Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3924
Jeg har vurdert å bestille radio fra ebay som kan ta inn en litt større frekvens område, men samtidig kan brukes som walkie talkie, i forbindelse med jobb. Slik at man slipper å springe fram å tilbake for å gi noen beskjeder når man driver på å jobber sammen med andre.

Da har jeg sett på et slik kit med 2 radioer, Ebay.com - Baofeng UV-5X

Denne radioen har også DCS/CTCSS noe som er greit å ha når man bruker den som walkie talkie, slik at andre ikkje kan ligge å lytte på linja.

Men det som bekymrer meg litt er lovverket rundt import av en slik radio, denne radioen har jo en frekvens rekkevidde som havner innenfor frekvensområdet til fly/brann/politi o.l. (136-174 MHz RX/TX), det vil jo skje at jeg lytter på disse frekvensene, men jeg kommer ikkje til å sende noe på disse frekvensene selv om radion har mulighet for det.

Så er spørsmålet, er det lov å importere en slik radio som har mulighet til å sende i dette frekvensområdet, eller er det lovlig så lenge man ikkje bruker den til å snakke på det gitte frekvenser?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Lovlig å importere og bruke slike radioer, til en viss grad, hold deg unna de frekvensene du ikke har lov til å bruke.

I softwaren på pc kan du også velge å ikke sende på VHF frekvensene, slik at du ikke sender noe med en feiltagelse.

Selv om du bruker CTCSS eller DCS, så kan andre høre deg, du hører dem bare ikke. Du kan ikke oppnå privatliv
Sist endret av Fleff; 23. mars 2015 kl. 22:43.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Fleff Vis innlegg
Selv om du bruker CTCSS eller DCS, så kan andre høre deg, du hører dem bare ikke. Du kan ikke oppnå privatliv
Vis hele sitatet...
Jeg har ikkje brukt mye tid på å lese om DCS/CTCSS, men da har jeg missforstått, trodde dette var en form for kryptering. Hva er da vitsen med DCS/CTCSS?

EDIT: Takker forresten for oppklaringen. Tror jeg skal bestille meg 2 slike.
Sist endret av 0xFF; 23. mars 2015 kl. 23:48.
DCS/CTCSS brukes f.eks for at du ikke skal bli forstyrret av små unger som har det gøy på samme frekvens.
eks på en festival der alle vaktene er på en kanal og noen har fått inn deres frekvens, da setter dem gjerne på DCS/CTCSS for at dem ikke skal bli forstyrret av andre. eks noen som roper brann els

og vi har vell igrunn ikke lov til og importere slike radioer uansett.
Disse er åpnet for sending på politiets kanaler samt at du i hovedgrunn skulle vært radio amatør for og kunne kjøpt. men igjen så er ikke radioen CE merker om jeg husker riktig.
Sist endret av 4asd13; 24. mars 2015 kl. 08:36.
Politi, brann og helse er snart over på nødnett så de vil du ikke få lytte på uansett.

Slik DSC/CTCSS fungerer så legger radioen som sender på en tone eller ett tonetog når du sender. Dette er ikke hørbart. Når mottakerradioen er satt opp med DSC/CTCSS så åpner den kun for lyd i høytaleren dersom den hører den rette tonen eller tonetog. Dette betyr at andre som sender på samme frekvens ikke kan forstyrre deg, men samtidig så vil man kunne høre det som blir sagt enkelt ved å slå av DSC/CTCSS siden høytaleren da åpnes for lyd ut bare det er sending på frekvensen. Dette er altså ikke kryptering.

Er det noen grunn til å ikke kjøpe skikkelige radioer om behovet er der? Eller i det minste lovlige PMR radioer som man fint kan bruke til formålet?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
DSC/CTCSS er _ikke_ tonetog, bare for å gjøre det klart.

For øvrig er de aller fleste Kina-radioer underkjent her i landet. Man skal også ha konsesjon på frekvensene man skal sende på, og det fordrer en godkjent radioenhet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje lov å sende på 446MHz uansett med den radioen, utan lisens. Skal du bruke 446MHz under fribruksforskrifta skal radioen ha fastmontert antenne, og ikkje mogelegheit for å sende utanfor det frekvensområdet, og med utgangseffekt under 100mW. Lågaste du kan gå med Baofeng er 1W.

Så ulovleg er det å sende, uansett korleis du snur og vender på det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
med utgangseffekt under 100mW.
Vis hele sitatet...
Akkurat der må jeg korrigere, det er maksimalt 500 mW.
Men ja, ulovlig åkke som - selv om Kina-radioer hadde klart en halv watt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje lov å sende på 446MHz uansett med den radioen, utan lisens. Skal du bruke 446MHz under fribruksforskrifta skal radioen ha fastmontert antenne, og ikkje mogelegheit for å sende utanfor det frekvensområdet, og med utgangseffekt under 100mW. Lågaste du kan gå med Baofeng er 1W.

Så ulovleg er det å sende, uansett korleis du snur og vender på det.
Vis hele sitatet...
500mW ERP, og krav om senderen har integrert antenne