Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 7110
Hva er freaks mening om frieord, er det mye nyheter der som blir debunket og helt feil vinklet eller kan man bruke denne siden som informasjon og at de har troverdige kilder?

Hva er isåfall deres syn på denne nyhetsformen?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Frieord er en beryktet høyreekstremistside skjult bak slagord om frihet. Dette er nynazisme.

Redaktøren er nasjonalisten Thorgrim O. Bredesen, tidligere leder for Vigrid. (Her leker han med sverdet sitt)

Sitat fra wikipedia:
Bredesen har gitt uttrykk for at han politisk vil arbeide for blant annet mer obligatorisk norskopplæring for innvandrere, styrking av psykiatrien og eldreomsorgen og øremerking av midler til vedlikehold av vei. Bredesen ønsker på sikt å legge ned samtlige asylmottak og sende hjem flere tusen utlendinger som oppholder seg i Norge.
Vis hele sitatet...
Så du har en tidligere Vigrid-nynazist som nå vil arbeide politisk for å få utlendinger ut av norge.

Se på forsiden deres. Det er ikke en eneste sak der som ikke er ment å fremme deres sak, og hvordan kan man da stole på dem til å være nøytrale? Er det virkelig et spm om hvorvidt dette er en fornuftig plass å få nyheter fra?
Sist endret av nso; 10. februar 2017 kl. 00:06.
Det er vel i samme gata som fyret, hvor de fant opp en sak hvor en 14-årig jente var voldtatt av 6 menn deretter hakket opp i kebab og solgt ut til kunder.

Det skjedde aldri.

Er trist å se mennesker legge ved disse nettsidene når de skal dokumentere påstandene demmes.
Sist endret av Bruskork1; 10. februar 2017 kl. 01:28.
Så lenge de oppgir kilder, eller man gjør litt research selv så ser jeg ikke problemet med siden, ei heller at man kan bruke en artikkel som dokumentasjon. Forskjellen er vel at Frieord konsentrerer seg om saker som vanlige nyhetssider ikke vil omtale eller som bare får en liten notis.
Sist endret av rbk321; 10. februar 2017 kl. 17:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Så lenge de oppgir kilder, eller man gjør litt research selv så ser jeg ikke problemet med siden, ei heller at man kan bruke en artikkel som dokumentasjon. Forskjellen er vel at Frieord konsentrerer seg om saker som vanlige nyhetssider ikke vil omtale eller som bare får en liten notis.
Vis hele sitatet...
For det første er ikkje ei hending nok til å sei stort meir enn det har skjedd. For det andre kan det gi mildt sagt skeivt inntrykk av kva som faktisk skjer. Det er kalla seleksjonsbias.

Viare så stemmer det vel ikkje heilt at nettsida konsentrerer seg om nyhende som ikkje verdt nevnt andre stader. Dei konsentrer seg om nyhende som systematisk framstiller innvandrarar negativt.

Så i sum bør ein ikkje basere noko som helst på slike sider. I tillegg er ikkje grove faktafeil heilt ukjent frå den kanten.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første er ikkje ei hending nok til å sei stort meir enn det har skjedd. For det andre kan det gi mildt sagt skeivt inntrykk av kva som faktisk skjer. Det er kalla seleksjonsbias.

Viare så stemmer det vel ikkje heilt at nettsida konsentrerer seg om nyhende som ikkje verdt nevnt andre stader. Dei konsentrer seg om nyhende som systematisk framstiller innvandrarar negativt.

Så i sum bør ein ikkje basere noko som helst på slike sider. I tillegg er ikkje grove faktafeil heilt ukjent frå den kanten.
Vis hele sitatet...
Nå sjekket jeg toppsakene og de henviser til troverdige kilder, det holder lenge for meg. De tør å skrive det ikke feks svenske aviser tør å skrive. Vi har rett til å vite hva som faktisk skjer her og i våre naboland og for å gjøre det må man ty til alternative medier, som feks Frieord.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Nå sjekket jeg toppsakene og de henviser til troverdige kilder, det holder lenge for meg. De tør å skrive det ikke feks svenske aviser tør å skrive. Vi har rett til å vite hva som faktisk skjer her og i våre naboland og for å gjøre det må man ty til alternative medier, som feks Frieord.
Vis hele sitatet...
Poenget er at dei på ingen måte gir eit dekkande bilde av kva som skjer. Dei gir eit mildt sagt lada inntrykk, og det er eit relativt dårleg grunnlag for noko som helst.

Hugs at den desidert mest dekkande overskrifta er at fem millioner nordmenn hadde ein heilt alminneleg, kjedeleg dag.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Nå sjekket jeg toppsakene og de henviser til troverdige kilder, det holder lenge for meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare benytte de troverdige kildene da, i stedet for et nettsted som åpenbart har en agenda?

La oss ta denne saken for eksempel:

Mørkhudet mann nektet å betale for tur – slo til taxisjåfør i Sandnes

Det er åpenbart viktigst for Frie Ord å få frem at dette var en type med mørk hud.

Går man derimot til kilden kommer det blant annet også frem hva mannen hadde på seg, hva slags dialekt han hadde og hvor hendelsen skjedde. Aftenbladet skriver også at han var over 1,90 (ikke 1,90 som Frie Ord skriver), noe som klart er relevant info hvis man skal få inn tips. Det er tydeligvis ikke så viktig for Frie Ord, kun at her har en type med mørk hud gjort noe galt.

