Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5079
Hei,

Det har seg sånn at jeg får svar på om jeg kommer inn på ønsket studie i Bergen den 25. Både for meg og dama blir dette litt i det seneste laget, mtp. jobb, innflytning og finne en leilighet som man faktisk vil flytte inn i kontra at man må. Så da lurte jeg på hva skjer hvis vi hadde skrevet under på en kontrakt på en leilighet før den tiden, og hva som hadde eventuelt skjedd hadde jeg ikke kommet inn og vi hadde ikke hatt mulighet til å leie den?

Forstår at en kontrakt er bindende, men lurer egentlig bare på hva konsekvensene blir av å bryte den, og om det blir veldig problematisk? Hva er liksom worst-case scenario, eller hva er et realistisk scenario?
Det er snakk om å leie av privat person forresten. Har også forstått at det har også noe å si på om det er tidsbestemt eller ubestemt med oppsigelse tid, men det var ikke helt klart rundt det når jeg leste på det.

Bare for å nevne det, det er en minimal sjanse for at jeg ikke kommer inn, men det er en sjanse. (Har snitt på 4, og 4 første studiene jeg har søkt på ligger rundt 4, og nr 5 på lista kom alle inn på ifjor)
Du kan jo forklare saken din og spørre om huseier vil gjøre deg en tjeneste og holde av leiligheten mot f.eks. 1 mnd husleie eller lignende, for om du binder deg og bryter kontrakten er vel standardregelen at du vil måtte betale for alle månedene du har bundet deg for selv om du ikke bor der, med mindre du klarer å finne noen som kan flytte inn i stedet for deg, men du vil jo sannsynligvis måtte betale for tiden du skulle ha bodd der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gildarts Vis innlegg
Forstår at en kontrakt er bindende, men lurer egentlig bare på hva konsekvensene blir av å bryte den, og om det blir veldig problematisk? Hva er liksom worst-case scenario, eller hva er et realistisk scenario?
Det er snakk om å leie av privat person forresten. Har også forstått at det har også noe å si på om det er tidsbestemt eller ubestemt med oppsigelse tid, men det var ikke helt klart rundt det når jeg leste på det.
Vis hele sitatet...
Konsekvensen er at du kan måtte betale ut den oppseiingstida du har avtalt, vanligvis tre månader. Om det er ei tidsbestemt kontrakt, potensielt ut perioden, men i praksis vil det vere avgrensa til den perioden vedkommande ikkje får leigd ut til andre.

I begge tilfelle vil du ikkje måtte betale dersom den er leigd ut på ny.
Sist endret av vidarlo; 10. juli 2017 kl. 21:14.
Sitat av Gildarts Vis innlegg
Så da lurte jeg på hva skjer hvis vi hadde skrevet under på en kontrakt på en leilighet før den tiden, og hva som hadde eventuelt skjedd hadde jeg ikke kommet inn og vi hadde ikke hatt mulighet til å leie den?

Forstår at en kontrakt er bindende, men lurer egentlig bare på hva konsekvensene blir av å bryte den, og om det blir veldig problematisk? Hva er liksom worst-case scenario, eller hva er et realistisk scenario?
Vis hele sitatet...
Worst-case scenario er at du blir erstatningspliktig for tapt leie ut oppsigelsesperioden. Er avtalen uoppsigelig i en gitt periode (tidsbestemt), vil dette kunne være ut avtaleperioden. Er avtalen tidsubestemt, vil dette kunne være den avtalte oppsigelsesfristen, eventuelt oppsigelsesfristen som følger av husll. § 9-6 (som hovedregel tre måneder, se første ledd).

Jeg skriver "vil dette kunne være", da erstatningsansvar i utgangspunktet beror på om det finnes et ansvarsgrunnlag (da husll. bygger på reglene om hindringsfritak og skyld, vil det i ditt beskrevne tilfelle kunne ilegges ansvar), og utmålingen kan påvirkes av utleiers tapsbegrensningsplikt (dvs. at utleier f.eks. kan få dekket noe av tapet ved utleie til en annen leietaker i den samme perioden).

