Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4404
Hei! Jeg er 16 år og startet nettopp på videregående. Jeg har alltid syntes elektronikk og data har vært spennende, da var det elektro som føltes ut som det rette siden jeg følte for å drive med litt praktisk. Nå på fritiden min har jeg drivet å programmert litt og funnet ut at det er noe jeg har en stor sans for, så jeg lurte på hvilken linje må jeg gå for å kunne jobbe med programmering. MVH Tor Henrik Haugen
mhm, elektro->dataelektroniker->forkurs ingeniør->dataingeniør? tror det er en grei vei. Har dog ikke så veldig mye peiling på utdanningsløp.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er mange veier til å bli programmerer, men de aller fleste innebærer at du tar allmenfag og deretter en bachelor (evt. også en mastergrad) i teknologi eller matematikk. Informatikk, datateknikk m.fl. er gode kandidater.
Hvis du tar påbygg så finns det mange utdanninger du kan starte på, påbygg med R1 gir flere og påbygg med R1, R2 og Fysikk 1 gir deg mulighet til alle IT studier i Norge.
Trådstarter
18 0
Tusen takk alle sammen! Skal ta med meg dette videre��
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Minstekrav: SSP med R1/S1+S2

Anbefalt: SSP med R1+R2 og fysikk 1.

(Begynte nettopp på bachelorgraden min i programmering )
Sist endret av Freddy_fred5; 25. august 2016 kl. 23:15.
Holder på med min master i informasjonssystemer, før det gikk jeg bachelor i IT og informasjonsystemer, denne trenger ikke matte eller fysikk - og baserer seg på at du skal gå ut med en jobb som system utvikler når du er ferdig med graden. Den gir deg også alt annet som er viktig, dvs. ulike prosjekt metoder som scrum, brukergrensesnitt, eps systemer osv.

Du vil med dette kunne få en litt større kunnskapsområdet som kan være aktuell for en evt. arbeidsgiver. Gjerne ta å les på f.eks dataingeniør og IT og informasjonsystemer, så kan du se hva forskjellen er.

Språkene jeg var innom i min bachelor grad var, Java, mySql, python og javascript. Samt hvordan man bør bruke disse verktøyene til å bygge opp et godt system gjennom god teori.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg jobber selv som systemutvikler, og det er utrolig mange forskjellige sub-felter innenfor dette faget. Personlig så har jeg desidert mest bruk for skills i følgende ting:
  • C# / .NET (hovedspråk)
  • Generell kunnskap om nettverk og serverdrift, primært Windows / IIS og Junos/Juniper (den andre store religionen innenfor faget er Cisco)
  • Arbeidsmetodikk: Scrum, Agile, Kanban
  • Webdesign og brukergrensesnitt (HTML, CSS, JS, C#, WebGL)

På et helt overordnet nivå, så er det to typer utviklere; in-house-utviklere og konsulenter. Sistnevnte er av typen som jobber for et slags "bemanningsfirma", som leier ut sine utviklere til andre bedrifter. I denne jobben kan det bli mye reising, veldig mye skiftende miljø, nye personer, og du jobber med mange ulike prosjekter - av og til samtidig. Den store fordelen med konsulent-stillingen er at du blir veldig allsidig og får svært bred erfaring. Jeg jobber in-house, som vil si at jeg er ansatt av det firmaet som trenger en utvikler. Jeg får derfor et veldig mye mer personlig forhold til de prosjektene jeg jobber med, og jeg er helt klart en stor tilhenger av å jobbe slik. Jeg får gå mye mer i dybden, og jeg kan i mye større grad forme både prosjektene og bedriften i den retningen jeg føler er best. In-house-jobber er dessverre langt mer sjeldne enn konsulentstillinger, fordi mange bedrifter er skeptiske til å ansette egne utviklere. Man vil heller bare kjøpe en ferdig løsning som funker, og være ferdig med det.

Jeg nevnte innledningsvis at det finnes mange felter innenfor utvikling. Det jeg driver med, som vi ser av lista over, er i stor grad web-baserte verktøy. Det er nettsider som tilbyr mye snedig funksjonalitet. Hensikten er at man slipper å installere programmene på hver enkelt PC i bedriften - alt man trenger er en nettleser. (Selv om verktøyene er web-baserte, så er det absolutt ingen grenser for hva de kan gjøre.)

For å nevne noen andre felter en utvikler kan jobbe på, så har man ren programvareutvikling. Det er selskaper som ansetter utviklere for å lage et nyttig program, for å deretter selge programmet til bedrifter. Du jobber da in-house, men har ikke noe direkte forhold til "kundene" dine (slik jeg har). Dette kan for eksempel være et dataprogram for å styre et hotell (booking, restaurant, resepsjon, kontrollere TV-ene på rommene og så videre og videre). Du har sikkert også hørt reklamene på radio for "Visma E-Accounting"; dette er et sånt type program.

Det finnes også programmeringsjobber hvor du lager software for elektriske bokser. Ta for eksempel TV-dekodere, alarmsystemer, routere og biler - der er det veldig mye programvare, men det er i utgangspunktet ikke selve programmet som er produkter man selger. Dette er ofte jobber som er preget av veldig mye integrasjonsarbeid, hvor du skal få to ulike systemer til å snakke med hverandre.

