Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2796
Jeg har endel på hjertet når det gjelder det norske skolesystemet. Jeg har derfor laget en liten skisse jeg vil utarbeide vider, og senere legge frem for de allmektige politikerne. Hadde derfor vært fint med all slags tilbake melding.

Slik ser den ut foreløpig:

Hei

Vi nordmenn lever i et godt land, med all verdens muligheter. Vi har penger, et velorganisert samfunn med flotte verdier. Hvis vi ser på land som Uganda, Afganisthan, Irak, Iran osv.. Vil jeg si at vi har det utrolig bra. Dette kan være lett å glemme her vi sitter med puter sydd under armene våre.
Selv om vi bor i et godt land, betyr det ikke at det ikke er rom for forbedringer. Skolen er et tema jeg vil gå nermere inn på. Vi lærer mye interessant og relevant. Spørsmålet er om vi får kunnskaper om relevante ting, eller er det en del som vi kunne stått over? Jeg mener det. Mitt syn er at vi hadde fått mye høyere kunnskaper i de jobbene vi har tenkt å bruke tiden vår på som voksne om vi hadde startet med en invidualistisk skolegang allerede fra ungdomsskolen.

Jeg ser problemet med at man skal få prøve seg i alle fagene før vi velger. Er dette nødvendig? Fikk vi ikke nok generelle kunnskper om hva de forskjellige fagene gikk utpå i de 7 årene vi gikk på barneskolen? Jeg mener vi fikk det. Og skulle man enda ikke ha klart å bestemme seg bør det være mulig å ta almenn. Ja, det blir som en vidregående skole. Hvorfor ikke, en tidligere invidualistisk skole vil gjøre at vi får et mye mer kunnskapsrikt sammfunn. Tenk deg at kollegaene som sitter på arbeidsplassen din hadde hatt 3 år mer erfaring. Det må da være positivt å ha folk som er mer rutinerte og kunnskapsrike? Er det ikke det vi vil med skolen, nemlig at folk skal gjøre det godt i yrket de velger? Da mener jeg at det er på plass med en tidligere invidualistisk skole.

I dagens samfunn er vi utrolig avhengige av data. Vi bruker det på jobben, i hjemmet og ikke minst i skole sammenheng. Datamaskinene har revulusjonert verden. Tenk deg et liv uten en laptop eller nettbrett. En svært lite ønskelig situasjon. Her føler jeg skolen “snubler i sine egene ben”. Det blir jo nermest sagt at vi ikke vil ha utdanning innenfor data. Vil dere kunne noe som helst når det gjelder datamaskiner uten om facebook må dere søren meg lære det selv. Eller så er det jo bare å vente i 16 år til du har muligheten til å starte med elektro. Først når du er 17 og har gått et år med elektro kan du starte karrieren din innenfor data. Dette er ihvertfalll sånn det virker som at skolen vil ha det. Stopp utviklingen at data. Skoler med dataopplæring skal vi ikke ha noe av før du er 17 år gammel. Jeg håper dere starter utviklingen av data i skolen allerede i 3. klasse, sånn det er nå fungerer ikke.
En annen ting politikere tydligvis ikke forstår er at en datamaskin kan brukes til mye mer en enkel surfing. Programmering er en svært viktig del av bruksomerådene. Alt dere ser i dataskjermen er programmert av dataprogrammerere. Tenk dere hvordan verden ville vært uten alle disse programmene. Jo, vi ville vært tilbake til 1800-tallet. Så kan dere være så snille å ikke stoppe utviklingen for mennesker som ønsker å bringe samfunnet videre med datakunnskaper!

Etter å ha skrevet om et fag jeg vil ha, er det tid for å skrive om fag jeg ikke vil ha. Jeg vil gjøre følgende fag til enten valgfag eller få dem helt fjernet:

• Sidemål (nynorsk) – dette faget føler jeg er helt gått ut på dato. Ingen kommer noen gang til å ha noe nytte ut av det. Jeg er ganske så sikker på at om jeg skulle få en mail engang i arbeidslivet der det står på nynorsk, ville jeg ville vært i stand til å lese og forstå det. Uansett om vi har nynorsk på ungdomsskolen kommer nok ingen til å svare på nynorsk til denne mailen. Det tror jeg de fleste er enig med meg i. Derfor ser jeg overhode ingen grunn til å bruke skoletimer på dette. Bruk det heller på matte, naturfag og samfunnsfag. Ikke kast vekk timer på slikt tøys.

• Relgion, livsyn og etikk (RLE) Her føler jeg at mye som vi får proppet inn i hodet er lite relevant. Mye er ren oppspinn slik jeg ser det. At vi skal danne oss en forståelse av de forskjellige religonene er jeg helt med på, men å ha dette som et eget fag føler jeg at er å missbruke tid. Kutt nå drastisk ned på disse eventyrfortellingene, og sy det inn i samfunnsfag og historie. Tiden for religiøs tenkning er forbi. Disse 2000 år gamle tankene er utgått. Vi er inne i en ny mer oppegående tidsalder.

