lønnsslipp er offentlig ..
Vis hele sitatet...
Nei det er den ikke.

Sitat av Oddiii Vis innlegg
Visste ikke sjefen din allerede hva han betalte deg?
Vis hele sitatet...
I store firma vet de ikke det nei.
Sist endret av TixTix; 17. januar 2018 kl. 20:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ville tro det.
Lønnsslipp er offentlig ..
Vis hele sitatet...
Bare om man jobber i det offentlige
Ser ut som jeg føkka det til med anonym bruker, lol.

Datatilsynet har en ganske grei oversikt over dette;

https://www.datatilsynet.no/rettighe...sopplysninger/

Det jeg spør om er arbeidsgiver sine rettigheter til innsyn.
Sitat av TixTix Vis innlegg
Ser ut som jeg føkka det til med anonym bruker, lol.

Datatilsynet har en ganske grei oversikt over dette;

https://www.datatilsynet.no/rettighe...sopplysninger/

Det jeg spør om er arbeidsgiver sine rettigheter til innsyn.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at det finnes noe lovverk som hindrer arbeidsgiveren i å få innsyn i lønn til de ansatte. I mindre bedrifter så er det arbeidsgiver som tar seg av utbetaling av lønn til de ansatte.

Egentlig forstår jeg ikke poenget med tråden; hva er problemet med at arbeidsgiver vet hvor mye bedriften han styrer betaler deg?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg tviler på at det finnes noe lovverk som hindrer arbeidsgiveren i å få innsyn i lønn til de ansatte. I mindre bedrifter så er det arbeidsgiver som tar seg av utbetaling av lønn til de ansatte.

Egentlig forstår jeg ikke poenget med tråden; hva er problemet med at arbeidsgiver vet hvor mye bedriften han styrer betaler deg?
Vis hele sitatet...
Lønnslippen kan vise trekk fra Statens Innkrevingssentral o.l. som kan røpe at OP betaler ned på en saftig erstatning eller misligholder sin økonomi.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Lønnslippen kan vise trekk fra Statens Innkrevingssentral o.l. som kan røpe at OP betaler ned på en saftig erstatning eller misligholder sin økonomi.
Vis hele sitatet...
Men er det ikkje sjefen, SI kontakter når dem ønsker trekk fra en ansatt?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Men er det ikkje sjefen, SI kontakter når dem ønsker trekk fra en ansatt?
Vis hele sitatet...
Ikke i større bedrifter, nei.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er statlig ansatt og sjefen min vet ikke en gang når vi går opp i lønn, ei heller er han involvert nok til å kunne si noe imot når vår tillitsvalg kommer opp med argumenter for høyere lønn. Med andre ord, hvis vi hevder vi har fått flere arbeidsoppgaver, så er det kun sjefen vår som vet om det er sant eller ikke, men han er ikke involvert i lønnsforhandliner, ei heller hans sjef igjen. Selv om vår sjef er autorisasjonsmyndighet for vår sikkerhetsklarering så får ikke han beskjed ifra HR ved trekk i lønn (dette er vårt ansvar å informere han om som en del av autorisasjonen/sikkerhetsklareringen hvis vår økonomiske situasjon endrer seg etc). Selv når sjefen vår nylig ansatte noen fra en annen del av landet så fikk han ikke HR til å utlevere hans fraværshistorikk (lønn prøvde han seg ikke på en gang, for der har sjefen vår kun en tabell å vise de på intervjuet og håpe at det er godt nok (variable og faste tillegg samt overtid kan fort innebære en bruttolønn på dobbelt av grunnlønna))
Takk.

Skal ta det videre, synes absolutt ikke dette er greit.