En siste ting jeg kan nevne, som antakeligvis er et long shot, er et spennende, "nytt", felt som vi kommer til å se mye av i årene fremover. Jeg jobber i internett-bransjen, og vi har bøttevis av nettverksingeniører som jobber med nettverk. I dag, så er nettverk i stor grad kontrollert av store switcher som har egne operativsystemer og tonnevis av konfigurasjon (ref. Junos/Juniper). Dette er veldig tungt og i mange tilfeller veldig manuelt arbeid. Det som vil skje i akkurat denne bransjen er at switcher og routere i nettverk vil bli software-styrt, og da vil nettverksingeniørene bli byttet ut med utviklere. Vi har ikke klart å få til IPv6 helt ennå, så dette her vil antakeligvis ikke bli vanlig kost før du er godt ute i arbeidslivet, men hvem vet.

Grunnen til at jeg skribler såpass mye er bare for å gi deg noen tips til ord og uttrykk du kan legge merke til. Hva vil du jobbe med, hvordan vil du jobbe med det, og hva kan de ulike studieretningene tilby? Mye av det du lærer på skolen om IT er utdatert innen du får deg en jobb, så du vil nok uansett komme borti mange generelle fag - men det er lurt å skaffe seg et overordnet bilde på hvordan bransjen ser ut, så fort som mulig.

Når du er 16, så antar jeg at du er på VGS i øyeblikket, og der skal det være en rådgiver du kan prate med. Du kan også sende en mail til de ulike skolene for å få tak i mer informasjon. Skader aldri å spørre.

Helt til slutt; jeg skrev også at jeg for det meste bruker C#, men jeg har også fått bruk for veldig mange andre språk underveis. Vil bare poengtere dette før noen sier at C#, eller hva som helst annet, er det ENESTE språket du trenger i arbeidslivet. Jeg bruker C#, SQL, HTML, CSS, JS (med masse ulike biblioteker), PHP, Bash, Python, Java, PowerShell, VB.NET, ASP, PERL med mer. Jeg tviler på at skolen vil lære deg alt dette, så det å ha interesse for faget og tukle med programmering på egenhånd er bra.
Kjempe flott å se at du interesserer deg for programmering og teknologi. Dette er et fag som krever at du jobber både smart og mye med det. Hvis du ønsker, så er det bare å opplyse mer om hvor du ønsker å gå, hva du ønsker å gjøre med programmeringen og på hvilket nivå du foretrekker. Som et eksempel, så kan du si at du ønsker å studere i Oslo området, at du ønsker og bygge roboter (Selvstyre biler etc.) og ønsker et matematisk nivå. Med litt utdypning av hva du tenker på, så vil folk gjerne være mer presis på spørsmålet du stiller, altså "Programmering hvilken linje må jeg gå?".

Her får du noen eksempler fra UiO med poengrenser fra 2016:

Elektronikk og datateknologi bachelor (Snitt: 48.6 ordinær. 44.4 i førstegangs) –
http://www.uio.no/studier/program/el...ata/index.html

Informatikk: programmering og nettverk Bachelor (Snitt: 51.0 ordinær. 41.7 i førstegangs) -
http://www.uio.no/studier/program/inf-pro/index.html

Informatikk: nanoelektronikk og robotikk Bachelor (Snitt: 52.1 ordinær. 47.3 i førstegangs) –
http://www.uio.no/studier/program/inf-nor/index.html

Matematikk, informatikk og teknologi Bachelor (Snitt: 49.3 ordinær. 35.1 i førstegangs) -
http://www.uio.no/studier/program/mit/index.html

Som du kanskje ser er snittet utrolig høyt på disse linjene. Derfor anbefaler jeg at du enten jobber utrolig hardt for de akademiske karakterene hvor mange av studiene også krever spesielle opptakskrav, som f.eks. R1 og Fysikk 1 + 2. Eller så kan du jo alltids søke deg inn på andre studier som er lettere å komme inn på.

Her får du noen eksempler fra Høgskolen i Sørøst-Norge (Lettere å komme inn)

Bachelor i Informatikk (Bø, telemark) (Snitt: Alle) -
https://www.usn.no/studier/finn-stud...i-informatikk/

Bachelir i Informasjonssystemer (Bø, telemark) (Snitt: Alle) -
https://www.usn.no/studier/finn-stud...sjonssystemer/

Du vil nok sikte deg inn mot Informatikk om du ønsker å studere programmering. Her får du også valg til å fordype deg (Se eksempler over), hvor noen velger design, bruk og interaksjon eller f.eks. matematikk i fordypning.
Sist endret av random91173; 1. september 2016 kl. 20:37.
På videregående er det vel smart å ta fordypning matematikk og fysikk. Gode karakterer i de fagene er alfa omega for en ingeniør utdannelse. Så må en finne en studielinje en liker, om det er kybernetikk eller 100% software. Men uansett hva en velger er det greit å ha en forståelse av realfag. Jeg gikk selv på høgskole innenfor programmering. I løpet av høgskolen blir en utdannet til en potet, noe som kan brukes til alt. En nerd som kan både data, programmering, litt kjemi, litt statistikk, fysikk og matematikk. Jeg fikk selv en aha opplevelse når jeg begynte som SW ingeniør i min første jobb, jeg måtte programmere programmeringsspråket ADA, som var ukjent for meg. Jeg så på det som en utfordring, og koder i dag innenfor mange forskjellige språk.
Det raskeste veien er nok allmenfag