Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 17444
Fikk nettopp en telefon fra en fyr i Lindorff som lurte på om jeg kunne betale gjelden min snart. Gjelden er fra jeg en gang overtrakk 8000,- fra kontoen pga. feil ved en minibank. Dette har no steget til 23 000,- ved renting pga. det er mange (kanskje 6-7) år siden det skjedde.
Jeg er no student og har ingen mulighet til å betale noe som helst, spesielt ikke siden de vil ha minst 500,- i mnd. Ser ikke ut som jeg kommer til å ha mulighet til å betale noe de nærmeste årene heller så det kommer nok til å rente seg en god del mer.
Men er det noe jeg kan gjøre for å stoppe rentingen eller i det minste senke den? Han sa renten var 9 % og det er jo helt sykt.
Jeg forstår at det var min feil som overtrakk, og jeg vil betale tilbake de 8000,- kr jeg skylder banken + renter, men 3 ganger så mye er jo bare latterlig.
Håper noen har noen gode ideer.
Luksusfellen.

Jeg er helt seriøs. Så fort du blander inn media i slike saker så blir kredittselskaper veldig medgjørlige.
Diablo Negro
Trådstarter
Hehe, kommer nok ikke til å gidde det, tviler på at de hadde vært interesert uansett siden det er snakk om såpass lite penger. Men takk for forslaget
Jeg har en fantastisk idé. Betal gjelden din!
Utarbeid en nedbetalingsplan i dialog med Lindorff og følg den.
Sist endret av Marken; 9. juni 2011 kl. 11:48.
Kanskje du har mulighet til og få et lite lån i en bank, eventuelt spør familie om et privat lån.
Ta opp studielån; betal gjelden til Lindorff med en gang. Å flytte rundt på gjelden er generelt en dårlig ide, men bedre å ha stuidelån på 23k der renten er tilnermet 0 istedenfor 9% rente.
Selv som student har du muligheten til å betale 500 kr/mnd, med mindre du har dyr leilighet eller bil.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
iscenesett din egen død.

Eller ta opp et lån for å betale gjelda, så får du kanskje litt mer tid før det øker mer. Hvis du ikke gjør noe, ikke setter opp en avtale eller forklarer ting så blir det bare mer og mer og jeg tviler på at du slipper unna med mindre du bruker eksempel 1.

Hadde en regning på 500kr eller noe sånt som jeg mente bestemt at jeg ikke måtte betale (nettleverandør som ikke leverte nett i flere måneder, Tiscali brenn i helvete) Endte opp på fire-fem tusen kroner til slutt tror jeg. Ergelig som faen, men gjør noe med det før det bygger på seg enda mer.
Sist endret av Bothrops; 9. juni 2011 kl. 11:55.
Diablo Negro
Trådstarter
Som jeg skrev så har jeg ingen mulighet til å betale de 500,- i mnd ellers hadde jeg gjort det. Men gidder ikke leve som en uteligger i 2 år pga. det heller. Tviler på at jeg får lån i bank og siden jeg har den gjelden og ingen jobb.
Spørr nærmeste familie, hvor du er veldig tydelig på at det kan ta tid før du kan betale tilbake. Skriv det gjerne ned.

Det å bare la det gli og gli baller på seg, før du vet ordet av det er det over 30laken.

Evt så kan du skaffe deg en deltids jobb. Vitterlig mange her i landet som både studerer og jobber litt på siden.
Sist endret av prick; 9. juni 2011 kl. 11:54.
Hadde selv krav hos lindorff på noe jeg ikke viste jeg skyldte, pga feil og en rekke missforståelser.
Hadde forsikring på min scooter, opprettet av min far da jeg var under 18 og den ble overført på meg når jeg ble 18 men på en annen adresse som var ugyldig så mye som 4 år tilbake. Så jeg fikk ALDRI noe krav eller purring da alt ble sendt til en ugyldig adresse og ingen kontaktet meg før mange månder senere.
Pluttselig får jeg en telefon fra Lindorf og seffølgelig den orginale regningen på 950 var blitt godt over 2000. Saken var altså gådd til Lindorf før jeg fikk noen melding.