Frie Ord plukker ut nyhetssaker som passer inn i synet sitt og omskriver dem. Dette er slurvete blogging, ikke journalistikk.
ArbeidsledigProletar
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Nå sjekket jeg toppsakene og de henviser til troverdige kilder, det holder lenge for meg. De tør å skrive det ikke feks svenske aviser tør å skrive. Vi har rett til å vite hva som faktisk skjer her og i våre naboland og for å gjøre det må man ty til alternative medier, som feks Frieord.
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med at du er like ukritisk til overskriftene i klassekampen ?
Eller er det kanskje bare at siden støtter ditt syn?
Hvis en nettside skal være en god kilde, så må nettsiden som helhet være troverdig. Det holder ikke at de i den aktuelle saken henviser til troverdige kilder, da bør man som påpekt over her bruke disse kildene i stedet. En troverdig nyhetskilde er en kilde som jevnt over har balansert og etterettelig informasjon. Man kan sikkert kritisere mange nettaviser på disse punktene, men at Frie ord stiller i en litt annen liga, det tror jeg man skal være ganske langt inne i "alternativ fakta"-boblen sin for å ikke forstå.
Sist endret av entropi; 10. februar 2017 kl. 19:36.
Som sagt, for å få med seg hva som skjer av kriminalitet i Norden kan Frieord være et av alternativene man kan få fakta fra. Nyheter som ellers bare vil være en liten notis som ingen får med seg i de store avisene, eller så blir det ikke laget sak av det i det hele tatt. Saken som luni omtaler ser jeg ikke noe feil med. Hva har det å si om mannen er 1,90 høy eller over 1,90? Ser du virkelig om en person er feks 192? Om det var det beste argumentet for at Frieord kommer med faktafeil bør du kanskje lete litt grundigere. Det hadde også kanskje vært større sjanse for tips i saken om noen av de store mediene hadde omtalt saken også?

Og nei, jeg mener på ingen måte at Frieord er en nøytral nyhetskilde. Men hvem er egentlig det om dagen..?
Sist endret av rbk321; 10. februar 2017 kl. 20:08.
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Som sagt, for å få med seg hva som skjer av kriminalitet i Norden
Vis hele sitatet...
For Norge, for Sverige. Orket ikke finne for hele Danmark, men her er Vestegn - Køben.

Sitat av rbk321 Vis innlegg
Nyheter som ellers bare vil være en liten notis som ingen får med seg i de store avisene, eller så blir det ikke laget sak av det i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hva er det du egentlig er ute etter? Skal VG skrive om ALLE kriminelle handlinger i Norden? Er du klar over hvor mye dette er?

Sitat av rbk321 Vis innlegg
Det hadde også kanskje vært større sjanse for tips i saken om noen av de store mediene hadde omtalt saken også?
Vis hele sitatet...
Ja, en avis som Stavanger Aftenblad burde helt klart skrive noe om saken.
Sitat av Zepur Vis innlegg
For Norge, for Sverige. Orket ikke finne for hele Danmark, men her er Vestegn - Køben.

Hva er det du egentlig er ute etter? Skal VG skrive om ALLE kriminelle handlinger i Norden? Er du klar over hvor mye dette er?

Ja, en avis som Stavanger Aftenblad burde helt klart skrive noe om saken.
Vis hele sitatet...
Har du hørt om svenskenes "Kod 291"? Nettopp pga den regelen man trenger medier som ikke skjuler sannheten. Dette gjelder spesielt de svenske mediene.

Jeg er ikke ute etter noe spesielt. Jeg skulle bare ønske media var nøytrale og ikke skjulte sannheten for oss. Hadde vi hatt nøytralt media hadde ikke sider som Frieord eksistert.
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Har du hørt om svenskenes "Kod 291"? Nettopp pga den regelen man trenger medier som ikke skjuler sannheten. Dette gjelder spesielt de svenske mediene.

Jeg er ikke ute etter noe spesielt. Jeg skulle bare ønske media var nøytrale og ikke skjulte sannheten for oss. Hadde vi hatt nøytralt media hadde ikke sider som Frieord eksistert.
Vis hele sitatet...
Kom med noen eksempler på saker frieord omtaler, men som ikke blir omtalt i noen av landets aviser. Alle sakene jeg orket å klikke meg inn på var basert på en eller annen avisartikkel. Jeg sier ikke at du tar feil, jeg orker bare ikke å lete meg fram til det selv.

Og la oss være ærlige her. Uansett hvor mye du måtte ønske å lese frieord-vinklinger i de største avisene, frieord er ikke nøytrale. På langt nær. De er ikke engang mer nøytrale enn de store avisene du kritiserer for ikke å være nøytrale. Mer fremmedfiendtlig, ja, men ikke nøytral. Og er det fremmedfiendtlighet du er på jakt etter så ikke gjem deg bak nøytralitet.
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Har du hørt om svenskenes "Kod 291"? Nettopp pga den regelen man trenger medier som ikke skjuler sannheten. Dette gjelder spesielt de svenske mediene.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at måten Sverige har håndtert (eller latt være å håndtere) debatten har lagt grobunn for høyreekstremt grums. Men det er jo ikke akkurat en god grunn for å bade i grumset.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Som sagt, for å få med seg hva som skjer av kriminalitet i Norden kan Frieord være et av alternativene man kan få fakta fra. Nyheter som ellers bare vil være en liten notis som ingen får med seg i de store avisene, eller så blir det ikke laget sak av det i det hele tatt. Saken som luni omtaler ser jeg ikke noe feil med. Hva har det å si om mannen er 1,90 høy eller over 1,90? Ser du virkelig om en person er feks 192? Om det var det beste argumentet for at Frieord kommer med faktafeil bør du kanskje lete litt grundigere. Det hadde også kanskje vært større sjanse for tips i saken om noen av de store mediene hadde omtalt saken også?

Og nei, jeg mener på ingen måte at Frieord er en nøytral nyhetskilde. Men hvem er egentlig det om dagen..?
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Sannsynligvis med vilje. Poenget er at alt Frie Ord gjør er å plukke ut saker fra andre medier (eller bare sin svenske søster Friaord) og slurvete skrive dem om til å få frem det de synes er viktig. Og agendaen deres er åpenbart ikke å hjelpe politiet å oppklare kriminalitet.