• Kunst og håndverk (K&H) Er i og for seg et fint fag for kunstnere, designere, og håndverkere. Dette er det ingen tvil om. For de fleste av oss er det å lage en smørkniv totalt waste of time. Jeg kommer aldri noen gang til å ha bruk for det jeg lærer i K&H. La nå de som ønsker å utvikle ferdigheter i dette faget gå en K&H linje, men ikke inkluder alle oss uintresserte.

• Kroppsøvning (Gym) Er et tragisk opplegg fra min side. De 2 timene med fysisk aktivitet i uka har da ingen effekt for den fysiske formen til elevene. Hadde vi derimot hatt la oss si 10 skoletimer i uka hadde det hatt en effekt. Dette er bevist. For å åpnå resultater må det trenes jevnt og i mengder.

Som dere merker er det mye jeg ville hatt annerledes. Håpet med dettet er at øynene skal åpne seg for dere som regjerer over skolesystemet. Jeg er overbevist om at det finnes forbedringer i skolen. En invidualistisk skole er hva jeg mener trengs. Dette styrker alle former for arbeidsliv. Økt kompetanse kan ingen si at er negativt.

-Jonas
Er helt enig i at vi burde lært data mye tidligere i skolen!
Det første vi lærte var Excel. Det lærte i i 7. klasse på barneskolen. Ev. et slags valgfag? Slik at vi kunne fordypt oss i et programmeringsspråk på ungdomsskolen.

Selv er jeg ingen dataekspert, men jeg er over gjennomsnittelig god på data i forhold til elevene på skolen. Enkelte som ikke bruker data mye sliter med å logge på skolenettet med egen bærebar f.eks.

Er også enig i den siste delen av innlegget ditt, jeg mener at i hvertfall K&H og Norsk Sidemål kunne vært valgfritt.
RLE er det greit å ha en liten oversikt over. Jeg synes overhodet ikke at vi har fått en "overdose" med religion, jeg synes det er kjempeflott at vi lærer litt om samfunnet rundt oss.

Gym; det trenger ikke ha en effekt på kroppen din eller noe fysisk, men litt av grunnen med det er vel at du skal få et lite innblikk i forskjellige sporter. Få prøvd litt. Og fysisk aktivitet skader ikke.
Grunnen til at jeg starta på håndball var nemmelig akkurat at vi hadde det en gymtime. Jeg fikk da prøvd håndball og fant ut at jeg likte det svært godt. Takk gud for gym, hadde det ikke vært for det hadde jeg nok sett annerledes ut i dag. Derimot, jeg synes det blir for teit å få karakterer i det. Vi har en utrolig smart elev i klassen. Han får stort sett fem og seks i alle fag unntatt gym. Der får han 3-4, enda han prøver virkelig alt han har. Han er rett og slett bare 10 kilo over gjennomsnittet på skolen og en kløne med ball.
Sist endret av AmundK; 21. desember 2011 kl. 04:45.
Det du lærer på skolen skal selvsagt ikke utelukkende handle om hva man får bruk for i livet, og hele innlegget er en eneste stor selvmotsigelse.

Skolen skal gi en bred plattform for videre læring, og generelt sett ruste deg for å forstå samfunnet rundt deg. Når det gjelder både globale og lokale konfliktlinjer, og ikke minst forståelse av historien, er en viss innsikt i de dominerende religionene og livssynene en av de viktigste forutsetningene man kan ha. Dette vil du altså ha vekk? Samtidig som du tar til orde for innføring av programmering som eget fag? Hvor langt opp i ræven har du hodet egentlig? Enda du synes programmering er gøy, og det utvilsomt er viktig for oss, så er det da overhodet ingenting alle trenger å kunne. Om logikken din holdt vann ville vi måttet innføre alt fra bygg- til elektrofag på fagplanen, tenk hvordan vi hadde levd om vi ikke kunne bygge hus?

...Samtidig presterer du å si om kunst og håndverk "la de som ønsker det utvikle det i egen linje".... Hele posten din lukter egentlig bare grinete nerd, og den er ærlig talt så selvmotsigende og full av logiske brister at jeg ikke gidder bruke mer tid på den. Hadde blitt sittende i hele natt om jeg skulle tatt tak i alt det trengs å ta tak i her.
Kan ikke endre på 5 min, men hvis du skal sende det så skrives det "Revolusjonerende".

Sitat av Tøffetom Vis innlegg

Hele posten din lukter egentlig bare grinete nerd, og den er ærlig talt så selvmotsigende og full av logiske brister at jeg ikke gidder bruke mer tid på den.
Vis hele sitatet...
Ser heller ingen grunn til å hisse seg så innmari opp over dette? Grinete nerd?
Spør du meg så høres det mer ut som at det er noen andre som griner, burde gå ann å oppføre seg på nett selv om vi ikke sitter rett foran deg?
Helt ærlig:
  • Alt for langt
  • Innledningen er irrelevant
  • "Skolen er et tema jeg vil gå nermere inn på". Det er det eneste du går inn på.
  • Lange kronklete setninger som egentlig ikke sier noe
  • Dårlig setningsoppbygning og mye skrivefeil
  • Du kritiserer nynorsk, der du burde kritisere sidemål
  • Du forklarer aldri hva en individualistisk skole er
  • Du bruker ordet data feil
  • Dårlige argument (personlige meninger, "tøys", "waste of time") og tankefeil
I hva du har skrevet har du lagt stor vekt på hvordan data er viktig for samfunnet. Det er hovedargumentet ditt, og slik jeg forstår deg ønsker du heller å kutte ned eller fjerne de andre fagene du fremmer.

