Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 17445
Som sagt;
Fiks deg en sommerjobb, så er du ferdig med problemet.

Dra på NAV for å få dekket en forbruksgjeld du har vist om i 6-7 år,
må jeg si er pinlig..
Hadde du betalt 1000kr i året fra dag 1, ville du aldri vært i denne situasjonen..

Hva trodde du egentlig at skulle skje?
At 8000,- forble 8000,- til evig tid?

Tips til neste gang kan være å planlegge litt framover.
Penger du sparer i dag, blir til mer penger du kan bruke senere, og vice verca.
Nav betaler selvfølgelig, dette er jo Norge.
Diablo Negro
Trådstarter
Jeg må si jeg er rystet over alle svarene jeg har fått. Har dere virkelig ikke bedre å gjøre på enn å sitte på et forum og spy ut den dritten dere kommer med. Når faen spurte jeg hva dere mener om meg, jeg driter vel en lang faen i det.
Ikke gidder dere å lese hva jeg skriver heller, ser ut som et kappløp om hvem som kan komme med den mest nedsettende kommentaren. En gjeng med tullinger.

(heldigvis noen vennlige sjeler og så jeg har fått noen råd)
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Latterlig, stikk en annen plass å grin. Om du ikke orker å jobbe for å betale ned, så bare drit i det da? Men da trenger du ikke sitte her å syte deg. Det er din egen feil at du ikke klarte å betale inn tidligere, hadde du tatt deg selv i nakkeskinnet tidligere å jobbet for å betale ned hadde du sluppet dette.

Det finnes ingen snarveier for å skaffe penger, utenom kriminelle veier som ofte ender opp bak lås og slå.

Hadde jeg vært deg ville jeg filleristet meg selv, også jobbet for å få betalt ned gjelda.

Lykke til
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Jeg må si jeg er rystet over alle svarene jeg har fått. Har dere virkelig ikke bedre å gjøre på enn å sitte på et forum og spy ut den dritten dere kommer med. Når faen spurte jeg hva dere mener om meg, jeg driter vel en lang faen i det.
Ikke gidder dere å lese hva jeg skriver heller, ser ut som et kappløp om hvem som kan komme med den mest nedsettende kommentaren. En gjeng med tullinger.

(heldigvis noen vennlige sjeler og så jeg har fått noen råd)
Vis hele sitatet...
Virkelig? Når du skriver ting som dette;
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
så ikke forvent deg mye annet. Du har pådratt deg en gjeld, du sier det er uaktuelt å betale tilbake et innkrav, lykke til!
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Jeg må si jeg er rystet over alle svarene jeg har fått. Har dere virkelig ikke bedre å gjøre på enn å sitte på et forum og spy ut den dritten dere kommer med. Når faen spurte jeg hva dere mener om meg, jeg driter vel en lang faen i det.
Ikke gidder dere å lese hva jeg skriver heller, ser ut som et kappløp om hvem som kan komme med den mest nedsettende kommentaren. En gjeng med tullinger.

(heldigvis noen vennlige sjeler og så jeg har fått noen råd)
Vis hele sitatet...
Du har fått flere inspill i tråden om hva som kan hjelpe deg og hva du kan gjøre. Eksempler er private lån, jobb, nedbetalingsavtaler etc. Men det eneste du er interessert i og høre er at du skal slippe og betale rentene, desverre er det ikke sånn det fungerer og det at du i utgangspunktet tror det fungerer sånn er skremmende.
Dette burde du tatt skikkelig tak i for mange år siden og gjort noe med på en eller annen måte, mest sansynlig samme måten som du kommer til og ordne det på nå. eneste forskjellen er at det koster deg 3 ganger så mye.

Dessuten setter du deg på bakbeina og forteller oss alle at det er helt uaktuelt og betale dette og fremstår som en idiot, det er faktisk din egen feil.

For og kunne hjelpe deg videre nå trenger vi litt fakta:
Når skjedde det? Hvor gammel var du? Har du regelmessig hatt kontakt med banken og etterhvert lindorff? Hva har du prøvd og gjøre når du snakket med dem? Har du virkelig ikke sparepenger eller hadde sparepenger når dette skjedde, eventuelt en sperret konto frem til du ble 18.
Jeg håper at dette hende før du ble 18 fordi da har du ikke lov til og få kreditt. Derimot har du dratt trikset med teip over stripa som fungerte for mange år siden og at det ikke var en "feil" så er det vanskeligere.

For og være helt ærlig så fremstår du ikke som typen til å være koselig i telefonen og å prøve og finne frem til en løsning etter du har fått beskjed om at det løper på kostnader. Håper bare jeg har fått et helt feil inntrykk av deg pga personlig stress og usikkerhet pga dette.
Jeg forstår dette er stress og overhodet ikke kult i det hele tatt.
Diablo Negro
Trådstarter
a) Jeg har ikke sagt jeg vil slippe å betale renter, jeg har sagt at jeg vil slippe å betale så me renter og at det skal slutte å rente seg. Jeg har eksplisitt sagt tidligere i tråden at jeg vil betale renter.

b) Jeg har ikke sagt det er uaktuelt å betale gjelden min, jeg har sagt det er uaktuelt å betale Lindorff 15 000,- for å ha sendt meg noen brev og ringt et par ganger.

c) Jeg gidder ikke gi flere opplysninger, jeg tror jeg er ferdig med denne tråden.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
a) Jeg har ikke sagt jeg vil slippe å betale renter, jeg har sagt at jeg vil slippe å betale så me renter og at det skal slutte å rente seg. Jeg har eksplisitt sagt tidligere i tråden at jeg vil betale renter.

b) Jeg har ikke sagt det er uaktuelt å betale gjelden min, jeg har sagt det er uaktuelt å betale Lindorff 15 000,- for å ha sendt meg noen brev og ringt et par ganger.

c) Jeg gidder ikke gi flere opplysninger, jeg tror jeg er ferdig med denne tråden.
Vis hele sitatet...
Det virker nesten som om du tror du faktisk har et valg. Og det har vel ikke bare vært "et par ganger" i løpet av 6-7 år.

Å kontakte media kan du bare glemme. De bryr seg ikke når det så åpenbart er din egen feil.
Sist endret av nikons; 9. juni 2011 kl. 23:26.
Ler meg i hjel.