Grunnen til at VG eller Dagbladet ikke slår stort opp at noen har slått en taxisjåfør er at det er dagligdagse greier som skjer hver eneste helg. Det hører hjemme i en lokalavis. Hvorfor skriver Frie Ord om det da? Jo, fordi den antatte gjerningspersonen hadde mørk hud. De vet ikke om personen er født i Norge, adoptert, arbeidsinnvandrer, kvoteflyktning eller noe helt annet, de vet kun at han har mørk hud. Hvorfor skal man ta et nettsted som velger sine saker basert på en hudfarge seriøst?
Jeg ville faenmeg heller abonnert på Vakttårnet enn å lese denne "journalistikken".
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Jeg er ikke ute etter noe spesielt. Jeg skulle bare ønske media var nøytrale og ikke skjulte sannheten for oss. Hadde vi hatt nøytralt media hadde ikke sider som Frieord eksistert.
Vis hele sitatet...
Mediene har aldri vært nøytrale, aftenposten er f.eks gammel naziblekke. At aviser alltid har hatt, og kommer til å slagside gjør derfor at man bør lese flere forskjellige slagsider, og sannheten ligger et sted imellom dem. Det sagt, så er spørsmålet - hvor nyttig er det å lese en avis der de samler lokalsaker der eneste fellesnevner er at de skriver om folk som er mørke i huden? Tilførsel til mitt nyhetsbilde: intet. Nyanser jeg ikke kunne fått andre steder: ingen. Om noe, så må jeg si jeg humrer litt, for gitt hvor ille rasister ser ut til å mene problemet er, så er det oppsiktsvekkende få saker der.

Om "nyansering" av nyhetsbilde går på at man samler nyhetsartikler der medfødte egenskaper er fellesnevneren, så må jeg si at det kanskje er det minst interessante konseptet jeg har hørt om.
Nå gidder jeg ikke å ta diskusjonen videre for vi kommer ALDRI til å bli enig uansett.

Men jeg kan avslutte med å si min mening: det fine med Frieord er at vi alle får se hvor mye venstresiden ødelegger. Sverige er fortapt etter at venstresiden har styrt og regjert, med innvandring i hytt og pine. Tenk på at vårt naboland har no go-soner, barn flyr rundt med våpen og skyter ned andre, brutale ran og voldtekter finner sted og mye mye mye annet. Alt takket være den flotte innvandringen som venstresiden står for. Det er ikke noe vits å prøve å forsvare engang. Takket være Frieord og andre sider får man sett hvor ødeleggende det er.
Sist endret av rbk321; 12. februar 2017 kl. 01:54.
rbk, grunnen til at sverige har store problemer med innvandring kan ikke ha noe med at de allerede på 60-70 tallet hadde en svært konservativ regjering som valgte å bosette alle innvandrere på samme sted, i utkantene av storbyene, istedetfor å gjøre hva man kunne for å integrere, slik Norge gjorde ?

Nei, det er vel klart at det er fordi de er svarte i huden at de gjør opprør. Helt klart.
Trådstarter
41 4
Så frieord er en side som bør spres, her får man virkelig oversikt over kriminelle handlinger som kunne vært unngått med en strengere innvandringspolitikk. Det at jeg som nordmann blir dømt til 6 måneder fengsel for 8 rivotril, 25g hasj og en butterfly kniv jeg kjøpte når jeg var 10 år gammel i spania. Jeg er ikke dealer men dette var straffen de kom frem til pga. brudd på våpenloven og mengdene. Helt utrolig egentlig. Voldtekt er jo den nye trending saken i norge, 2 måneder fengsel osv. Helt håpløst. Frihetskamp!
Helt enig i at droger ikke skal gi deg straff, spessielt ikke fengselstraff. Kniven kunne du kanskje spart deg for om du tok den med ut av hjemmet?

Hvilken overgrepssak er det du henviser til egentlig ? Voldtekt og overgrep i Norge er ikke 2 månder i fengsel, men kan straffes med 10 år fengsel, eller 21 år om overgrepet er særlig brutalt eller gir alvorlige følger.
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Nå gidder jeg ikke å ta diskusjonen videre for vi kommer ALDRI til å bli enig uansett.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som en sutrete liten drittunge, og gir deg alt for lett.
Om du er uenig får du argumentere for deg, om du ikke er i stand til det, prøve hardere, eller kanskje innse at du ikke hadde så rett som du trodde.
At en nyhetskilde ikke trenger å være balansert, er jeg enig med deg i, alle skriver ut fra et ståsted, men det er som sagt en forskjell på å ha en mening, og å forvrenge sannheten.
Om de med viten og vilje forvrenger sannheten og omskriver andres artikler som de finner det for godt er det ikke lenger troverdig uansett hvor mange kilder de legger ved, så lenge det de siteres ikke gjengis på en redelig måte.
Enn så lenge de skriver med en så tydelig agenda, blir det heller ikke en nyhetskilde i ordets rette forstand, men mer en blogg fra en interessegruppe.

Angående ditt angrep på """venstresiden""", håper jeg du aldri lever lenge nok til å se et Norge styrt av en reell """høyreside""".

Hater du lover mot barnearbeid, rett på gratis utdanning, regulering av maks antall arbeidstimer i løpet av en dag og uke, fri lørdag og søndag, stemmerett for kvinner, oppsigelsesvern, overtidsbetaling, sykelønn, streikerett, likelønn, personvernslover,lønnsbestemmelser, gratis helsevern, arbeidsledighetstrygd, rett på lunsjpause og 5 ukers ferie samt feriepenger også, eller er det kun når de ønsker å behandle flyktninger i tråd med menneskerettighetslover og FNs flyktninglov, eller simpelthen som mennesker, at du har problemer med """venstresiden"""?

At innvandringspolitikken kan forbedres er én sak, å tro at """høyresiden""" vil gjøre det best tror jeg er håpløst naivt.
Det er enormt problematisk å stue flyktninger på asylmottak med få tilbud og muligheter til å integreres i det norske samfunnet, uten arbeids og utdanningsrettigheter.
De fleste venstrepartier arbeider for å gjøre dette arbeidet smidigere, mens jeg opplever det som at spesielt Høyre og FrP er tilfreds med å la dem leve i limbo inntil et endelig avslag på asylsøknad kan innvilges, istedet for å jobbe for at de kan bli produktive medlemmer av samfunnet.

