Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3929
Hei, jeg lot 1 boks ritalin være igjen hos en venninne. Dette var siste boksen jeg hadde på resepten min (som jeg skal fornye). Venninnen min la boksen i postkassen sin slik at jeg kunne plukke dem opp dagen etter mens hun var på jobb. Over natten hadde disse forsvunnet.

Spørsmålet mitt er om jeg kan ringe fastlegen, forklare situasjonen, og få utskrevet en ny boks? Kan dette ha negative konsekvenser? Det er jo strenge krav til oppbevaring av medisiner på blåresept..

På forhånd takk for svar.. Merker at ADHD symptomene er tilbake for fullt, og trives ikke helt med det..
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Forklar legen situasjonen. De har forståelse for at ting skjer innimellom, og du er verken første eller siste som mister en boks blåreseptmedisin.

EDIT: kan forøvrig nevne at det er greit å holde det i orden litt fremover nå, forsvinner det ofte blir de fort mistenkelige.
Sist endret av Freddy_fred5; 12. august 2017 kl. 22:18.
Føler meg ganske sikker når det gjelder Ritalin, så ja. Fortell ut som oppnevnte ovenfor sier.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk ny resept på 3 bokser. Trengte ikke forklare noe som helst.
Synes ikke dette er greit ass
Dårlig av legen og ikke spørre etter forklaring, men har du ikke noe historikk med misbruk av legemidler eller annen rus, så kan det hende at legen gjorde en vurdering og tenkte jaja det får gå for denne gangen.

I tillegg så sier du jo at de var siste boksen din, kanskje han tenkte at du var innafor for å be om ny, er jo bare smart og be om nye resept før du er helt tom, istedenfor å vente til du er tom.....
Har ikke inntrykk av at ritalin er noe det er så streng kontroll på hos legene. Må være mer mistenkelig enn at man er litt tidlig ut med å be om ny resept én gang.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjenner du legen din godt og legen din ikke mistenker misbruk er det jo helt ok... Dersom ikke du kjenner fastlegen din godt og han ikke kan være sikker på hva du bruker de til er det jo veldig merkelig at du bare fikk 3 bokser uten forklasring.