Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3097
Hei!

Jeg har en deltidsstilling som går på et par timer et par dager i uken. La oss si jeg jobber fra 10.00 - 14.00 tre dager i uken. Til nå har jeg forholdt meg til desse tidene og ordna meg transport hjem til den tiden jeg er ferdig på jobb. Her om dagen så var mitt skift over og jeg fikk noen andre til å ta over litt gjenstående arbeid slik at jeg kunne dra, men etter jeg var komt hjem ble jeg oppringt av sjefen min som sa at det ikke var greit at jeg gikk da jeg egentlig skulle jobbe ekstra dersom det var gjenstående arbeid. Jeg ser da at det står i kontrakten at det ikke er faste arbeidstider, men tildelte tider innenfor skiftplan (åpningstiden, altså mesteparten av dagen).

Det jeg lurer på er om det er normalt at det kan forventes at man blir igjen lenger bare på grunnlag av at det er gjenstående arbeid (som gjerne kan fullføres ved neste skift)? De jeg har snakka med så langt synes det virker veldig merkelig, da man teknisk sett ikke egentlig vet når skiftet er over. Jeg synes selv det virker urimelig at det skal forventes at man dropper alle planner og kanskje må bruke veldig lang tid på å komme seg hjem fordi man plutselig en dag ender opp med å måtte jobbe utover de timene man er tildelt, eller at man skal holde av ekstra tid hver dag for å kanskje måtte jobbe ekstra.

Har jeg noe jeg kan si her, eller har jeg bare fått meg en jobb som passer dårlig for mine vaner?
Det er helt normalt at sjefer forventer du fullfører arbeidet som du skal gjøre i løpet av skiftet ditt, selv om det går litt over tiden. Det blir fort utrolig irriterende for de som må rydde opp eller gjøre jobben som andre ansatte egentlig skulle ha gjort. Man blir som regel ikke sittende igjen med masse arbeid etter at arbeidsdagen er ferdig, så det er jo bare å gjøre det som gjenstår og havne på sjefens gode side samtidig som du får litt ekstra lønn.

Hvis dette er uutholdelig for deg så kan arbeidslivet fort bli ganske slitsomt..
Trådstarter
Jeg skjønner det, man kan selvsagt ikke gå ifra halvferdig arbeid. Den avdelingen det handler om er kun jeg ansatt i og så langt så har jeg gått i fra arbeid som jeg da fortsetter med ved neste skift. Det er ikke akkurat som å gå ifra en halvmalt vegg på en byggeplass, men arbeid som kan gjøres innenfor en viss tid og som det stort sett ikke er et problem om blir stående en dag ekstra. Det er sjelden andre som må rydde opp eller gjøre min jobb, men grunnet de få timene jeg får kommer jeg ofte til rot slengt ned fra andre som jeg må rydde opp i, ofte en av grunnene til at jeg ikke alltid blir ferdig med alt de timene jeg er der.

Den store ulempen for meg er transport hjem da jeg fort kan ende opp med å måtte bruke minst en time ekstra på å komme meg hjem om jeg ikke kan slutte de tidene jeg har fått oppgitt. Hadde det ikke vært for akkurat det så hadde det sånn sett ikke gjort meg noe om det var snakk om å måtte bruke for eksempel 20 minutter på å gjøre ferdig arbeid som haster, men det er dumt når så mye ekstra tid går tapt. I min timeplan er det nå i tillegg oppført at jeg må bli "en time ekstra" om nødvendig. Jeg synes det virker feil å ha en så løs timeplan at man egentlig ikke kan si akkurat når man er ferdig på jobb.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det er helt normalt at sjefer forventer du fullfører arbeidet som du skal gjøre i løpet av skiftet ditt, selv om det går litt over tiden. Det blir fort utrolig irriterende for de som må rydde opp eller gjøre jobben som andre ansatte egentlig skulle ha gjort. Man blir som regel ikke sittende igjen med masse arbeid etter at arbeidsdagen er ferdig, så det er jo bare å gjøre det som gjenstår og havne på sjefens gode side samtidig som du får litt ekstra lønn.

