Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 14064
Jeg overhørte en underlig samtale i dag som gjorde meg veldig nysgjerrig, men jeg kunne ikke blande meg inn i ukjentes private greier, så jeg håper noen her sitter på mer info og utdypning.

Det gjaldt da østkantungdommer som gir bot til folk, såvidt jeg forstod andre ungdommer som hadde gjort ting smågangsterne ikke likte, som å like facebookbildet til dama til han og han. Da kunne person A plutselig skrive til han som likte bildet: "Du må betale 200 kr i bot hvis du ikke vil bli banka opp".

Ble litt sjokkert, men vet jo at det skjer mye rart man ikke hører om overalt. Googlet for å se om det fantes artikler om dette, men fant ingenting. Derfor satser jeg på at noen her inne vet mer.

Har noen her inne for eks. vært utsatt for dette? Hva gjorde du i så fall? Jeg tror dette er noe man absolutt ikke burde sitte alene med, men få hjelp. Slik skal det jo ikke være!
jeg for min del ha kun vært utenfor direkte utpressing hvor man blir dyttet opptil en vegg og truet med juling om man ikke gir fra seg "lunsjpengene" aka. det du har i lommeboken. Dette er småtteri, finnes mange vondere temaer å ta tak, men absoutt verdt å heve øyenbrynet over.
Mitt tips er å aldri blande seg i en reell situasjon med mindre du vet du har overtak. Det er en grunn til at det kalles "hverdagshelter".. Noen er "helter", men mest sannsynlig er du bare "hverdag". Heller ikke føl dårlig samvittighet (du bryr deg jo tydeligvis). Prøv heller å få kontakt med noen av foreldrene til de innblannede. (Antar at detter er undom som bor hjemme). Hvis ingenting av dette er mulig så gjør din dose for å bidra, varsle kommunen og gjør dem så godt du kan bevisst på at det er en reell form for kriminalitet som foregår!
Brage
Sist endret av Hvitehusen; 5. desember 2014 kl. 23:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hvitehusen Vis innlegg
jeg for min del ha kun vært utenfor direkte utpressing hvor man blir dyttet opptil en vegg og truet med juling om man ikke gir fra seg "lunsjpengene" aka. det du har i lommeboken. Dette er småtteri, finnes mange vondere temaer å ta tak, men absoutt verdt å heve øyenbrynet over.
Vis hele sitatet...
Tror jeg lever i en boble av rosa parfyme jeg nå, for i mine øyne er ikke dette noe "kun" i det hele tatt! Fyttikatta. Kanskje småtteri sammenlignet med verre ting, men ille nok. Det tyder jo på at det er et miljø på skolen der folk oppfører seg som rene mafiaen, og - det som provoserer meg mest bestandig - at noen tror de bare kan gjøre som de vil mot folk som ikke har gjort dem noe, og kommer unna med det fordi de truer. Nei, nå ble jeg sint!

Vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde måttet gå rundt i kantina og vært redd for å bli truet med juling om jeg ikke gjorde som noen sa. Lunsjpenger er én ting, men hva med den dagen de ber om mer? Og jeg vet at det hersker en "snitche"-beskyldningskultur på visse skoler også. Altså at om noen sier fra til en lærer om noe kjipt som foregår, så er tullingene raskt ute med å kalle personen snitch, og da er både kompiser og fettere med ett fiender av den som bare ville gjøre noe med problemet.
Det med bøtelegging av ''storegutta'' har nok foregått en stund.

Det jeg vet om av slike tilfeller er at folk har bøtelagt andre for å kjøpe drogene sine av feil folk.
Dvs. at du må kjøpe cannabis, cola, osv. av folk fra nabolaget ditt. Hvis de finner ut at du har dratt til en annen bydel for å kjøpe, blir du bøtelagt av ''storegutta'' som selger i det området du er fra.
Med ''storegutta'' mener jeg da de eldste og mektigste ''gangsterene'' som oppererer i et vist område.

Det med bøtelegging av ''storegutta'' har nok foregått en stund.

Det jeg vet om av slike tilfeller er at folk har bøtelagt andre for å kjøpe drogene sine av feil folk.
Dvs. at du må kjøpe cannabis, cola, osv. av folk fra nabolaget ditt. Hvis de finner ut at du har dratt til en annen bydel for å kjøpe, blir du bøtelagt av ''storegutta'' som selger i det området du er fra.

