Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4627
Hei. Jeg leser stadig i avisen at folk blir tatt i juks på eksamen (høyere nivå, ikke VGS). Jeg skjønner dette er mulig å bli tatt på om man er så dum at man har mobilen under pulten på en universitetseksamen eller lapp på pulten osv.

Men hva med de som f.eks. har smarttelefon på lydløs og flymodus og har den i trusa/bokseren? Finnes det egentlig en sjanse for å bli tatt da?

På forrige eksamenen min sa eksamensvaktene at alle måtte være ekstra obs på å ikke ha mobil i lommene under eksamen fordi det skulle være kontroll på akkurat denne eksamenen den dagen. Det er første gang jeg har opplevd slik "ekstra kontroll". Men det var bare to damer som gikk rundt i lokalet i noen minutter og stirret på alle. Usikker på om de tok noen med ut i gangen for "tilfeldig sjekk". Om dette i så fall var noe som ble gjort, har de egentlig lov til å gå i lommene dine eller be deg tømme de? De kan da i alle fall ikke sjekke om noen har mobil i bokseren/trusa..

Og er det egentlig safe? Hadde du vært trygg på at mobilen ikke hadde laget lyd fra deg om du skrudde av absolutt alle varsler og lyder og hadde den i lomma/bokseren?
Du må jo ta den ut for å se på den en gang i blant, hvis ikke hva er poenget? I de øyeblikkene er du sårbar, det er veldig åpenbart for vaktene å se at folk stirrer under pulten, selv bare i noen sekunder. Vakter sitter ofte bak i rommet også, og da er det muligens enda lettere siden de kanskje kan se selve skjermen som lyser. Folk som sitter ved siden av deg kan også finne på å sladre. Og i tillegg kan vakter gjerne se bulken av mobilen gjennom klærne dine, hvertfall hvis du har den i en vanlig lomme.

Det er nok mye mer risikabelt enn du får det til å høres ut. Ville absolutt ikke prøvd meg på noe slikt, det er høyere risiko enn gevinst. Bare studer skikkelig så stryker du ikke.
Sist endret av Grix; 18. oktober 2015 kl. 12:49.
Sitat av Irma Vis innlegg
Og er det egentlig safe? Hadde du vært trygg på at mobilen ikke hadde laget lyd fra deg om du skrudde av absolutt alle varsler og lyder og hadde den i lomma/bokseren?
Vis hele sitatet...
Syns du svarer ganske så greit på eget spørsmål.

Sitat av Irma Vis innlegg
Jeg skjønner dette er mulig å bli tatt på om man er så dum at man har mobilen under pulten på en universitetseksamen eller lapp på pulten osv.
Vis hele sitatet...
Du må nok finne en mye smartere måte, hvis du skal jukse å unngå å bli tatt. Hovedsakelig så er det slik at dem som er smarte nok til å jukse på en slik måte at det ikkje merkes. Er også smarte nok til å få toppkarakterer på eksamen uten å jukse.
Sist endret av 0xFF; 18. oktober 2015 kl. 12:54.
Sitat av Grix Vis innlegg
Du må jo ta den ut for å se på den en gang i blant, hvis ikke hva er poenget? I de øyeblikkene er du sårbar, det er veldig åpenbart for vaktene å se at folk stirrer under pulten, selv bare i noen sekunder. Vakter sitter ofte bak i rommet også, og da er det muligens enda lettere siden de kanskje kan se selve skjermen som lyser. Folk som sitter ved siden av deg kan også finne på å sladre. Og i tillegg kan vakter gjerne se bulken av mobilen gjennom klærne dine, hvertfall hvis du har den i en vanlig lomme.

Det er nok mye mer risikabelt enn du får det til å høres ut. Ville absolutt ikke prøvd meg på noe slikt, det er høyere risiko enn gevinst. Bare studer skikkelig så stryker du ikke.
Vis hele sitatet...
Er det ikke lov å gå på toalettet under eksamen lenger?
Sitat av Grix Vis innlegg
Du må jo ta den ut for å se på den en gang i blant, hvis ikke hva er poenget? I de øyeblikkene er du sårbar, det er veldig åpenbart for vaktene å se at folk stirrer under pulten, selv bare i noen sekunder. Vakter sitter ofte bak i rommet også, og da er det muligens enda lettere siden de kanskje kan se selve skjermen som lyser. Folk som sitter ved siden av deg kan også finne på å sladre. Og i tillegg kan vakter gjerne se bulken av mobilen gjennom klærne dine, hvertfall hvis du har den i en vanlig lomme.

Det er nok mye mer risikabelt enn du får det til å høres ut. Ville absolutt ikke prøvd meg på noe slikt, det er høyere risiko enn gevinst. Bare studer skikkelig så stryker du ikke.
Vis hele sitatet...
Som du ser i posten så snakkes det ikke om tilfellene der man er så dum at man bruker den under pulten. Man tar den opp når man er på do og leser på ting på notater.
Sist endret av Mai; 18. oktober 2015 kl. 13:45.
Sitat av Mai Vis innlegg
Som du ser i posten så snakkes det ikke om tilfellene der man er så dum at man bruker den under pulten. Man tar den opp når man er på do og leser på ting på notater.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikkje gjemme en gammel mobil som man har råd til å miste, eller en papirlapp bak toalettet da? Så minsker man risikoen for å bli tatt med mobil eller jukselapp på seg. Som jeg skrev i sted, er man smart nok til å jukse uten å bli tatt, så er man også mest sannsynlig smart nok til å få toppkarakter uten å jukse.
Helt enig med 0xFF på denne her.

