Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2791
Heisann

Jeg og madammen har nettopp flytta inn i ny leilighet, og for å si det slik, etter å ha vaska ut i den gamle, der vi brukte 20 timer hver på å få den i god stand, ble vi rimelig triste i trusa når vi så hvordan den nye leiligheten var "vaska ut".

Utleier har ikke bodd her på 1 år, og hevder å ha vasket veldig godt ut, og sånn så det ut, så lenge man ikke åpner skaper og andre "usynlige" overflater, som oppå vinduslister, bak ting osv..

Et lite eksempel er at vi fant slike små appetittlige hår fra barberhøvelen inni baderomsskapa.. Lå gamle grønsaker i frysen, fett over hele kjøkkenet... 3 skitne madrasser på verandaen og alle vinduene var veldig skitne...

Noe jeg ikke la merke til før nå, var at når jeg hentet nøklene.. så sto utleier klar ved inngangsdøra "på vei ut" akkurat i det jeg ringte på ringeklokka, for at jeg ikke skulle få sjekket ordentlig..

Nå har jeg og kjæresten vaske i omtrent 10 timer hver, og det begynner å bli levbart her inne, men hvilke rettigheter har jeg her? Har jeg krav på trekk i leia? Vi tok masse bilder, så vi har våre bevis..

Kunne jo selfølgelig bare reist ifra leiligheten ved leiekontraktens slutt uten å vaske ordentlig, men jeg tviler sterkt på at utleier godtar dette.. i og med at hun mener hu og en annen person vaska en hel tirsdag for 1 år siden..

Noen som har erfaringer som ligner? Eller som har noen tips ?

Hilsen

Noen som er dritt lei vasking
Vil anbefale dere å reklamere til utleier så fort som mulig. Da vil dere slippe å komme opp i problematikken om at Dere ikke har sagt fra at det var skittent der. Ved å tolke en eventuell tvist, og Dere ikke har sagt fra at det var skittent der vil det kunne oppfattes som at Dere har godtatt at det var skittent der. Jf. husleieloven § 2-8.

Ved at det ikke er vasket der, vil være en klar mangel hvor det fremgår klart av § 2-2 at det skal være i alminnelig god stand, ved at det er vasket og ryddet.
Etter §§ 2-10 og 2-11 vil dere kunne kreve avslag i leie etter for at det ikke er vasket der.
Siden (som jeg forstår det) har ikke det vært mulig for utleier å rette manglene etter dere flyttet inn, da dere også skal bo der. Og det vil neppe være hensiktsmessig eller mulig å få vasket der så fort som dere har hatt mulighet til.
Sist endret av CorLeX; 6. juli 2011 kl. 00:01.
Har hvertfall sagt ifra til utleier idag, vi flytta inn lørdag... 3 dager da.. Har spurt om avslag i leia, så får vi se hvilken reaksjon vi får.

Takk for svar
Sendt reklamasjon skriftlig, gjerne på e-post med varsel om at e-posten er lest. Dette vil være mye enklere ved en eventuell tvist som oppstår i ettertid. Når jeg leier selv har jeg aldri en muntlig samtale med utleier om forhold jeg klager på. Dersom utleier ringer, ber jeg vedkommende om å sende brev eller e-post.
Ved å gjøre dette vil det være enklere å kunne fastholde notoriteten i hva som faktisk kommer frem mellom dere.
Jeg opplevde det samme, og fikk ikke noe refundert. Sa da i fra at jeg ikke kom til å vaske noe særlig når jeg flytta ut der i fra, og det gjorde jeg heller ikke. Dette gikk helt greit, men hadde muligens vært litt verre hvis vi hadde betalt depositum.
Utleier mente det ikke var mulig å vaske vinduene på utsiden, er jo bare å snu de... samme med verandaen, kunne trodd det har bodd ei bikkje der ute det året hun ikke bodde her..


Utleier ville ikke gi no avslag i husleie, så vi sa vi kom til å flytte ut med leiligheten i samme stand som når vi flytta inn. Dette fikk vi skriftlig, og som sagt, så har vi bilder som er datostemplet hvis utleier slår seg vrang... Bare rimelig lei av å vaske. Skal bli deilig å få ting på plass, ENDELIG
Det er forskjell på hva huseier vil og hva hun faktisk må i hennhold til husleie loven...
Er husleieloven generelt mer på leiers eller utleiers side, mtp rettigheter???
Fordi jeg mener av erfaring at generelt flere utleiere enn leietakere slår seg vrange i noen situasjoner der det trengs løsning på no
Er rimelig sikker på at du hadde fått avslag på første leie hvis du hadde klaget før dere hadde vasket.
Det dere gjorde dumt var å rengjøre åstedet før dere gjorde noe ut av dette.

Her skulle det vært tatt bilder, eller gjerne filmet før dere har gjort noe som helst. Og fått dokumentert den vaskejobben dere har gjort da det var nødvendig for at dere skulle få tak over hodet fortest mulig.

Denne informasjonen ville jeg lagt frem til huseier, som da garantert, hvis det er fornuft igjen i mennesket, ville gjort opp for seg.

20 timers hard vaskejobb utgjør fort kr. 3.000,- (brutto), om ikke mer.
Vi tok masse bilder, så vi har våre bevis..
Vis hele sitatet...
Sitat av waf Vis innlegg
Her skulle det vært tatt bilder
Vis hele sitatet...
hum hum hum
Sist endret av Kråkelefse; 6. juli 2011 kl. 22:09.