Jeg vil si du er meget unyansert, du legger personlige følelser til grunn, og ikke hva som faktisk trengs i samfunnet. Jeg kommer ikke til å argumentere noe særlig for eller mot de forskjellige påstandene dine. Men en ting skal være sikkert; dersom du dine innspill ønskes mottatt bør du komme med et litt større syn på det hele.

For en 2-3 år tilbake var det masse debatter om å avskaffe nynorsken og det kom mange argumenter for og imot. Dersom man ser på tidligere norsk historie om vikinger (hvor vi har flere vikingskip som er gravd opp og tatt vare på) er dette en del av historien vår. Noe som kjennetegner det norske samfunn. Personlig så synes jeg heller ikke nynorsk er noe særlig å ha, fordi jeg ikke bruker det til det daglige. Men dersom man ser den historiske verdien bak dette, bør det kanskje være noe å tenke på. Bokmål derimot kommer fra danskene, mens nynorsk er fra norske dialekter som ble satt sammen til et skriftspråk. Nynorsken er noe av identiteten til Ola Normann.
I tillegg til dette finnes det ytterligere meninger om hva som er best for oss i dag, men jeg skal ikke gå nærmere inn på dette nå.

Hva gjelder Religion, livssyn og etikk, er det kanskje noe du ikke vil forstå. Men i løpet av de siste 20 årene har vi blitt mer reisevante, handel foregår på kryss av landegrenser, og vi må lære oss ved å forstå og respektere andre religioner og kulturer. Og i dagliglivet, når man kommer på høyere studier og ut i arbeidslivet vil man se at det dukker opp enda flere dilemmaer. Siden jeg studerer jus kan jeg ta et eksempel:

En foreleser jeg hadde fortalte at han var overformynder for en rekke personer(disponerte enkeltpersoners økonomiske midler). Før hun ene døde skrev hun i testament at han(foreleseren) skulle få arve alt hun eide. Spørsmålet er om det faktisk var/er riktig å motta dette når du er i den situasjonen du er i? Det er ikke lett å finne en fasit på det spørsmålet, og da handler det mye om etikk. Hva bør man gjøre/ikke gjøre til tross for at ting er tillatt/forbudt?

Nå har jeg den erfaringen at jeg er glad jeg har lært meg litt av hvert. Jeg klarer å slå inn en spiker her og der, og gjøre enkle reparasjoner her og der. I tillegg klarer jeg å sy genseren min dersom jeg har fått hull i den. Det er mye du ikke tenker over som du har lært på skolen, som du faktisk klarer å overføre til hva som skjer i ditt dagligliv. Mye av det man lærer på skolen vil kunne ha en stor overføringsverdi i det daglige og praktiske liv.

Med tanke på kroppsøvning er det noe som man virkelig bør ha. Se eksempelvis på fedmeepedemien som herjer verden, og norge blir mer og mer preget av det. I tillegg trenger barn å lære motorikk ved allsidig trening for å trene balanse og kunne fungere i dagliglivet. Før PCen kom inn i det daglige, var folk mer aktive ved å være ute og spille fotball. Mens vi prøver å bli mer passive. I tillegg hadde de mer trening på skolen for 40-50 år siden, enn det som eksisterer i dag, men gjennom flere år har gym blitt nedprioritert, noe som er synd. Det koster samfunnet altfor mye å ha noen som ikke kan bidra med noe. Er det virkelig sånn vi vil ha det? Jeg er helt enig med at gymmen burde være mer enn to timer i uken, og kravene for å ikke delta i timene bør være strengere. Her har faktisk foreldrene et stort ansvar!

