Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1543
Hei.

Har avsluttet leieforholdet mitt med utleier, og utleier har vært å sett på leiligheten og trakk 1000,- i depositumspenger pga dårlig vask og en overmadrass han mente måtte byttes, noe som er ok, vært i banken og fått tilbake resten av depositumet, minus 1000,-

Det jeg lurer på er om utleier finner mangler ved ett senere tidspunkt, om utleier da kan kreve penger for det? Eller er jeg på en måte ferdig med utleien nå, og om det skulle oppstå ting i etterkant, så er det ikke mitt problem?

Utleier har vært å sett på leiligheten som sagt, å gått gjennom den...
Ja, du er fri for ansvar. Du har fått tilbake (deler av) depositumet ditt, som er utleiers finansielle sikkerhet angående skader og for dårlig vask.

Et mulig unntak er om du har gjort skader som du har dekt over, som ikke lett lar seg avdekke.
Dersom dette er tilfelle, så må dette spores tilbake til deg, og ikke en tidligere leieboer.
Men dette må i så fall gjøres opp på en annen måte enn via depositum.
hnr
Trådstarter
58 0
Det var noen hakk i parketten, og vet ikke om det mangler skruer til veggopphengget til TVen eller ikke. Altså det du skrur i tven.
Er bare det, om utleier mener da at jeg plutselig skal fikse parketten, hun gikk over leiligheten, skjulte ikke noe og hun var utrolig nøye.

Er bare jeg som har bodd der, splitter nytt
Noen merker i parketten er vel bare å forvente? Om det ikke er veldig store hakk vil jeg påstå at det faller under normal slitasje. Med mindre det kan være ting som man kan regne som uforsiktighet. Men om merkene er slik at hun burde oppdaget det når hun befarte den etter utflytting så har du ditt på det rene uansett
Hadde selv fått ripet opp parketten sikkelig i en leilighet jeg leide, via utleiemegleren.
Han sa bare at det var normal slitasje og ikke noe som kunne trekkes for. Så alt av OK.
Dette var også i en helt ny leilighet der jeg var første som bodde.
Jeg har også en del riper (ganske grove og lange) i tillegg til noen grove hakk i parketten her jeg leier. Disse har dukket opp i løpet av de 4-5 årene jeg har bodd her, og de stammer mest sannsynlig fra en lang rekke vors/nach der noen har gått med sko inne. Tipper parketten er 10-12 år gammel og det virker som at lakk-laget øverst begynner å bli slitt bort. Dette medfører at det blir riper av omtrent hva som helst.

Hva regnes som normal slitasje og hva kan jeg vente meg den dagen jeg flytter ut? kan huseier f.eks pålegge meg å koste legging av ny parkett?
Det at du har fått tilbakebetalt depositumet er i seg selv ingen "get out jail free"-kort. Pengene er der som en sikkerhet for at utleier skal få dekket sine legitime krav dersom du ikke gjør opp for deg.

Så selv om du har fått disse utbetalt så kan utleier komme til deg og kreve dekket skader/mangler som er i leiligheten som du har skyld i, og som ikke går ut over normal slitasje/bruk. Her gjelder normal foreldelsesfrist på tre år etter at en først kunne kreve beløpet.

MEN, samtidig, dersom utleier har sjekket leiligheten med deg, uten å ha funnet noe, så taler det derimot til din fordel mtp at det da ikke kan være store slitasjen/skaden/mangelen. Dvs, dersom dere ikke finner dette ved en normal gjennomgang så er det mer naturlig at det er snakk om småtteri som en kan måtte forvente under normal slitasje/bruk.