Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5613
Finnes det noen spesifikk algoritme eller ligning for å ''regne'' ut en persons fødselsnr og er denne tilgjengelig for allmennheten? Tenker da på at man allerede har fødselsdato og navn, men vil vite fødselsnr om det skulle være uklart.

På forhånd takk
Godt avklart på wikipedia faktisk.
I tillegg har du verktøy som dette.
Sist endret av moret; 23. februar 2018 kl. 16:09.
https://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8dselsnummer

Les igjennom denne, du får nok ikke regnet det ut. Men du kan jo ta kontroller.

Siden du har dele datoen (6 siffer) mangler du "kun" 5 siffer.
Trådstarter
Niiiiiice! Takker og bukker mr. Moret!
Sitat av Shredded Vis innlegg
https://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8dselsnummer

Les igjennom denne, du får nok ikke regnet det ut. Men du kan jo ta kontroller.

Siden du har dele datoen (6 siffer) mangler du "kun" 5 siffer.
Vis hele sitatet...
TS mangler «kun» 3 siffer, de to siste er sjekksum siffer og regnes ut i henhold til algorithmen på Wikipedia siden @moret linket til.

EDIT: Og hvis TS vet kjønnet så halverer det antall mulig kombinasjoner.
Sist endret av 0xFF; 23. februar 2018 kl. 16:19.
Siste sifferet er hvertfall kjønn, gutter har partall og jenter har da oddetall
Sitat av 420master Vis innlegg
Siste sifferet er hvertfall kjønn, gutter har partall og jenter har da oddetall
Vis hele sitatet...
Nei.

Det tredje individsifferet angir kjønn: kvinner har partall, menn har oddetall.
Trådstarter
Noen som vet hvor man kan taste inn personnummer så jeg får sjekket om det er gydlig/rett nummer?
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Ulike nettsider som tar kredittsjekk. Men vær klar over at det blir sendt brev til folkeregistrert adresse om at det er gjort et søk...
Trådstarter
Ja, men la oss si jeg ikke søker, men at kolonnen jeg skriver nummeret i blir grønn (ergo at nummeret er rett). Hvis det er feil nr pleier kolonnen å være rød. Så man søker aldri.
Sitat av mrocean Vis innlegg
Ja, men la oss si jeg ikke søker, men at kolonnen jeg skriver nummeret i blir grønn (ergo at nummeret er rett). Hvis det er feil nr pleier kolonnen å være rød. Så man søker aldri.
Vis hele sitatet...
Da er det fortsatt et søk. Hvis du tenker på slike utfyllingsbokser når du skal registrere en bruker et sted, så gjøres det et søk mot deres databaser for å kunne vise grønt eller rødt.
Trådstarter
Jaaaa - men det blir ikke lagret såfremt man ikke sender søknaden vel?
Så vidt jeg vet finnes det ingen database på fødselsnummer som er allment åpne for søk.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tipper @mrocean tenker på en funksjon slik som her, men så vidt jeg kan se sjekker den bare om det er et MULIG personnummer, ikke at det faktisk er et personnummer som er i bruk.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
EDIT: Det ser ikke ut til at den sjekker det engang. Kun at det er rett antall sifre og at det passer med at nummeret stammer fra 1900/2000-tallet. Den sjekker ikke kontrollnummer.
Anonym bruker
"Grønn Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Løs hare: Den sjekker kun om det er 11siffer på det stadiet.

Alle sider som har tilgang til å sjekke personnummer mot en database er åpenbart pålagt en form for sikkerhet, feks maks 3 forsøk per IP.
Når jeg back in the day brukte et skript for å finne personnr til folk, var det 250 mulige nr. Brukte bare nettsiden til expert og prøvde å bestille noe, gikk det gjennom så var personnr riktig. Kunne prøve så mange ganger jeg ville, ikke noe stress. Fullførte aldri bestilling der da jeg kom på bedre tanker, he he
dersom du allerede har et personnummer, men er usikker på om det er gyldig, kan du bruke https://ocv.me/fnr/ (bruker JavaScript så numrene blir ikke sendt over til siden)

det blir ikke sjekket om nummeret faktisk tilhører en person, men skrivefeil samt ugyldige numre blir fanget opp
Sitat av tripflag Vis innlegg
dersom du allerede har et personnummer, men er usikker på om det er gyldig, kan du bruke https://ocv.me/fnr/ (bruker JavaScript så numrene blir ikke sendt over til siden)

det blir ikke sjekket om nummeret faktisk tilhører en person, men skrivefeil samt ugyldige numre blir fanget opp
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man bruke tredjeparts nettside for å sjekke hvorvidt personnummeret er gyldig, når det kan gjøre enkelt med en kalkulator. Eventuelt skrive et lite python script?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvorfor skal man bruke tredjeparts nettside for å sjekke hvorvidt personnummeret er gyldig, når det kan gjøre enkelt med en kalkulator. Eventuelt skrive et lite python script?
Vis hele sitatet...
akkurat den html-filen kan lagres lokalt og brukes offline, den er ikke avhengig av nettsiden den kjører fra -- så blir litt lettere å bruke enn et pythonscript