Hvis dette er uutholdelig for deg så kan arbeidslivet fort bli ganske slitsomt..
Vis hele sitatet...
Uenig.
på generelt grunnlag, om det står 8-16 så er det 8-16 som er standard om ikke annet er spesifisert, om det alltid er igjen oppgaver så får de ansette flere.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Uenig.
på generelt grunnlag, om det står 8-16 så er det 8-16 som er standard om ikke annet er spesifisert, om det alltid er igjen oppgaver så får de ansette flere.
Vis hele sitatet...
Da har vi bare forskjellige syn på saken. Jeg tenker at det er naturlig å gjøre ferdig en oppgave for å "runde av" dagen - det har ihvertfall utstpilt seg positivt på de arbeidsplassene jeg har arbeidet på, og faller som naturlig for min del. Det viser også at du er villig til å gjøre en ekstra innsats på jobben. Ingen sier at du skal jobbe overtid hver dag.

hippitus, jeg ser problemet ditt der. Kanskje bare ta det opp med sjefen slik at han er klar over situasjonen? Da slipper du kanskje at han kontakter deg om dette igjen.
Sist endret av The Riddler; 26. juni 2017 kl. 00:05.
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Uenig.
på generelt grunnlag, om det står 8-16 så er det 8-16 som er standard om ikke annet er spesifisert, om det alltid er igjen oppgaver så får de ansette flere.
Vis hele sitatet...
Tidene er ikke akkurat de arbeidstidene jeg har, bare for å holde det litt anonymt.

I dette eksempelet vil da 8-16 være åpningstidene til bedriften, og det som i kontrakten er oppgitt som skiftplan. Innenfor desse tidene har jeg i min timeplan timer fra 10-14 tre dager i uken. Er det da rimelig å forvente, og også endre skiftplanen, til at arbeidsdagen skal være 10-14 og en time ekstra om nødvendig? Visse dager står det heller ikke spesifisert en time, bare at en må bli lenger om nødvendig.

Sitat av The Riddler Vis innlegg
hippitus, jeg ser problemet ditt der. Kanskje bare ta det opp med sjefen slik at han er klar over situasjonen? Da slipper du kanskje at han kontakter deg om dette igjen.
Vis hele sitatet...

Jeg har prøvd å forklare, men får bare til svar at det går busser. Busser går det, men busstilbudet her er ganske dårlig. Spesielt med uforutsigbare arbeidstider kan det bli veldig tungvindt.
Sist endret av hippitus; 26. juni 2017 kl. 00:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Får du betalt for tiden utover oppgitt arbeidstid?
Sitat av hippitus Vis innlegg
Jeg har prøvd å forklare, men får bare til svar at det går busser. Busser går det, men busstilbudet her er ganske dårlig. Spesielt med uforutsigbare arbeidstider kan det bli veldig tungvindt.
Vis hele sitatet...
Var vel egentlig det svaret jeg hadde forventet du ville få.. Men ja, det er vanlig at det blir litt ekstra tid på jobben, spesielt som deltid. Det med busser og reisetid er synd, men det er litt sånt man må regne med til tider når man er på steder med dårlig kollektivdekning.
Trådstarter
Sitat av commie Vis innlegg
Får du betalt for tiden utover oppgitt arbeidstid?
Vis hele sitatet...
Det er betalt ja, så akkurat det er jo greit nok. Det er hovedsaklig uforutsigbarheten jeg reagerer litt på.

Sitat av The Riddler Vis innlegg
Var vel egentlig det svaret jeg hadde forventet du ville få.. Men ja, det er vanlig at det blir litt ekstra tid på jobben, spesielt som deltid. Det med busser og reisetid er synd, men det er litt sånt man må regne med til tider når man er på steder med dårlig kollektivdekning.
Vis hele sitatet...
Det er jo dessverre sånn det er med kollektiv transport ja. Bekjente jeg har snakka med angående dette synes et sånt krav virka helt urimelig så derfor tenkte jeg det kunne være lurt å sjekke om jeg har krav på å ha mer fastsatte tider. De tidene jeg faktisk har gjør også at upåregna ekstra tid på jobb fort kan sette en stopper for andre planer utenfor de tidene jeg kan forholde meg til.
Kommunikasjon er som regel nøkkelen. Prøv å få sjefen til å forstå at du er avhengig av å dra fra jobb på faste tidspunkter. Spør om dere kan legge legge det inn i kontrakten. Kanskje du kan begynne 30 min før neste dag, fremfor å jobbe 30 uforutsette minutter ekstra?


Finner dere ingen løsning som begge er fornøyd med, så må du bare finne deg noe annet.