Jeg snakker med lindorf og forklarer saken men de gir lett faen og sier jeg må betale, det er min feil og ingen untak.
Da klikker det litt for meg, det kan skje feil hos alle og litt ydmykhet eller en sjangse nr 2 bør gies til alle som virkelig prøver. Værtfall når jeg virkelig prøver og ordne opp i saken. Lindorf praktisk talt spyttet på meg gjennom telefonen og var ikke villig til og gjøre noe annet enn og ta imot pengene mine.

jeg ringer gjensidige Nord som jeg hadde forsikkring gjennom og forklarer saken. De sier det ligger allerede hos Lindorf så nå er det de som bestemmer. Lindorf sier de kan ikke trekke kravet med mindre Gjensidige som sendte kravet sier så.
Gjensidige sier de har ingenting med kravet og gjøre for de har sendt saken til Lindorf. Ender med at jeg starter en konferanse sammtale mellom en halv sjef av Lindorf og Gjensidige sin daglig leder pluss at jeg har VG på hold (snakket med reporteren først)

verken Lindorf eller Gjensidige var villig til og gjøre noe for og hjelpe meg og mente jeg burde betale godt over 2000. Jeg sier at jeg vill veldig gjærne være kunde hos Gjensidige og betale orginal krav så fort som med engang, men av prinsipp kommer jeg ALDRI i hele mitt liv til og betale det fulle beløpet da det var en rekke missforståelser (som både Lindorf og Gejnsidige erkjenner men mener det er min feil) Jeg sier cmon give me a break. Får klar svar "NEI" fra begge. Jeg sa med mindre de lar meg betale orginal regning kommer jeg ikke til og betale 1 øre av prinsipp, og jeg kommer til og gjøre alt i min makt for at de ikke skulle få noe som helst av meg omså om det gjorde meg til gjelds slave resten av livet. Daglig leder i Gjensidige ler på telefonen og spør meg "tror du ikke vi har nok kunder?" Det var da jeg viste hvor jeg hadde dette selskapet. Grådige jævler, ingen kunde service og ingen moral.

Jeg ber de holde linjen 1 min. Jeg snakker raskt med reporteren fra VG og legger han til konferanse samtalen. (Reporteren hadde hørt på hele sammtalen da han hadde mulighet til og lytte til konferansen. Jeg forteller raskt sjefene hva som er på gang og reporteren av VG ga ett raskt innlegg om hva han syntes og noe om forbrukerombudet eller noe annet offentlig, husker egentlig ikke helt.
Så fort det var sagt var begge parter villig til og forhandle. Lindorf trakk kravet av ordre fra Gjensidige. Jeg betalte Gjensidige det orginale kravet på forsikringen og derreter meldte meg ut med engang pga helt helt helt uakseptabel kundeservice. Fikk også ett lite innlegg på VG nett og det viste seg at mange hadde samme problem.

Enkelt sakt, har du problem med OFFENTLIGHETER så er media veien og gå.
Ta en prat med dem, de er som regel ganske så greie hvis du tar deg tid til å forklare situasjonen og sier at det blir vanskelig for deg som student å betale 500kr i mnd.
Skjønner ikke at du som student ikke klarer å avse 500 kr/måned, lånekassen gir støtte på 9080 kr/måned.

Men dersom dette er så vanskelig, skaff deg en deltidsjobb, trenger jo ikke akkurat å jobbe mange timene for å nedbetale gjelden din.
Skaff deg en sommerjobb?

Du klarer lett å jobbe inn 20k ++ på en sommer.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Skjønner ikke at du som student ikke klarer å avse 500 kr/måned, lånekassen gir støtte på 9080 kr/måned.

Men dersom dette er så vanskelig, skaff deg en deltidsjobb, trenger jo ikke akkurat å jobbe mange timene for å nedbetale gjelden din.
Vis hele sitatet...
Lån og stipend fra Lånekassen blir utbetalt månedlig, normalt den 15. i måneden og med et større beløp ved første utbetaling hvert semester.

