Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3540
Hei, jeg leiter etter et program hvor man kan lage en egen ordbok.... Hvis dere vet om ordbokprogrammet "clue" så skulle jeg f. eks ønske å ha min egen ordbok der, og legge til ord som jeg seinere kan søke på.

Jeg har ingen programmeringsskills, og vet at man kan ta "word" løsningen, ved å skrive en stor liste og bare søke på orda i etterkant.
Jeg tror faktisk at en tekstfil er den beste løsningen. Rask å åpne, raskt å søke, lett å endre.

F.eks.

Kode

Bakmål
	Dårlig rettskrift.
Enda et ord
	Blablabla
Om du i ettertid bestemmer deg for å utvide ordboken blir det da enkelt å importere den til en database.
Sist endret av Ozma; 6. februar 2011 kl. 22:35.
Ellers kan du kanskje bruke GNU Aspell.

Og starte med en tom databasefil.
En tekstfil vil nok være det greieste som noen nevner, slipper også problemer med kompatibilitet. Kan jeg spørre hva du skal med en egen ordbok, har du funnet opp ditt eget kråkespråk eller noe? Det finnes ihvertfall alternativer som kan lastes ned hvis du ikke vet det.
Bruk en unik ramme rundt søkeord. Feks [].
Eks:

[Katt] - Dyr med fire ben.

Så søker du på søkeordet i rammen, så kommer du frem akkurat dit du vil
Acess kan være supert til dette? Brukte det en del på videregående, hvor man lagde databaser der man kunne legge inn, endre og slette ord etc.. Prøv det! Tror det er Microsoft Access.
Tekstfiler faktisk .. hehe..

Dette kan du lage i f.eks java på ca 30 minutter tenker jeg. sqlite for en liten lokal database. Responstiden og brukervennligheten vil være mye, mye bedre.
Milligan: Jo, dette kan sikkert lett fikses i Java. Du trenger liksom en søkefunksjon, og en funsksjon for å legge ting til fil, et lett GUI. Ser for meg en søndag omtrent for å mekke opp noe brukbart.
Kunnskapen for å fikse dette derimot, det ta jo litt tid til å bygge opp. Og virker som OP ikke er helt villig til å sette seg ned med "Java: how to program" i et halvt år.
kaktusen, hvis du kan vente til i morgen skal jeg smelle sammen en lite java applikasjon som gjør det du ber om..

Sånn.

Smalt sammen en veldig simpel applikasjon som baserer seg på SQLite. Sikkert ett tonn av ting som kan/bør gjøres bedre, men her har du hvertfall ett utgangspunkt.

JavaDict

Filene er pakket i ett tar arkiv. Pakk opp, og du sitter igjen med en mappe som heter JavaDict, med en jar fil i, samt en lib mappe. Kjør jar filen.Antakelig kan du dobbeltklikke på den. Hvis det ikke skulle fungere, kan du kjøre den med java -jar <sti/til/jar/filen>.

Du blir møtt av ett simpelt interface med en meny, tre hvite felt og en knapp. Øverste feltet er søkefelt for ord du har registrert. Det oppdateres fortløpende etterhvert som du skriver.
Felt nummer 2 viser søkeresultatene.
Felt nummer 3 viser beskrivelsen av ordet dersom du trykker på det i felt #2.
Søkeknappen er bare til pynt.

For å registrere ett nytt ord går du til Items - New Item. Bildet som dukker opp er ganske selvbeskrivende.

Applikasjonen baserer seg på SQLite som sagt. Den vil lage en lokal database i samme mappe som JavaDict.jar filen. Filen blir hetende dictionary.db . Skulle du mot formodning bruke denne applikasjonen aktivt og fylle inn mange ord etterhvert, kan du ta backup av db filen. Eventuelt sende den til kamerater hvis dere skal bygge en felles database.

Håper det var noe ala dette du var ute etter :-)
Hatt mye eksamener og har ik hatt tid til å logge inn. Men ja! Høres veldig supert ut! Tusen takk for at du setter av tid til å hjelpe en fremmed Nordmann Setter veldig pris på det.

skryter veldig av denne altså! Mer brukervennlig går ikke! Takk gud for at du finnes!