Med ''storegutta'' mener jeg da de eldste og mektigste ''gangsterene'' som oppererer i et vist område.
Sist endret av Zetta; 6. desember 2014 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Zetta Vis innlegg
Det med bøtelegging av ''storegutta'' har nok foregått en stund.

Det jeg vet om av slike tilfeller er at folk har bøtelagt andre for å kjøpe drogene sine av feil folk.
Dvs. at du må kjøpe cannabis, cola, osv. av folk fra nabolaget ditt. Hvis de finner ut at du har dratt til en annen bydel for å kjøpe, blir du bøtelagt av ''storegutta'' som selger i det området du er fra.
Med ''storegutta'' mener jeg da de eldste og mektigste ''gangsterene'' som oppererer i et vist område.
Vis hele sitatet...
Det kan kanskje stemme, men det er noe av det teiteste jeg har hørt. Om man skal tilby et produkt så må man regne med konkurranse, og man kan ikke fjerne konkurransen med makt. Man burde heller satse på bedre produkt, bedre priser, bedre kundeservice eller alt sammen! Å leke gangster blir for teit, man føler seg kanskje kul når man sitter der i colarus og banker opp Kalle med balltre fordi han solgte i ditt territorium men det er ikke sånn man tjener seg penger, enten det gjelder vaskemaskiner eller heroin.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det kan kanskje stemme, men det er noe av det teiteste jeg har hørt. Om man skal tilby et produkt så må man regne med konkurranse, og man kan ikke fjerne konkurransen med makt. Man burde heller satse på bedre produkt, bedre priser, bedre kundeservice eller alt sammen! Å leke gangster blir for teit, man føler seg kanskje kul når man sitter der i colarus og banker opp Kalle med balltre fordi han solgte i ditt territorium men det er ikke sånn man tjener seg penger, enten det gjelder vaskemaskiner eller heroin.
Vis hele sitatet...
At det er idioti på høyt plan kan jeg være enig i men det sier vel heller mer om de som selger dop enn de som selger vaskemaskiner.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
At det er idioti på høyt plan kan jeg være enig i men det sier vel heller mer om de som selger dop enn de som selger vaskemaskiner.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer nok. Men hvis jeg skulle blitt den nye Walter White så hadde jeg ikke basert meg på å banke opp alle andre som solgte, jeg hadde hatt bedre priser eller bedre produkt enn konkurrentene. Hvorfor kjøpe av de om jeg har et bedre produkt til en billigere pris?

Dette er jo helt typisk business, at det er ulovlig gjør jo ingen forskjell.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det kan kanskje stemme, men det er noe av det teiteste jeg har hørt. Om man skal tilby et produkt så må man regne med konkurranse, og man kan ikke fjerne konkurransen med makt. Man burde heller satse på bedre produkt, bedre priser, bedre kundeservice eller alt sammen! Å leke gangster blir for teit, man føler seg kanskje kul når man sitter der i colarus og banker opp Kalle med balltre fordi han solgte i ditt territorium men det er ikke sånn man tjener seg penger, enten det gjelder vaskemaskiner eller heroin.
Vis hele sitatet...
Idioti er det, helt enig. Tror du leste litt feil, i mitt eksempel bøtelegges kjøperen for å ha kjøpt av ''feil'' person. Ikke deleren som selger på andres territorium. Selv om det finnes nok av den slags også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av denim Vis innlegg
hvem i helvete er det som betaler sånne "bøter"? Jeg tar heller juling enn å gi en gjeng med vandrende rompehull penger eller gjøre noe som helst som er til glede for slikt søppel, også hadde jeg gått rett til politiet etterpå og anmeldt faenskapet. Dermed må de inn i avhør og betale bøter TIL MEG i voldsoffererstatning.

Ellers illustrerer dette her hvor elendig norske lover er ang. retten til selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke selvforsvar engang. Slike bøter fungerer til en viss grad, når det er snakk om konkurranse på narkotikamarkedet, siden den bøtelagte ikke kan dra til politiet med det uten å få seg selv i problemer. Når det kommer til ting som å like et profilbilde er det totalt meningsløst.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Jeg overhørte en underlig samtale i dag som gjorde meg veldig nysgjerrig, men jeg kunne ikke blande meg inn i ukjentes private greier, så jeg håper noen her sitter på mer info og utdypning.