Sitat av El Capitan Vis innlegg
Forresten fint å se at så mange synst det er greit at Lindorff holder på sånn. Spesielt på et "undergrunnsforum"
Vis hele sitatet...
Hvordan sånn? Lindorff er et selskap som utelukkende tjener penger på denne måten. Selvfølgelig er det "greit" at de "holder på sånn".

Fint at du innrømmer at du var en idiot som tok ut 8000 kroner som ikke var dine, og venter 6-7 år uten å gi tilbake et rødt øre. At du ikke har lyst å betale så mye renter hjelper fint lite. Så mye renter har det blitt. Deal wth it.

At du ikke er klar over hvordan "voksenlivet" funker etter så mange år er ganske utrolig. På tide å ta et oppgjør med deg selv og få betalt gjelden din.

Det der pisspreiket om at du må leve på gata hvis du skal avse 500 kroner i måneden kan du spare oss for. 500 kroner i måneden er en halvliter cola hver dag. Særlig når du står rakrygget og sier at du ikke gidder å jobbe for å tjene penger. Tror du virkelig du får sympati fra noen som helst her inne da? De fleste av oss her inne har både jobb og studier å tenke på.

Du har, som du selv er klar over, bæsjet skikkelig på leggen. Du slipper ikke unna, så jeg skjønner ikke hva du lurer på. Sett i gang og betal tilbake gjelden din før du ødelegger livet ditt! Og det er, tro det eller ei, ikke en overdrevet trussel. Sliter du så jævlig med økonomien så finner du deg en eller annen butikkasse å sitte i. Du må jobbe èn time i uka så tjener du over 500 kr/mnd i enhver dagligvarebutikk. Skjerp deg!
Beste rådet jeg kan gi TS er å melde seg på "Gullungene". Kanskje du lærer å ta litt ansvar.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Kan du utdype på hvordan du overtrakk 8.000,- på grunn av en feil på minibanken?
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Faen for noen latterlige svar det kom da. Var det dette jeg spurte om? Nei.

Takk til de få som har giddet å svare skikkelig, skal snakke med NAV og høre om de kan hjelpe. Hvis ikke får jeg vel prøve å snakke med Lindorff om kanskje å få fryst hvis jeg betaler litt.

Edit: Forresten fint å se at så mange synst det er greit at Lindorff holder på sånn. Spesielt på et "undergrunnsforum"
Vis hele sitatet...
Vel, mulig du ble overrasket nå, men selv på et "undergrunnsforum" så skjønner folk at man må betale gjelden sin
Sist endret av The-kid; 9. juni 2011 kl. 23:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Takk til de få som har giddet å svare skikkelig, skal snakke med NAV og høre om de kan hjelpe. Hvis ikke får jeg vel prøve å snakke med Lindorff om kanskje å få fryst hvis jeg betaler litt.
Vis hele sitatet...
Kvifor skal NAV betale gjelda di? Det er du som har pådratt deg den, og den er såpass liten at hadde du vore litt flink med kreditorer hadde den fordampa ved første lønning etter at du fekk deg jobb.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Edit: Forresten fint å se at så mange synst det er greit at Lindorff holder på sånn. Spesielt på et "undergrunnsforum"
Vis hele sitatet...
Vi har aldri sagt at det er greit, vi har derimot sagt at slik er lovverket i dag, og du har pent lite val utover å betale.
Du har forøvrig rett på gratis økonomirådgivning i din kommune. Ta kontakt med NAV eller din kommune for å få vite hvordan du får ordnet en time med h*n. Kan hjelpe deg å kontakte kreditor(er) og sette opp en plan for hvordan du skal få plass til dette i økonomien din.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Takk til de få som har giddet å svare skikkelig, skal snakke med NAV og høre om de kan hjelpe.
Vis hele sitatet...
Slashdot har rett, du vil ikke få hjelp av NAV. Det er jeg veldig glad for, for jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå til deg.


Edit: <irony> Lurer på om NAV kan betale ned huslånet mitt </irony>
Sist endret av prenix; 10. juni 2011 kl. 08:25.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff. For av de 23 000,- de skal ha vil jo bare 8000,- gå til banken og resten til Lindorff. Så at jeg skal jobbe for å gi Lindorff 15 000,- er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Den instillingen der kommer du ikke langt med. Faktisk, så er det INGEN VEI utenom dette. Du kommer til å betale tilbake de 23', enten i løpet av dette året, eller med renter over lang tid. 9% rente er nok det beste du kan få av rente på slike penger.

Du er stereotyp, og ender nok opp med forbrukslån resten av livet slik du forestiller deg at det er noen "alternativ måte" å stoppe disse rentene på.
Vet ikke om TS leser tråden lenger, men slik denne saken har utviklet seg er det strengt tatt bare én måte å stoppe rentene på. Det er å begynne å betale gjelda di.
Gjelda er selvforskyldt, og ingen har lurt deg. 23'000/500 i mnd er heller ikke en sum som er stor nok til at du vil få særlig støtte fra NAV/sosialkontoret el.