Et spm... går det an å slette ord man har lagt til?
Norskehesten
Alden's Avatar
takk milligan den var enkel og fin.. den skal brukes for til eksamen i sommer...
Har ingen funksjonalitet for å slette ord, eller endre på ord foreløpig.. men det er gjort rimelig kjapt. Jeg legger ut en ny versjon så fort jeg får laget den ..

Flott at dere har nytte av den!
Siden er nede, og jeg er svært interessert
Sitat av Milligan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hadde bare litt trøbbel med å få lastet den ned pga en blokkering i nettet? eller lignende.

Kjørte via proxy å da funket det. Må virkelig høre med hu som satt opp nettet hvorfor enkelte sider ikke fungerer.

Sorry OT
Sist endret av isonipecaine; 11. februar 2011 kl. 08:58.
også har jeg en request... kan dugjøre slik at man kan søke på hva som er i beskrivelsen...
Altså jeg har lagt til dette ordet:
Niram Beskrivelse: Colour/color

Kunne dt vært mulig å søke opp "Colour" og få denne itemen?
I ordboka iFinger har man mulighet til å legge til egne ord, men TS har vel allerede funnet en løsning =)
Er det flere som sliter med å nå siden? Kan godt være serveren min sliter litt.. driver å tester litt ipv6 ol .. kanskje det er noe krøll der.. ?

Uansett, skal legge til endringene som er forespeilet .. sletting, endring samt søk i beskrivelse
Kan noen forklare meg hvorfor dere ønsker å lage deres egen ordbok?
Clue og iFinger er dyrt ?
Det er ikke grunnen. TS ønsker seg jo funksjonalitet utover det Clue tilbyr, nemlig det å legge til egne ord.
Det er det jeg ikke helt forstår. For å kunne legge inn fremmedord og definisjonen av dem så må man jo nødvendigvis lære seg disse ordene i forkant. Hvis man legger inn ord eller definisjoner som man selv ikke forstår så er man jo like langt.
Slik, da har jeg laget en ny versjon som implementerer funksjonaliteten dere har etterspurt. Filen kan lastes ned her:
JavaDict0.0.2.tar

Endringer som er gjort:
#1: Det er nå to forskjellige felt hvor søkeresultater kommer opp. Felt nummer 1 er basert på ord, felt 2 er basert på beskrivelse av ordet.

#2: Det er mulig å slette ord. Trykk på ordet i en av listene, etterfulgt av DEL. Trykk OK på dialogen, og voila.

#3: Det er mulig å endre ord. Trykk på ordet i en av listene etterfulgt av INS. Følg dialogen. Voila.

Ting som ikke er gjort: Bugtesting eller noen særlig form for testing i det hele tatt.

Denne versjonen fungerer uten problemer med samme database som forrige, så dere kan trygt bygge videre på den dere har begynt med.
Mith... Lager tamilsk engelsk ordbok som ikke finnes med egelske bokstaverl (Trur du meg ik? Søk på nettet og finn en så gir jeg deg masse KP)

Eg ælsk deg Multigram
Etter ønske fra kaktusen er nå v 0.0.3 ute.

JavaDict 0.0.3

ChangeLog:
- Ord blir når editert på index
- Det er mulig å endre/redigere ord i tillegg til beskrivelse
Hva betyr nummerene etter innlegga?
Det er index'en i databasen. Burde vel strengt tatt være skjult, men jeg tok en liten snarvei
Sitat av Milligan Vis innlegg
Hvis det ikke skulle fungere, kan du kjøre den med java -jar <sti/til/jar/filen>.
Vis hele sitatet...
Hvor skriver jeg "java -jar sti" ?
o0le, du åpner ett kommandovindu .. Start - Kjør - "cmd", uten gåseøyne. I der kan du skrive det Du må ha Java JRE installert. Det er gratis fra sun dersom du ikke skulle ha det
▼ ... over et år senere ... ▼
Gidder du å lage en funksjon slik at man kunne lagt til flere ord på engang? Eller lagd en notisblokk fil der en kunne redigert/lagt til ord der også. Takk for hjelpen!
Sist endret av navarro; 28. mai 2012 kl. 20:03. Grunn: fordi innlegget manglet ord