Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 18677
Var ute på fest i går kveld, og da hadde jeg tatt med meg pistolen min (ruger 9mm). Festen tok mildt sagt litt av... jeg har hukommelsestap fra hva som skjedde mellom kl 02 og til jeg kom hjem.

Så når jeg våknet i dag halv fire husket jeg kun bruddstykker av gårsdagen. Det første jeg gjorde var å sjekke om jeg fortsatt hadde pistolen, men den var vekk! Nå har jeg altså mistet et skytevåpen ute på byen eller hjemme hos noen. Jeg ringte rundt til mine venner, men ingen av disse har funnet pistolen.

Jeg har ikke ringt politiet, da jeg er redd for at jeg kan bli straffet for det (og det kan hende våpenet likevel dukker opp) Hva skal jeg gjøre? Hva tror dere reaksjonen blir fra politiet?
Når du er så idiot at du tar med deg våpen på fest så håper jeg nesten at du får en reaksjon fra politiet.

Regner med at våpenet er registrert på deg ettersom du er redd for politiet? Du får håpe at noen av kompisene dine finner det, for jeg tviler på at politiet vil se mellom fingrene i denne saken...
å si til politiet at du har mistett en handvåpen på fest er ikke noe sjakk trekk for å si det sånn!

men hvorfor i helvete tar du med den en Ruger på fest?

EDIT: har du våpen så skal det ihvertfall ikke ut på fest! det skal isåfall ligge nedlåst eller gjemt slik at ingen skal finne det!

Obv. Troll?
Sist endret av WhiteHat; 1. mai 2011 kl. 21:42.
møt opp på politistasjonen i morgen, og rapporter at den er stjålet etter du hadde en fest.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Ikke for a leke moralpurk her, men hvorfor i alle dager drar du med deg en 9mm pa fest?
Leke gangster?
Er det snakk om vanlig pistol eller softgun? Hvis det er softgun er det ikke så farlig, men hvis det er ekte. Ja da er du garantert fucked up og sitter i fengsel i mange lange årene. Lykke til
Meld det.. tenk om noen blir drept med ditt våpen..
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Er det snakk om vanlig pistol eller softgun? Hvis det er softgun er det ikke så farlig, men hvis det er ekte. Ja da er du garantert fucked up og sitter i fengsel i mange lange årene. Lykke til
Vis hele sitatet...
Tror du softgun kan skyte 9mm ammunisjon?
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Er det snakk om vanlig pistol eller softgun? Hvis det er softgun er det ikke så farlig, men hvis det er ekte. Ja da er du garantert fucked up og sitter i fengsel i mange lange årene. Lykke til
Vis hele sitatet...
en 9mm er vell ikke softgun?

men hadde du ammunisjon i våpenet eller med deg?
Sist endret av WhiteHat; 1. mai 2011 kl. 21:45.
Sitat av Psycedelic Vis innlegg
Tror du softgun kan skyte 9mm ammunisjon?
Vis hele sitatet...
Hvorfor spør du når du klart og tydelig ser at han trodde det?
Det er åpenbart at du kontakter politiet og melder våpenet savnet. For det første fordi du ikke vil ende opp som mistenkt i en alvorlig voldssak, for det andre fordi ingen vil at et skytevåpen skal havne i feil hender, noe politiet muligens fremdeles kan hindre...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ikke for a leke moralpurk her, men hvorfor i alle dager drar du med deg en 9mm pa fest?
Leke gangster?
Vis hele sitatet...
Får redneck-assosiasjoner her. Kanskje det var for å leke redneck