Så noen fakta (dette er ikke ment som noen moralpreken, men rett og slett en forklaring)
- At rentene går til Lindorff skyldes bare at banken har leid dem til å drive inn fordringene sine. Banken kunne gjort denne jobben selv, og både salærer og rente ville vært akkurat den samme. Så lenge Lindorff ikke har kjøpt fordringen vil deler av rentene også tilfalle banken, så de skal ha mer enn bare de 8000.
- Renten er høy, og den er lovbestemt. Forsinkelsesrente justeres to ganger årlig og er styrt av Lov om renter ved forsinket betaling mm. Den er grisehøy, nettopp for å være en insentiv overfor de som ikke vil betale for seg.
- Dersom du ikke betaler vil du få betalingsanmerkning. Dette har du kan hende allerede fått, og den hefter ved frem til du har betalt gjelda. Med betalingsanmerkning er muligheten for å bestå en kredittsjekk tilnærmet null, og da får du hverken lån eller mobilabonnement. Merk deg også at selv om du får redusert eller stoppet rentene vil betalingsanmerkningen bestå.
- I verste fall, når du ignorerer kravet slik du gjør, så sender Lindorff hele greia til namsmannen. Han vil da kunne ta utlegg i eiendeler, eller iverksette lønnstrekk. Får du namsmannen på døra er din eneste utvei kontant oppgjør, ellers vil han ta med seg eiendeler tilsvarende kravet.
Diablo Negro
Trådstarter
Jeg må bare si at jeg har aldri skrevet at jeg vil at NAV skal betale gjelden min. Men jeg kan spørre dem om de kan hjelpe å få stoppet rentingen.
Tror ikke det er noen her som har giddet å lest skikkelig hva jeg har skrevet eller forstått hva jeg spurte om.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Jeg må bare si at jeg har aldri skrevet at jeg vil at NAV skal betale gjelden min. Men jeg kan spørre dem om de kan hjelpe å få stoppet rentingen.
Vis hele sitatet...
Hvordan og hvorfor skal de gjøre det? Jeg har en hel del masse ting jeg gjerne skulle hatt rentefritt, men slik er livet.
Diablo Negro
Trådstarter
Sitat av prenix Vis innlegg
Hvordan og hvorfor skal de gjøre det? Jeg har en hel del masse ting jeg gjerne skulle hatt rentefritt, men slik er livet.
Vis hele sitatet...
Whatever. Det var noen som sa det gikk an så går an å prøve. Hva er det med at alle skal være så i mot alt jeg skriver
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Jeg må bare si at jeg har aldri skrevet at jeg vil at NAV skal betale gjelden min. Men jeg kan spørre dem om de kan hjelpe å få stoppet rentingen.
Tror ikke det er noen her som har giddet å lest skikkelig hva jeg har skrevet eller forstått hva jeg spurte om.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor skal de stoppe gjelden? Det er jo ingenting som tilsier at de skal det. Har du en grunn til at de skal stoppe pårentingen? Alle som har lån i dag, har jo renter? Og et slikt lån du har tatt (den dagen du du tok ut 8000 kr mer enn du kunne) går som et forbrukslån, og de har gjerne MYE mer rente enn 9%. Du skal faktisk være heldig at du har så lite.

Angående mulige løsninger: Den eneste løsningen jeg ser er at du tar kontkat med lindorf og blir enige om en nedbetalingsplan. De er gjerne litt mer redelige når du ringer og forklarer saken skikkelig og lager en plan sammen med de. Det burde du gjort for lenge sida.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Jeg må bare si at jeg har aldri skrevet at jeg vil at NAV skal betale gjelden min. Men jeg kan spørre dem om de kan hjelpe å få stoppet rentingen.
Tror ikke det er noen her som har giddet å lest skikkelig hva jeg har skrevet eller forstått hva jeg spurte om.
Vis hele sitatet...
Så du tror at NAV skal hjelpe deg å få rentefritt lån? Tulling. Du skal heller være glad at renta er så lav som 9%, på de fleste kredittkort ligger den på 20-30%
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Whatever. Det var noen som sa det gikk an så går an å prøve. Hva er det med at alle skal være så i mot alt jeg skriver
Vis hele sitatet...
At "alle" sier deg imot kan jo være en liten indikasjon på at de fleste har et annet syn på saken enn deg. Ville tatt det til etteretning og kanskje gått litt i meg selv.

Når det gjelder saken så sympatiserer jeg mtp. hvor stort beløpet har blitt i forhold til det opprinnelige. Det er gode forslag i tråden på hvordan du kan løse situasjonen, selv om ingen er bra nok for deg som tydligvis ikke har lyst til å betale et rødt øre i omkostninger eller renter for en sak som er 6/7 år gammel.

Noen nevnte å fikse f.eks. 15000 i cash og si take it or leave it, det kan være måten å gå frem på for redusere beløpet.. Lindorff for har jo sett at du har gitt rimelig lett faen i å betale frem til nå så er ikke umulig at de vil takke ja til det.

Er ikke noen snarveier å ta her desverre/heldigvis.. Kjedelig for deg som føler at det er urettferdig, men heldigvis for alle oss andre som skjønner at dette må betales inn og har/villet gjort det i samme situasjon.

Har ingenting til overs for inkassoselskaper og måten de opererer på, men de gjør det med loven i ryggen så det er ikke stort du kan gjøre, trust me..

De ser såklart også på din livssituasjon når de beregner innbetalingsevne og som de ser det er at du lett kan ta på deg en ekstrajobb og betale ned små avdrag.

Lykke til, dette ordner seg, men du må ha en annen innfallsvinkel og faktisk innse at her må du ta tak i ting selv. En ekstrajobb har aldri skadet noen


Lindorf (og inkassoselskaper generelt) skulle vært bedre regulert og overvåket, men det er en helt annen diskusjon.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Jeg må bare si at jeg har aldri skrevet at jeg vil at NAV skal betale gjelden min. Men jeg kan spørre dem om de kan hjelpe å få stoppet rentingen.
Tror ikke det er noen her som har giddet å lest skikkelig hva jeg har skrevet eller forstått hva jeg spurte om.
Vis hele sitatet...
Det er flere som har lest og forstått, men du velger stort sett å overse de som ikke gir deg det svaret du vil ha.

De er nok mulig NAV kan stoppe forrentingen, men det vil sannsynligvis forutsette at du har fått gjeldsordning. Det er noe du ikke vil ha, da den medfører at du lever på et minimum i opptil 5 år (i spesielle tilfeller lengre) og har svært få muligheter til å tjene ekstra eller pådra deg utgifter og gjeld.
Ordninger for å stoppe forrentning er som oftest basert på at du ikke har midler til å betale gjelden, ut fra standard satser til livsopphold. Per i dag er denne satsen for 1 voksen 6620 pr måned, noe som er mindre enn hva du får fra lånekassen. I tillegg har du mulighet til å jobbe om sommeren. Mao. du tjener sannsynligvis for mye til at NAV eller andre vil hjelpe deg.
Sist endret av doseren; 10. juni 2011 kl. 11:50.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Når du overtrakk kontoen med 8.000kr, hvorfor gikk du ikke i banken og satte dem inn igjen? (...)

Du skjønte vel ganske fort at disse pengene ikke var dine?
Sist endret av Bombasa; 10. juni 2011 kl. 14:52.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Når du overtrakk kontoen med 8.000kr, hvorfor gikk du ikke i banken og satte dem inn igjen? (...)

