Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3538
God dag Freaks!

Jeg trenger litt hjelp til å "løse" og hjelpe en person, la oss si personen heter Kari. Kari låner som regel penger av Per. Kari er spilleavhengig, med penger på automater og slikt. Kari får heller ikke lov til å eie en pc med internett pga. dette.

Sånn før jeg starter en liten historie vil jeg generelt ha litt hjelp og deres egne meninger. Og kanskje noen som har en ide til hvordan man skal kunne hjelpe Kari.

For ca 17 år siden startet Kari med automat spill. Dette endte jo i full faenskap og hele dritten. Huset gikk til inkasso og det gjorde bilen også, Kari ble også skilt. Kari brukte mye av tiden sin på spillautomatene ved narvesen. Og hver måned forsvant lønning og slikt. Dette endte med at Kari lånte penger av Per støtt og stadig men Per hadde ikke noen problemer med dette ettersom han har fått igjen litt og litt. Kari har prøvd en del for å slutte men fikk det nesten til.

Etter at de spilleautomatene med penger forsvant, de med mynter og lapper sluttet Kari med spilling og det ble bare Lotto i små mengder.

Idag kom Kari til meg og var frustrert og redd for å falle helt tilbake i lås. Hun hadde nemlig fått lånt spillekort (ettersom Kari holder på med å slette gjeld kan hun ikke ha noe former for abonnement). Jeg mottok noen lakner med penger inkludert bankkort og spillekort. Jeg har nå fått streng beskjed av Kari at hun skal maks motta 500kr i uken og at om det skulle være større innkjøp skal jeg bli med. Jeg har og muligheten til å overvåke kontoen til Kari noe vi starter med til neste måned. Kari føler seg veldig skuffet over seg selv og får sove lite og dette hjelper ikke særlig.

Så det jeg lurer på er om noen har hatt/har samme problemet som kan hjelpe meg med å "kurere" Kari. Gode løsninger blir stort satt pris på!

- Pix

Om mod mener denne posten ikke er relevant så send ihvertfall en mail og fortell hvorfor.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Kari trenger sårt en hobby, noe å bruke tiden sin på sånn at hun ikke kjeder seg.
Hva har du å anbefale? Kari trener 5 dager i uken, 2 timer hver gang. Men kom gjerne med forslag! Kari er også arbeidsløs og "ufør" tror jeg det heter. Hun kan ikke jobbe ihvertfall.
Avhengighet er likt uansett om det gjelder rus eller spill. Det er faktisk en sykdom, og det må man lære seg å leve med.
Hvordan man gjør dette er det ikke en fasit på, jeg ville anbefalt henne å søke hjelp. Kurert blir man ikke, men man kan lære seg å se på hva man gjør og kanskje slutte helt. Man begynner ihvertfall å være litt mer bevist på hva man holder på med viss man går i terapi. Og da helst med flere som har samme problemet, det har ihvertfall hjulpet meg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Addiction
http://www.hjelpelinjen.no/i/start.aspx
Elendige råd dere kommer med. Dette er jo problemer med røtter i ett eller annet, og det kan bare en psykolog finne ut av. Kanskje binde det til ett eller annet som skjedde for lenge sida. Man spiller jo for spenningen, en hobby er gjerne ikke noe man gjør for spenning, men for tidsfordriv.

Ho bør få prate med en profesjonell om dette.
Sist endret av Taurean; 16. mai 2012 kl. 17:11.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Elendige råd dere kommer med. Dette er jo problemer med røtter i ett eller annet, og det kan bare en psykolog finne ut av. Kanskje binde det til ett eller annet som skjedde for lenge sida. Man spiller jo for spenningen, en hobby er gjerne ikke noe man gjør for spenning, men for tidsfordriv.

Ho bør få prate med en profesjonell om dette.
Vis hele sitatet...
Bra du kom å gjorde det helt klart. Jeg mener slik at vi fikk orden i den saken. Er du addiktolog eller bare usedvanlig gløgg?

Jeg mener siden jeg allerede anbefalte å søke hjelp.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Vel, prøv å få ho med på ekstremsport eller noe slikt, få ho til å bli avhengig av kicket man får av feks fallskjermhopping (kanskje litt dyrt), eller kanskje fjellklatring.

You Get the gist, om du vil kan jeg høre med moren min (psykiater) og høre hva ho anbefaler.

Lykke til
Sist endret av Freddy_fred5; 16. mai 2012 kl. 18:11.
Oida! Dette var en overraskende tråd!
Det virker i hvert fall som at Kari faktisk har tatt seg selv i nakken for å få bukt med sine spilleproblemer ved at hun har gitt deg spillekort og penger.

Men hva med å starte med at du og Kari leverer spillekortet tilbake til vedkommende hun fikk låne det av? Ved at hun selv gjør det, vil nok kanskje det hjelpe henne til å motstå fristelsen ved en annen anledning.