Som nye medlemmer av samfunnet er det viktig å inkludere dem, utvise solidaritet, og ikke se med mistro på dem fordi de har en annen hudfarge, religion og sterk PTSD. Jo fortere de kan bli integrert i samfunnet og begynne å yte sin del, kan vi sammen stå opp for den felles fienden som virkelig truer det norske samfunnet i 2017, markedsliberalistene på """høyresiden""" som systematisk jobber for å fjerne de godene vi nyter så godt av i dag, som arbeidsledighetstrygd og rett på faste ansettelser, samt å privatisere mest mulig av de felles ressursene vi har jobbet i så mange år for å beholde, som offentlig utdanning, helsevesen og transport.
Trådstarter
41 4
Kniven ble funnet av en razzia, den har ligget stille hjemme siden jeg var 10-12 år
Trådstarter
41 4
Jeg bærer aldri kniv ute, har ingen kniver hjemme utenom denne som en souvenir fra spania tur
LGDS, du svarer jo kun på det du ønsker, samtidig som du anngriper medlemmer med rotløse argumenter.
(idioti)Frihetskamp mot idioter som deg ! (/idioti)
Sist endret av oom; 12. februar 2017 kl. 05:08.
Det er ingen av oss som ikke har hørt om Sveriges integreringsproblemer. Faktisk mistenker jeg at vi har minst like god faktaoversikt som deg over nordisk innvandringspolitikk. Og det helt uten å ha lest Frie ord. Det er ikke slik at disse sakene ikke skrives om i andre medier, de er bare ikke de eneste sakene som skrives om.
Sitat av LGDS Vis innlegg
Jeg bærer aldri kniv ute, har ingen kniver hjemme utenom denne som en souvenir fra spania tur
Vis hele sitatet...
Ingen kniver hjemme? Står du på kjøkkenet og hakker opp tomater med hammer hver gang du skal lage salat, da eller?

Jeg skjønner at dette var en glipp fra din side; du tenkte ikke helt over hva utsagnet ditt egentlig betød før du skrev det. Formodentlig mente du noe slikt som "jeg har ingen andre gjenstander hjemme som er forbudte etter våpenloven". Kanskje? Det er den rimeligste tolkningen. Men jeg kan ikke lese tanker og kanskje mente du noe helt annet. Men denne holdninga di er faktisk problematisk. Det er kanskje ikke så viktig om du har en kokkekniv eller ikke, og det er ikke så viktig om en voldsutøver er 190 eller fem centimeter høyere når man skal diskutere det prinsippielle. Men hvis man er avlsappet med detaljene, hvorfor skal man da være sikker på at man ikke er avslappet med mer relevante ting også? Jeg har for eksempel sett utallige eksempler i det offentlige ordskiftet på at folk forbytter begreper som "asylsøkere", "flyktninger" og "innvandrere". Denslags er det faktisk veldig relevant å holde orden på. Hvis du mener én ting, men overdriver litt for poetisk vellyd når du skriver det, så er det kanskje ikke et problem i seg selv. Men hva om noen andre tolker det bokstavelig, og bruker deg som kilde i en debatt? Som så misforstås av en tredje person til å bli enda verre? Plutselig har fjøra blitt til fem høns, og man skulle nesten tro at det står en hær av zombifiserte voldtektsforbrytere fra midtøsten på grensa og bare venter på en anledning til å jevne landet med jorden. Da er ikke lenger debatten faktaorientert.

Ser du nå problemet med frieord?
Sist endret av Myoxocephalus; 12. februar 2017 kl. 20:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LGDS Vis innlegg
Så frieord er en side som bør spres, her får man virkelig oversikt over kriminelle handlinger som kunne vært unngått med en strengere innvandringspolitikk.
Vis hele sitatet...
Eller betre sosiale ordninger. Kvifor skal ein plukke ut innvandringspolitikk som relevant for kriminalitet? Må ikkje målet vere å få så lite kriminalitet som mogeleg? I så måte er jo velstand god indikator for kriminalitet.

Og det har aldri vore så lite kriminalitet som i dag. Det er rimeleg trygt å vere nordmann.

Det som og er verdt å hugse på er at nyhende er nyhende. Det er ikkje statistikk.
Sitat av LGDS Vis innlegg
Det at jeg som nordmann blir dømt til 6 måneder fengsel for 8 rivotril, 25g hasj og en butterfly kniv jeg kjøpte når jeg var 10 år gammel i spania.
Vis hele sitatet...
Du fortel neppe heile historia. Har du ein kopi av dommen? Ingen av dei forholda kvalifiserer isolert sett til stort meir enn forelegg, så her er det garantert ting du ikkje opplyser om.
Sitat av LGDS Vis innlegg
Helt utrolig egentlig. Voldtekt er jo den nye trending saken i norge, 2 måneder fengsel osv. Helt håpløst. Frihetskamp!
Vis hele sitatet...
Minstestraffa for valdtekt er 3 års fengsel. Det er ingen som vert dømt til 2 månaders fengsel for valdtekt.

Så kan ein jo påpeike ironien at du er så oppteken av Sannheta(TM), og samtidig så totalt uopplyst om faktisk straffenivå for forbrytelser. Det er latterleg.
Sist endret av vidarlo; 12. februar 2017 kl. 14:17.
Trådstarter
41 4
Det er latterlig at jeg også fikk 45000 i bot for ruspåvirket tilstand, 6 måneder fengsel og 2,5 år uten sertifikat. Det jeg gjorde var ekstremt dumt og jeg prøver ikke å forsvare det, men voldtar man noen har man ødelagt livet deres. Det burde vært millionerstatning i slike saker dersom det er graverende. Det er latterlige summer voldtektsoffer får i slike saker. Og vidarlo, du er så ekstremt hårsår og gjør alt for å heve deg over personer som ikke er like intelligente som deg men har andre meninger.

