Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7207
Trenger råd og tips fra dere som veit om dette her!

Saken det dreier seg om er at det angår en gammal regning på et kurs som jeg ikke har betalt - kort fortalt. Nå må jeg, og ikke minst vil ordne opp snarest.
Problemet bare er at jeg ikke har pengene til det per dags dato, og håper å kunne få fram en nedbetalingsplan snart.
Da vil jeg være i gang med å nedbetale.


Dette i første avsnitt var som det ser ut i grove trekk. Nå litt smådetaljer uten å avsløre eventuelle ting som ikke skal være på forumet her..
Regninga har vært nå noe over ett år gammel. Jeg har fått flere inkassobrev på den så nå nylig gikk det opp til forliksråd - og jeg var såpass tjukk i hue til å ikke møte opp!
Dermed da fikk jeg brev ifra namsfogden. Der stod det flere(men ikke mange!!) tusen kroner. (kommer ikke som dere ser til å gå inn på summer, detaljer, pers osv..)

Det jeg da lurer på;

1) Hva slags måte er god/ eller den beste metoden for å ordne opp i dette snarest??

2) Går det an å ringe det selskapet som saksbehandler dette og dermed få igang en nedbetalingsplan??

3) Hvordan vil de sannsynligvis stile seg til det at jeg har lite penger nå, imens brevet fra namsfogden slo ned som en bombe i postkassa og
krever og forventer nedbetaling kjempesnart??

4)Kan Nav hjelpe til med noe her???

5) Sist og ikke minst; hva vil dette ha å si for kredittverdigheten min i senere år?? Kommer det til å gå utover eventuell sikkerhetsklarering som jeg har i FOrsvaret - iom at jeg har tenkt å jobbe der senere?


** til opplysning om min sivilstand; har vært ordinær student til dette vårsemestret - uten ekstrajobb desverre(jævli upraktisk og latskap, men dette skal jeg endre på nå!!). er jeg vel arbeidssøkende, på jakt etter jobb - noe som jeg antageligvis kommer til å få snart. Men midlertidig er det da lite med penger inntil jeg får jobbet en god del!

Så hva kan jeg gjøre?? Takk for innspill freaks!
Det jeg kan svare deg på er sikkerhetsklareringa i forsvaret.
Om du ordner opp i forholdet og anskaffer deg en nedbetalingsplan så skal ikke det ha noe å si for sikkerhetsklarering.
Flere av gutta mine fikk klarering med betalingsanmerkning.
Men om du skylder ekstremt mye penger så kan det gå utover klarering da vi ønsker å beskytte oss mot økonomisk utroskap.

Om nav kan bidra med noe? Det er tvilsomt om du har din egen inntekt.
Det du gjør er å ringe namsfogden asap og prate med de.
GJØR NOE MED SAKEN, vis litt tiltaksevne.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Yess, skal til å ringe det med en gang akkurat nå!

Er ikke skyldig i ekstremt mye penger nei, men om jeg kan spørre deg som du veit - hvor "høyt" ligger DEN grensa på?
Det er ikke fastsatt noen spesiell grense på hva som er for mye å ha i gjeld, det er innvilgende myndighet som avgjør individuelt. Du får all den infoen du trenger på rekrutten. Vent til da.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Trenger råd og tips fra dere som veit om dette her!

Saken det dreier seg om er at det angår en gammal regning på et kurs som jeg ikke har betalt - kort fortalt. Nå må jeg, og ikke minst vil ordne opp snarest.
Problemet bare er at jeg ikke har pengene til det per dags dato, og håper å kunne få fram en nedbetalingsplan snart.
Da vil jeg være i gang med å nedbetale.