Det gjaldt da østkantungdommer som gir bot til folk, såvidt jeg forstod andre ungdommer som hadde gjort ting smågangsterne ikke likte, som å like facebookbildet til dama til han og han. Da kunne person A plutselig skrive til han som likte bildet: "Du må betale 200 kr i bot hvis du ikke vil bli banka opp".

Ble litt sjokkert, men vet jo at det skjer mye rart man ikke hører om overalt. Googlet for å se om det fantes artikler om dette, men fant ingenting. Derfor satser jeg på at noen her inne vet mer.

Har noen her inne for eks. vært utsatt for dette? Hva gjorde du i så fall? Jeg tror dette er noe man absolutt ikke burde sitte alene med, men få hjelp. Slik skal det jo ikke være!
Vis hele sitatet...
Det er veldig vanlig å gi bøter til folk. Enten fordi noen selger der de selger, du kjøper ikke av den riktige også selger du, eu har snictha osv. De som gir bøter pleier å være storegutta. Men så guttene pleiee også å gi bøter til hverandre. Her på Søndre nordstrand er det noen 97ere som gir bøter til eldre folk fra linderud osv.

Har du baller og tør og sloss kan du gi bot til hvem som helst
Navle Loe's Avatar
Trådstarter
Sitat av crazyboy Vis innlegg
Det er veldig vanlig å gi bøter til folk. Enten fordi noen selger der de selger, du kjøper ikke av den riktige også selger du, eu har snictha osv. De som gir bøter pleier å være storegutta. Men så guttene pleiee også å gi bøter til hverandre. Her på Søndre nordstrand er det noen 97ere som gir bøter til eldre folk fra linderud osv.

Har du baller og tør og sloss kan du gi bot til hvem som helst
Vis hele sitatet...
Det at de såkalte storegutta driver med slik sjokkerer meg ikke like mye, men at skoleungdommer driver med det også, og at det forsyrer miljøet på skolen.

Du sier det er "veldig vanlig"; tenker du da på blant de gamle hardbarka, eller ungdommene også? Og hva får folk bot for?
Sist endret av Navle Loe; 31. mars 2015 kl. 18:34.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du tar feil.
Vis hele sitatet...
Jeg tar nok ikke feil.

Det kommer ann på hvem du er, i hvilken setting det skjer, og hvem overgriperen er.

Er du rett person så er politiet veldig greie, men er begrenset hva de kan gjøre og de stiller ikke med livvakt tjeneste. I en annen voldssak fikk jeg henleggelsen i posten dagen etter jeg var å leverte anmeldelsen, men det var noe helt annet, det gikk på politiske aktivister og kjæledeggene til establisemanget var det den gangen jeg havnet i bråk med.

Selvforsvar er det eneste du til syvende og sist har å falle tilbake på, derfor liker jeg USA's lover her. Det å forsvare seg selv bør være en menneskerett, og like essensielt som retten til å stemme ved valg, retten til privatliv eller retten til å ytre seg fritt. Uten den rettigheten har du pøbelvelde.
Sist endret av denim; 31. mars 2015 kl. 18:36.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av denim Vis innlegg
Jeg tar nok ikke feil.

Det kommer ann på hvem du er, i hvilken setting det skjer, og hvem overgriperen er.

Er du rett person så er politiet veldig greie, men er begrenset hva de kan gjøre og de stiller ikke med livvakt tjeneste. I en annen voldssak fikk jeg henleggelsen i posten dagen etter jeg var å leverte anmeldelsen, men det var noe helt annet, det gikk på politiske aktivister og kjæledeggene til establisemanget var det den gangen jeg havnet i bråk med.

Selvforsvar er det eneste du til syvende og sist har å falle tilbake på, derfor liker jeg USA's lover her. Det å forsvare seg selv bør være en menneskerett, og like essensielt som retten til å stemme ved valg, retten til privatliv eller retten til å ytre seg fritt. Uten den rettigheten har du pøbelvelde.
Vis hele sitatet...
Det er lov å forsvare seg i Norge også
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er lov å forsvare seg i Norge også
Vis hele sitatet...
Ja, og det fungerer greit om du pumper deg opp på anabole steroider og har trent karate i 10-20 år.

Men for mannen (eller kvinnen) i gata så er det å forsvare seg med knyttenevnene mot 4-5 stk eller fler som gjerne er bevæpnet med slagvåpen skjeldent noe de kommer godt ut av, og dette er etter mitt inntrykk normen når det gjelder voldelige overfall i dag, og selv om ambulanse redder livet på de fleste så risikerer man å bli invalid, jeg kjenner personlig til flere eksempler på det.