Hadde du evt. Hatt høreapparat så kunne du jo alltids byttet den ut eller modda den, fiksa buttoncam til skjorta, og hatt en form for antenne på kroppen. Så sitter en kompis utenfor å gir deg svar på det han ser igjennom cam.
Good luck 007
Sitat av sensati0n89 Vis innlegg
Helt enig med 0xFF på denne her.

Hadde du evt. Hatt høreapparat så kunne du jo alltids byttet den ut eller modda den, fiksa buttoncam til skjorta, og hatt en form for antenne på kroppen. Så sitter en kompis utenfor å gir deg svar på det han ser igjennom cam.
Good luck 007
Vis hele sitatet...
Lettere å leie inn en sitter med falsk ID.
Litt off-topic, men se for dere dette: Hvis man hadde hatt en meget smart venn, som kunne hele pensum, meldt opp til samme eksamen, laget et konsist kodespråk, også når alle har satt seg, roper han ut noe som, for resten av kandidatene, høres ut som ren bullshit, men som egentlig er nok info til å gi deg en ståkarakter. Hadde dette fungert? Din kamerat er selvfølgelig villig til å stryke for deg, men tror dere han ville blitt kastet ut ved et slikt utbrudd?
Sitat av Amida Vis innlegg
Litt off-topic, men se for dere dette: Hvis man hadde hatt en meget smart venn, som kunne hele pensum, meldt opp til samme eksamen, laget et konsist kodespråk, også når alle har satt seg, roper han ut noe som, for resten av kandidatene, høres ut som ren bullshit, men som egentlig er nok info til å gi deg en ståkarakter. Hadde dette fungert? Din kamerat er selvfølgelig villig til å stryke for deg, men tror dere han ville blitt kastet ut ved et slikt utbrudd?
Vis hele sitatet...
Et par ord eller en liten setning vil neppe inneholde nok informasjon om faget til at du hadde klart å bestått eksamen, kodespråk eller ei.

Sjansene for at kameraten din hadde blitt kastet ut er nok ikke liten den heller, men hvor strenge dem er varierer fra skole til skole.
Sist endret av Bombasa; 18. oktober 2015 kl. 20:14.
På eksamen i IT grunnkurs ved NTNU er første del 30-40 flervalgsoppgaver med ABCD-alternativ. Å skrike ut "ABACA DADABAC..."(enkryptert, selvfølgelig), ville vel ikke være umulig?
Skulle klart å jukse om jeg virkelig ville, men skal du være rimelig sikker på å aldri bli tatt er det kanskje like greit og enkelt å bare ta et skippertak før eksamen slik at du får en grei karakter likevel.

Tror du virkelig du skal klare å smygsurfe deg til en grei karakter på dass?

Å bruke juksemidler der du sitter er det samme som å be om å bli tatt om du ikke gjør det veldig avansert.

Du kan jo også søke på jukse på eksamen på google, og se hvilke konsekvenser det kan få om du blir tatt.
Sitat av Amida Vis innlegg
På eksamen i IT grunnkurs ved NTNU er første del 30-40 flervalgsoppgaver med ABCD-alternativ. Å skrike ut "ABACA DADABAC..."(enkryptert, selvfølgelig), ville vel ikke være umulig?
Vis hele sitatet...
Du går værtfall ikkje i denne kategorien:

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Som jeg skrev i sted, er man smart nok til å jukse uten å bli tatt, så er man også mest sannsynlig smart nok til å få toppkarakter uten å jukse.
Vis hele sitatet...
Du må ikkje tro at de som overvåker eksamens rommet er dumme, og ikkje skjønner at det er svar alternativene han roper opp, selv om dem er kryptert. I såfall må det være en kryptering med plausible deniability, men får å utvikle en slik kryptering som kan overføres ved å snakke og som cipheres og decipheres i hodet er nok ingen enkel sak. I såfall så må man tilhøre den gruppen som er smarte nok til å bestå eksamen uten juks.

Men uansett så er risikoen for at han som roper det ut, blir kastet ut. Om ikkje for juks, så i værtfall på grunn av forstyrrelse.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du må ikkje tro at de som overvåker eksamens rommet er dumme, og ikkje skjønner at det er svar alternativene han roper opp, selv om dem er kryptert.
Vis hele sitatet...
Vel, det er som regel pensjonister som strikker/halvsover. På de eksamene jeg har tatt på universitetet kunne vi godt ha visket til hverandre uten å bli oppdaget. Under en eksamen gikk alle(!) vaktene ut av rommet samtidig, fordi de måtte ha frisk luft..

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Men uansett så er risikoen for at han som roper det ut, blir kastet ut. Om ikkje for juks, så i værtfall på grunn av forstyrrelse.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Noe jeg regner med universitetet/høgskolen også kan gjøre er å stryke eksamenen, slik at alle må ta den på nytt.