Du skjønte vel ganske fort at disse pengene ikke var dine?
Vis hele sitatet...
Han visste allerede før han tok ut pengene at det ikke var hans. Problemet er at han trodde han ikke trengte å betale dem tilbake igjen. Eller, at han kunne vente 7 år og betale tilbake det samme beløpet han tok ut, uten renter.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Han visste allerede før han tok ut pengene at det ikke var hans. Problemet er at han trodde han ikke trengte å betale dem tilbake igjen. Eller, at han kunne vente 7 år og betale tilbake det samme beløpet han tok ut, uten renter.
Vis hele sitatet...







Skulle gjerne ha hørt fra trådstarter hva han tenkte da han tok ut 8.000,- som ikke var hans uten å betale dem tilbake eller uten å bry seg i det hele tatt.
Sist endret av Bombasa; 10. juni 2011 kl. 16:21.
Her var det mange rare svar, og en del som hadde noe for seg.

Jeg har litt erfaring med slikt og har lyst til å kaste litt lys.

For de som enda ikke har skjønt det, så eksisterer inkassoselskaper nettopp fordi folk ikke betaler hvis forholdet kun er mellom bedrift og kunde, og det hadde blitt et helvetes rot i hele systemet hvis hver eneste butikk hadde kunnet bedrive inkasso (Og nei, ingen hadde endt opp med å skylde mindre uansett). Videre er det ganske strenge regler forbundet til inkasso og derfor er det relativt krevende å bedrive inkasso uten å bryte en haug av lover.

Salærene eksisterer av to grunner: Den første er rett og slett for at folk skal forstå at det ikke lønner seg å ikke gjøre opp for seg, type skrekk og advarsel, og den andre er at inkassoselskapene må ha noe å leve av. Det går på 2 salærer, halvparten av totalsummen når du får første betalingsoppfordring, og resten av summen 42 dager etterpå. i dette tilfellet ca 2500kr i salærer: http://www.inkasso.no/salaerer-og-gebyrer.shtml
Derfra er det renter.

Rentesatsen er fastsatt av staten: http://lovdata.no/all/tl-19761217-100-0.html#3 og er per nå 9%.

På et eller annet tidspunkt før kravet foreldes, så er det ganske vanlig å sende det til forliksrådet, og da går det på ca 1600 kroner til, i faktiske kostnader forbundet med dette, og skyldner får oftere enn ikke en dom på seg til å betale, noe trådstarter har fått i dette tilfellet. 30 dager etter dette, hvis fremdeles ubetalt på noen måte, kommer betalingsanmerkningen. Og alt dette er også lovbestemt at du må betale: http://lovdata.no/all/tl-19880513-026-006.html#21

Men det var nok informasjon, over til saken.

Nå skal vi se på litt matematikk: 8000 * 1.09^7 = 14625kr
Altså, per nå er det beløpet du faktisk skylder bare fra de 8000 grovt regnet nesten 14600 (ettersom renta ikke har vært 9% hele tiden)

+ salærer og gebyrer = ca 20000, de siste 3 kan jeg ikke helt redegjøre for, men regner med at det er renter på salærene og rettsgebyret.
Dette vil si at du i praksis faktisk skylder minst 20000, og ikke 8000 som du selv sier du er villig til å betale, og med loven på sin side kommer lindorf til å sørge for at du betaler den gjelden. Alternativet er som tidligere nevnt at du aldri har en inntekt og aldri kan eie noe som helst (av verdi).

Men fortvil ikke: Ettersom du har en dom på saken, så er det bare renter som hoper seg opp herfra, i hvertfall de neste fire årene, men disse kan du ikke fryse. Det du kan gjøre, om alt annet svikter er å ringe dem og høre litt stakkarslig ut og si at du klarer 100 eller 200 kroner i måneden. Alternativet er at du bare setter opp et autotrekk i nettbanken din med kidnummeret du har fått av dem som gjør at du betaler et lite beløp i måneden, og systemet deres (som jeg mistenker at de har) vil automatisk sørge for at du ikke får brev eller telefoner fra dem, og du slipper ihvertfall det maset. OG du får betalt litt sakte, men sikkert. Alternativet er å spørre om å få saken i bero, men da blir jo beløpet bare større.

Utover det kan du ta kontakt med rådgiver i nav, som på vegne av deg vil prøve å forhandle frem en litt snillere løsning, but beware, de bruker LANG tid.

Min personlige anbefalning, er å ta kontakt med dem, og virke litt seriøs, og spørre om "vi kan si 18000 og sette en strek der hvis jeg betaler med én gang?" blir det avvist, så prøv 20000. Det er mye penger for oss, men for dem er det så "lite" at de tenker det er bedre å bare få inn så mye som mulig så fort som mulig, selv om det betyr å gi avkall på litt. Det du så gjør når du får et "ja", og dette må du be om skriftlig, er å ta opp et lån av hvem som helst som fører en lavere rente og bare betale den summen du fikk ja til. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at selv banken kan være villig til å gi denne slags lån selv om du er klar på hva det er for, men prøv først med lånekasse og bekjente. Og hvis gevinsten med dette er litt uklar: Du betaler en lavere rente OG du slipper unna betalingsanmerkningen du har.

Jeg så også et råd om å gå til media, ikke gjør det. Det eneste du oppnår er å vise verden at du ikke betaler regningene dine. Du kan i beste fall få frem at du ikke bedriver god inkassoskikk, men ettersom loven er å deres side vinner du ikke noe økonomisk på det.

Utover det så ønsker jeg deg bare lykke til.
Sist endret av Tronski; 12. juni 2011 kl. 01:59.
Syntes faktisk at det er litt artig å lese slike tråder som dette; om denne tråden i hvertfall har en helt klar funksjon, er det å vise at snyltere og unnasluntrere som stjeler fra ufortjente goder, får kjenne det så det svir.

At du i det hele tatt kan overtrekke i en minibank er et privilegium vi har på grunn av standarder banken har satt. I teorien har det vært mulig for dem å endre minibankene til noe gestapo helvete som ikke gav et rødt øre med mindre saldo ble bekreftet etc, men vi lever i et samfunn der begrepet "tillit" tydeligvis blir kastet laust rundt i lufta, og en konsekvens er at folk som deg får sjansen til å overtrekke kortet sitt, og vi ser hvor det har endt.

