Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7278
Diskuterer med en kompis og finner ikke svar. Han mener hardnakket at et par voldssakee er verre en et par narkotikasaker.

At vold straffes hardere er hevet over enhver tvil, vi tenker i denne sammenheng på konsekvenser i ettertid, først pg fremst vandel ved ansettelse.

Eksempelvis; å banke noen på byen eller å bli tatt med et par gram amfetamin.

Selvsagt avhenger vektingen av yrkesretningen, men sliter med å finne noe konkret her. Fortell meg at jeg har rett som vanlig.
Mine fordommer setter en mer ute å kjøre personlighet mot vold,amfetaminer eller benzoer, enn det de gjør til cannabis.

Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg nok vurdert en cannabis over en med vold. hvertfall om det er snakk om provoserende vold, det setter i gang tanker om kort lunte mm. Kanskje konsentrasjonsproblemer eller adhd i forhold tl amfetamin. Eller sannsynlighet for at kommer ruset på jobb på benzoer.
Sist endret av Pabj; 16. juli 2015 kl. 02:58.
Digital nomade
trippy's Avatar
Kommer vel litt an på hvordan man ser på det tenker jeg. Hvis man skal til statene f.eks. så kan man glemme visum med knark på seg, men hvis du har vold (kommer vel an på hvor heftig vold man snakker) så kommer de fleste inn slik som jeg har skjønt det. Hvis man først skal ha jobb et sted hvor de må se vandel, så kommer det nok veldig an på arbeidsgiver da de fleste steder som vil se vandel krever at den skal være rein, ikke delvis rein.
Dersom jeg hadde vært en trangsynt Ola Nordmann sjef og skulle ansette en person og det var 2 personer fremfor meg, ene hadde vært i slagsmål på byen i 07 og andre hadde blitt tatt for 2 gram amfetamin samme året. I tankerekken til denne personen ville jeg ha tenkt at et slagsmål på byen ikke er så ille, alkohol kan få deg til å gjøre dumme ting, og det kan ha vært noen andre som ''startet''. Når det kommer til amfetamin, så tenker en gjerne: ''En gang narkoman, alltid narkoman''. I tillegg vil sjefen kunne relatere mer til han som sloss i fylla, en den narkomane fyren som vil ha jobb.

Edit: Dette ble sikkert veldig dårlig formulert, håper noen forstår hva jeg mener. Drifter litt inn og ut av bevissthet nå.
Sist endret av Relevant; 16. juli 2015 kl. 03:18.
Jeg ville tenkt at vold sier mer om en persons lynne og egenskaper til å løse konflikter enn en gammel narko sak. En som har røkt en rev og blitt hekta har kanskje tatt et dårlig valg, men er ikke en dårlig person. En som har utøvet vold derimot mangler i mine øyne egenskaper jeg ville ønsket å ha hos mine ansatte. I et arbeidsmiljø vil det over tid oppstå spenninger og kanskje liketil direkte fiendtlighet mellom ansatte - og da ha ansatt en løs kanon som man vet har tydd til vold tidligere ville for meg virket som et langt verre valg. En voldsmann har ikke bare tatt et dårlig valg - men er brått en dårlig person også. Ikke en jeg ville ønsket skulle herje med mine ansatte.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom jeg hadde vært en trangsynt Ola Nordmann sjef og skulle ansette en person og det var 2 personer fremfor meg, ene hadde vært i slagsmål på byen i 07 og andre hadde blitt tatt for 2 gram amfetamin samme året. I tankerekken til denne personen ville jeg ha tenkt at et slagsmål på byen ikke er så ille, alkohol kan få deg til å gjøre dumme ting, og det kan ha vært noen andre som ''startet''. Når det kommer til amfetamin, så tenker en gjerne: ''En gang narkoman, alltid narkoman''. I tillegg vil sjefen kunne relatere mer til han som sloss i fylla, en den narkomane fyren som vil ha jobb.

