Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4948
Skulle hatt en spesiell sang som instrumental, men finner den ikke noe sted. Har imidlertid funnet sangen med et flott pianospill og sang som hadde vært helt ideelt. Er det hele tatt mulig å fjerne vokalen på noen måte?
Det finnes flere programmer som kan prøve, i alle fall, med varierende grad av hell. Link til låt?
Ikke bra nok til at du blir fornøyd. Om du skulle greie det vil du sitte igjen med en instrumental med vokalskurr eller alt for mye low's.
Hva heter sangen? Kanskje noen her klarer å finne instrumental for deg!
Det er ingen universal måte å fjerne vokal fra en låt dessverre. Det er software som forsøker, men resultatet blir i beste fall ok, som regel langt under ok og ofte langt ifra brukbart i det hele tatt. Høreselen vår er for de fleste, fra 20Hz-20KHz. Altså fra bunn til topp. Vokal ligger som regel på mellom 150-hz og opp til 4-5KHz, noen klarer å komme så langt som opp mot 10Khz.

Om du fjerner frekvensen fra 150hz-4Khz eller oppmot 10khz så har du fjernet vokalen. Men i det samme registeret så er det jo masse musikk også som da vil forsvinne. Ikke bare selve anslaget av en tangent og den umiddelbare responsen fra pianostrengen, dem du mister overtoner, og nyanser i musikken som vil gjøre låten drit kjip å høre på.

Du kan komme ganske langt om du skipper automatikken og redigerer filen manuelt. Men helt bra blir det ikke.

Du kan jo gå på Fiverr el og få noen til å spille inn en instrumental versjon til deg? Da får du musikken med alle overtoner og tilhørende vibrasjoner og kan nyte låten uten vokal.
Sist endret av frtoretang; 1. november 2017 kl. 20:47.
Hvis du klarer å få tak i en acapella versjon (bare vokal) av sangen, så er det betraktelig lettere. Ikke mange sanger du finner acapella av dog
Thumbs up. Nå lo jeg både høyt og godt gitt. Acapella versjon vil definitivt være det du bør finne for å fjerne vokal.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
^ Jeg forstod det som at hvis det finnes en acapella versjon av sangen, finnes det som oftest en instrumental.
Ok. Jeg lo så godt av kommentaren fordi om en fjerner vokal fra acapella hva har man da? 3 minutter med stillhet.

Ts om du skriver navnet på låta så kan det være at noen her har en instrumental versjon. Eller kanskje noen rett og slett og kan spille den inn for deg? Ja om de har el-piano eller synth?
Sist endret av frtoretang; 1. november 2017 kl. 21:48.
Haha jeg skjønner hva du trodde jeg mente :P Det jeg egentlig prøvde å kommunisere var dette:

The only time you are able to get the vocal to completely disappear is when you have an acapella and the original song and they are mastered the same way. This way you can inverse the phase of the acapella and when you play it with the original the acapella will cancel out the vocal of the song - leaving just the instruments.
Vis hele sitatet...
Takk for innspill. Det er forresten denne sangen: https://www.youtube.com/watch?v=tywUVIiHFxc
Not a real gamer
retovio's Avatar
fant en versjon på spotify mulig du kan bruke den?
https://open.spotify.com/track/304zZRmAdybCvlxJE8Xyde
Skjønner du vil få fjernet vokalen, en real rime-tekst.

Melodilinjen er jo svært enkel og den kan du lett spille inn på en hvilken som helst online-synth. Ta en takt i slengen og vips så har du den uten vokal.

https://www.youtube.com/watch?v=CRL68lVjPQ0

Når du har lagt på melodien kan du etterpå legge på bassen/venstrehånden.
Sist endret av frtoretang; 3. november 2017 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ok. Jeg lo så godt av kommentaren fordi om en fjerner vokal fra acapella hva har man da? 3 minutter med stillhet.

Ts om du skriver navnet på låta så kan det være at noen her har en instrumental versjon. Eller kanskje noen rett og slett og kan spille den inn for deg? Ja om de har el-piano eller synth?
Vis hele sitatet...
Dersom man sitter på en høyoppleselig a cappella-versjon laget på samme vokalstems som i originalmiksen så vil man kunne legge vokalsporet oppå originalen, vende polariteten på en av dem og der sitte igjen med bare instrumentalsporene.

Dersom det eneste som ligger i midten av miksen er vokal, så er det bare å polaritetsvende left eller right og summere dem til et monospor.
Sist endret av BlueGrot; 3. november 2017 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja det er jo rett, men da har man altså mer enn bare acapella versjonen og da er det heller ikke en knakende god kommentar som får folk til å le så tårene spretter ut av øya.