Du overtrakk for 6-7 år siden, og er helt paff når du plutselig innser at 8,000 kr ikke kan komme ut av tom luft. Din holdning er så jævla umoden at jeg rynker på nesen ved å tenkte at individer som ferdes rundt meg kan være så jævla lite gjennomtenkt som det du er.

Men jeg gidder ikke jobbe bare for å tjene penger jeg skal gi til Lindorff.
Vis hele sitatet...
Greit nok at du ikke orker å løfte en finger her, men det er strengt talt ikke noe stor sak å kutte ned de 500 kronene i måneden som har blitt tidligere nevnt i tråden om du er en vanlig student. For guds skyld, gjør deg selv en tjeneste. Dette kravet kommer ikke til å forsvinne ut i tom luft, det kan i hvertfall sies.
Sist endret av blueshift; 12. juni 2011 kl. 03:30.
hvis du greier å hoste opp ca 10000,- ring lindorf og si du kan betale det hvis det blir oppgjøret. dem gjør muligens det serru
Du får latterlige svar (etter din mening) fordi du er latterlig.. Ærlig talt. Du gidder jo ikke engang ta en deltidsjobb for å betale ned gjelda fordi du ikke gidder å jobbe for gi pengene dine vekk til lindorf.

500kr måneden har du råd til å betale også. Selv om du er student.

På tide å bli voksen kanskje? Kan være lurt når du juridisk sett blir behandlet som en...
Lang Post :

Jeg å forbannet meg over at inkassoselskapene ikke skulle få en krone mer av meg en det som var hovedkravet.

At de lå ubetalt var mest fordi at jeg hadde en inntekt på 9000 pr mnd som skulle gå til husleie, strøm og mat. Slik levde jeg i 6 år , jeg ble likevel godkjent for kredittkort i samme periode. ( ikke spør hvor dømmekraften min var hen )

Kravene vokste seg rimelig store etterhvert, det var vel først Sommeren 2009 at jeg fikk startet seriøst og betale ned noen krav. Fikk etterbetaling fra NAV på 50.000 , 40.000 gikk til å betale ned gjeld, resten på meg selv.

Jeg ringte også rundt til alle selskapene og forklarte situasjonen, laget nedbetalingsplaner og fikk utsatt noen krav med hjelp fra NAV.

Siden jeg startet i 2009 å betale så har jeg brukt rundt en 80.000 - 90.000 på REN GJELD

Det svir og gjør vondt innvendig når jeg tenker på det, men følgene senere i livet vil bli MYE større om jeg ikke gjør noe med det.

Kravene vokser

Om man begynner å jobbe , så får man tvangstrekk fra lønnen ( dette kan de også få til når man har NAV støtte av en eller annen form )

Svartelistet fra å kjøpe noe på kreditt, kjøpe seg abonnement og mobiler, starte ny konto , kjøpe seg bil , leilighet osv

Livskvaliteten går NEDOVER, man har rett og slett ikke råd til å leve normalt og være aktiv sosial like ofte som før

Klær blir til slutt fillete og utvasket, fordi man ikke har råd til å kjøpe nye

Matbudsjettet blir mindre, spiser kansje ikke like ofte og mye som før, fordi man ikke har råd

Og det jeg syns var det kjipeste av alt, er all den låningen av penger fra familie, venner og bekjente

Fy så flaut , jeg skammet meg hver gang.


Idag har jeg igjen rundt 55.000 i gjeld, gleder meg til jeg er ferdig engang neste år

Det blir en helt ny start for meg, jeg får tilbake friheten i livet
Sitat av Tronski Vis innlegg
Men fortvil ikke: Ettersom du har en dom på saken, så er det bare renter som hoper seg opp herfra, i hvertfall de neste fire årene, men disse kan du ikke fryse. Det du kan gjøre, om alt annet svikter er å ringe dem og høre litt stakkarslig ut og si at du klarer 100 eller 200 kroner i måneden. Alternativet er at du bare setter opp et autotrekk i nettbanken din med kidnummeret du har fått av dem som gjør at du betaler et lite beløp i måneden, og systemet deres (som jeg mistenker at de har) vil automatisk sørge for at du ikke får brev eller telefoner fra dem, og du slipper ihvertfall det maset. OG du får betalt litt sakte, men sikkert. Alternativet er å spørre om å få saken i bero, men da blir jo beløpet bare større.
Vis hele sitatet...
God innlegg. Ellers vil eg bemerke at om man skal inngå en slik nedbetalingsavtale er det veldig viktig å få med i avtalen at innbetalingene skal gå med til å betale HOVEDKRAVET. Standard rutine er hos enkelte at man betaler ned rentene først. Dette blir da en evig avtale ettersom at rentene kan være mer en det lille beløpet der. Om mulig ville eg også forsøkt meg på å få ettergitt noe av rentene, evnt å betale inn et større beløp pr måned dersom de går med på å fryse rentene.

Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Vet mange vill være uenig i det jeg sier men personlig ville jeg ALDRI betalt ett inkasso selskap da dette er akkurat det samme som en torpedo, bare de er enda mere latterlig og kun sender brev og ringer på telefon. De har INGENTING med gjelden og gjøre og er heldig at de fikk opprette ett innkrevings firma som er tull spør du meg. 3, part som lever på og kreve penger, sier seg selv at noe kommer til og gå skjærings der.
Hadde jeg hatt kriminell gjeld hadde jeg aldri betalt en torpedo men han jeg faktisk skyldte penger da det er mellom meg og han saken gjelder.
Og blande en tredje part inn i en avtale er latterlig. Hvis en avtale er brutt viser det jo helt klart hvor du har den andre parten... ? Og skape uro, stress, paranoia og mas bare for noen usle kroner er jo helt bak mål og viser ingenting annet enn egoisme og grådighet.
Vis hele sitatet...
Du har gått glipp av et viktig poeng her. Torpedo/inkasso er noe man gjør når skyldner IKKE betaler gjelda si. Hadde skyldner her betalt gjelda si til han som han faktisk skyldte penger hadde hverken inkasso eller torpedo vært nødvendig.