Frieord er en side der man faktisk får nyheter folk bryr seg om, de legger ikke skjul på identitet til gjerningsmann slik norsk, svensk og dansk media ofte gjør. Mener du virkelig at det er rett at vg ikke kan skrive at det var en afrikaner som voldtok en 18 år gammel jente? Skal man beskytte etnisiteten til forbrytere for å ikke skape kaos blant befolkningen?

Se hva han politimannen i sverige gikk ut med nå når han nærmer seg pensjonsalder, det var vel et svenskt navn i løpet av 12 saker han hadde, og det svenske navnet var i den minst alvorlige saken.

Multikulturelle samfunn har aldri fungert og vil aldri fungere, jeg vil gjerne at dere gir noen eksempler på samfunn som har hatt positiv utvikling av innvandring? Innvandring har ingen positive sider hverken på sikt eller nåtid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LGDS Vis innlegg
Det er latterlig at jeg også fikk 45000 i bot for ruspåvirket tilstand, 6 måneder fengsel og 2,5 år uten sertifikat. Det jeg gjorde var ekstremt dumt og jeg prøver ikke å forsvare det, men voldtar man noen har man ødelagt livet deres.
Vis hele sitatet...
Og difor starter altså straffenivået på tre år, og går opp til femten års fengsel - eller tjueen års fengsel i grove tilfeller. Til samanlikning starter drap på 8 år, og grov kropsskade er inntil seks års fengsel. Eg synst faktisk ikkje det straffenivået er spesielt urimeleg sett opp mot resten av straffelova.

Her antyder du forøvrig at du køyrte i rusa tilstand, som er rimelig anna påstand enn det du kom med opprinneleg (kun litt narkotika og ein kniv). Viare så er jo ruskøyring ekstremt veldefinerte strafferammer på - du kan meir eller mindre slå opp i ein tabell og sjå kva straffa er...

Om fyllakøyring har for streng straff er ein litt annan diskusjon.
Sitat av LGDS Vis innlegg
Det burde vært millionerstatning i slike saker dersom det er graverende. Det er latterlige summer voldtektsoffer får i slike saker.
Vis hele sitatet...
Norsk rett har ikkje tradisjon for dei heilt store erstatningssummane. Det er generelt, over heile linja. Det er sjeldan med erstatninger på over eit par hundre tusen.
Sitat av LGDS Vis innlegg
Og vidarlo, du er så ekstremt hårsår og gjør alt for å heve deg over personer som ikke er like intelligente som deg men har andre meninger.
Vis hele sitatet...
Då trur eg du skal peike konkret på kor i denne tråden eg har vore hårsår.
Sitat av LGDS Vis innlegg
Mener du virkelig at det er rett at vg ikke kan skrive at det var en afrikaner som voldtok en 18 år gammel jente? Skal man beskytte etnisiteten til forbrytere for å ikke skape kaos blant befolkningen?
Vis hele sitatet...
Nei, men er det relevant å ta det med om det ikkje er relevant?

Og poenget er altså at du får på ingen måte fakta ved å lese ei så biased kjelde. For å få fakta om t.d. seksuallovbrot må du gå langt djupare inn i materien, og t.d. sjå på alt som ikkje vert anmeldt. Hugs at dei sakene som vert slått størst opp er overfallsvaldtekter - og dei er eit minimalt problem som råkar komparativt få.
Sitat av LGDS Vis innlegg
Multikulturelle samfunn har aldri fungert og vil aldri fungere, jeg vil gjerne at dere gir noen eksempler på samfunn som har hatt positiv utvikling av innvandring? Innvandring har ingen positive sider hverken på sikt eller nåtid.
Vis hele sitatet...
Alle samfunn har til alle tider hatt innvandring og utvandring. Korleis trur du kristendommen spreidde seg? Via telefon? Korleis trur du åsatru spreidde seg?

Forøvrig svarer du ikkje i heile teke på innvendingene mine; du svarer på heilt andre ting, og nevner ikkje med eit ord at du bomma grovt på strafferammene...
Sist endret av vidarlo; 13. februar 2017 kl. 17:38.
Trådstarter
41 4
Vidarlo, Vidarlo, jeg har flere dommer på meg. Jeg har vel 4 betalingsordninger hos SISMO.

Jeg hadde en kjøretur i rivotril rus og 1700 rivotriler på meg. 45k 6 måneder fengsel, 2,5 år uten lappen.

Jeg bestilte hasj på darkweb og fikk razzia hjemme hos meg. De fant 8 rivotril og en butterfly kniv fra sydenferie som 10-åring.

Jeg drakk meg full på byen og havna i slosskamp, 9000 for ordensforstyrrelse.
Sist endret av LGDS; 13. februar 2017 kl. 17:40.
Jeg skjønner ikke hvordan din straff har noe å gjøre med hvorvidt voldtektsoffer ikke får millionerstatninger.

Innvandring har ingen positive sider hverken på sikt eller nåtid.
Vis hele sitatet...
Men, altså, jo. Ingen positive sider? Hvordan kan du påstå det, av alle tenkelige utfall av innvandring er ingen av dem positive?
En så bastant påstand må da falle på sin egen urimelighet.
Multikulturelle samfunn har aldri fungert? Er det multikulturalisme, eller funksjon du har en annerledes definisjon på?
For jeg forstår jo at om jeg trekker frem fks. USA som eksempel, finnes det jo eksempler på begge deler, at det funker, og hvordan det ikke funker.
Jeg vil allikevel påstå at det er økonomiske faktorer som gjerne har større skyld i ulike samfunnskollapser enn ulik kultur.

Frieord er en side der man faktisk får nyheter folk bryr seg om
Vis hele sitatet...
Hva må jeg gjøre for å bli som folk? For jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier.
Så ok, andre nyhetssider hvitmaler situasjonen; Multikulturalisme er fienden, hvor går man herifra?
Hva vil du bruke denne informasjonen til?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LGDS Vis innlegg
Jeg hadde en kjøretur i rivotril rus og 1700 rivotriler på meg. 45k 6 måneder fengsel, 2,5 år uten lappen.
Vis hele sitatet...
Med andre ord var det ikkje 8 rivotril, 25g hasj og ein kniv du fekk seks månader i fengsel for.

