Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2518
Noen som vet hva som må til for å få et bra sopp år ?(klima, mye beiting?++)
Mild og fuktig høst er ideelt
Altså det vil kanskje ikke bli så bra, fordi det har vært en veldig tørr sommer i år.
visuM's Avatar
Trådstarter
65 1
ja, så sommeren må være kjølig for at det skal bli bra ?
Tror ikke det? Men litt regn er greit..
Vekselsvis regn og sol på sensommeren og utover høsten. Kaldt om natten, men litt ganske varme dager. Da er det mest sopp, etter min erfaring.
Sitat av felix_poker
Vekselsvis regn og sol på sensommeren og utover høsten. Kaldt om natten, men litt ganske varme dager. Da er det mest sopp, etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Dette er ihvertfall tilfelle omkring her. Muligens på tide å friste lykken på beitet. Hvor kaldt det er nattestid vet jeg imidlertid ikke.
visuM's Avatar
Trådstarter
65 1
Sitat av felix_poker
Vekselsvis regn og sol på sensommeren og utover høsten. Kaldt om natten, men litt ganske varme dager. Da er det mest sopp, etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Da tyder det ikke på no dårlig sopp år da, veksler mellom sol og regn konstants på øslandet om dagen så
Ja, her i området har det jo vært veldig bra vær sånn sett hvertfall med et godt veksel mellom regn og sol. Så det blir vel leiting!
Kommer til å regne mye framover. Kanskje for mye. Har vært våteste August på 43år. Men uansett så kommer det til å bli bedre enn ifjor. Da var det jo nesten ingenting.
Vi satser på at det blir bra Paffmeister Så sees vi i eventyrland
Iflg. mine kontakter på området er det visst allerede godt med bra flein i Oslomarka.
Etter alt regnet som har komt i det siste, kan du muligens finne mer sopp nå
Sitat av hedning*
Altså det vil kanskje ikke bli så bra, fordi det har vært en veldig tørr sommer i år.
Vis hele sitatet...
hva har tørr sommer med fleinen som popper opp på høsten å gjøre?
Sitat av Dreamer18
hva har tørr sommer med fleinen som popper opp på høsten å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er samme bokstav, ser du ikk det?
Sitat av Byrial
Det er samme bokstav, ser du ikk det?
Vis hele sitatet...

Haha så jævli bra!

Nå ler jeg godt, Takk for den
Bare lurer på om noen har funnet "betydelige" mengder flein på sørlandet enda? Arendal-Grimstad-Kristiandsand.

Takker og bukker for svar =)
Jeg har lurt på hvor jeg skal plassere denne posten her, ettersom det gang på gang - høst etter høst - virker som om ingen klarer å forstå at det faktisk er mulig å bruke gamle tråder om igjen, som da omhandler det samme emnet...
Ettersom spørsmålet dreier seg om det er bra soppår, kan jeg kanskje skvise inn ett svar her.

Først og fremst er det vanskelig å vite hva du mener med bra sopp-år, for dette vil variere i forhold til hvor i landet man er bosatt. Jeg vet ikke hvordan været har vært i Asker den siste måneden - for å si det slik. Ut ifra informasjon som ligger på forumet og ellers andre steder burde du få en bra pekepinn på hvordan ting ligger ann på ditt hjemsted.. I tillegg er jeg usikker på om du mener om soppen er -bra- i år, eller om det bare i det heletatt -er- sopp.

Jeg reiste opp til "mitt lokale sopp sted" på ondsag (30.aug 2006) der jeg har plukket sopp siden 1999/2000.
Det er garantert at det er sopp der, men det som har vist seg tidligere er at psilocybin innholdet i soppen har variert noe sinnsykt fra år til år.
Jeg vet ikke åssen psilocybin innholdet er i år - fordi jeg selv har sluttet å spise sopp og andre psykadelier, grunnet et ganske så vellykket Mexican Mushroom growkit sett som jeg hadde våren 2004. Det ble da konsumert (altfor) store mengder sopp, der kroppen utpå sen sommeren gav grei beskjed om at det var på tide å legge opp, i form av -kvalme- -spy- -antihalliser- -tankekjør- og paranoia.
Alikevel er jeg "nødt" til å reise opp for å sjekke - hvert år - om det er noe sopp, noe som aldri slår feil.

Det tok meg ikke mer enn 1 minutt før jeg fikk øye på min første sopp. Den var gulbrun og lyste opp der den sto, helt alene. Det var ikke nødvendig å sette seg ned på huk for å lokalisere dem engang.
Etter 15-20 minutter med slapp leiting hadde jeg og 2 kamerater funnet godt og vel over 100 flein.
Formålet med turen var egentlig bare opp for å se - og røyke en spliff og reise ned igjen..
Jeg tok endel bilder med telefonen (se vedlegg) , meningen var ikke å plukke dem - men han ene kameraten min klarte ikke å holde fingrene borte.

Uansett, bra sopp-år kan det sikkert være - men jeg har egentlig aldri opplevd å ikke finne flein på denne årstiden..
Psilocybin innholdet i soppen vet jeg ingenting om i år, så hvor mange som må til for å bli drønnet vet jeg ikke.
Husker et år der jeg spiste i underkant av 30 sopp og var drønnet 4-5 timer før jeg måtte ha påfyll, i motsettning til andre ganger der jeg har måtte spise ca. 150 sopp for å oppnå samme rusen.

Anyway - her er bildene:
Sist endret av spQ; 3. september 2006 kl. 16:56.
Det jeg mente var om det kommer mye sopp i år Har vært ute å plukka 2 ganger nå i det siste, har ikke funnet noe som helst, men har funnet masse på de samme stedene litt senere i sessongen så må nok vente litt
det var verdens dårligste bilder du tok da.. er ikke lett å identifisere den soppen, men det ser ikke ut som flein
Nei det er ikke lett å se hvilken sopp det er.
Men på det 2. bildet kan det se ut som om den soppen til venstre er flein, uten å være 100% sikker. Det var alt for uklart bilde til å si noe sikkert..
det er ikke flein noen av dem.. fant noen helt like, men finner du de så finner du flein
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Meldes om funn i Gjøvik, skummelt nok i krattet like bak studentutestedet. Finner "de typiske folka" på huet ned i brenneslene for å finne flein nesten daglig. Kvaliteten ryktes å være varierende. Av de to jeg snakket med hadde en hatt en helt sinnsyk trip, mens han andre bare en average tur.
Melder om funn i Trondheim i går, fant vell ca 100 stk på en svæær beitemark. Og nå er jeg faen ikke i tvil lengere om det er flein lengere. Finner man den riktige så er man ikke i tvil lengere.

Skjønner godt hvorfor den heter spiss-fleinsopp nå ja
Funn i Oslo-området. Ser ut til å ha kommet for en stund siden, da soppene allerede var tørket i sitt naturlige miljø pga. varmt vær. Håper på flere flush...