Men når man da faktisk ikke betaler etter avtale så må man gå hardere til verks. For lovlydige kreditorer har man inkassoselskaper, mens for ikke lovlydige kreditorer så har man torpedoer. Likheten er at ingen av disse jobber gratis, og skal derfor ha betaling for arbeidet de gjør.
Prøv å få til et møte og prat med noen i Lindorf (personlig), folk er gjerne mye "tøffere" over telefon, hjelper hvertfall meg mye mer når jeg tar personlige samtaler! Disse lånehaiene blir gjerne mye mer menneskelig når de ser at de kommer til å ødelegge et liv til en student!

De vil neppe "slette" hele gjelda de, men de kan sikkert få redusert det en viss mengde, og gjør de dette så takker du ja bare og fikser opp i dette... kan få store konsekvenser senere i livet! Du vil ikke kunne ta et lite lån for å betale dette lånet f.eks!

Fiks dette så pent som mulig! Glem prinsippsaken, jeg forstår deg veldig, og hadde sikkert hatt samme tankegang i i en slik situasjon, men disse her kan virkelig føkke mye rart opp for deg! Med mindre du senere i livet vil ha tilgang på svære kapitaler, så har du bruk for lån!
1.
a. Du bruker penger som ikke er dine.
b. Du betaler ikke tilbake disse pengene som fortsatt ikke er dine.

2
a. Du ser at beløpe du urettmessig har tilegnet deg renter seg og vokser.
b. Du ønsker ikke å betale renter for at du i utgangspunktet ikke har tilbakebetalt andres penger.

3
a. Du spør om råd på et åpent forum om hvordan du kan snike deg unna å betale renter på penger du urettmessig har tilegnet deg og ikke betalt tilbake.
b. Du får svar om at det er lurt å yte litt ekstra for å betale tilbake asap så det ikke ødeleger resten av livet ditt.

4
a. Du angriper de som faktisk legger ned arbeid i å hjelpe deg ved å svare på spørsmålene dine.
b. DUST!

Du bør betale tilbake så fort som mulig! Se om du kan få til en konkret nedbetalingsplan der beløpet ikke renter seg mer så lenge du holder planen. 500kr mnd har du råd til hvis du vil! Jeg vet ikke om det er lov å oppfordre til prostitusjon så skal la vær, men pant flasker, mal gjerder, vask grisefjøs. Tigg penger på gata for faen! Den oppførselen du viser i tråden her, sammen med at du har gitt beng i å betale i så mange år... Håper denne saken blir en god lærepenge!
Sist endret av Corre; 12. juni 2011 kl. 14:29. Grunn: Begrenset meg litt...
Sitat av nomore Vis innlegg
God innlegg. Ellers vil eg bemerke at om man skal inngå en slik nedbetalingsavtale er det veldig viktig å få med i avtalen at innbetalingene skal gå med til å betale HOVEDKRAVET. Standard rutine er hos enkelte at man betaler ned rentene først. Dette blir da en evig avtale ettersom at rentene kan være mer en det lille beløpet der. Om mulig ville eg også forsøkt meg på å få ettergitt noe av rentene, evnt å betale inn et større beløp pr måned dersom de går med på å fryse rentene.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg nevnte forsåvidt det og, det er bare for å slippe maset fra dem ved å betale *litt*, har man ikke 500 å rutte med, så er fremdeles renter på 22900 bedre enn renter på 23000. Men du har helt rett, 1200kr i året ville i dette tilfellet faktisk ikke dekket rentene engang, bare forsinket forrentningen. Det vil ikka ha så mye å si hvorvidt han får en skriftlig avtale på at det han betaler går til hovedkravet eller ikke, praksisen er så vidt meg bekjent at man må betale hele kravet hvis man velger å ta det i avdrag. Gjerne får man også et lite avdragssalær på 900kr med på dealen når man betaler i mer enn 4 avdrag. Dvs hvis man ikke har en dom på saken allerede.

Skal man slippe litt billigere unna så må man smelle på en full innbetaling, og man kan like gjerne være litt realistisk i summen man velger å tilby ettersom jeg mistenker at man kan ødelegge litt for seg selv og virke veldig useriøs ved å prøve alt mellom 5000 og 20000, og de kan sette seg på bakbena og bare kreve full sum når alt kommer til alt.
Sist endret av Tronski; 12. juni 2011 kl. 15:26.
Eg har vært i en tilsvarende situasjon som trådstarter, så eg har "jobbet" med å få til avtaler både med kreditorene og inkassoselskapene. Eg var dog i en annen moralsk virkelighet hvor eg aldri på noen som helst tidspunkt prøvde å slippe unna eller tilsvarende. Nå snakker vi dog om en helt annen sum og vi kan fort legge til en 0 og øke beløpet en del før vi er i nærheten av hva eg da skyldte.

Så eg har erfart selv at om man inngår en avtale med et inkassoselskap på et relativt lavt beløp så er standard prosedyre for inkassoselskapet å først betale ned inkassosalæret, deretter egne renter, deretter rentene til kreditor og deretter hovedkravet. Enkelte selskaper kan ha egne praksiser, men dette var det eg opplevde som oftes.

Resultatet da er at man betaler på rentene i all evig tid. Noe som ikke er gunstig for noen andre enn inkassoselskapet.

Om man derimot ber de spesifikt om å betale ned hovedkravet FØRST, så vil de rentene som kommer i ettertid gradvis bli mindre. Det er ingen revolusjon i begynnelsen forhold til hvor størrelsen på rentene, men ettersom man nærmer seg slutten på hovedkravet vil rentene tross alt være tilsvarende null.
Det du kan gjøre er å inngå gjeldsordning med namsmannen men da skal du ikke ha mulighet til å eie noe eller ha noe som helst til slutt og leve på et minimumsbudsjett i 5 år så skal kravene bli sanert også fjernet om jeg forsto det rett.
Du kan også ringe nav sin gjeldstelefon og høre med de.
Gjeldsordning, tvunget eller frivillig, er ikke en enkel løsning, og vil på ingen måte bli inngått på et så lite beløp.