Og igjen så kommenterer du ikkje resten av innlegget mitt.
Trådstarter
41 4
At det er en ekstrem stor oppgang i grov kriminalitet i forbindelse med innvandring og straffene de får er som regel altfor lave.
Som en som har vært ca et sekund fra bli drept av en uansvarlig sjåfør, så hadde jeg gjerne sett at du var uten sertifikat MYE lengre enn 2,5 år. Det er ikke en menneskerett å kjøre bil hvis man ikke er oppegående nok i huet til å vurdere risiko.

Vidarlo har, arrogant og hårsår som han er, opplyst deg om noen faktiske forhold. Men siden det ikke passer med sånn du har lyst til å se verden, så er det sikkert best å bare overse det og holde deg til "alternative fakta".

Litt usikker på hvordan en oppsummering av rullebladet ditt er ment å styrke argumentasjonen, forresten? Med mindre du er mørkhudet da
Sist endret av entropi; 13. februar 2017 kl. 17:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LGDS Vis innlegg
At det er en ekstrem stor oppgang i grov kriminalitet i forbindelse med innvandring og straffene de får er som regel altfor lave.
Vis hele sitatet...
Ok. Om vi ser på statistikk frå SSB, så ser vi at det neppe stemmer.

Sidan 1999 har talet melde lovbrot per tusen innbyggjar går frå over 90 lovbrot per 1000 innbyggjar, til noko over 70.

Korleis får du det til å henge saman?

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-o...kker/lovbrudda
https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvbef

Kan du underbygge påstanden din om at det har vore stor oppgang i grov kriminalitet som følgje av innvandring? Og merk her at det relevante må vere asylsøkjarar og flyktningar, ikkje polakker som smugler vodka, ettersom frieord ser ut til å ha svært lite fokus på sistnemde gruppe.

Viare, så påstår du at straffenivået er for lågt. Eit par innlegg over påsto du at folk får to månader fengsel for valdtekt. Det er galt. Har du realitetsorienterting angåande straffenivået du påstår er for lågt? Kan du vise til kjelder?

Og samtidig meiner du ditt straffenivå er for høgt...

Er ei plausibel forklaring her at du trur omfanget av kriminaliteten har auka fordi du les meir om den?
Sist endret av vidarlo; 13. februar 2017 kl. 18:16. Grunn: Leste SSB feil; talla var anmeldelser per tusen, ikkje prosent tilbakegang.
For sette det litt på spissen.

Ville Sverige hatt en oversvømmelse av drap, grove voldteker og grove ran om det ikke var for innvandringen?

Får man 10 pastiller i hånda og man får beskjed om at en av dem er giftig, spiser du dem da?
Sist endret av rbk321; 13. februar 2017 kl. 18:36.
ArbeidsledigProletar
Sitat av LGDS Vis innlegg
Jeg hadde en kjøretur i rivotril rus og 1700 rivotriler på meg. 45k 6 måneder fengsel, 2,5 år uten lappen.
Vis hele sitatet...
Men det er de forbanna innvandrerne som bryter loven, husk!
Du har hørt uttrykket stein i glasshus? Dette er vel et ganske godt eksempel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Ville Sverige hatt en oversvømmelse av drap, grove voldteker og grove ran om det ikke var for innvandringen?
Vis hele sitatet...
Har dei ein oversvømmelse av det? http://www.dagbladet.no/nyheter/okt-...nolog/64032197 tilseier at det ikkje er det...

Og at Sverige ikkje har ein god modell for integrering er jo på ingen måte eit argument mot innvandring. Det er eit argument mot å gjere det på svensk måte.
Sist endret av vidarlo; 13. februar 2017 kl. 19:07.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har dei ein oversvømmelse av det?

Og at Sverige ikkje har ein god modell for integrering er jo på ingen måte eit argument mot innvandring. Det er eit argument mot å gjere det på svensk måte.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå det ja.

Så med andre ord ligger det egentlig i deres natur å drepe, rane og voldta, og det eneste som hjelper er å integrere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Jeg vil påstå det ja.
Vis hele sitatet...
Og eg viste nettopp til ei kjelde, der ein professor seier at drapstala ikkje kan forklarast så eindimensjonalt. Viare så er det åpenbart at Sverige fortsatt har ei svært låg drapsrate, sjølv om den er høgare enn Noreg si.

Så eg trur du skal hoste opp litt grunnlag for påstanden din. Men uansett er ikkje det, som nevnt over, ekstremt interessant, for det er som entropi har vore inne på ikkje synonymt med at innvandring = kriminalitet. Det er langt djupare samanhengar enn det. Meir om det under...
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Så med andre ord ligger det egentlig i deres natur å drepe, rane og voldta, og det eneste som hjelper er å integrere?
Vis hele sitatet...
Nei. Og ingenting eg har sagt kan tolkast i den retninga. Men enkelte typer kriminalitet er sterkt assosiert med sosial status og inntekt. Har folk ein jobb bruker dei tid på jobb, og ikkje kriminalitet. I tillegg har dei inntekt, så dei slepp å vere kriminelle for å overleve.

Så betre integrering vil antakeleg forhindre mykje kriminalitet ja. Det er totalt uavhengig av etnisk bakgrunn.

Men det framstår som rimeleg åpenbart at du ikkje aktivt prøver å forstå; du vil at verda skal stemme med det biletet du har danna deg, og vil tilpasse verda heller enn å tilpasse ditt inntrykk.
Sist endret av vidarlo; 13. februar 2017 kl. 19:28.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og eg viste nettopp til ei kjelde, der ein professor seier at drapstala ikkje kan forklarast så eindimensjonalt. Viare så er det åpenbart at Sverige fortsatt har ei svært låg drapsrate, sjølv om den er høgare enn Noreg si.