Slosskamper hvor det er 1 mot 1 sånn det var i gamledager skjer nesten ikke lenger. Dermed trenger man verktøy til jobben for å ha muligheten til å forsvare seg, noe som er forbudt, og dermed er selvforsvar også i praksis forbudt.

Det er heller ikke bare dette det går på, hver bevegelse man foretar seg i selvforsvar blir også nøye gransket av retten, og misstenker man at man har brukt "for mye" vold i selvforsvar så kan man risikere å bli straffet for det. Et sånt eksempel er proffbokser Rune Lillebuen, som riktignok ikke er mors beste barn, men i denne saken hadde han etter mitt skjønn alt på sitt tørre. Men retten mente var så dyktig med knyttenevene at han ikke trengte å slå så hardt som han gjorde mot 4 vietnamesere som hoppet på ham, selv om det ble kastet steiner i hodet på ham og blodet silte.

I USA derimot, hvis du går fredsommelig ned gaten og noen angriper deg med vold, er du i din fulle rett til å trekke pistol og skyte de rett ned, akkuratt som politiet kan om liv og helse blir truet. Det er din jobb å bevise at det foregikk akkuratt sånn, men om du har ditt på ditt tørre, har du ikke gjort noe galt. De har også castle doctrine. Dette mener jeg er helt greie lover som gjør det mulig for folk å yte effektivt selvforsvar.

Saken er den at USA har et rettssystem som tar hensyn til hvordan ting fungerer i det virkelige liv pga at de altid har hatt problemer med vold der, helt siden indianerkrigene. I starten på 1900 tallet var det ikke mer vold i USA enn i norge, men til langt ut på 1800 tallet gikk det hardt for seg, så gikk volden i taket igjen med alkoholforbudet når alle de kriminelle gjengene dukket opp som tjente seg rike på alkoholsmugling, og senere la om businessen til narkotika.

Norge er ganske "jomfruelig" sånn sett og har vært en utkantbygd med trauste bønder og fiskere. Nå som alt mulig flokker til norge og vi begynner å se fattigdom her, kommer virkeligheten til å innhente oss også etterhvert, og kriminaliteten gå opp. Da må og lover og regler gjenspeile virkeligheten folk lever i.

Til og med i orwelske england er det mye snakk om å legalisere pistoler igjen, for all volden der gjør at folk har et sterkt behov for dette og ønsker muligheten til å kunne forsvare seg. Canada har også myket opp våpenlovene igjen.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
denim, vil ikke det bare føre til at ørten MS-13-medlemmer står med hver sin Mauser rundt Nerd-Erik som har en sprettert?
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Det at de såkalte storegutta driver med slik sjokkerer meg ikke like mye, men at skoleungdommer driver med det også, og at det forsyrer miljøet på skolen.

Du sier det er "veldig vanlig"; tenker du da på blant de gamle hardbarka, eller ungdommene også? Og hva får folk bot for?
Vis hele sitatet...
De hardbarka er de som ikke gir bøter ofte. Det er de som røyker hverdag og dealer som pleier å gi bøter. De jeg kjenner som har mottat eller gitt bot, har gitt pga dealing på et område der de ikke kan deale. Fks hvis du skal deale rundt mortensrud osv, må du kjøpe fra dealerne på mortensrud eller store gutta på holmlia. Hvis du fks kjøper ifra byen og selger i mortensrud så blir det bråk og bot.