Sitat av Løken92 Vis innlegg
Er det snakk om vanlig pistol eller softgun? Hvis det er softgun er det ikke så farlig, men hvis det er ekte. Ja da er du garantert fucked up og sitter i fengsel i mange lange årene. Lykke til
Vis hele sitatet...
Orly? Kan du vise til kilder?
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ikke for a leke moralpurk her, men hvorfor i alle dager drar du med deg en 9mm pa fest?
Leke gangster?
Vis hele sitatet...
Nei. Det var for å vise den frem, da det var flere på festen som ville se den.
Og ja, jeg angrer på at jeg gjorde det. Det var ren idioti fra min side, men der og da virket det som en god idè.
Tror kanskje jeg ville vurdert å fake et innbrudd og melde våpenet stjålet...
Trådstarter
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
men hadde du ammunisjon i våpenet eller med deg?
Vis hele sitatet...
Den var uladd. Og jeg hadde ikke ammunisjon med meg.
Sitat av CorLeX Vis innlegg
møt opp på politistasjonen i morgen, og rapporter at den er stjålet etter du hadde en fest.
Vis hele sitatet...
Tipper han da får spm om hvorfor dette våpenet lå løst rundt & slang, ikke låst inne i et våpenskap etc..
Er våpenet i tillegg ikke registrert så er du nokk rimelig "fucked", ja :/

Lurer forsåvidt på hvor du har det fra at han kommer til få mange herrens år i fengsel for dette, Løken92
Sitat av Hightime Vis innlegg
Tipper han da får spm om hvorfor dette våpenet lå løst rundt & slang, ikke låst inne i et våpenskap etc..
Er våpenet i tillegg ikke registrert så er du nokk rimelig "fucked", ja :/

Lurer forsåvidt på hvor du har det fra at han kommer til få mange herrens år i fengsel for dette, Løken92
Vis hele sitatet...
Hvis våpenet ikke er registrert er det jo ikke noe stress, da trådstarter ikke kan kobles til våpenet?
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Hvis våpenet ikke er registrert er det jo ikke noe stress, da trådstarter ikke kan kobles til våpenet?
Vis hele sitatet...
Fingeravtrykk
Sitat av Hightime Vis innlegg
Tipper han da får spm om hvorfor dette våpenet lå løst rundt & slang, ikke låst inne i et våpenskap etc..
Er våpenet i tillegg ikke registrert så er du nokk rimelig "fucked", ja :/

Lurer forsåvidt på hvor du har det fra at han kommer til få mange herrens år i fengsel for dette, Løken92
Vis hele sitatet...
I tillegg ønsker politiet garantert å vite hvem som var tilstede på festen. TS får da et stort problem når de skal avhøre folk om den fiktive festen.
Sist endret av Jaso; 1. mai 2011 kl. 21:59.
MB300Diesel, jeg leste vell over litt vell kjapt før jeg posta der ja =/

Men, over til TS..Uansett hvordan reaksjon du vil få på dette, så meld fra til politiet!
Reaksjonene/all sjiden som kan falle i fanget ditt hvis dette våpenet blir brukt til noe kriminelt, vil være 10x kjipere enn det du vil få fra å melde fra om at våpenet er borte
Sist endret av Hightime; 1. mai 2011 kl. 22:02.
Rapporter det stjålet. Dersom du har en garasje, si at garasjedøren var åpen, og noen hadde komt seg inn og stjelt noen verktøy, og en koffert som pistolen var lagret i.
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Er det snakk om vanlig pistol eller softgun? Hvis det er softgun er det ikke så farlig, men hvis det er ekte. Ja da er du garantert fucked up og sitter i fengsel i mange lange årene. Lykke til
Vis hele sitatet...
Hvordan har du fått for deg at han kommer til å måtte sitte i fengsel i mange år? Har du noen sinne lest i våpenlovene på lovdata, eller drar du bare noe ut av hatten etter litt for mye TV-titting?

Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Rapporter det stjålet. Dersom du har en garasje, si at garasjedøren var åpen, og noen hadde komt seg inn og stjelt noen verktøy, og en koffert som pistolen var lagret i.
Vis hele sitatet...
Du vet at slik oppbevaring klassifiseres som uforsvarlig? Dessuten, å lyve til politiet om hvordan våpenet forsvant er ikke noe man bare gjør sånn uten videre, og det kan fort ende med å sette trådstarter i enda verre problemer om det blir gjennomskuet. Hvis du har sittet i et avhør før så burde du vite hvor flinke de er til å spørre og grave, nettopp for å luke ut røverhistorier.
Sitat av Hightime Vis innlegg
Tipper han da får spm om hvorfor dette våpenet lå løst rundt & slang, ikke låst inne i et våpenskap etc..
Er våpenet i tillegg ikke registrert så er du nokk rimelig "fucked", ja :/

Lurer forsåvidt på hvor du har det fra at han kommer til få mange herrens år i fengsel for dette, Løken92
Vis hele sitatet...
Sorry jeg skrev uten å sjekket kilder. Jeg trodde at det var mange år i fengsel av besittelse av ulovlig pistol, men etter jeg har sjekket hos politi.no så står det her:

Straffen for besittelse av pistol (ikke registret) er to års fengsel, i grove tilfeller fire år. Dommene som er avsagt i slike saker de siste årene, viser at straffen ofte blir ubetinget, dvs. at den som har ulovlige våpen må sone i fengsel.

Men det er bare hvis han har ulovlig pistol som er ikke registrert, og jeg vet ikke straffen for tap av pistol (lovlig eller ulovlig).

Kilde: https://www.politi.no/nordre_buskeru...Tema_554.xhtml

Så mitt forslag er: Ring politi og spør.
Sist endret av Løken92; 1. mai 2011 kl. 22:30.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Den var uladd. Og jeg hadde ikke ammunisjon med meg.
Vis hele sitatet...
Er pistolen registrert på deg?

Du har jo to alternativer her.

1: Ikke si noe til politiet, og satse på at en kompis av deg finner den og gir den tilbake. Dersom det ikke skjer, håp at den ikke blir brukt i noen kriminell handling.

2: Meld fra til politiet. Legg deg langflat, du var en idiot, og fortell at du ønsker å hindre at pistolen brukes til noe ulovlig. Du vil kanskje få en straff, men sannsynligvis det tryggere alternativet, med tanke på mulighetene her.

Spørsmålet du må stille deg er hvor stor sannsynligheten er for at den kommer til å bli brukt til noe ulovlig.

Uansett hva du velger så har du vel lært litt, og det har man aldri vondt av
Om et våpen forsvinner, så er bota på 5000,- å du kan bli fradømt retten til å eie HÅNDVÅPEN! Ikke jaktvåpen.
Finner politiet ut at du var max uansvarlig (Idiot med andre ord!) å dro den med deg på _FEST_, så kan du helt sikkert risiker fengsel.
Etter nye regler er det vel krav til at våpen skal være låst inn i godkjent våpenskap? Så det er vel en dårlig ide å melle våpenet stjålet.
Ikke umulig å stjele ett våpen selv om det er innelåst i ett våpenskap. Bare så det er sagt.
Sjansen er nok liten for at du kommer til å eie et våpen igjen.

Jeg håper politiet beslaglegger den før den blir brukt til noe kriminelt.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Ikke umulig å stjele ett våpen selv om det er innelåst i ett våpenskap. Bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at det kanskje ikke er så lurt å melde våpenet stjålet hvis han ikke har våpenskap.
Sitat av snegler Vis innlegg
Det er åpenbart at du kontakter politiet og melder våpenet savnet. For det første fordi du ikke vil ende opp som mistenkt i en alvorlig voldssak, for det andre fordi ingen vil at et skytevåpen skal havne i feil hender, noe politiet muligens fremdeles kan hindre...
Vis hele sitatet...
I og med at tullingen tok med seg våpenet på fest så tror jeg vi trygt kan si at det i utgangspunktet var i feil hender.