Så eg trur du skal hoste opp litt grunnlag for påstanden din. Men uansett er ikkje det, som nevnt over, ekstremt interessant, for det er som entropi har vore inne på ikkje synonymt med at innvandring = kriminalitet. Det er langt djupare samanhengar enn det. Meir om det under...


Nei. Og ingenting eg har sagt kan tolkast i den retninga. Men enkelte typer kriminalitet er sterkt assosiert med sosial status og inntekt. Har folk ein jobb bruker dei tid på jobb, og ikkje kriminalitet. I tillegg har dei inntekt, så dei slepp å vere kriminelle for å overleve.

Så betre integrering vil antakeleg forhindre mykje kriminalitet ja. Det er totalt uavhengig av etnisk bakgrunn.

Men det framstår som rimeleg åpenbart at du ikkje aktivt prøver å forstå; du vil at verda skal stemme med det biletet du har danna deg, og vil tilpasse verda heller enn å tilpasse ditt inntrykk.
Vis hele sitatet...
Uansett hvordan man vrir og vender på det for å forsvare innvandringen så vil ikke jenta som ble gjengvoldtatt av 5 arabere kunne leve et normalt liv igjen, eller gutten som ble ranet av 10 pakistanere føle seg trygg igjen. Bare pga et importert problem.
Sist endret av rbk321; 13. februar 2017 kl. 19:40.
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Uansett hvordan man vrir og vender på det for å forsvare innvandringen så vil ikke jenta som ble gjengvoldtatt av 5 arabere kunne leve et normalt liv igjen, eller gutten som ble ranet av 10 pakistanere føle seg trygg igjen. Bare pga et importert problem.
Vis hele sitatet...
Den ungen du hypotetisk sett kunne kjørt ned i pillerus ville heller ikke kunne levd et normalt liv. Hva skal det bevise egentlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Uansett hvordan man vrir og vender på det for å forsvare innvandringen så vil ikke jenta som ble gjengvoldtatt av 5 arabere kunne leve et normalt liv igjen, eller gutten som ble ranet av 10 pakistanere føle seg trygg igjen. Bare pga et importert problem.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit svar på spørsmålet om argumentasjon eller underbygging av kjeldene dine. Det er rein appell til følelser. Det er faktisk rimeleg dårleg debattskikk.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan din straff har noe å gjøre med hvorvidt voldtektsoffer ikke får millionerstatninger.


Men, altså, jo. Ingen positive sider? Hvordan kan du påstå det, av alle tenkelige utfall av innvandring er ingen av dem positive?
En så bastant påstand må da falle på sin egen urimelighet.
Vis hele sitatet...
Brochmann to utvalget, har funnet blant annet disse negative momentene som må kunne sies å være meget viktig :

"Den eksisterende befolkningen kan isolert sett
oppleve økt skattebyrde eller redusert offentlig
velferdstilbud dersom innvandrerne i større
grad enn norskfødte forsørges av det offentlige.
I tillegg vil innvandring innebære at statens
petroleumsformue må deles på flere. Erfaringsmessig
har flyktninger og andre innvandrere
fra lavinntektsland bidratt klart mer til
offentlige utgifter enn til offentlige inntekter.
Det motsatte kan være tilfellet når det gjelder
arbeidsinnvandrere med relevant kompetanse."
(Regjeringen 2017 s161)

" Erfaringsmessig har innvandrere
fra Asia, Afrika mfl. i gjennomsnitt bidratt mer til
offentlige utgifter og klart mindre til offentlige
inntekter enn andre, fordi arbeidsinnsatsen og
lønnen er lavere. Denne typen innvandring må
imidlertid bli meget høy for at den i seg selv skal
øke de statsfinansielle utfordringene mye. Men
den vil kunne forsterke det sterke og voksende
statsfinansielle presset på offentlige finanser som
aldringen av befolkningen vil skape i tiårene framover,
dersom en ikke lykkes bedre enn hittil med
å få disse gruppene i arbeid."
(Regjeringen 2017 s150)

" Bruken av kontroversielle religiøse symboler
illustrerer en mer generell spenning. På den ene
siden vil det være vanskelig for innvandrere å utvikle
følelser av tillit og tilhørighet hvis majoritetssamfunnet
overstyrer det som oppleves som personlige
valg. På den andre siden skaper kontroversielle
praksiser og tydelig markering av forskjellighet uro i majoriteten som kan bidra til å undergrave
oppslutningen om integreringsprosjektet.
Representanter for majoriteten vil spørre, noen
ganger med rette, om innvandrerne ønsker å bli integrert"
(Regjeringen 2017 s174)

Kilde :
https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Uansett hvordan man vrir og vender på det for å forsvare innvandringen så vil ikke jenta som ble gjengvoldtatt av 5 arabere kunne leve et normalt liv igjen, eller gutten som ble ranet av 10 pakistanere føle seg trygg igjen. Bare pga et importert problem.
Vis hele sitatet...
Jeg både kan, og gjør. Du ser ut til å ha den holdningen at noe er evig 'ødelagt', som heller ikke yter til noe særlig sunnere miljø for offeret.
Nå, er jeg selv kun ranet, og skal ikke ytterlige bidra til å sidestille de to situasjonene, da de er verdener unna hverandre.
Det er ikke ett importert problem, vi har hatt begge deler med oss siden tidenes morgen.
Statistikken tilsier også at 78% av voldsektsiktede i Norge er nordmenn.
Om jeg forteller deg at 99% av voldtekter utføres av menn, vil du konkludere med at menn i samfunnet aldri har, eller vil fungere?
Uavhengig av hvem som gjør hva, mener du at problemet vil løses med strengere straffer?
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg både kan, og gjør. Du ser ut til å ha den holdningen at noe er evig 'ødelagt', som heller ikke yter til noe særlig sunnere miljø for offeret.
Nå, er jeg selv kun ranet, og skal ikke ytterlige bidra til å sidestille de to situasjonene, da de er verdener unna hverandre.
Det er ikke ett importert problem, vi har hatt begge deler med oss siden tidenes morgen.
Statistikken tilsier også at 78% av voldsektsiktede i Norge er nordmenn.
Om jeg forteller deg at 99% av voldtekter utføres av menn, vil du konkludere med at menn i samfunnet aldri har, eller vil fungere?
Uavhengig av hvem som gjør hva, mener du at problemet vil løses med strengere straffer?
Vis hele sitatet...
Feil.
For det første henviser du til en årsrapport som er for 2014. For det andre kan vi tydeligvis ikke stole på statistikken