Dette i første avsnitt var som det ser ut i grove trekk. Nå litt smådetaljer uten å avsløre eventuelle ting som ikke skal være på forumet her..
Regninga har vært nå noe over ett år gammel. Jeg har fått flere inkassobrev på den så nå nylig gikk det opp til forliksråd - og jeg var såpass tjukk i hue til å ikke møte opp!
Dermed da fikk jeg brev ifra namsfogden. Der stod det flere(men ikke mange!!) tusen kroner. (kommer ikke som dere ser til å gå inn på summer, detaljer, pers osv..)

Det jeg da lurer på;

1) Hva slags måte er god/ eller den beste metoden for å ordne opp i dette snarest??

2) Går det an å ringe det selskapet som saksbehandler dette og dermed få igang en nedbetalingsplan??

3) Hvordan vil de sannsynligvis stile seg til det at jeg har lite penger nå, imens brevet fra namsfogden slo ned som en bombe i postkassa og
krever og forventer nedbetaling kjempesnart??

4)Kan Nav hjelpe til med noe her???

5) Sist og ikke minst; hva vil dette ha å si for kredittverdigheten min i senere år?? Kommer det til å gå utover eventuell sikkerhetsklarering som jeg har i FOrsvaret - iom at jeg har tenkt å jobbe der senere?


** til opplysning om min sivilstand; har vært ordinær student til dette vårsemestret - uten ekstrajobb desverre(jævli upraktisk og latskap, men dette skal jeg endre på nå!!). er jeg vel arbeidssøkende, på jakt etter jobb - noe som jeg antageligvis kommer til å få snart. Men midlertidig er det da lite med penger inntil jeg får jobbet en god del!

Så hva kan jeg gjøre?? Takk for innspill freaks!
Vis hele sitatet...
Jeg antar at kreditoren din har sendt inn begjæring om utlegg, etter de fikk dommen fra forliksrådet.
Da vil det enkelt å greit bli sendt ut brev til deg om at det har kommet inn et krav, hvor du har mulighet til å uttale deg. Men uansett hva du foretar deg overfor namsfogden så vil de gjøre det som kreditor har bedt dem om å gjøre. Nemlig å ta utlegg. Dette vil i hovedsak være trekk i lønn/ytelser du mottar. Dersom du har større beløp på konto kan det være at de fryser kontoen(e) slik at du ikke lenger kan disponere noe på kontoen(e) inntil du har betalt.
Det finnes en rekke sanksjonsmuligheter.

Men det er i hovedsak trekk i lønn/trygd som er mest vanlig. Og dersom du ikke har utbetalt nok i mnd (Det er forskjellige satser man må ha til livsopphold) så vil det ende med Intet til utlegg.
Når du mottar penger fra lånekassen, vil ikke namsmyndighetene kunne ta noen av de pengene. Det har de ikke hjemmel til, og det skal du heller ikke bekymre deg for at de gjør.

Nå som saken er blitt registrert vil det etter hvert bli fattet et vedtak, hvor du skylder den og den kreditoren x antall kroner. Da vil det også bli registrert en betalingsanmerkning tilknyttet deg personlig, og du vil kunne ha vanskeligheter med å skaffe lån, skaffe deg mobilabonnement, ander abonnement og lignende.

NAV kan ikke hjelpe deg noe særlig, foruten å hjelpe deg med hvordan du skal kunne bli kvitt dette kravet. Hvem du skal kontakte osv. Det er kun snakk om hvor du må henvende deg videre, og hva slags informasjon du må samle inn.

Det du bør gjøre/skulle ha gjort for et år/halvt år siden er å kontakte inkassoselskapet som har sendt inn begjæringen, og avtale en betalingsordning. Og det skal mye til for at kreditor trekker utleggsbegjæringen til namsfogden. De skal ha til syvende og sist dekket alle utgifter de har hatt med saken. Så jeg regner med at det er noen høvdinger.

1) Ring inkassoselskapet, og be om en nedbetalingsplan. Tviler på at de kommer til å trekke kravet. Men da har du i hvert fall startet i en ende. Og dersom det blir fattet vedtak om trekk i lønn/ytelser, ber de arbeidsgiver trekke deg i lønn, evt. NAV vedr. ytelser.
Blir du trukket i lønn eller annet, er det ikke stort du kan gjøre lenger. Så lenge kreditor ikke trekker kravet.