Høsten 2011

15. august 18 160
15. september 6 810
15. oktober 6 810
15. november 6 810
15. desember 6 810

Våren 2012

15. januar 18 160
15. februar 6 810
15. mars 6 810
15. april 6 810
15. mai 6 810
Sum
90 800


Er ikke luksus og være student, tenk på utgifter på f.eks leilighet, bil og livet generelt. Mange studenter liver på kjip mat.
Derimot burde han ha mulighet for og få seg en jobb.
Sist endret av SinHazzard; 9. juni 2011 kl. 12:28.
Diablo Negro
Trådstarter
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Dette er jo selvfølgelig helt opp til deg, men jeg kan garantere at gjelden ikke blir slettet og du vil for alltid være svartlistet hos alle banker.

Du burde betale inn alt, det er faktisk snakk om resten av livet ditt.
Kan det hende at noen i familien din har sendt melding til meg?
Ringte først, også sendte mld:
Hei. det er greit du ørker ikke snakke med meg mens du fikk et bref fra lindorf angående chess.det er lurt å betalle så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Glem det, jeg leste ikke hele posten
Sist endret av Erlendman; 9. juni 2011 kl. 12:45.
Hvis ikke du gidder å jobbe, så er du heller ikke interessert i å betale gjelden din. Velkommen til det voksne liv.
Diablo Negro
Trådstarter
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Kan det hende at noen i familien din har sendt melding til meg?
Ringte først, også sendte mld:

Glem det, jeg leste ikke hele posten
Vis hele sitatet...
What? Ikke fra meg nei, eller noen jeg kjenner.
Slike inkassoselskaper er hovedsaklig interessert i å få pengene sine. Prøv å forhandle litt på gjelden din, at du betaler hovedstol og noen (ikke 15) tusen i gebyrer/salærer. Det pleier da å gå an å forhandle det slikt i mange tilfeller. Problemet er at vi er så dumsnille å bare betaler vi.. uten å krangle litt først..
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Hvem sin skyld er det at de 8 000 ikke ble innbetalt i tide?
Vet mange vill være uenig i det jeg sier men personlig ville jeg ALDRI betalt ett inkasso selskap da dette er akkurat det samme som en torpedo, bare de er enda mere latterlig og kun sender brev og ringer på telefon. De har INGENTING med gjelden og gjøre og er heldig at de fikk opprette ett innkrevings firma som er tull spør du meg. 3, part som lever på og kreve penger, sier seg selv at noe kommer til og gå skjærings der.
Hadde jeg hatt kriminell gjeld hadde jeg aldri betalt en torpedo men han jeg faktisk skyldte penger da det er mellom meg og han saken gjelder.
Og blande en tredje part inn i en avtale er latterlig. Hvis en avtale er brutt viser det jo helt klart hvor du har den andre parten... ? Og skape uro, stress, paranoia og mas bare for noen usle kroner er jo helt bak mål og viser ingenting annet enn egoisme og grådighet.
Trådstarter:

Du kan ringe til NAV og sette opp et møte med en saksbehandler, deretter forklarer du der denne situasjonen og sier at du er student og ikke har noen mulighet til å betale gjelden for øyeblikket fordi du ikke har noen inntekt. Da vil de kontakte Lindorff og forklare de situasjonen og dermed sette dette kravet på "vent/hold", slik at rentene ikke baller seg på, i tillegg til at du slipper alle disse brevene og telefonene. Dette kan du kanskje gjøre på egenhånd også, men er nok litt lettere hvis en konsulent fra NAV ringer de.

Men hvordan kan du overtrekke kontoen med 8000 kroner? Var det et kredittkort? Eller var det ved en feil overført penger til din konto som du ikke var rettmessig eier av? Var du under 18 år da dette skjedde?

Det høres urimelig ut for meg hvertfall at du skal betale godt over 20.000 kroner for noe som i utgangspunktet var en feil, og at det opprinnelig var 8000 kroner du var skyldig.