Derimot kan man ta en titt på statistikken før politiet valgte å legge lokk på sakene (nå gjelder det såklart Oslo, men det gir en pekepinn):
http://www.aftenposten.no/norge/--In...o-259224b.html

Hva har med saken å gjøre at det er menn som voldtar?
Problemet vil aldri løses. Men man kan starte med å utvise de som begår forbrytelsene, de man ikke kan utvise (etniske nordmenn) bør såklart få strengere straffer. Hva var poenget ditt?
Sist endret av rbk321; 13. februar 2017 kl. 20:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Feil.
For det første henviser du til en årsrapport som er for 2014. For det andre kan vi tydeligvis ikke stole på statistikken
Vis hele sitatet...
At tala er frå 2014 er ikkje av avgjerande betydning. For vi veit at innvandringsdelen i befolkinga og auka før 2014, så du burde sett det på det tidspunktet og.

Viare så seier ikkje artikkelen at statistikken er feil, kun at dei har endra uttale. Ikkje klassifiseringa dei nyttar i straffesaksregisteret.
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Derimot kan man ta en titt på statistikken før politiet valgte å legge lokk på sakene (nå gjelder det såklart Oslo, men det gir en pekepinn):
http://www.aftenposten.no/norge/--In...o-259224b.html
Vis hele sitatet...
Ja, men overfallsvaldtekter er for det første forsvinnande lite som samfunnsproblem. Ja, det er tragisk når det skjer, men som problem er det marginalt. Det vil ikkje sei at vi ikkje bør gjennomføre tiltak mot det, men spørsmålet er om å skjære alle over ein kam er eit hensiktsmessig tiltak.

Det er snakk om 46 overfallsvaldtekter i ein toårsperiode, i følgje artikkelen i aftenposten. I Oslo er rundt ein tredjedel av befolkinga innvandrarar. Det inkluderer såklart mange briter, polakker også bortetter, men det er mindre viktig.

Det vil sei at den suverent store majoriteten aldri begår overfallsvaldtekt. Å diskriminere så store grupper på grunnlag av så få handlinger framstår for meg som totalt irrasjonelt.
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Problemet vil aldri løses. Men man kan starte med å utvise de som begår forbrytelsene, de man ikke kan utvise (etniske nordmenn) bør såklart få strengere straffer.
Vis hele sitatet...
Utvisning vil skje. Har du midlertidig oppholdstillatelse vil du garantert verte utvist etter ein dom på eit par års fengsel. Om du har pemanent opphald kan du verte utvist om du vert straffa for eit forhold som har strafferamme på to års fengsel eller meir, så det er fullstendig åpenbart at du kan verte utvist på bakgrunn av valdtekt - og eg tipper det er praksis og.

Forøvrig trur eg andre typer valdtekter er veldig mykje større problem enn overfallsvaldtekter, og eg mistenkjer og at det er svært mykje enklare å forebygge mange av dei gjennom bedre opplæring i skuleverket i m.a. grensesettjing og respekt.
Sitat av rbk321 Vis innlegg

Derimot kan man ta en titt på statistikken før politiet valgte å legge lokk på sakene (nå gjelder det såklart Oslo, men det gir en pekepinn):
http://www.aftenposten.no/norge/--In...o-259224b.html
Vis hele sitatet...
Artikkelen du lenker til omhandler kun overfallsvoldtekter, som er et lite mindretall av de voldtekter som anmeldes hvert år i Oslo.

Leser man rapportene som slike artikler bygger på får man et mer nyansert bilde av situasjonen. (rapportene viser også at gjerningsmenn med ikke-norsk bakgrunn er overrepresentert, men at det ikke er fullt så enkelt som mediene antyder)

fra 2011: https://www.politi.no/vedlegg/lokale...dlegg_1897.pdf

og fra 2007 (som er grunnlaget for Aftenpostens artikkel): https://www.politi.no/vedlegg/lokale...edlegg_103.pdf

De relevante dataene finner man på side 18-20 for 2007 og 66-68 for 2011
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Hva har med saken å gjøre at det er menn som voldtar?
Problemet vil aldri løses. Men man kan starte med å utvise de som begår forbrytelsene, de man ikke kan utvise (etniske nordmenn) bør såklart få strengere straffer. Hva var poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Jeg tror problemet kan løses, ikke fullstendig selvfølgelig, men man skal være temmelig dyster om man ikke ser rom for forbedring.

Jeg tror det er relevant at det er menn, da det kanskje vitner om at det er noe usunt i mannskulturen vi har bedrevet de siste 6000 årene.

Sitat av rbk321 Vis innlegg
Feil.
For det første henviser du til en årsrapport som er for 2014. For det andre kan vi tydeligvis ikke stole på statistikken
Vis hele sitatet...
Aha, beklager, jeg mente ikke være så gammeldags.
Det eneste som kommer frem av artikkelen der er alikevell kun det at man så tallene øke, med økt mediafokus på tematikken.
– I 2011 var det massiv oppmerksomhet rundt voldtekt og det ble dokumentert at økningen i anmeldelser hadde sammenheng med antall presseoppslag, sier leder for avsnitt for seksualforbrytelser, Kari-Janne Lid
Vis hele sitatet...
kilde

Fra 2015 forteller tallene at 80% er nordmenn.
Kilde
Om man skal utvise folk på den måten har man i flere tilfeller klart å gjeninnføre dødsstraff.
Og jeg tror heller ikke det legger fundamentet for fremskritt i samfunnet, her antar jeg vi har nokså ulike meninger.
Sist endret av Turelli; 13. februar 2017 kl. 21:06. Grunn: koding(?)