Hun bør kanskje få en litt annen tilnærming til økonomi. Av erfaring selv, gjennom tidligere jobb hos namsfogden har jeg vært med å fraviket(utkastelse) boliger med folk som sitter nedsunket i gjeld, og tvangsinnkrevd lønn/ytelser. Og det er mange tragiske utfall.

Men hva med at hun i første omgang prøver å sette opp et månedlig budsjett. Siden hun kanskje ikke har en god nok struktur per i dag, er det jo mulighet til å sette opp budsjett, uke for uke, eller gjøre det enda mer detaljert ved å sette opp et budsjett dag for dag.
Deretter skal hun presentere budsjettet for deg eller noen andre, og du/andre skal godkjenne budsjettet og ha en løpende oppfølging.
Dersom hun faktisk vil gjøre drastiske ting - som å f.eks. overføre rettigheter til deg for at du kan administrere hennes pengebruk, er det kanskje en mulighet i startfasen. Å overføre slike rettigheter til andre personer, blir som å automatisk underkaste seg andre og være underlegen, så vær forsiktig med måten forslaget isåfall blir lagt frem, da det kan føles som en krenkelse for henne.

Hovedpoenget er at hun trenger å endre tankemønsteret sitt. Snakk med henne om ting som hun har en ekstrem lyst/begjær til å gjøre når hun har muligheten(ikke pengespill, og ikke andre selvdestruktive handlinger). Det kan være så enkelt som at hun går i butikken og ser en sjokolade, så skal hun tilslutt være så bevisst på egne tanker og handlinger at hun kan klare å motstå begjæret for å putte sjokoladen i handlekurven. Eller at om hun handler inn matvarer til taco, tar hun ikke de beste torillaleftsene(santa maria etter min smak :P), men hun tar de billigste first price produktene.
Eller for å snu det; dersom hun konsekvent gjør negative ting som f.eks. at hun kun har ett måltid per dag, så må hun gå inn bevisst å bestemme seg for hvilke tider hun skal spise og gjennomføre det. Sett gjerne opp en plan som hun da kan krysse av for når noe er gjort.
Og dersom det blir igjen noe av budsjettet for den uken, settes pengene tilbake på en egen konto for sparing.

Sparing kan være en virkelig god gulrot i hverfall! F.eks. at hun kan kjøpe seg noe hun har ønsket seg leenge, eller at når hun har nådd f.eks. 5000 på sparekontoen, kan hun bestille en tur til utlandet.

Nå kan det riktignok være smart å spare penger også som hun har i bakhånd i tilfelle det skulle skje noen uforutsette utgifter. Tenk på det også!
Sist endret av CorLeX; 16. mai 2012 kl. 18:17.
CorLeX, takk for en veldig innholdsrik post! Hun har et tilbakefall, det er vel derfor jeg prøver litt nå å unngå at det skal skje. Spillekorta kan man klippe i stykker ettersom det er såkalte reserve kort. Og ja har lest litt om belønninger, det kan være noe hun virkelig kan prøve seg på! Håpløst å svare utfyllende men godt skrevet.

Freddy~
Ekstremsport til en kvinne på 50 år? Foretrekker at hun lever ihvertfall i 30 år til! Men jo hadde vært litt kult ihvertfall. haha!

Takk så mye for svar folkens!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
CorLeX, takk for en veldig innholdsrik post! Hun har et tilbakefall, det er vel derfor jeg prøver litt nå å unngå at det skal skje. Spillekorta kan man klippe i stykker ettersom det er såkalte reserve kort. Og ja har lest litt om belønninger, det kan være noe hun virkelig kan prøve seg på! Håpløst å svare utfyllende men godt skrevet.

Freddy~
Ekstremsport til en kvinne på 50 år? Foretrekker at hun lever ihvertfall i 30 år til! Men jo hadde vært litt kult ihvertfall. haha!

Takk så mye for svar folkens!
Vis hele sitatet...
Aaah, trodde hu var litt yngre, i typ 30-40 årene.

Oh well.


Si om det blir noe framgang da
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
CorLeX, takk for en veldig innholdsrik post! Hun har et tilbakefall, det er vel derfor jeg prøver litt nå å unngå at det skal skje. Spillekorta kan man klippe i stykker ettersom det er såkalte reserve kort. Og ja har lest litt om belønninger, det kan være noe hun virkelig kan prøve seg på! Håpløst å svare utfyllende men godt skrevet.

Freddy~
Ekstremsport til en kvinne på 50 år? Foretrekker at hun lever ihvertfall i 30 år til! Men jo hadde vært litt kult ihvertfall. haha!

Takk så mye for svar folkens!
Vis hele sitatet...
Poenget er at det ikke du som skal hjelpe henne direkte. hun skal hjelpe seg selv. Din oppgave er i hovedsak er å legge forholdene opp til at hun klarer dette. Kom frem med avtaler dere gjør. Skriv de ned slik at hun har en viss struktur i det. Siden økonomien er dårlig, regner jeg med at alt av papirarbeide er dårlig. Be henne finne disse og sortere dem ut.