Jeg har aldri betalt en krone til ett eneste innkrevningsselskap og det handler om prinsipper. Folk er rimelig kjappe med å gjøre saker til inkasso og det er bare tull at man skal betale mange ganger det opprinnelige beløpet. Når du har pengene, så sier du til de at de kan få 8000 kroner, ellers så kan de bare drite i det. Nå vet de at det har gått 6-7 år allerede og at de ikke har fått pengene enda og da hender det de takker ja til slikt. Har skjedd for meg ved to tilfeller, men nå er vel det de eneste to tilfellene jeg har hatt også hvor ting har gått så langt. Har aldri tatt og noe som helst lån eller bestilt noe jeg har latt være å betale. Kun slike pissting som f.eks en telefonselger som solgte noe som var "helt gratis".
Han har jo latt det ta sin tid siden "feilen" skjedde også da. Hadde han ordna opp i det med en gang hadde han jo hatt null problem i dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ting har konsekvenser. Å ikkje betale regninger har konsekvenser. En av konsekvensane er ei lovbestemt forsinkelsesrente som du ikkje kan velje vekk. Deal with it, lær, snakk med kreditor, ikkje gjenta det.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Å? Skal rentene betales til lindorff? Sikker på at det ikke er banken?
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Han har jo latt det ta sin tid siden "feilen" skjedde også da. Hadde han ordna opp i det med en gang hadde han jo hatt null problem i dag.
Vis hele sitatet...
Jepp, "hadde". Hadde man gjort ditt og datt, så kunne mye vært annerledes. Nå er situasjonen slik den er, som med så mange andre ting i livet, og da må man tenke på hva man kan gjøre og ikke omvendt.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 9. juni 2011 kl. 17:29.
Et tips til trådstarter; er du hyggelig med inkassoselskapet, er de hyggelige mot deg. Forklarer du situasjonen klart og tydelig til en saksbehandler, ordner de en skikkelig løsning til deg. Og skal jeg være ærlig så er jo 500,- i måneden en ganske bra løsning, for det er jo snakk om store summer. Og, de driter som regel hvor lang tid det tar før de får pengene, så lenge de har garanti på at de får dem fra din side.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig skal Lindorf få pengene sine, de 15.000 er lovlige renter og inkasso-gebyrer. De har loven på sin side og des lenger du oppfører deg som en fjortis des større kommer gjelden til å bli. Du kan betale 23.000 i dag, eller du kan få 100.000 trukket fra lønna di når du begynner å jobbe om et par år.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Gidder du å ødelegge resten av ditt økonomiske liv for en så liten sum?
Når du en gang skulle gå deg jobb vil de bare legge på påleggestrekk på lønnen din, beløpet er enda høyere og du må eventuelt leve resten av livet på minstesats fra staten for å slippe å betale tilbake.

Stå nå heller frem og gjør opp dine tidligere dumheter...
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
du er vist ikke helt klok du?
DU HAR FUCKA DET OPP! DU gidder ikke jobbe ? skaff deg nå en jobb for faen... det er ikke så vanskelig å tjene 23 tusen.
bit i det sure eplet og ta det som en lærepenge...

eller så kan du jo feks... bare kjøpe 5 øl mindre på byen i månden...
du må faktisk ofre litt..

sorry for drittslenging.. .men blur så provost av slike holdninger
Det er en annen ting som slo meg, du trakk disse 8000 for 6-7 år siden? Og du får høre om det først nå? Her er det noe tull. Enten har du unnlatt noen detaljer, eller så bedriver banken økonomisk kriminalitet.
Gidder ikke ta en jobb på si for å betale gjelda di?
Du er klar over at du har fint lite valg når det hele ender med lønnstrekk når du har fått studert ferdig og endelig ender i en jobb du trur du skal tjene greit på? Samtidig som sjangsen for å få lån forsvinner.
Ta deg sammen og betal gjelda di før du ødelegger din fremtidige økonomiske situasjon totalt.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hvordan skal du klare å betale ned det orginale beløpet på 8.000,- når du ikke har råd til å betale dem 500,- per måned engang?
Sist endret av Bombasa; 9. juni 2011 kl. 20:45.
Heh, det er jo sånne som deg fordi slike fæle selskaper overlever. De har nok loven fullstendig på sin side, selv om på luksusfellen så virker det jo så fort gjort å kutte gjeld her og der. Kanskje du kan prøve deg på å låne 15 tusen i banken om du får det, si du er interessert i å ordne opp i gammelt rot, og si til lindorff at du har fått 15 tusen som du kan betale med èn gang, om de kutter resten av gjelden.