Edit: Dette ble sikkert veldig dårlig formulert, håper noen forstår hva jeg mener. Drifter litt inn og ut av bevissthet nå.
Vis hele sitatet...
Jeg vil nok si meg enig med frtoretang.

Nå må du huske på at en narkodom betyr ikkje at personen nødvendigvis har tatt stoffet frivilig, eneste det beviser er at dopet har blitt inntatt. Selv om man har fått det i drikken e.l. og at retten ikkje har trodd på forklaringen.

Samme gjelder også inntak av narkotika når man er påvirket av alkohol, som slåssing og andre dumme ting. Jeg vet om et par stykker som har tatt diverse stoffer som dem har fått tilbudt på fest, selv om dem aldri ville ha rørt noe av det i edru tilstand.
I det som kalles "den alminnelige rettsoppfatning" er det nok mest vanlig at folk jevnt over vurderer vold verre enn mindre narkosaker.
Hilsen ex-jusstudent
Kort sagt, ville ikke ansatt noen av disse, men hvorfor?
Har da sjølv hatt voldsepisode, samme med rus men arbeidsgiveren vet jo ikke det da, var ikke det jeg fortalte i jobb interjuvet.

Om jeg var sjef, nei ville aldri ansatt om jeg fikk vite det. Mye av de som ruser seg kan fort havne i pengetrøbbel, da stoler jeg ikke på vedkommende ang pengehåndtering evt stjeling. Samme gjelder de med sinneproblemer, har jobbet med 1 surpromp av djevelen tidligere, det er noe av det siste jeg ønsker på arbeidsplassen. Om jeg måtte valgt, ville jeg valgt rus personen, om person er nykter å såklart sinne-kontrollert.

Edit: En trall i ny og ned okei, bare det ikke misbrukes
Sist endret av justastonedhuman; 16. juli 2015 kl. 08:12.
@kain Hvem som sliter økonomisk er egentlig umulig å vite på et intervju. Og det er mange som sliter økonomisk lenge før det vil vises på en kredittvurdering. Dermed er det beste en bedrift kan gjøre å ha gode nok interne rutiner og kontrollfunksjoner til at det er så vanskelig som overhodet mulig å stjele eller underslå.

Av personlig erfaring har jeg sett at personer med brokete fortid som har fått tillit ofte går svært langt for å vise seg tilliten verdig, og at å bli tiltrodd er viktigere for de enn for de fleste. En kombinasjon av gulrot og pisk med gode rutiner og tillit under ansvar ville jeg satset på som en vinnende kombo.
Det ene er ikke nødvendigvis noe verre enn det andre. Hva som er kjipest kommer an på i hvilken sammenheng du trenger en vandelsattest. I en avgrenset vandelsattest vil en voldsdom i noen tilfeller være relevant og derfor synlig, mens i andre tilfeller vil en narkodom være relevant og synlig for arbeidsgiver. Det hele kommer an på hva slags stilling du søker, eller hva du ønsker å oppnå.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom jeg hadde vært en trangsynt Ola Nordmann sjef og skulle ansette en person og det var 2 personer fremfor meg, ene hadde vært i slagsmål på byen i 07 og andre hadde blitt tatt for 2 gram amfetamin samme året. I tankerekken til denne personen ville jeg ha tenkt at et slagsmål på byen ikke er så ille, alkohol kan få deg til å gjøre dumme ting, og det kan ha vært noen andre som ''startet''. Når det kommer til amfetamin, så tenker en gjerne: ''En gang narkoman, alltid narkoman''. I tillegg vil sjefen kunne relatere mer til han som sloss i fylla, en den narkomane fyren som vil ha jobb.
Vis hele sitatet...
Det er begrensninger for hvilke type arbeidsgivere som faktisk
kan be om politiattest, og helt sikkert klare rutiner på, og regler
for, hvordan en slik attest blir vurdert.