Den som finner våpenet kommer sannsynligvis til å levere det inn til politiet og da er TS fucked. Om de IKKE leverer inn våpenet til politiet og heller benytter det til noe kriminalitet er TS ENDA MER fucked (selv om dette kan ta litt lenger tid)
Hva med å si at du ikke husker noe som helst fra igår kveld fra da du startet å drikke hjemme til du våknet opp på stua... Så du husker altså ikke hvordan våpenet kunne ha kommet bort.

Likevel:
Din tosk.
Du er uansett fucked...! Er du kald nok og har tilgang til et makent våpen der eieren er til å stole på så drar du denne... Få tak i en vital våpendel aka tennstift etc fra Rugeren... Kjøp deg et lite safehouse fortsomfaen. Fyll opp safehousen med div stash ammo etc og den vitale våpendelen... Lag et jævla rot aka fake et innbrudd i garasjen din fortell at våpenet var der i sin våpenkoffert uten vital del. og at du av skjellig grunn ikke vil ha den i skape ditt pga plassmangel. Spørsmålet er da hva vil kammeraten med den lånte vitale delen si hviss politiet beslagglegger den vitale delen. Kan "orginale" vital del spores til deg? Hva viss ditt våpen blir levert til politiet med fortsatt påmontert vital del?

Den samvittighetsfulle versonen: Meld det til politiet og legg deg paddeflat. Du vil nok få en smekk på pungen for uaktsomhet og samtidig fradømmes retten til å inneha våpen på livsstid. men du blir nok ikke ansvarsstilt for evnt kriminelle handlinger videre.
Du vil sannsynligvis bli dømt etter våpenloven §27b og §33 og sikkert en hel del andre straffelover.

§27b

http://www.lovdata.no/all/hl-19610609-001.html#27b

§33

http://www.lovdata.no/all/hl-19610609-001.html#33
Flytt til Thailand et par år så blir det glemt.
Meld fra til politiet. Dersom våpenet blir brukt til ulovligheter, sliter du.
Sist endret av bobbo; 2. mai 2011 kl. 20:56.
ArbeidsledigProletar
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Fingeravtrykk
Vis hele sitatet...
Men så fremt til at vedkommende ikke har ordna seg pass i det siste eller ikke er tatt inn er han vel safe når det kommer til fingeravtrykk.
Kan det være at du har gjemt det på en "lur" plass og glemt hvor du har lagt det?
Lukter nesten litt troll, men. Keep us updated if not!
Sist endret av thebigt; 2. mai 2011 kl. 21:18.
Vell, flirte litt av denne! Men mener å huske at om en ikke har våpenskap så skal våpenet ligge demontert i flere deler plassert på forskjellige steder i huset. Ikke helt sikker på denne. Men uanset, er våpenet registrert bør du finne på noe glupt å si til snuten. Om ikke så tror jeg det går greit, så en nevnte fingeravtrykk da får du bare si at en dust kastet det på deg i fylla så du tok det imot eller noe?
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Vell, flirte litt av denne! Men mener å huske at om en ikke har våpenskap så skal våpenet ligge demontert i flere deler plassert på forskjellige steder i huset. Ikke helt sikker på denne. Men uanset, er våpenet registrert bør du finne på noe glupt å si til snuten. Om ikke så tror jeg det går greit, så en nevnte fingeravtrykk da får du bare si at en dust kastet det på deg i fylla så du tok det imot eller noe?
Vis hele sitatet...
Fra og med 1. juli i fjor har den eneste lovlige måten å oppbevare våpen på vært i et FG-godkjent våpenskap.
Sitat av gorm Vis innlegg
Fra og med 1. juli i fjor har den eneste lovlige måten å oppbevare våpen på vært i et FG-godkjent våpenskap.
Vis hele sitatet...
my mistake then
Jeg ville avventet, satt ut ryktet og lovt finnerlønn mot at finneren holder kjeft. Kvitt deg med det etter at du har fått det igjen.
(Tenkte her først og fremst på omgangskretsen din - seff ikke at du forteller resten av verden at du er kilden)

Er våpenet lovlig må du si at det forsvant under vorspiel / fest, men at du ikke aner hvor eller hvem. Du oppdaget det ved en tilfeldighet. Da kan du få smekk, men neppe en kjempesmell.