De fagene vi har i den norske skolen i dag er faktisk gode og velbegrunnede fra før av, slik at du bør komme med noen revolusjonerende tanker som fører til det bedre dersom du skal få noe gehør for dine ønsker. Argumentene som er blitt gitt til de forskjellige fagene er fra før av veid for og imot.
Sist endret av CorLeX; 21. desember 2011 kl. 05:05.
dette er bare ikke helt din ting, dropp alt dette og begynn å tenk på noe annet.
Sitat av Debattkveleren Vis innlegg
dette er bare ikke helt din ting, dropp alt dette og begynn å tenk på noe annet.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget ditt?!
Kan du ikke heller hjelpe han med konstruktiv kritikk? Ser ikke poenget med å lage en tråd her på forumet om folk her som deg skal svare...
Ser ikke vitsen med å sende inn det der,en haug med spørsmål som generelt sett er mye omdiskutert.
Det hjelper nok lite at du sender et brev hvor du sier at din løsning er den beste,synes nesten teksten bærer preg av narcissisme.
Sist endret av Cosmos; 21. desember 2011 kl. 05:13.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Vi nordmenn lever i et godt land, med all verdens muligheter. Vi har penger, et velorganisert samfunn med flotte verdier. Hvis vi ser på land som Uganda, Afganisthan, Irak, Iran osv.. Vil jeg si at vi har det utrolig bra. Dette kan være lett å glemme her vi sitter med puter sydd under armene våre.
Vis hele sitatet...
Hva er grunnen til at du sammenligner med akkurat disse landene?
Selv om vi bor i et godt land, betyr det ikke at det ikke er rom for forbedringer. Skolen er et tema jeg vil gå nermere inn på. Vi lærer mye interessant og relevant. Spørsmålet er om vi får kunnskaper om relevante ting, eller er det en del som vi kunne stått over? Jeg mener det. Mitt syn er at vi hadde fått mye høyere kunnskaper i de jobbene vi har tenkt å bruke tiden vår på som voksne om vi hadde startet med en invidualistisk skolegang allerede fra ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Vil du virkelig ha et samfunn hvor folk ikke innehar generelle kunnskaper, men heller bare har spesialisert seg innenfor hvert sitt feil siden slutten av barneskolen? Du har aldri i løpet av ditt liv følt at du har dratt nytte av å for eksempel ha hatt undervisning i religion eller kroppsøving?

Jeg ser problemet med at man skal få prøve seg i alle fagene før vi velger. Er dette nødvendig? Fikk vi ikke nok generelle kunnskper om hva de forskjellige fagene gikk utpå i de 7 årene vi gikk på barneskolen? Jeg mener vi fikk det. Og skulle man enda ikke ha klart å bestemme seg bør det være mulig å ta almenn. Ja, det blir som en vidregående skole. Hvorfor ikke, en tidligere invidualistisk skole vil gjøre at vi får et mye mer kunnskapsrikt sammfunn. Tenk deg at kollegaene som sitter på arbeidsplassen din hadde hatt 3 år mer erfaring. Det må da være positivt å ha folk som er mer rutinerte og kunnskapsrike? Er det ikke det vi vil med skolen, nemlig at folk skal gjøre det godt i yrket de velger? Da mener jeg at det er på plass med en tidligere invidualistisk skole.
Vis hele sitatet...
Man skal ikke bare få generelle kunnskaper om hva fagene går ut på. Man skal, forhåpentligvis, lære seg disse fagene, og jeg regner med at jeg snakker på vegne av de aller fleste her inne som har fullført i hvert fall videregående hvis jeg sier at vi drar nytte av absolutt alle fagene vi har hatt. Selv om man skal jobbe innenfor IT, kan man dra nytte av å ha hatt undervisning i for eksempel kunst og håndtverk. Dette faget er en kilde til å lære elevene å tenke kreativt. Du må se litt ut av boksen du later til å ha skapt deg. Kunnskapen du har tilegnet deg i kunst og håndtverk kan benyttes i utallige andre situasjoner, og det samme går med kroppsøving og RLE.

I dagens samfunn er vi utrolig avhengige av data. Vi bruker det på jobben, i hjemmet og ikke minst i skole sammenheng. Datamaskinene har revulusjonert verden. Tenk deg et liv uten en laptop eller nettbrett. En svært lite ønskelig situasjon. Her føler jeg skolen “snubler i sine egene ben”. Det blir jo nermest sagt at vi ikke vil ha utdanning innenfor data. Vil dere kunne noe som helst når det gjelder datamaskiner uten om facebook må dere søren meg lære det selv. Eller så er det jo bare å vente i 16 år til du har muligheten til å starte med elektro. Først når du er 17 og har gått et år med elektro kan du starte karrieren din innenfor data. Dette er ihvertfalll sånn det virker som at skolen vil ha det. Stopp utviklingen at data. Skoler med dataopplæring skal vi ikke ha noe av før du er 17 år gammel. Jeg håper dere starter utviklingen av data i skolen allerede i 3. klasse, sånn det er nå fungerer ikke.
Vis hele sitatet...
Er dette en konspirasjonsteori hvor du mener at staten ikke vil benytte seg av teknologi?
En annen ting politikere tydligvis ikke forstår er at en datamaskin kan brukes til mye mer en enkel surfing. Programmering er en svært viktig del av bruksomerådene. Alt dere ser i dataskjermen er programmert av dataprogrammerere. Tenk dere hvordan verden ville vært uten alle disse programmene. Jo, vi ville vært tilbake til 1800-tallet. Så kan dere være så snille å ikke stoppe utviklingen for mennesker som ønsker å bringe samfunnet videre med datakunnskaper!
Vis hele sitatet...
Hvor langt har vi ikke allerede kommet ganske langt innenfor teknologi uten å spesialisere alle menneskene innenfor dette emnet? Og hvordan kan du sammenligne en tid uten datamaskiner med 1800-tallet?