Det er nok svært tvilsomt at det er én person som avgjør en slik
sak basert på "synsing", slik du illustrerer det ovenfor.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@kain Hvem som sliter økonomisk er egentlig umulig å vite på et intervju. Og det er mange som sliter økonomisk lenge før det vil vises på en kredittvurdering. Dermed er det beste en bedrift kan gjøre å ha gode nok interne rutiner og kontrollfunksjoner til at det er så vanskelig som overhodet mulig å stjele eller underslå.

Av personlig erfaring har jeg sett at personer med brokete fortid som har fått tillit ofte går svært langt for å vise seg tilliten verdig, og at å bli tiltrodd er viktigere for de enn for de fleste. En kombinasjon av gulrot og pisk med gode rutiner og tillit under ansvar ville jeg satset på som en vinnende kombo.
Vis hele sitatet...
Litt mistolking.
Jeg skrev rent hypotetisk om jeg visste bakgrunnen til disse 2 personene, ikke mer enn at de er voldelig og har rusproblemer.
Selvsagt ville jeg da tenkt fyren med rusproblem sliter mest økonomisk, kanskje litt fordomsfull.
Skrev også om rusmisbrukeren er nykter, så ville jeg gitt den person sjansen ovenfor sinnataggen.

Vet mange tar feile valg i livet, men akkurat det driter sjefene langflate baller i! Det sjefen kan bry seg om er om person tar tak i livet, kan bidra å være oppegående sammen med kollegere.
Sinnataggen liker ingen, så den person sliter.

OBS; Sinnataggen kan gjøre skade på firmaet sin rykte feks; sinnatagen er på byen å slåss mot folk, han blir gjennkjent "oi er ikke det derree han fra telenor butikken??"
Vips, da blir det rykte spredning at telenor ansatte slåss å gjør urgang i fritiden.
Sist endret av justastonedhuman; 16. juli 2015 kl. 21:57.
For arbeidsgivere som har et distansert forhold til kriminelle så tror jeg begge deler er like ille.
Offtopic så et det mer stress å bli stoppet av snuten med narko på rullebladet enn vold, terskelen for å gå grundigere til verks er MYE lavere.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvorfor i alle dager skal en sjef få vite hva du har på rullebladet?
Dongerino: Fordi sjefer liker streite folk. Selv om de ikke har lov til å be om å se rullebladet ditt så er det godt mulig denne sjefen kjenner en fyr i politiet som kan sjekke det opp. Er langt mer vanlig enn det man skulle tro.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skal en sjef få vite hva du har på rullebladet?
Vis hele sitatet...
Eksempelvis så ikke pedofile skal få jobb som barnehagetanter? Ekstremt eksempel, men du skjønner tegninga.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Dongerino: Fordi sjefer liker streite folk. Selv om de ikke har lov til å be om å se rullebladet ditt så er det [COLOR="Blue"]godt mulig denne sjefen kjenner en fyr i politiet som kan sjekke det opp. Er langt mer vanlig enn det man skulle tro[/COLOR].
Vis hele sitatet...
Åh, eh? Er dette lovlig, er ikke dette strengt konfidensell informasjon? Vet det er skremmende mye småkorrupsjon i Norge, men sjekke vandelsattesten...
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Åh, eh? Er dette lovlig, er ikke dette strengt konfidensell informasjon? Vet det er skremmende mye småkorrupsjon i Norge, men sjekke vandelsattesten...
Vis hele sitatet...
this.

Pedofile i barnehager er en sak. Men en som har blitt tatt for kokain for 3 år siden som elektriker? Irrelevant. Det er rein korrupsjon om han har "kompiser" i politiet som sjekker det opp. Dette er virkelig ille og om du vet om saker der dette skjer så burde du anmelde det asap.
Sist endret av Dongerino; 17. juli 2015 kl. 02:30.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Dongerino: Fordi sjefer liker streite folk. Selv om de ikke har lov til å be om å se rullebladet ditt så er det godt mulig denne sjefen kjenner en fyr i politiet som kan sjekke det opp. Er langt mer vanlig enn det man skulle tro.
Vis hele sitatet...
Siterer følgende lenke:

http://www.ung.no/kriminalitet/1132_...attesten).html

Når kreves politiattest?