2)Ring og snakk med saksbehandler.

3) Det at brevet fra namsfogden slo ned i postkassa som en bombe for din del tviler jeg på. Du har hatt allverdens med tid på deg. I tillegg er det sendt massevis av brev til deg. Purring, inkassovarsel, inkasso, varsel om tungt salær, varsel om forliksklage, forliksklage, dom i forliksrådet, og nå brevet fra namsfogden om at de har mottatt utleggsbegjæring.
Har du ikke penger, får du rett og slett ikke gjort noe som helst. Og ikke de heller.

4) NAV kan hjelpe deg, som nevnt tidligere med å kontakte de forskjellige stedene å gi deg råd, men ikke penger.

5)Når du har betalt kravet, vil anmerkningen(e) bli slettet og kredittverdigheten din går opp igjen.

Har selv jobbet hos namsfogden, så jeg vet hvordan saksgangen er.
Sist endret av CorLeX; 16. september 2011 kl. 14:25.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Takk for bra svar fra Corlex og uncleandy.


Greia nå, per 14:24 er at jeg har ringt det selskapet som opererer med forliksrådet/namsfogden, Kredinor, og fått prata med dem endel. Jeg har spurt om nedbetalingsplan, og sagt at inntil to måneder så kan det være nedbetalt.
De sa det at den dommen jeg har fått etter fravær fra forliksrådet - ikke vil da bety at jeg vil få et enda kvassere brev neste uke med bot og whatever...

Såda jeg har prata med det selskapet. Jeg har IKKE fått i klartekst/klare ord tilbake om at en nedbetalingsplan er fastsatt, men personen sa at det var greit om jeg kunne sette inn 15-20% av beløpet inn i løpet av september -- så da har vi vel fått igang en nedbetalingsplan, dog muntlig!??

En ting til som er sagt der at saken visstnok IKKE ble sendt til namsfogden her i byen, men var altså innom forliksrådet og at brevet ble stemplet hos den og den personen som da er/var i namsfogd-kontorene. Det er jo betryggende, så det slipper å komme så høyt opp!!

** en ting til som jeg lurer på (spesielt til COrLex): Kan de ta trekk av lånekasse-lån - hvis jeg skal ha dèt dette halvåret??
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
En ting til som er sagt der at saken visstnok IKKE ble sendt til namsfogden her i byen, men var altså innom forliksrådet og at brevet ble stemplet hos den og den personen som da er/var i namsfogd-kontorene. Det er jo betryggende, så det slipper å komme så høyt opp!!
Vis hele sitatet...
Den skjønte jeg fint lite av.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
** en ting til som jeg lurer på (spesielt til COrLex): Kan de ta trekk av lånekasse-lån - hvis jeg skal ha dèt dette halvåret??
Vis hele sitatet...
Nei. Lån fra lånekassen er ikke en inntekt og heller ikke en ytelse. Og det finnes ikke hjemmel for å trekke penger fra lånekassen what so ever. Så det kan du ta det helt med ro.

Som jeg så vidt nevnte i forrige post, har hver kommune eller fylke egne satser for beregning av livsopphold. Så om du faller inn under den grensen kan de ikke trekke deg i lønn/ytelser. Studielån blir ikke ibergegnet hva gjelder livsopphold. La oss si livsoppholdsatsen er 12 000 brutto. Du mottar lønn på 11 000 brutto siden du jobber ved siden av studiene. I tillegg mottar du ca 6500 i mnd fra lånekassen. Da har du tilsammen 17 500 brutto i mnd. Da vil uansett ikke namsfogden kunne ta penger fra deg siden pengene fra lånekassen ikke er en lønn/ytelse. Mens lønnen du mottar er under livsoppholdsatsene. Det høres kanskje litt klovnete ut, men sånn er det. Men man må huske på at pengene fra lånekassen er LÅN.