Som andre har sagt, gjelden -vil- øke mer og mer.
Du kommer til å dra med deg en betalingsanmerkning til dette er betalt.
Når du er ferdig med å studere, og vil kjøpe en bil eller et sted å bo, så kan du gjette om banken er villige til å hjelpe deg hvis de ser at du har en eller flere betalingsanmerkinger.
I tillegg som andre har nevnt her, så kan du også få pålagt trekk i lønn.
Beløpet har allerede 3-doblet seg. Vil du heller ha det 10-doblet før du gjør noe?
Det er fullt mulig å fryse gjelden din. Du må sende en skriftlig søknad og forklare situasjonen din.

Etter hva jeg vet har du rett på å få fryst beløpet.
TS, du er en idiot som er villig til å la en så liten sum ødelegge en så stor del av livet ditt. Hvis du ikke betaler, får du ikke mobilabonnement, huslån, billån, forbrukslån etc. Fra hva du skriver, er det åpenbart at du ikke er veldig moden, siden du nekter å ta ansvar for egne feil. Grow the fuck up!
Sist endret av nikons; 9. juni 2011 kl. 21:41.
Diablo Negro
Trådstarter
Faen for noen latterlige svar det kom da. Var det dette jeg spurte om? Nei.

Takk til de få som har giddet å svare skikkelig, skal snakke med NAV og høre om de kan hjelpe. Hvis ikke får jeg vel prøve å snakke med Lindorff om kanskje å få fryst hvis jeg betaler litt.

Edit: Forresten fint å se at så mange synst det er greit at Lindorff holder på sånn. Spesielt på et "undergrunnsforum"
Sist endret av El Capitan; 9. juni 2011 kl. 21:46.
Synes det er utrolig at du ikke klarer å se selv hvor latterlig det er å bruke 8000 kroner man ikke har, og så tro at det ikke vil påløpe enorme hvis du lar beløpet stå i 6-7 år. Du kan ikke seriøst mene at det er minibanken sin feil at du brukte 8000 kroner som ikke var dine.

Lykke til videre i livet!
Sist endret av danielsk; 9. juni 2011 kl. 21:50.
Diablo Negro
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Synes det er utrolig at du ikke klarer å se selv hvor latterlig det er å bruke 8000 kroner man ikke har, og så tro at det ikke vil påløpe enorme hvis du lar beløpet stå i 6-7 år. Du kan ikke seriøst mene at det er minibanken sin feil at du brukte 8000 kroner som ikke var dine.

Lykke til videre i livet!
Vis hele sitatet...
Har jeg noensinne sagt det, slutt å dra meninger ut av ræven.

Takk skal du ha og lykke til selv!
Sist endret av El Capitan; 9. juni 2011 kl. 21:54.
Jeg gjentar, da jeg fant det spesielt interessant, fikk du virkelig først høre om dette først nå etter 6-7 år?

Og er det Lindorff som får rentene? Det høres urimelig ut for meg, sikker på at det ikke er banken?
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Faen for noen latterlige svar det kom da. Var det dette jeg spurte om? Nei.

Takk til de få som har giddet å svare skikkelig, skal snakke med NAV og høre om de kan hjelpe. Hvis ikke får jeg vel prøve å snakke med Lindorff om kanskje å få fryst hvis jeg betaler litt.

Edit: Forresten fint å se at så mange synst det er greit at Lindorff holder på sånn. Spesielt på et "undergrunnsforum"
Vis hele sitatet...
Gud bedre for en håpløs innstilling. For det første, så var 8000 kroner for "noen år siden" mye mer penger enn 8000 kroner i dag, så at beløpet er større, sier seg selv. At en institusjon som driver med utlån av penger også vil ha noe tilbake for det er også en selvfølge all den tid bankansatte ikke driver veldedighet.

Hvis du ikke ORKER å jobbe, eller GIDDER å betale gjelda di, så får du en tankevekker den dagen livet banker på døra for å pisse deg på leggen.

"Your revolution is over, Mr. Lebowski. Condolences. The bums lost. My advice is to do what your parents did; get a job"
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Har jeg noensinne sagt det, slutt å dra meninger ut av ræven.
Vis hele sitatet...
Jo, faktisk.

Sitat av El Capitan
Gjelden er fra jeg en gang overtrakk 8000,- fra kontoen pga. feil ved en minibank.
Vis hele sitatet...
Diablo Negro
Trådstarter
Sitat av Petter H Vis innlegg
Jeg gjentar, da jeg fant det spesielt interessant, fikk du virkelig først høre om dette først nå etter 6-7 år?