Er det ulovlig må du benekte kjennskap. Det vil ha avtrykk, så du må dikte opp en setting der du har tatt i det uten at det er ditt. Noen har vist deg det, men du vil ikke tyste.

Blir dette sporet tilbake til deg ville jeg brukt siste alternativ. Blånekt. De må ta deg på besittelse for at du skal kunne dømmes, med mindre du har vifta med det foran 100 vitner.


Sitat av hafnor Vis innlegg
Var ute på fest i går kveld, og da hadde jeg tatt med meg pistolen min (ruger 9mm). Festen tok mildt sagt litt av... jeg har hukommelsestap fra hva som skjedde mellom kl 02 og til jeg kom hjem.

Så når jeg våknet i dag halv fire husket jeg kun bruddstykker av gårsdagen. Det første jeg gjorde var å sjekke om jeg fortsatt hadde pistolen, men den var vekk! Nå har jeg altså mistet et skytevåpen ute på byen eller hjemme hos noen. Jeg ringte rundt til mine venner, men ingen av disse har funnet pistolen.

Jeg har ikke ringt politiet, da jeg er redd for at jeg kan bli straffet for det (og det kan hende våpenet likevel dukker opp) Hva skal jeg gjøre? Hva tror dere reaksjonen blir fra politiet?
Vis hele sitatet...
Sist endret av Proteus; 4. mai 2011 kl. 18:42.
Trådstarter
Hei alle sammen. Hadde glemt denne tråden. I går var jeg nede på våpenkontoret på politihuset og forklarte greia. Jeg spurte vilken straff jeg kunne vente meg. Han sa det var opp til politijuristene. Men at jeg ville få en anmeldelse for brudd på Våpenloven.
våpenskap trenger man vel bare hvis man har flere våpen? og hva hvis politiet leser denna tråden? hehe

måtte endre litt så ikke at du hadde vært hos politiet
Sist endret av drugster92; 4. mai 2011 kl. 20:55.
Du skal ha våpenskap fra første våpen.
Sitat av drugster92 Vis innlegg
våpenskap trenger man vel bare hvis man har flere våpen? og hva hvis politiet leser denna tråden? hehe

måtte endre litt så ikke at du hadde vært hos politiet
Vis hele sitatet...
Nei. Nå må man som tidligere nevnt ha våpenskap uansett. Tidligere var det krav til våpenskap hvis man hadde fler enn 3 våpen.
Sist endret av Nekroper; 4. mai 2011 kl. 21:03.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Hva med å si at du ikke husker noe som helst fra igår kveld fra da du startet å drikke hjemme til du våknet opp på stua... Så du husker altså ikke hvordan våpenet kunne ha kommet bort.

Likevel:
Din tosk.
Vis hele sitatet...
Egen indusert rus fritar ikke for straff.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Hei alle sammen. Hadde glemt denne tråden. I går var jeg nede på våpenkontoret på politihuset og forklarte greia. Jeg spurte vilken straff jeg kunne vente meg. Han sa det var opp til politijuristene. Men at jeg ville få en anmeldelse for brudd på Våpenloven.
Vis hele sitatet...
Bra, du gjorde det rette. Selv om det er kjipe greier å få dette på rullebladet. Pyntet du litt på det eller gikk det rett fra levra om din fylletabbe?
Trådstarter
Sitat av thebigt Vis innlegg
Bra, du gjorde det rette. Selv om det er kjipe greier å få dette på rullebladet. Pyntet du litt på det eller gikk det rett fra levra om din fylletabbe?
Vis hele sitatet...
Jeg fortalte det uten å pynte på det. Men jeg nevnte at våpenet var uladd hele tiden til jeg mistet det.
Godt å få lettet på trykket? Kan tenke du har hatt puls
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så hva skjer videre?