For å kunne få en frivillig gjeldsordning må skyldner være varig(eller i lang tid fremover) ute av stand til å nedbetale gjelden. I tillegg må man ha vist vilje til å prøve å inngå avtaler med kreditorene/inkassoselskapene, uten at dette har ført frem.

6-7 år gammel gjeld er nok gammel nok gjeld til at en gjeldsordning kunne vært et alternativ, men når beløpet er så lite, skyldner er så ung, ingen sykdommer inne i bildet og ikke har vist vilje til å innfri gjelden så er det absolutt ikke et alternativ.
Diablo Negro
Trådstarter
Takk for litt mere seriøse svar her.
Jeg kan inrømme at på den tiden da jeg overtrakk så hadde jeg ikke veldig høy moral og selv om jeg visste at jeg måtte betale tilbake så brydde jeg meg ikke noe særlig. No er jeg annerledes og har mest sannsynlig høyere moral enn de fleste her som har kritisert meg.
Jeg føler det er feil at Lindorff skal få så mye penger for ikke å ha gjort omtrent noe. Når jeg har snakket med de så har de aldri vært behjelpelig på noen som helst måte og jeg er sikker på de kunne gjort mye mer for å hjelpe meg å betale, men de var mer interresert at det skulle rente seg mest mulig. Og jeg bryr meg ikke særlig mye om at de har loven på sin side, jeg røyker foreksempel hasj hver dag selv om det ikke er lov.
Jeg har og allerede betalt noen tusen, hadde en betalingsplan der jeg betalte 500,- i mnd, men etter jeg flyttet for et par år siden og fikk en del høyere husleie + andre kostnader så betalte jeg ikke et par mnd og de sluttet å sende regninger så jeg glemte det helt.
Litt av grunnen til at jeg ikke vil jobbe noe heller er fordi jeg får penger fra NAV og hvis jeg får en deltidsjobb vil ca. hele lønningen jeg får bli trukket fra ytelsen fra NAV. Så det vil si jeg jobber for ingenting. Derfor måtte jeg fått en heltidsjobb for å tjene nok og det gidder jeg ikke siden jeg har tenkt å ta studiene seriøst og det ville blitt for mye stress.

Men jeg visste ikke det går an å få møte med Lindorff siden jeg trodde de bare hadde kontor i Mosjøen eller noe sånt og jeg bor i Bergen. Har de kontor i Bergen og?
Jeg tenker å prøve å få til en avtale der jeg betaler de noen tusen + månedlig beløp på 2-300,- mot at de stopper renten. Så når jeg har fått det ned i en litt mer behagelig sum kan jeg prøve å få kuttet en del mot at jeg betaler resten.

Takk igjen for seriøse svar. Denne tråden, tross alle de idiotiske svarene, har også vært ganske hjelpsom.
Lindorff har kontor her i bergen, kjenner flere som har kjøpt bil hos de.
De har en ganske grei bilpark tatt som betalinger de selger ut igjen stortsett under listepris for og bli kvitt de.
Får de igjen bare 80% av listepris så har de jo endel mer igjen enn de kjøpte gjelden for.

Har selv truffet på de en gang for en liten regning som ble helt glemt, og var en sur tusenlapp ekstra.
Lindorff etc kjøper jo typisk gjelden fra firmaer for 60-80% av orginalbeløpet eller tar bare ekstradelen.
Når de kjøper gjelden til gjerne 20stk og ikke får drevet inn fra 5 av de, må de siste 15 dekke det tapet.
Så forstår litt hvorfor de tar gebyrene de gjør, men samtidig sure penger.
Sist endret av cruzader; 12. juni 2011 kl. 21:29.
Joda, de har kontor i Bergen også, men spørs om din saksbehandler sitter der. Ta kontakt og hør. http://www.lindorff.no/portal/page/p..._page_id=15539

Når det gjelder nedbetalingsavtale så bør du og være obs på at du ikke like sikkert kan endre på denne senere. Du kan sannsynligvis endre beløp etter situasjon, men å ha en løpende nedbetalingsavtale for så etter et par år kreve å få ettergitt rente er lite sannsynlig.

Det bør ikke stoppe deg i å inngå en nedbetalingsavtale, langt derifra, men prøv heller å få redusert renten nå til et levelig nivå, og deretter en nedbetalingsavtale på resten.

Men aldri si aldri. Om man betaler kr 300 pr måned uten at gjelden blir nedbetalt og deretter tilbyr eks 70% av totalbeløpet for å bli ferdig med saken er det ikke utenkelig at de aksepterer det. Men de kan og avvise det og fastholde ved avtalen.
Jeg synes ikke noen burde bli satt i problemer resten av livet bare fordi ett kredit selskap låner ut penger i hytt og pine.
Er samme som når jeg gikk på skolen, jeg viste hvem jeg ikke skulle låne penger til da jeg viste de aldri kom til og betale, og hvem som var ærlig og alltid betalte meg tilbake. skulle jeg låne han som jeg vet ikke har penger til og betale for og så sende par kompisser på han for og kreve penger?
Kredit selskapene skal se over regnskapet ditt før de låner deg penger. "okay du er 20 år, du har 300 . 000 inntekt og får 50 000 i lån til ferie" Okay fair enough karn har fortsatt 250 000 igjen. Nei det har han ikke....
20 åringen her skal kjøpe seg bil, han skal invistere i hus, klær osv. Pluttselig er det luxusfellen all over again.
Man gir heller ikke huslån til en nyutdannet 21-22 åring som akkurat har jobbet 1 år i ny jobben. Jeg kan værtfall se denne situasjonen gå galt.

Enkelte tar jo mange kredit lån på engang. Og helt ærlig så kan kredit selskapene takke seg selv for at de ikke har god nok informasjon om hvem som kan betale tilbake eller ikke.

Mange mennesker er uvitende eller blit satt i situasjoner hvor de må ta ett tiltak, og da hopper jo som regel kredit selskapene med henda i været og sier lån av oss, bare 10 000? Ta 20 000 du, du kan jo betale tilbake litt og litt over tid, noe som kansje høres bedre ut enn det er
For og deretter rævkjøre deg med den såkaldte "loven" på sin side.