• Relgion, livsyn og etikk (RLE) Her føler jeg at mye som vi får proppet inn i hodet er lite relevant. Mye er ren oppspinn slik jeg ser det. At vi skal danne oss en forståelse av de forskjellige religonene er jeg helt med på, men å ha dette som et eget fag føler jeg at er å missbruke tid. Kutt nå drastisk ned på disse eventyrfortellingene, og sy det inn i samfunnsfag og historie. Tiden for religiøs tenkning er forbi. Disse 2000 år gamle tankene er utgått. Vi er inne i en ny mer oppegående tidsalder.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at det man lærer i religionsfaget er lite relevant? Lite relevant i forhold til hva? Dette faget er med på å danne basisen for være holdninger og vår forståelse i forhold til folk som tilhører verdens forskjellige religioner. Verden i dag er til de grader globalisert, og samfunnet vi lever i er flerkulturelt, og derfor mener jeg det er greit å lære seg å kjenne til alle religionene (i hvert fall de store), slik at man på sikt kan få til en fredlig sameksistens.
• Kroppsøvning (Gym) Er et tragisk opplegg fra min side. De 2 timene med fysisk aktivitet i uka har da ingen effekt for den fysiske formen til elevene. Hadde vi derimot hatt la oss si 10 skoletimer i uka hadde det hatt en effekt. Dette er bevist. For å åpnå resultater må det trenes jevnt og i mengder.
Vis hele sitatet...
Kroppsøvingsfaget er ikke lagt opp til å være din eneste kilde til mosjon, og er ikke der for å gjøre elevene til noen profesjonelle fotballspillere, svømmere eller noen orienteringsløpere. Faget er tilrettelagt for at elever skal få prøve seg i forskjellige kroppsaktiviteter som kan inspirere til idrettsaktivite, kroppslig bevegelse og selvstendighet, samt også gi barn og ungdom en form for mestringsfølelse. Man skal lære om hvordan kroppen fungerer i aktivitet, lære litt om kosthold og samtidig forstå hvordan trening kan gjøre hverdagen din bedre.

Som dere merker er det mye jeg ville hatt annerledes. Håpet med dettet er at øynene skal åpne seg for dere som regjerer over skolesystemet. Jeg er overbevist om at det finnes forbedringer i skolen. En invidualistisk skole er hva jeg mener trengs. Dette styrker alle former for arbeidsliv. Økt kompetanse kan ingen si at er negativt.
Vis hele sitatet...
Ja, som med omtrent alt annet her i verden vil det alltid være forbedringspotensiale, men jeg tror dessverre ikke du er på rett spor her.

Dette er ikke ment som noen slakt på noen som helst måte, for jeg mener alltid det er bra at folk har lyst til å forbedre landet vi bor i, men jeg mener du tar tak i feil ting.
Sist endret av mandelbrot; 21. desember 2011 kl. 05:53.
Sitat av AmundK Vis innlegg
Kan ikke endre på 5 min, men hvis du skal sende det så skrives det "Revolusjonerende".



Ser heller ingen grunn til å hisse seg så innmari opp over dette? Grinete nerd?
Spør du meg så høres det mer ut som at det er noen andre som griner, burde gå ann å oppføre seg på nett selv om vi ikke sitter rett foran deg?
Vis hele sitatet...
La oss kalle en spade en spade, evnt kan du omformulere det til "data-interessert". Var ikke ment som "du-er-ukul", var ment for å understreke at han har sitt interessefelt som han mener er av relevans for alle, mens han forkaster ekstremt generelle og brede fag fordi han ikke interesserer seg for dem.

Hadde ikke korstoget for dataprogrammering stått der så hadde jeg vært med på notene, husker selv jeg var av den oppfatningen rundt flere fag når jeg gikk på ung/vgs. Da hadde det i det hele tatt vært noe å diskutere, sånn som det står nå blir det bare idiotisk.

Jeg er forøvrig like uoppdragen til vanlig, det har ikke så mye med internett å gjøre.
Sist endret av Tøffetom; 21. desember 2011 kl. 06:19.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
La oss kalle en spade en spade, evnt kan du omformulere det til "data-interessert". Var ikke ment som "du-er-ukul", var ment for å understreke at han har sitt interessefelt som han mener er av relevans for alle, mens han forkaster ekstremt generelle og brede fag fordi han ikke interesserer seg for dem.

Hadde ikke korstoget for dataprogrammering stått der så hadde jeg vært med på notene, husker selv jeg var av den oppfatningen rundt flere fag når jeg gikk på ung/vgs. Da hadde det i det hele tatt vært noe å diskutere, sånn som det står nå blir det bare idiotisk.
Vis hele sitatet...
Jeg reagerte overhodet ikke på hva du mente. Jeg reagerte på at du ikke klarte å finne en grei måte å si det på.