Hadde du derimot tjent 16 000 brutto, og livsoppholdsatsen var 12 000, vil de kunne trekke deg inntil 4000 i mnd.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

En ting til som er sagt der at saken visstnok IKKE ble sendt til namsfogden her i byen, men var altså innom forliksrådet og at brevet ble stemplet hos den og den personen som da er/var i namsfogd-kontorene. Det er jo betryggende, så det slipper å komme så høyt opp!!
Vis hele sitatet...
Det jeg mente her var at vedkommende fortalte meg at saken min var innom forliksrådet, men at brevet ble skrevet/laga hos namsmannen - i dette tilfellet en namsfogd...
Slik at saken IKKE ennå heldigvis var kommet opp til namsmann-nivå.

Kanskje er det bare her jeg som surrer, iom. at jeg vet ikke 'plasseringen' av namsmannen i forhold til et forliksråd i rettshierarkiet. Er de på samme plass da eller?? Og er ikke forliksrådet det aller laveste i rettssystemet?
Forliksrådet og namsfogden er uavhengige av hverandre.
Men der jeg jobbet, delte namsfogden og forliksrådet kontorer. Så mulig det var noe i forbindelse med noe lignende? Uansett, snakk med kreditor. Ha løpende kontakt med de og ting ordner seg.
Husk å betale regningene dine heretter. Slike ting kan ødelegge store deler av livet ditt.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av CorLeX Vis innlegg

Det du bør gjøre/skulle ha gjort for et år/halvt år siden er å kontakte inkassoselskapet som har sendt inn begjæringen, og avtale en betalingsordning. Og det skal mye til for at kreditor trekker utleggsbegjæringen til namsfogden. De skal ha til syvende og sist dekket alle utgifter de har hatt med saken. Så jeg regner med at det er noen høvdinger.
Vis hele sitatet...
Totalt enig med det siste innlegget ditt, noe annet kan man vel ikke si.
Problemet var bare at jeg meldte meg på kostbare kurs i en periode med dårlig råd for ca ett år siden..

Det som jeg siterte her; jeg veit at jeg skulle ha ordna en betalingsordning for leenge siden, det kunne jeg også ha gjort før første purring... Uansett hvorfor skal det mye til før saken kommer opp til namsfogd?? Og hva mente mente du med høvdninger??
høvdinger= slang for tusenlapp.

1høvding=1000kr
Siden det allerede har falt en dom i forliksrådet, kan kreditoren sende over en begjæring om utlegg uten nærmere varsel, dersom dommen er under 6 mnd gammel.
Og da gjør namsfogden det den blir bedt om å gjøre uten å ta hensyn til at du ringer. Men de kan uansett ikke trekke deg for penger de ikke har. Så du bør uansett begynne å betale inn til kreditor, hvis ikke kan du forvente deg ytterligere gebyr på kr. 1591(dersom det ikke har gått opp). istedenfor å dra på burger king, kjøp deg heller noe brødmat om du har dårlig råd. Det er bedre å ha dårlig råd et par mnd, enn å ha dette hengende over seg over lang tid.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Ja, de har spurt meg om jeg kunne begynne å utbetale når jeg diskuterte situasjonen med dem. Jeg sa at 15-20%av totalbeløp kunne bli ferdig i løpet av september.

De sa også da det ikke vil komme ytterligere brev neste uke - vi har vel da fått en muntlig nedbetalingsavtale, mon tro?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Så hvordan har ting gått siden september?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Hehe, det har stabilisert seg og går nå bedre og fremover . Takk du ! (pm)

Edit; jeg trodde hele greia kom ifra selve namsfogden, men heldigvis gikk det det ikke såpass langt fikk jeg vite, det stod likevel nemlig namsfogd på brevet, så der og da var creapy as shitt, visste ikke så mye om "sånne ting"