Gjør alt oversiktelig, for å se hvem som er kreditor, hvilket, beløp som skyldes.. Og hva skylder hun totalt
Dere kan be et kredittfirma foreta en kjedittskjekk av henne, og da vil det komme opp en liste for hvem hun skylder penger til og hvor stort beløpet er.
Så bør dere komme til en avtale for å nedbetale gjelden med kreditorene. (de kan gjerne slette renter)
Er det noen krav som er foreldet? dette må sjekkes.

Det er masse å ta tak i her. Men jeg lurer på hva du mener bør gjøres nå fremover?
Og hva kommer du/dere starte med først?
Jeg selv tapte 350-400.000 kr mellom 2010 og januar 2012 på nettgambling, og det i en alder av 20 år. Det er lite kult.. Spesielt når hele den summen er hva du faktisk tjente på 2 år. Når jeg gjorde innskudd, tømte jeg bank-kontoen og hadde sjelden råd til mat, fest osv.

Hun kan være glad hun ikke har oppdaget Unibet og lignende nettsteder.

Etter 2 år med tap og forsøk på å overbevise meg selv om at "NÅ vinner jeg", så måtte jeg innse at slaget var tapt. Jeg kunne aldri vinne tilbake pengene jeg hadde spilt vekk. Hun er nødt å ta en runde med seg selv og innse at hun ikke kan fortsette. En hobby vil bare fungere som en avledningsmanøver i kort tid før hun ramler på samme helvetes-stien igjen.

Jeg hadde for vane å betale alt av regninger FØR jeg satt innskudd på gamblingnettstedene, så jeg hadde aldri noe gjeld. Anyways, jeg håper "Kari" kan bli kvitt spilleavhengigheten, jeg vet hvor jævlig det er.
Vel, hun har kommet over fasen der hun skylder masse penger. Hovedsaklig har hun et tilbakefall. Så hun skylder ingen penger lengre nå etter at gjelden ble slettet og slikt. Det jeg hovedsaklig ser etter er ting/aktiviteter som kan hjelpe henne til å ikke starte for fult igjen, hun kom til meg og var livredd for nettopp detta. Økonomien har vært dritt men de siste 2 åra har ting begynt å forandre seg smått. Etter at hun sluttet å røyke 40' om dagen har Kari masse penger å rutte med, men hun vil ikke miste de til spilleautomater.

Takk for så mange gode svar allesamen! Og ja hun skal med glede holde seg LANGT unna internett
kjedelig streiting
Det blir vel ganske tungvindt for hu å holde seg unna nettet for alltid da. Spesielt om hu søke på nye jobber ol. Samfunnet vårt idag gjør jo at det å ha tilgang til internett er en kjempefordel. En eventuell ide må være å sette opp en pc for hu med svært begrensa rettigheter samt et program som blokkerer gamblingnettsteder. Det er sikkert ikke sånn kjeeempevanskelig å komme seg forbi denne blokkeringa, men man jo isåfall kunne litt
Godt forslag kan være å vise og minne henne på hvordan hun hadde det før, bare for å få henne til å bli enda mer redd for å havne på feil spor igjen. Muligens litt slemt, men tror det hadde funket veldig bra på meg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det blir vel ganske tungvindt for hu å holde seg unna nettet for alltid da. Spesielt om hu søke på nye jobber ol. Samfunnet vårt idag gjør jo at det å ha tilgang til internett er en kjempefordel. En eventuell ide må være å sette opp en pc for hu med svært begrensa rettigheter samt et program som blokkerer gamblingnettsteder. Det er sikkert ikke sånn kjeeempevanskelig å komme seg forbi denne blokkeringa, men man jo isåfall kunne litt
Vis hele sitatet...
Hadde ikke helt planer om å gi kåpe, men har sagt at hun ikke kan jobbe mer pga sykdom og dritt. Så det er ikkeno problemer. Og jo når hun ikke har brukt pc på ca 20 år tror jeg hun vil ha problemer med å komme forbi sperringer.
Hei jeg synes det er utrolig fint av deg og prøve og hjelpe Kari. Jeg er med i en frivillig organisasjon som heter
Spillavhengighet Norge, vi er igang med og prøve og starte selvhjelpsgruppe i sandefjord, vet jo ikke om det kan passe.
Men hvis hun vil være med i en slik gruppe og kunne prate med andre i samme situasjon det har hjulpet
andre i samme situasjon. Gå inn på hjemmesiden vår www.spillavhengighet.no og finn kontakt informasjon

Det og være spillavhengig er en vanskelig situasjon og vanskelig og få aksept for og hjelp til av helsevesenet
men det er hjelp bare en vet hvor en skal gå. Prøv også www spillbehandling.no det kan hjelpe.
Borgestad klinikken i Skien har god kompetanse innen spill feltet.
Psykolog? De har jo kommet ganske langt med det for tiden, er mange som er rammet. Og det er jo lignende behandling som ved andre avhengigheter.