Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3195
Er det noen som har erfaring med bredbånd fra Viasat?

Jeg vurderer nemlig å bytte fra Telenor sitt 5/0,5 Mbit/s nett til 20/1 Mbit/s fra Viasat. Jeg sjekket på nettsiden deres i tillegg til at jeg ringte de for å høre hvor høy hastighet jeg kunne forvente. Der sa de at det kunne variere imellom 10 og 20 Mbit/s nedlasting.

Når jeg går inn på Telenor for å sjekke hvor høy hastighet de kan levere til min adresse, kommer det opp at de ikke kan levere mer en 5/0,5 (altså det jeg har nå). På Viasat sin side spør de om jeg har fasttelefon linje, det har jeg. Men hvordan kan de levere 20/1 hvis de skal bruke samme linje som Telenor?

Takk på forhånd
Har samme som deg, maks 5/0.5. Jeg bruker nextgentel da, og på demmes side sier de at de kan levere 20/1. Det kan de ikke fordi jeg er for langt unna sentralen. Sjekk kapaks og se hvor langt unna du er. Er det over 2.5 km tror jeg ikke det går (jeg er 2.9)
Maks hastighet på linjen i ---adressen--- er 5/0,5 Mbit/s. Avstand fra sentral er 1845 meter. Dette kommer opp på Telenor sin nettside.
Men gjelder dette også for Viasat? Vil det si at de heller ikke kan levere høyere hastighet enn 5/0,5 Mbit/s?
Har sett litt på ny ISP selv i det siste, men er ganske forvirrende.
Canal Digital leverer bredbånd om gjennom kabel-TV, men ser ut til at Viasat bruker ADSL2 eller noe slikt her. Står jo "Hastighet opptil", og da tror jeg ikke de kan levere bedre hastighet enn Telenor.

Har selv sett på Canal Digital, da de kan gi deg gode hastigheter, men koster litt mye.
Betaler i 660,- i mnd. for Riks-TV og ADSL 10/0,4 Mbits for tiden.
Sist endret av finduz; 5. februar 2013 kl. 17:19.
Ja det er veldig forvirrende, å ikke får man noe bra svar hos kundeservice heller.

På Viasat sin 'Sjekk hastighet' ting kommer det opp:
Viasat bredbånd er tilgjengelig på din adresse!
– du får Viasat ADSL Bredbånd med opptil 20 Mbps nedlasting


Så dette vil egentlig si at jeg får akkurat samme hastighet som Telenor leverer til meg idag?
Sitat av plipp Vis innlegg
Ja det er veldig forvirrende, å ikke får man noe bra svar hos kundeservice heller.

På Viasat sin 'Sjekk hastighet' ting kommer det opp:
Viasat bredbånd er tilgjengelig på din adresse!
– du får Viasat ADSL Bredbånd med opptil 20 Mbps nedlasting


Så dette vil egentlig si at jeg får akkurat samme hastighet som Telenor leverer til meg idag?
Vis hele sitatet...
Ja. Kanskje pluss / minus. Er 4G et aktuelt alternativ for deg?
Sitat av plipp Vis innlegg
Er det noen som har erfaring med bredbånd fra Viasat?

Jeg vurderer nemlig å bytte fra Telenor sitt 5/0,5 Mbit/s nett til 20/1 Mbit/s fra Viasat. Jeg sjekket på nettsiden deres i tillegg til at jeg ringte de for å høre hvor høy hastighet jeg kunne forvente. Der sa de at det kunne variere imellom 10 og 20 Mbit/s nedlasting.

Når jeg går inn på Telenor for å sjekke hvor høy hastighet de kan levere til min adresse, kommer det opp at de ikke kan levere mer en 5/0,5 (altså det jeg har nå). På Viasat sin side spør de om jeg har fasttelefon linje, det har jeg. Men hvordan kan de levere 20/1 hvis de skal bruke samme linje som Telenor?

Takk på forhånd
Vis hele sitatet...
De fleste ISP bruker "opptil hastighet" på ADSL/VDSL linjer er kun fiber der du får det du betaler for.

Itillegg så noen ISP bruker teknisk mulig hastighet og derfor sier de 20/1 noe som bare er sprøyt.

I tillegg avgjør avstand til din DSLAM! (sentral) om hva som vil være din hastighet.
Sist endret av trixx; 8. februar 2013 kl. 17:07.
Sitat av trixx Vis innlegg
De fleste ISP bruker "opptil hastighet" på ADSL/VDSL linjer er kun fiber der du får det du betaler for.

