Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1197
Hei, det har seg sånn at jeg ofte er dårlig på å legge med tidlig nok, og ender opp med å være trøtt på skolen osv.

Hender derfor ofte at jeg kjøper energidrikk, som i grunn er noe skit, siden det ofte kan mange i uka. Derfor lurer jeg på om det ville vært bedre å heller kjøpe en boks med koffeinpiller som jeg eventuelt kan ta de dagene jeg har sovet lite, istedenfor å gå rundt som en trøtt kuk, haha.

Setter pris på alle som tar seg tid til å svare 💯
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Kaffe er tingen!
Ja. Finnes ingen substitutt. Det jeg faktisk gjorde en periode i ungdommen når jeg alltid hadde dårlig tid på morran var å gjøre som mr Bean. Ta en spiseskje nescafé rett i kjeften og skylle ned med vann. Da våkner man!
Jeg vil heller anbefale guarana ekstrakt som i kroppen oppfører seg nesten identisk med koffein uten bivirkningene. I min ungdom tok jeg nesten "overdose" kofeinpiller og fikk en nedtur som minner om evig dehydrering med kraftig hjertebank. Poenget mitt er at kofein/kaffe er bedre i moderate mengder. Skal man holde koken lenge er det som kalles adaptogener best. Forutenom guarana vil jeg anbefale rosenrot.

https://no.iherb.com/pr/Nature-s-Ans...-oz-30-ml/5184
Jeg brukte koffeinpiller til dette formålet, funka supert for meg! Bare pass på å ikke ta for mye, siden da har du noen javelige timer forran deg..
Stort sett de fleste i skolealder sliter vel med å legge seg tidlig nok og er sjeldent uthvilte eller helt våkne?
Det at du er trøtt og sliten kan forresten komme av en haug med både fysiske og mentale årsaker, blandt annet:

Du drikker for lite.
Dehydrering gjør blodet tjukkere. Dette kan redusere blodstrømmen i årene og føre til at det kommer mindre oksygen og næringsstoffer til muskler og andre organer. Når du er dehydrert blir du derfor blir fortere sliten. Noen kan få lett hodepine og føle seg trøtte.

Du mangler jern.
Kraftig jernmangel kan gjøre deg både svimmel og slapp, men kan også gi deg hjertebank, hodepine, øresus og gjøre deg tungpustet, ifølge nhi.no . En god indikasjon på jernnivået i kroppen, er blodprosenten. Den kan du måle hos fastlegen. Der kan du også sjekke jernnivået med en blodprøve.

Du bekymrer deg for mye.
Når du bekymrer deg, opprettholder du en aktivering i kroppen. Den tapper deg for energi. Over tid blir du stadig mer sliten av å holde kroppen i beredskap.

Du hopper over frokosten.
Selv om du ligger i ro, bruker kroppen energi når du sover. Dermed kan det være lurt å fylle opp neste morgen. Men om du faktisk blir slappere av å droppe frokost, er omstridt.

Du spiser usunt.
Raske karbohydratkilder som boller, hvitt brød og en del hurtigmat har høy glykemisk indeks. Det betyr at blodsukkeret stiger raskt etter at du har spist. Blodsukkeret bør være jevnt i løpet av en dag. Når du spiser usunt, stiger blodsukkeret raskt og synker fort. Du får hyppige blodsukkertopper i løpet av dagen. Det gjør deg sliten, trøtt og ukonsentrert.

Du står opp sent i helgene.
Når du sover lenge i helgene, forstyrres den indre biologiske søvnklokken, og du får et jetlag. Dette kan forstyrre søvnen på hverdagene. Å sove lenge på dagtid i helgene betyr lenger søvn, men ikke nødvendigvis mer kvalitetssøvn.

Du bruker mobil/pc rett før sengetid/etter du har lagt deg.
Fordi du MÅ jo bare sjekke insta først for å se hva folk har spist idag.
Vips, så er klokken tre-fire timer senere og du har scrollet deg gjennom alle nettavisene og vet alle fakta om Haile Selassie og Mata Hari.

Koffein i seg selv kan også være et problem da selv et lavt inntak av koffein kan føre til ting som feks uro, irritabilitet, nervøsitet, angst og søvnproblemer.

Ville sjekket alle muligheter før jeg startet med supplementer for å være våken.

Kan også legge til at tidlige symptomer på koffein-forgiftning er hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls og ujevn hjerterytme.