Noen arbeidsgivere, skoler og forsvaret kan be om politiattester. Dette kan de gjøre fordi det er ansett som viktig for at jobben skal bli utført best mulig. For eksempel skal man kunne unngå å ansette tidligere overgripere i barnehager eller vinningsforbrytere i politiet. Ikke alle har lov til å få innsyn i din politiattest

De fleste private arbeidsgivere har imidlertid ikke rett til å få se din politiattest. Det gjelder for eksempel banker og Posten. Selv om arbeidsgiverne ikke har lovhjemmel til å innhente opplysninger om din vandel eller ikke er fornøyd med opplysningene i politiattesten, forsøker noen arbeidsgivere å omgå dette ved at de vil ha en egenerklæring fra deg om din vandel.

Det finnes eksempler om arbeidssøkere som har blitt bedt om å erklære at de har rent rulleblad, eventuelt opplyse hva de har gjort som har ført til prikker på rullebladet. Slike egenerklæringer er et forsøk på å omgå lover og forskrifter om hvilke arbeidsgivere som har krav på politiattester.

Arbeidssøkeren er ikke forpliktet til å gi fra seg denne typen opplysninger til arbeidsgiveren.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Åh, eh? Er dette lovlig, er ikke dette strengt konfidensell informasjon? Vet det er skremmende mye småkorrupsjon i Norge, men sjekke vandelsattesten...
Vis hele sitatet...
nei, det er vel ikke direkte lovlig men i likhet med mange andre lover og regler brytes den ofte. hvis noen tror at noe ikke forekommer bare pga. det er ulovlig er man fryktelig naiv.
VOLD, helt klart! Er dømt for begge disse, og det er bestandig volden de slår hardest ned på.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Åh, eh? Er dette lovlig, er ikke dette strengt konfidensell informasjon? Vet det er skremmende mye småkorrupsjon i Norge, men sjekke vandelsattesten...
Vis hele sitatet...
Det er mye dritt under overflaten for å si det slik.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
this.

Pedofile i barnehager er en sak. Men en som har blitt tatt for kokain for 3 år siden som elektriker? Irrelevant. Det er rein korrupsjon om han har "kompiser" i politiet som sjekker det opp. Dette er virkelig ille og om du vet om saker der dette skjer så burde du anmelde det asap.
Vis hele sitatet...
Er i utgangspunktet ikke uenig i det du sier men hvis jeg nå satt på slik informasjon så hadde det nok ikke kommet noe annet enn en henleggelse siden det tross alt må bevises. Samtidig kan jeg se for meg at det ville vært bedre å ha litt dritt på noen hvis det kan komme meg til gode på et senere tidspunkt. Skittent? Helt klart men som det gamle ordtaket sier "If you can't beat them, join them".
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Riktig. Mente at arbeidsgiver vanligvis ikke har lov til å sjekke så jeg burde nok ha ordlagt meg bedre.
Jobbet tidligere for en vgs og måtte levere vandel, bruk og besittelse blir ikke nevnt med et ord. Vil tro det er forskjellig fra jobb og eventuelt sikkerhetsklarering der det kreves.
Sitat av paragone Vis innlegg
nei, det er vel ikke direkte lovlig men i likhet med mange andre lover og regler brytes den ofte. hvis noen tror at noe ikke forekommer bare pga. det er ulovlig er man fryktelig naiv.
Vis hele sitatet...

Det er nesten ingen arbeidsgivere som feks har lov til å foreta kredittsjekk av arbeidssøkere - kun i helt spesielle stillinger er det lov. Likevel så skjer det stadig oftere at en potensiell arbeidsgiver bruker kredittscore for å velge arbeidstakere.
Sist endret av frtoretang; 19. juli 2015 kl. 16:36.
Jeg har egentlig en bedre erfaring av folk som ikke tåler alkohol og slår ned folk (av en absurd grunn), enn jeg har med en venn som er heroinmisbruker. Begge delene suger.