Og er det Lindorff som får rentene? Det høres urimelig ut for meg, sikker på at det ikke er banken?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har visst det hele tiden og jeg har ikke skyldt på noen andre enn meg for at jeg er i denne situasjonen. Jeg bare mener at Lindorff ikke har gjort noe for å prøve å hjelpe meg ut av situasjonen, kun "kan du betale, neivel hadet", og jeg mener det er totalt urimelig at de kan bare slenge på så høye renter til evig tid. Det blir ikke akkurat enklere å få betalt det da.

Og ja, jeg vet Lindorff får alle pengene, siden jeg har spurt de og det er sånn de tjener penger. Banken vil bare ha pengene sine igjen.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Faen for noen latterlige svar det kom da. Var det dette jeg spurte om? Nei.

Takk til de få som har giddet å svare skikkelig, skal snakke med NAV og høre om de kan hjelpe. Hvis ikke får jeg vel prøve å snakke med Lindorff om kanskje å få fryst hvis jeg betaler litt.

Edit: Forresten fint å se at så mange synst det er greit at Lindorff holder på sånn. Spesielt på et "undergrunnsforum"
Vis hele sitatet...
Totalt sett vil du betale minst til Lindorff/Banken ved å betale alt på engang. De er ute etter cash, har du f.eks 15.000 kroner tilgjenglig kan du fort forhandle deg frem til en slik løsning.

Men tenk på at 8000x9% rente er 16.000-17.000 + inkasso omkostninger nå.

Ellers kan du jo motstride kravet, selv om det er på det rene at du faktisk har tatt ut de omtalte pengene. Med tanke på at de, etter deg, ikke har tatt kontakt med deg på 7 år....

I dette tilfellet bør du be om dokumentasjon på at kravet er gyldig.

Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år fra det tidspunktet kreditor tidligst kunne kreve kravet dekket. Normalt vil dette være forfallsdato faktura eller når misligholdet oppstod på et lån. Ved gjeldsbrevslån og pengelån er fristen imidlertid 10 år.

Det er flere forhold som avbryter foreldelsesfristen slik at denne ”nullstilles” slik at beregningstidspunktet for ny foreldelsesdato settes ved erkjennelsestidspunkt. Dersom skyldner utrykkelig erkjenner gjelden ovenfor fordringshaver er dette avbrudd på fristen. En slik erkjennelse kan for eksempel være løfte om betaling eller ved å betjene kravet delvis. En muntlig erkjennelse er i utgangspunktet tilstrekkelig men siden det er svært vanskelig å dokumentere i ettertid bør det foreligge skriftlig erkjennelse eller annen dokumentasjon som for eksempel bankutskrift som dokumenterer delbetaling.

Foreldelsesfristen avbrytes også når fordringshaver setter i gang rettslige skritt mot skyldner. Dersom rettslige skritt fører til dom, forlik, avholdelse av utleggsforretning m.m. settes det en ny foreldelsesfrist på 10 år.
Vis hele sitatet...


http://www.inkassoguiden.no/index.ph...smal&Itemid=41
Diablo Negro
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jo, faktisk.
Vis hele sitatet...
Feilen med minibanken gjorde at jeg kunne overtrekke. Selvfølgelig min feil at jeg gjorde det.

Til alle medlemmer av moral-klubben. Jeg gidder ikke lese hva dere skriver så dere kan bare gi opp.

Sitat av sorlandet Vis innlegg
Med tanke på at de, etter deg, ikke har tatt kontakt med deg på 7 år....
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt, ellers takk for hjelpen.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt, ellers takk for hjelpen.
Vis hele sitatet...
Bare tolket første delen av innlegget ditt som dette kom helt fra det blå

Fikk nettopp en telefon fra en fyr i Lindorff som lurte på om jeg kunne betale gjelden min snart. Gjelden er fra jeg en gang overtrakk 8000,- fra kontoen pga. feil ved en minibank. Dette har no steget til 23 000,- ved renting pga. det er mange (kanskje 6-7) år siden det skjedde.
Vis hele sitatet...
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Du er helt ubrukelig. Du må nok betale dette en eller annen gang, jo lenger du venter jo dyrere blir det. Lykke til videre i livet.