Itillegg så noen ISP bruker teknisk mulig hastighet og derfor sier de 20/1 noe som bare er sprøyt.

I tillegg avgjør avstand til din DSLAM! (sentral) om hva som vil være din hastighet.
Vis hele sitatet...
Det er nesten helt korrekt. De fleste som leverer bredbånd på kabel-tv har også svært god hastighet. Har selv hatt gjennom Canal Digital og da fikk jeg 25/5 akkurat det jeg hadde bestilt. Dønn stabilt og ganske ok priset i forhold til ADSL dritten.

Med en vpn, eller usenet struper dem ikke noe hastighet heller og du får utnyttet kapasiteten til fulle.

ADSL/vdsl suger. Kabel og fiber ruler.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er nesten helt korrekt. De fleste som leverer bredbånd på kabel-tv har også svært god hastighet. Har selv hatt gjennom Canal Digital og da fikk jeg 25/5 akkurat det jeg hadde bestilt. Dønn stabilt og ganske ok priset i forhold til ADSL dritten.

Med en vpn, eller usenet struper dem ikke noe hastighet heller og du får utnyttet kapasiteten til fulle.

ADSL/vdsl suger. Kabel og fiber ruler.
Vis hele sitatet...
Tror nok jeg vet dette litt bedre enn deg uten at jeg vil gå inn på det!...
Men du kan ikke sammenligne kabel og ADSL/VDSL.
Gå for Broadnet Privat (Ventelo)!

De makser linja di for 295 kr/mnd...
Sitat av trixx Vis innlegg
Tror nok jeg vet dette litt bedre enn deg uten at jeg vil gå inn på det!...
Men du kan ikke sammenligne kabel og ADSL/VDSL.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det som er greia at nett via kabel-tv er dritstabilt og lever jevn hastighet hele tiden. Betaler du for 20 ned så får du 20 ned. Ikke noe tåkeprat som på adsl. Men adsle så betaler du for 20 ned så har du alt fra 6-12 ned og kanskje grytidlig en søndag 15 ned. Men aldri 20 ned. Aldri.

Adsl er bløff og juks og kabel-tv gir stabil hastighet. Det er både min erfaring og flere kompiser som har erfart. Fortsatt er det svært mange bygårder som ikke har mulighet for fiber, men de aller fleste har kabel tv.

Gå for kabel-tv om du kan velge.
Sitat av trixx Vis innlegg
Tror nok jeg vet dette litt bedre enn deg uten at jeg vil gå inn på det!...
Men du kan ikke sammenligne kabel og ADSL/VDSL.
Vis hele sitatet...
nei, man kan ikke sammenligne coax med dsl på noen helst slags måte. coax overgår dsl på alle mulige måter

og når det kommer til levert hastighet via coax. så er dette skjelden "inntil" hastigheter. da du faktisk får den hastigheta du betaler for


Hilsen en som jobber med drift av coaxnett daglig

Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er jo akkurat det som er greia at nett via kabel-tv er dritstabilt og lever jevn hastighet hele tiden. Betaler du for 20 ned så får du 20 ned. Ikke noe tåkeprat som på adsl. Men adsle så betaler du for 20 ned så har du alt fra 6-12 ned og kanskje grytidlig en søndag 15 ned. Men aldri 20 ned. Aldri.

Adsl er bløff og juks og kabel-tv gir stabil hastighet. Det er både min erfaring og flere kompiser som har erfart. Fortsatt er det svært mange bygårder som ikke har mulighet for fiber, men de aller fleste har kabel tv.

Gå for kabel-tv om du kan velge.
Vis hele sitatet...
dsl er vel og fint det for de som ikke kan få noe annet. men coax og fiber er jo klart det beste alternativet


finnes mange der ute som sliter med sine coax nett og bredbånd via coax. dette er i 9 av 10 tilfeller grunnet det interne anlegget i huset.

ofte er disse anleggene bygget for 20+ år siden, disse ble bygget kun med tanke på en 3-4 kanaler via kabelen, og ikke full digital dekning med retur funksjonalitet

og det er heller ingen som tenker på at man selv er ansvarlig for sitt interne nett. og alle veit vel at et kjede ikke er sterkere enn den svakeste lenken.

så, har man tilgang til coax basert nett med retur fra f.eks CD eller GET (samt mange andre levrandører) så anbefaler jeg og gå for det om fiber ikke er et alternativ