Kort forklart: Du risikerer å måtte betale hele/deler av kontraktssummen uansett. Hvorvidt dette er tilfellet, avhenger av om utleier kan få dekket tapet sitt på andre måter, og om utleier velger å forfølge saken rettslig.

Edit:
Med andre ord hva vidarlo (som var raskere enn meg) sa.
Sist endret av Pengui; 10. juli 2017 kl. 20:53.
Trådstarter
41 0
Takker for utfyllende svar, rimelig kjapt også. Fått svar på hva som kan skje og hva som er rett. Lurer på om dere har noe erfaringer om at det er reelt at f.eks utleier holder meg for summen av oppsigelsetiden? Om det skulle skjære seg og jeg ikke kan ta leiligheten, tror dere hvis jeg er behjelpelig med å dekke for eventuelle kostnader for å få den utleid igjen, at vi kan komme til en enighet mellom leier og utleier? Sånn etter egen erfaring eller om noen har hørt om lignende situasjoner?

Vet at det dumt å gå inn i en bindende kontrakt uten å være sikker på at jeg kan opprettholde den, men sjansen om at jeg ikke kommer inn er såpass liten at jeg føler det er nesten verdt risken. Ender opp med å at meg og dama må flytte hver for oss i Bergen hvis ikke.

Forøvrig på et litt urelatert emne. Har noen tanker om hva snittet på det nye studiet på UiB kalt "Bachelorprogram i medie- og interaksjonsdesign" vil ligge på i snitt? Dette er helt synsing da ingen kan vite det, men har ingen anelse på hvor populært nye studier pleier å være, eller hvor populært den type studie er heller. Setter pris på om noen har lyst å "tenke høyt".
Sist endret av Gildarts; 10. juli 2017 kl. 21:29.
Sitat av Gildarts Vis innlegg
Takker for utfyllende svar, rimelig kjapt også. Fått svar på hva som kan skje og hva som er rett. Lurer på om dere har noe erfaringer om at det er reelt at f.eks utleier holder meg for summen av oppsigelsetiden? Om det skulle skjære seg og jeg ikke kan ta leiligheten, tror dere hvis jeg er behjelpelig med å dekke for eventuelle kostnader for å få den utleid igjen, at vi kan komme til en enighet mellom leier og utleier? Sånn etter egen erfaring eller om noen har hørt om lignende situasjoner?

Vet at det dumt å gå inn i en bindende kontrakt uten å være sikker på at jeg kan opprettholde den, men sjansen om at jeg ikke kommer inn er såpass liten at jeg føler det er nesten verdt risken. Ender opp med å at meg og dama må flytte hver for oss i Bergen hvis ikke.

Forøvrig på et litt urelatert emne. Har noen tanker om hva snittet på det nye studiet på UiB kalt "Bachelorprogram i medie- og interaksjonsdesign" vil ligge på i snitt? Dette er helt synsing da ingen kan vite det, men har ingen anelse på hvor populært nye studier pleier å være, eller hvor populært den type studie er heller. Setter pris på om noen har lyst å "tenke høyt".
Vis hele sitatet...
Svaret er at det kommer an på. Utleier har tapbegrensningplikt innenfor rimelighetens grenser, som betyr at han aktivt må forsøke å leie ut leiligheta til noen andre. Du må dekke alle utgifter ifbm annonsering, og trenger kun betale leie fram til han finner noen andre. Om han finner noen andre før din innflyttingsdato er du all good. Hvis han ikke finner noen må du betale ut oppsigelsestida.

Det du imidlertid kan gjøre er å tilby deg å hjelpe til med annonseringa.
Be han gi deg numrene til de tidligere aktuelle kandidatene og hør om de fortsatt er interessert. Tapsbegrensningsplikta kan tolkes som at han per def. er pliktig til å gjøre det selv, men det blir ikke fulgt opp.