Jeg er forøvrig like uoppdragen til vanlig, det har ikke så mye med internett å gjøre.
Vis hele sitatet...
Og du som tilsynelatende er voksen? Jeg beklager, men det er rett og slett flaut.
Nå gadd jeg ikke lese hele teksten din, men som man sier "cut the crap" og kom til poenget, politikere har bedre å gjøre enn å lese bullshit fra en tenåring.. Språket ditt er også sinnsykt ungdomskole-stil-aktig jeg blir kvalm av nostalgien. "Er et tema jeg vil gå nærmere inn på" lol. Du ville gjort det flott på "Si;D"
Skrivefeil tar seg ekstremt dårlig ut i slike brev.

Du snakker om databruk.
Min bror på 9 år har allerede hatt om data på skolen. Omtrent alle mine venner på videregående skoler nevner «ååhh, datafaag igjeeen..», nesten vær uke.
- Slik jeg ser det, kritiserer du skolen den gang DU gikk der. For skolen har faktisk mye mer data nå, enn før.

Du sier også at man skal ha mye mer gym. 10 timer i uka er vel litt drøyt? Om man vil trene kan man gjøre dette på fritiden, på skolen er man for å lære. Jeg kan kun se for meg maks 4 timer gym i uka på vanlig grunnskole.

Jeg ser ingen potensiale i at «brevet» ditt skal bli lagt merke til av en politiker. Hadde jeg fått dette brevet med ditt ordforråd, hadde den gått rett i makuleringsmaskinen.

Beklager å måtte skuffe deg, men du burde lære deg et par nye ord. I tillegg til at du burde lære deg å formulere setningene dine bedre.
Sist endret av MrCryptical; 21. desember 2011 kl. 08:15.
Man burde hatt gym de 2 første timene på ungdom/barneskolen hver dag, så alle guttene kunne sitte i ro i hvertfall ett par timer etterpå! Og det burde være VELDIG vanskelig å slippe unna gymtimene.
Dattera mi går i andreklasse og har hatt regelmessig undervisning siden førsteklasse. De lærer ikke akkurat makroprogrammering i Excel eller C#, men kunnskapen på de fleste i klassen er såpass høy at de uten problemer klarer å lage seg en profil på en nettside(spillnettside for barn) med brukernavn og passord, og deretter benytte denne profilen både hjemme, hos andre og på skolen. Det er mye mer enn hva eg klarte når eg var på den alderen.

Litt artig når eg ble spurt om hvorfor det var så viktig med BÅDE tall og bokstaver i passordet

Mitt inntrykk er at det er mangel på IT i skolehverdagen du fokuserer på, og vil kritisere. Men på bakgrunn av egen erfaring mener eg at du er for sent ute, og litt vel kravstor.
Sist endret av nomore; 21. desember 2011 kl. 12:09.
Jeg synes mandelbrot konfronterer deg på en del viktige punkter her.

I tillegg bør du omstrukturere hele teksten din slik at den fremstår som mer akademisk, og mindre sutrete. Du har langt større sjanse for å bli tatt seriøst hvis du anvender et mer voksent språk, og forsøker å sette deg mer inn i terminologien som brukes i politikken og skolevesenet. Prøv også å begrunn flere av påstandene dine med dokumenterte fakta, fremfor personlige overbevisninger og følelser. Det har langt mer gjennomslagskraft, all den tid din person alene ikke besitter noen form for faglig eller politisk autoritet.
RLE, religionsfaget er MEGET viktig i dagens samfunn. Skal vi ikke opplyse barna våre om religion ? Vi er et flerkulturelt samfunn, og her er religionsopplysning MEGET viktig.

Gym! I følge nyere statistikk er en viss prosent av landets unge overvektige, eller de får for lite mosjon. Vi KAN ikke legge all ansvar på foreldrene, da noen barn vokser opp med foreldre som ikke er resurssterke. Alle er ikke like. Selv om de fleste av oss kanskje fint kunne klart oss uten gym, burde vi tenke på resten av oss.

Jeg husker at jeg HATET KRL på ungdomsskolen. Det var det kjedligeste og verste faget av alle! Men i dag er jeg glad jeg faktisk lærte litt om disse eventyr-bøkene. Opplysninger og informasjon er viktig, selv om de tingene man bryr seg minst om her i verden.
Dette er andre tråd hvor du gråter over hvor dumme skolene er. Er det virkelig så vanskelig å bare gjøre det du får beskjed om på skolen, i stedet for å henge deg så utrolig mye opp i det?
skolen er jo utgått på dato fra 50-tallet. Sier vel litt når en kan lære mer med 15 mins lesing på internett enn en hel uke på skolebenken.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Dette er andre tråd hvor du gråter over hvor dumme skolene er. Er det virkelig så vanskelig å bare gjøre det du får beskjed om på skolen, i stedet for å henge deg så utrolig mye opp i det?
Vis hele sitatet...
vis forståelse, han er i den fasen hvor han tror han har cracka da vinci-koden og generelt har svaret på alt.
Sist endret av Dalaras; 21. desember 2011 kl. 13:05.
Å sende dette brevet vil nok ikke føre frem.