Og jeg synes det er enda mere utrolig at mange mennesker får pluttselig en sum inn på konto som aldri skulle vært der i utgangspunktet for og så bli trekkt pluttselig. Hvordan kan dette skje? Jeg vet når jeg er på butikken så putter jeg ikke pengene mine i lomma på han forran, når jeg låner bort penger så gir jeg det ikke ved en feil til karn på andre sia av bordet.
Blir penger overført feil av privat person eller bank så ja er det jævla kjipt. Men jeg synes strengt tatt ikke at noen skal ha rett til og trekke de igjen. At noen gjør en feil skal vell ikke ramme noen andre enn personen selv. Men når uforventet pengeoverføringer kommer kan det fort bli surr med din egen økonomi hvis du skal jobbe rundt summen. Det er også ett stort antall mennesker som ikke har anelse på hvor pengene de har på konto blir overført fra, om det er arbeids giver, fammilie eller gave til bursdagen.
Man henter bare ikke penger ut av lommene på noen sånn er det bare.

Moralen er jo, låner du penger så betaler du tilbake. Men mange mennesker følger ikke denne moralen og da mister kredit selskapene sin troverdighet når de skal sette helt ekstreme og urealistiske renter på summen din. For og deretter sende ett inkassobyrå på deg som ikke bare dobbler men kaster 2 terninger om hvor mange ganger du skal ganges opp.(Virker litt sånn)
Og som regel er det unge mennesker som går i fellen. Yes la oss byrde den yngre generasjonen våres med og gjøre de alle slaver til systemet.

Jeg ser flere credit selskaper og banker er villig til og låne ut større summer enn det du faktisk tjener på 1 år. Og finner tilfeller hvor personer har blitt lånt 5-7 ganger så mye som inntekten deres er. En vær person med fornuft vet at man ikke låner en annen fremmed person så mye penger. Skal han betale tilbake det ene lånet i 7 år? Tror du virkelig ikke personen har lyst på noe nytt innen 7 år?
Det virker litt som de er sulten på og presse penger fra folk, er kjipe på og hjelpe eller komme med avbetalings forslag, øker kravet så fort de kan og sender deg krav med korte frister så du forhåpentlivis kan få en ny purring.

Spør du meg kan Lindorf og alle andre inkasso selskap brenne, credit selskapene kan takke seg selv for og være idioter og låne bort penger til envær mann,. Selvgjort er vellgjort, inkasso firmaer fortjener ikke under noen omstendigheter penger som ett tredje link.
Det jeg lurer litt på TS er om saken er gått til namsmyndighetene. Og hva som er tvangsgrunnlaget i saken.
Tenker på foreldelse i saken. Den alminnelige foreldelsesfrist er på 3 år dersom du ikke har brutt foreldelsesfristen med å skrive under på et gjeldsbrev eller lignende. Om du signerer på et gjeldsbrev vil en ny foreldelsesfrist løpe på. Denne er da på 10 år.
Dersom du har betalt inn et beløp til Lindorff eller kreditor i det hele tatt løper det på en ny frist, da dette blir sagt at du erkjenner at du har gjelden.
Eller har saken gått inn til namsmyndighetene og begjært utleggsforretning for kravet?

Og siden du klarte å skaffe deg gjeld på 8000, så lurer jeg på hvor gammel du var når du klarte å opparbeide deg den gjelden. Etter barneloven(eller var det vergemålsloven?) kan du ikke pådra deg gjeld når du er under 18 år. Da er det kreditor som står ansvarlig.

Men skal være enig med TS, det er mye drittsvar som andre brukere kommer med.
De kan også få kravet til å gjelde i 10 år ved dom. Selv om han ikke møter opp selv.
Og ja er du under 18 kan du ikke stifte gjeld av noe slag.
Sitat av CorLeX Vis innlegg
Det jeg lurer litt på TS er om saken er gått til namsmyndighetene. Og hva som er tvangsgrunnlaget i saken.
Tenker på foreldelse i saken. Den alminnelige foreldelsesfrist er på 3 år dersom du ikke har brutt foreldelsesfristen med å skrive under på et gjeldsbrev eller lignende. Om du signerer på et gjeldsbrev vil en ny foreldelsesfrist løpe på. Denne er da på 10 år.
Dersom du har betalt inn et beløp til Lindorff eller kreditor i det hele tatt løper det på en ny frist, da dette blir sagt at du erkjenner at du har gjelden.
Eller har saken gått inn til namsmyndighetene og begjært utleggsforretning for kravet?

Og siden du klarte å skaffe deg gjeld på 8000, så lurer jeg på hvor gammel du var når du klarte å opparbeide deg den gjelden. Etter barneloven(eller var det vergemålsloven?) kan du ikke pådra deg gjeld når du er under 18 år. Da er det kreditor som står ansvarlig.

Men skal være enig med TS, det er mye drittsvar som andre brukere kommer med.
Vis hele sitatet...
Forliksrådet. Samme funksjon som gjeldsbrev, bare tvunget.

Såvidt jeg forsto det har han ikke lånt penger, han tok ut penger han ikke hadde som en følge av feil på minibanken. Jeg skal være litt forsiktig, men jeg tror ikke det telles som Gjeld i den forstanden at du er fri for den som umyndig. Jeg ser ihvertfall for meg at det ikke ville blitt dom på saken hvis gjelden var ugyldig.

Det jeg i større og større grad lurer på er: Har du ikke hatt penger på den kontoen på noe tidspunkt etter at du tok ut de 8000 for mye?

Man skulle ihvertfall tro at når en konto med -8000 får inn 3000, vil stå som -5000?
Sist endret av Tronski; 13. juni 2011 kl. 17:23.
De aller aller fleste bankkontoer har en del betingelser som slår inn dersom kontoen blir overtrekt, uansett hvilken årsak overtrekket skyldes.

Og overtrekk er penger du skylder banken, så det er fortsatt gjeld.
http://www.aftenposten.no/pengenedin...cle1413392.ece

De må fremdeles levere tilbake det de fikk i bytte mot gjelden, men man slipper salærer i så tilfelle.
Du har krav på og få dette midlertidig stoppet siden du ikke har en fast jobb. Ring dem
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
Du har krav på og få dette midlertidig stoppet siden du ikke har en fast jobb. Ring dem
Vis hele sitatet...
ikke rentene. de kan han ikke få stoppet.