Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7316
"hvor mange tørkede sopp er det i et gram?"
prøvde å lete. dååårlig tid. takk for svar, bare å slette dette når jeg vet hva jeg trenger å vite....
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kommer jo veldig ann på hvilken sopp det er og hvor store de er.
vist det er flein du tenker på så en 20-30 sopp pr gram somregel
modsuck: Hæ? 20-30 tørkede sopp er et gram? 5 g og oppover er listet som heavy dose på erowid. Dette er cub, som inneholder mindre virkestoff enn flein. De folka jeg kjenner som gomler 100-200 sopp pr. trip, de tar altså 6-10 g. av en sopp som er sterkere enn cubensis? Wow, da kjenner jeg noen hardcore typer! :O
Men du ser jo ikke hvor mye de veier tørket på den kalkulatoren heller da, men ifølge kalkulatoren veier tørkede 10% av vekten til ferske.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av felix_poker
modsuck: Hæ? 20-30 tørkede sopp er et gram? 5 g og oppover er listet som heavy dose på erowid. Dette er cub, som inneholder mindre virkestoff enn flein. De folka jeg kjenner som gomler 100-200 sopp pr. trip, de tar altså 6-10 g. av en sopp som er sterkere enn cubensis? Wow, da kjenner jeg noen hardcore typer! :O
Vis hele sitatet...
200 flein ER jævla mye. Tror egentlig doseringer fra 30-70 er mer vanlig enn 100 og oppover.
Sist endret av Tias; 17. september 2006 kl. 15:49.
Hmm.. Selv har jeg ikke tatt sopp så forferdelig mange ganger, men vi pleide da å ta minst 100 hver gang da vi holdt på. Men så har jo sopp forskjellig styrke over hele landet, de blir sterkere jo lenger nord du kommer har jeg hørt (i tillegg kan styrken variere veldig lokalt).

Også har man jo også dette med smakssak, noen liker å ta helt av, andre ikke.. Selv hører jeg til den skolen som syns en tripp skal være en TRIPP, mens mange jeg kjenner finner det mer hensiktsmessig å ta mindre doser for å ikke ta så sinnssykt av....
Må si meg enig her - 200 flein er en stor dose. 100 flein er (vanligvis) en kraftig tripp.

Jeg aner ikke hvor mange flein det vanligvis går på et gram - hvorfor lurer du på dette TETRS? Dersom du har tørka flein og lurer på hvor mye du trenger så hør på erowid, 5 gram er mye.
Sist endret av knuthulu; 17. september 2006 kl. 16:55.
▼ ... over en måned senere ... ▼
du kan ikke nøyaktig kor mange sopp det e på et gram,det kommer jo helt ann på kor stor soppen e. fleisoppen e alt fra 2 til 7 cm

krremt.. når det gjelder fleinsopp fra nord norge ville æ likt å se dæ i øyan etter en dose på rundt 100 sopp..stakkars jævel

skal bekrefte at fleinsoppen e sterkere jo lengere nord du kommer.en dreven "tripper" inntar ALDRI mer enn 50 tørka sopp...da e du på nice bærtur å alt som følger. i Alta og Pasvikdalen vokser den sterkeste
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av mrs El-Diablo
skal bekrefte at fleinsoppen e sterkere jo lengere nord du kommer.en dreven "tripper" inntar ALDRI mer enn 50 tørka sopp...da e du på nice bærtur å alt som følger. i Alta og Pasvikdalen vokser den sterkeste
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du egentlig dette mrs El-Diablo? Har du noen vitenskapelige studier som kan bevise dette, eller sier du dette fordi du har spist fem år gammel sopp fra sørlandet en gang i tiden som var jævla dårlig?
Sitat av Tias
Hvordan vet du egentlig dette mrs El-Diablo? Har du noen vitenskapelige studier som kan bevise dette, eller sier du dette fordi du har spist fem år gammel sopp fra sørlandet en gang i tiden som var jævla dårlig?
Vis hele sitatet...
Er det ikke kaldt i nord norge:P det har noe å si på hvor mye psilocybine det er i flein mener jeg. Kaldere = mer psilocybine i fleinen,,,
Gidder ikke starte en ny tråd for dette spørsmålet, men det er nesten helt offtopic.

Er Stropharia cubensis og psilocybe cubensis det samme? Bare forskjellig navn?

Skal bestille grow kit fra nettet og så finner jeg Stropharia cubensis bare.


edit: fant det ut, virker som det er det samme. En annen ting, noen som har fått igjenom grow kits til norge, eller hva straffen er for å bli tatt i tollen :P
Sist endret av Lasse; 20. oktober 2006 kl. 15:37.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
falimo: Godt mulig Psilocybe semilanceata liker seg bedre under lavere temperaturer, men jeg syns det er litt drøyt å påstå at nord-norge, og akkurat den dalen der, har den sterkeste fleinsoppen i verden. Folk spiser jo opp til 400 sopp ellers!

Lasse: Ja, det er samme soppen. Den ble identifisert som Stropharia cubensis, men senere klassifiserte man den til å høre til psilocybe-familien.
Jeg har også hørt fra flere erfarne trippere som har vært litt rundt i landet at soppen er mye sterkere nordpå. Men når det er sagt er visst soppen på sørlandet (iallefall i det området vennene mine har plukket i, rundt Grimstad/Arendal) sterkere enn i Oslomarka. Så om det bare er temperatur, eller kanskje også andre faktorer som spiller inn, vet jeg ikke. Men at det er store forskjeller i styrke kan ikke betviles, og jeg har sterke indikasjoner på at soppen generelt blir sterkere jo lenger nord du kommer. Helt sikkert med en hel haug hederlige unntak...

Hvor verdens sterkeste fleinsopp vokser aner jeg ingenting om...
altså, fleinsoppen vokser under visse temperaturer, så det betyr at sesongen begynner og slutter tidligere i nord, fordi der blir det fortere kaldt. men 10 grader i finnmark er like kaldt/varmt som 10 grader i oslo så jeg ser ikke åssen soppen skal bli sterkere der oppe.. jeg tror heller ikke at soppen i grimstad er sterkere enn i oslo, jeg tror den er akkurat like potent som alle andre steder den vokser. psilocybin kan variere fra 0.2-2% i fleinsopp så noen er sterkere enn andre. jeg tripper heftig på bare 15 sopp som jeg plukker i oslo, så man trenger ikke hive innpå flere hundre sopp som det virker som noen tror. dette er min mening iaf
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
1g. tørket flein er ca. 45-55 sopp.
2g. tørket pleier å ende opp i en ca. 100 sopp.
Sitat av speq
1g. tørket flein er ca. 45-55 sopp.
2g. tørket pleier å ende opp i en ca. 100 sopp.
Vis hele sitatet...
Er det ikke 20-30 sopp per g?¨
Eller kommer det ann på størrelsen på soppen og hvor mange du må ha i ett gram da? Eller er det ett bestemt tall på sopp per g?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
well, det forandrer seg sikkert litt..
Men jeg har en kamerat som er en evig flein hunter og han har veid opp i det siste. 50 tørkede flein er som oftest tallet på 1.g

Størrelsen på soppen har selfølgelig noe å si, derfor ca. 45 - 55 sopp pr. g
Jeg snakker om Spiss fleinsopp, andre sopptyper vil jo variere i vekt.