Det er stappfullt av skrivefeil og dårlige konstruksjon av setningene. Mandelrot har gitt deg mye viktig feedback som du bør ta til deg. Brevet bærer tydelig breg av at du går på ungdomsskolen og jeg synes ikke du da har efaringen nok til å kritiserer skolen som helhet når du ikke har gjennomført VGS engang.

En fordel ved at de aller fleste nordmenn har en nogenlunde lik grunnskoleopplæring er at vi får en ganske mobil arbeidsstyrke hvis du skjønner? For å holde en lav arbeidsledighet så er det viktig at folk ikke bare kan utføre en jobb, en god allmennutdannelse gjør at man kan skifte mellom mange arbeidsområder uten å måtte etterutdanne seg!

Ellers så er jeg uenig i alt du sier om fagene du lister opp.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Dette er andre tråd hvor du gråter over hvor dumme skolene er. Er det virkelig så vanskelig å bare gjøre det du får beskjed om på skolen, i stedet for å henge deg så utrolig mye opp i det?
Vis hele sitatet...
Å være kritisk til hva man får servert midt i trynet er ikke bra?

Det er bare samlebånd mennesker som blindt stoler på og følger alt de blir bedt om å gjøre.
Sist endret av ali88; 21. desember 2011 kl. 16:44.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Å være kritisk til hva man får servert midt i trynet er ikke bra?

Det er bare samlebånd mennesker som blindt stoler på og følger alt de blir bedt om å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er nok av tid å til å "finne seg selv", og om man liker det så kan man dedikere fritiden til å kritisere det store stygge systemet. Når man fortsatt er et barn derimot må man først lære hvordan de mest grunnleggende tingene i samfunnet henger sammen. Man kan gjerne være kritisk på en saklig måte, og komme med problemstillinger man er nysgjerrig på. Så får barnet lært hvorfor noen ting er slik de er, eksempelvis hvorfor dataprogrammering er helt på jordet å foreslå i grunnskolen på bekostning av religionslære og K & H.

Jeg kjenner meg veldig igjen i tankegangen, og det der kunne det ha vært jeg som skrev for 7-8 år siden. Men jeg husker også hvordan jeg sa mine meninger og grunnlaget for dem til min mor, hvorpå hun forklare det som trengtes for å forstå hvorfor ting er slik det er. Jeg var ikke så arrogant at jeg trodde skriveriene mine om enorme reformer i skolen skulle være så revolusjonerende og geniale at det skulle få "øynene opp", og det til de som styrer skolesystemet?

Merker jeg faktisk blir flau på dine vegne over at du kan ha så bombastiske tanker om degselv enda du fortsatt betaler barnebillett på bussen. Er det ikke aldersgrense på dette forumet forresten?

EDIT; det er bare det øverste avsnittet som er til deg jeg siterte.

Sitat av AmundK Vis innlegg
Hva er poenget ditt?!
Kan du ikke heller hjelpe han med konstruktiv kritikk? Ser ikke poenget med å lage en tråd her på forumet om folk her som deg skal svare...
Vis hele sitatet...
Herregud du må slutte å forsøple forumet med sutring over at andre er slemme med hverandre. De innleggene der er like ubrukelige som dette, og jeg håper begge blir slettet. (etter at du har lest det)

Nei nå kom det i innleget over, ikke slett det :P
Sist endret av Tøffetom; 21. desember 2011 kl. 17:15.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Jeg har endel på hjertet når det gjelder det norske skolesystemet. Jeg har derfor laget en liten skisse jeg vil utarbeide vider, og senere legge frem for de allmektige politikerne. Hadde derfor vært fint med all slags tilbake melding.

Slik ser den ut foreløpig:

Hei

Vi nordmenn lever i et godt land, med all verdens muligheter. Vi har penger, et velorganisert samfunn med flotte verdier. Hvis vi ser på land som Uganda, Afganisthan, Irak, Iran osv.. Vil jeg si at vi har det utrolig bra. Dette kan være lett å glemme her vi sitter med puter sydd under armene våre.
Selv om vi bor i et godt land, betyr det ikke at det ikke er rom for forbedringer. Skolen er et tema jeg vil gå nermere inn på. Vi lærer mye interessant og relevant. Spørsmålet er om vi får kunnskaper om relevante ting, eller er det en del som vi kunne stått over? Jeg mener det. Mitt syn er at vi hadde fått mye høyere kunnskaper i de jobbene vi har tenkt å bruke tiden vår på som voksne om vi hadde startet med en invidualistisk skolegang allerede fra ungdomsskolen.