Men siden vi snakka om ungdommer så er ofte saken at en stoner har solgt weed til en kar. Så finner en litt tøffere stoner ut av dette. Da går tøffingen til stoneren med gutta sine og gir bot. Så de betaler fordi de er redde. De tøffe gutta kommer med helt latterlige argumenter for boten. De skylder som oftest en kar penger, og gir bot til en tulling fra skolen for å få råd til å betale sin egen gjeld.
Navle Loe's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Glad jeg ikke får bot, og glad jeg ikke er en som gir bøter heller. Dette er en del av samfunnet som gjør meg glad jeg bare er en kjedelig ikke-kriminell borger. Man kan jo fnyse og le, for det er sinnssvakt latterlig, men for de som er oppi det (og de har nok havnet der av en grunn; ikke bare uflaks) må det være kjipt. Bæsjekjipt. Liker ikke og har aldri likt folk som leker småkonger. Det verste er at når de bestemmer seg for å peke ut Nerd-Erik, for å sitere han over, så er det som oftest de som vinner, siden Nerd-Erik ikke tør annet enn å betale. På den andre siden har Nerd-Erik antageligvis jobb om ti år, mens bøteleggerne fremdeles driver på, redde og skækkjørte, hvis de ikke er i fengsel eller daue som surstrømning.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Litt of topic, men jeg overthørte noen ungdomskolegangstere på tøyen snakke om en gjeng som de kalte "lemur". Noen som vet hva dette er?
Sitat av Olympic Vis innlegg
Litt of topic, men jeg overthørte noen ungdomskolegangstere på tøyen snakke om en gjeng som de kalte "lemur". Noen som vet hva dette er?
Vis hele sitatet...
Det kan hende at det er en gjeng. Men tviler på at det har noe med hasj salg eller gangster miljø og gjøre. Siden de hadde blitt bøtelagt som bare faen.
Sitat av crazyboy Vis innlegg
Det kan hende at det er en gjeng. Men tviler på at det har noe med hasj salg eller gangster miljø og gjøre. Siden de hadde blitt bøtelagt som bare faen.
Vis hele sitatet...
Kveldens. Uansett, det ser ut til at ungdom uten fremtidsplaner gjør det de kan for å heve egoet sitt, samt gjøre det de kan for å kjempe mot integrering (for dem det gjelder).

Bøter for tysting? Bøter?
Navle Loe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Olympic Vis innlegg
Litt of topic, men jeg overthørte noen ungdomskolegangstere på tøyen snakke om en gjeng som de kalte "lemur". Noen som vet hva dette er?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke helt off topic, for i utgangspunktet var det først og fremst ungdomsmiljøets skyggesider jeg var interessert i!

Lemurer er jo halvaper. Kanskje de vil være det; liksom hakket over de andre, som da er helaper.
At folk blir bøtelagt for å like bilder på face og kjøpe hasjene sin i andre bydeler har jeg aldri hørt om før, men dette regner jeg med er drittunger under 18-20 årene.

Min personlige erfaring er at jo eldre du blir, desto mindre slikt blir det, såfremt du ikke har skyld i det selv. Det vil si at du kriter uten å betale i rimelig tid etc. og i slike tilfeller er det helt forståelig.

Husker selv hvordan ran, trusler, blind vold etc. foregikk mye rundt meg i ungdomstiden i Oslo, har kanskje med at jeg var ute og "loka" i belastede områder hver dag også.. Det er i 99 % av tilfellene drittunger av minoritetsbakgrunn som har en eller annen "bror" å hente, så spiller han på det.
Aldri hørt noe om slikt facebook bøtelegging tullball, sikkert småripsa som leker kjekke..kreativ på facebook? Njaaaaa.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Mener du nå MS-13 i El Salvador så er jeg fullt klar over det, Mauser er vel noe av det mindre de har, på linje med shanks, men jeg snakker om de som er i Norge, så vidt jeg har fortsått er de rolige?
"ungdomskolegangstere...." Måtte trekke litt på smilebåndet av det ordet.. Hva fa.. er det for noe egentlig? Men seriøst sett, så har volden økt, og den blir hardere og hardere... Så en skulle fått røsket skiten i roten før de ble "ungdomskolegangstere" iallefall..
Husker når jeg gikk på ungdomsskolen på ca midten av 2000 tallet. Da hadde vi "gangstere" som organiserte massetyveri fra de lokale butikkene, og omsatte varene i skolegården. Våpen, trussler og blind vold ble hverdag. Egentlig helt forferdelig. Noen har fortsatt i den løypa bare med høyere innsats, andre fant Allah og noen ble sosialhjelp tapere. Bøtlegging så var isåfall ikke et problem for de vanlige på den tiden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Haha, jeg kan huske en gang på ungdomskolen, kanskje 2003-04 så var det noen av disse tøffasene fra holmlia som kom til skolen vår for å banke en dude fordi han ikke hadde betalt 100 spenn for ett eller annet, var ikke 5 som kom, ikke 10, men faen meg 70+ personer eller noe, tror du typen løp? Sjukeste jeg har sett, en hvit type som løper for livet med ali baba og de 40 røverne bak seg