Jeg ser problemet med at man skal få prøve seg i alle fagene før vi velger. Er dette nødvendig? Fikk vi ikke nok generelle kunnskper om hva de forskjellige fagene gikk utpå i de 7 årene vi gikk på barneskolen? Jeg mener vi fikk det. Og skulle man enda ikke ha klart å bestemme seg bør det være mulig å ta almenn. Ja, det blir som en vidregående skole. Hvorfor ikke, en tidligere invidualistisk skole vil gjøre at vi får et mye mer kunnskapsrikt sammfunn. Tenk deg at kollegaene som sitter på arbeidsplassen din hadde hatt 3 år mer erfaring. Det må da være positivt å ha folk som er mer rutinerte og kunnskapsrike? Er det ikke det vi vil med skolen, nemlig at folk skal gjøre det godt i yrket de velger? Da mener jeg at det er på plass med en tidligere invidualistisk skole.

I dagens samfunn er vi utrolig avhengige av data. Vi bruker det på jobben, i hjemmet og ikke minst i skole sammenheng. Datamaskinene har revulusjonert verden. Tenk deg et liv uten en laptop eller nettbrett. En svært lite ønskelig situasjon. Her føler jeg skolen “snubler i sine egene ben”. Det blir jo nermest sagt at vi ikke vil ha utdanning innenfor data. Vil dere kunne noe som helst når det gjelder datamaskiner uten om facebook må dere søren meg lære det selv. Eller så er det jo bare å vente i 16 år til du har muligheten til å starte med elektro. Først når du er 17 og har gått et år med elektro kan du starte karrieren din innenfor data. Dette er ihvertfalll sånn det virker som at skolen vil ha det. Stopp utviklingen at data. Skoler med dataopplæring skal vi ikke ha noe av før du er 17 år gammel. Jeg håper dere starter utviklingen av data i skolen allerede i 3. klasse, sånn det er nå fungerer ikke.
En annen ting politikere tydligvis ikke forstår er at en datamaskin kan brukes til mye mer en enkel surfing. Programmering er en svært viktig del av bruksomerådene. Alt dere ser i dataskjermen er programmert av dataprogrammerere. Tenk dere hvordan verden ville vært uten alle disse programmene. Jo, vi ville vært tilbake til 1800-tallet. Så kan dere være så snille å ikke stoppe utviklingen for mennesker som ønsker å bringe samfunnet videre med datakunnskaper!

Etter å ha skrevet om et fag jeg vil ha, er det tid for å skrive om fag jeg ikke vil ha. Jeg vil gjøre følgende fag til enten valgfag eller få dem helt fjernet:

• Sidemål (nynorsk) – dette faget føler jeg er helt gått ut på dato. Ingen kommer noen gang til å ha noe nytte ut av det. Jeg er ganske så sikker på at om jeg skulle få en mail engang i arbeidslivet der det står på nynorsk, ville jeg ville vært i stand til å lese og forstå det. Uansett om vi har nynorsk på ungdomsskolen kommer nok ingen til å svare på nynorsk til denne mailen. Det tror jeg de fleste er enig med meg i. Derfor ser jeg overhode ingen grunn til å bruke skoletimer på dette. Bruk det heller på matte, naturfag og samfunnsfag. Ikke kast vekk timer på slikt tøys.

• Relgion, livsyn og etikk (RLE) Her føler jeg at mye som vi får proppet inn i hodet er lite relevant. Mye er ren oppspinn slik jeg ser det. At vi skal danne oss en forståelse av de forskjellige religonene er jeg helt med på, men å ha dette som et eget fag føler jeg at er å missbruke tid. Kutt nå drastisk ned på disse eventyrfortellingene, og sy det inn i samfunnsfag og historie. Tiden for religiøs tenkning er forbi. Disse 2000 år gamle tankene er utgått. Vi er inne i en ny mer oppegående tidsalder.

• Kunst og håndverk (K&H) Er i og for seg et fint fag for kunstnere, designere, og håndverkere. Dette er det ingen tvil om. For de fleste av oss er det å lage en smørkniv totalt waste of time. Jeg kommer aldri noen gang til å ha bruk for det jeg lærer i K&H. La nå de som ønsker å utvikle ferdigheter i dette faget gå en K&H linje, men ikke inkluder alle oss uintresserte.

• Kroppsøvning (Gym) Er et tragisk opplegg fra min side. De 2 timene med fysisk aktivitet i uka har da ingen effekt for den fysiske formen til elevene. Hadde vi derimot hatt la oss si 10 skoletimer i uka hadde det hatt en effekt. Dette er bevist. For å åpnå resultater må det trenes jevnt og i mengder.

Som dere merker er det mye jeg ville hatt annerledes. Håpet med dettet er at øynene skal åpne seg for dere som regjerer over skolesystemet. Jeg er overbevist om at det finnes forbedringer i skolen. En invidualistisk skole er hva jeg mener trengs. Dette styrker alle former for arbeidsliv. Økt kompetanse kan ingen si at er negativt.

-Jonas
Vis hele sitatet...
Så... du vil ha mer av det du interesserer deg for, og mindre av det du ikke interesserer deg for ? Noe nytt ?

Alle elever har i all tid klaget over fag som for dem fremstår som komplett ubrukelige. Ingenting kommer til å endres om du sender et brev til "høyere makter". Vil du ha endring i skolen på denne siden av 2050 så må du få skutt alt av høyere makter og bygge opp noe nytt.