Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3861
Lar dette seg gjøre på noe billig vis?

Har tenkt litt på disse relébretteene man får kjøpt som har reléer som er oppgitt å tåle 250V, 10A og isoleres fra arduino med optokobler. Vil disse eventuelt tåle belastningen?
Overskuddsmateriell
Jeg har kjørt mye større laster på slike rele uten problemer
Sitat av LTd Vis innlegg
Har tenkt litt på disse relébretteene man får kjøpt som har reléer som er oppgitt å tåle 250V, 10A og isoleres fra arduino med optokobler. Vil disse eventuelt tåle belastningen?
Vis hele sitatet...
Alt du trenger å vite er at P=U*I -- effekt er lik spenning ganger strøm. Da ser du at maks belastning er på 2500 W. Snur du på det, ser du at din last trekker 0,7 A. Du har med andre ord veldig god margin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Alt du trenger å vite er at P=U*I -- effekt er lik spenning ganger strøm. Da ser du at maks belastning er på 2500 W. Snur du på det, ser du at din last trekker 0,7 A. Du har med andre ord veldig god margin.
Vis hele sitatet...
Nja.

250V/10A er klasse 1 drift.

Motorer er induktiv last, og typisk klasse 2-3. Om du ser på t.d. LC1-D09 er den rata for 20A med ohmsk last, men kun 9A på induktiv last. Og den er oppgitt til 2HP @ 230V 3~. Det tilsvarer 3.7A.

Så svaret er ikkje heilt rett fram at det er veldig god margin; det er ei konkret vurderingssak ut frå oppgava til motor, releet si oppbygging m.m.

Sjekka kjapt eit rele av den typen eg fann på pulten min, og der står det 6A/250V~/AC1 - det har ikkje oppgitt andre ratinger, og fasiten er då 'YMMV' - produsenten garanterer ikkje for kor mange sykluser det vil halde, og om det er egna.
Sist endret av vidarlo; 13. mai 2016 kl. 13:09. Grunn: Blingsa i databladet!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nja.

250V/10A er klasse 1 drift.

Motorer er induktiv last, og typisk klasse 2-3.
Vis hele sitatet...
Dette kan du vesentlig bedre enn meg, men selv om motorer generelt er induktive, så har de vel en tendens til å i praksis være ohmske når de er laget for og går med konstant belastning? Man får vel noen transienter ved av- og påslag, men under drift hadde jeg trodd at en vanlig vifte er rimelig ohmsk. Men godt mulig jeg tar helt feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette kan du vesentlig bedre enn meg, men selv om motorer generelt er induktive, så har de vel en tendens til å i praksis være ohmske når de er laget for og går med konstant belastning? Man får vel noen transienter ved av- og påslag, men under drift hadde jeg trodd at en vanlig vifte er rimelig ohmsk. Men godt mulig jeg tar helt feil.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt rett det. Det er start og stopp som er problematisk. Dei lagrer energi i form av rotasjon og magnetfelt, som kan gi stygg utkopling. Og ved innkopling vil dei jo vere nær kortslutning, og dra store startstraumar (for 3-fase kortslutningsmotorer er det typisk 6-8 ganger In). Vifter er ofte variant av kortslutningsmotoren, med ein del av viklinga skjerma. Eg vil tippe dei har startstraumar i samme område.

Resultatet er stortsett at releet lukker, og aldri får til å åpne igjen. I ein del situasjoner kan det vere kjedeleg, t.d. om du bruker det på ei vatningspumpe...
LTd
Trådstarter
Jeg måler ca 60 Ohm over motoren når den er frakoblet og står stille, men jeg har ingen datablader som sier hva maks strømtrekk er under oppstart. Noen som har en formening om hvor "trygge" slike kinavarer som disse relémodulene er?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LTd Vis innlegg
Jeg måler ca 60 Ohm over motoren når den er frakoblet og står stille, men jeg har ingen datablader som sier hva maks strømtrekk er under oppstart. Noen som har en formening om hvor "trygge" slike kinavarer som disse relémodulene er?
Vis hele sitatet...
Relea er stortsett rimelig trygge. Hiv på ein smeltesikring foran, så unngår du at kortslutning vert eit problem. Feilmodusen er som sagt typisk at releet aldri åpner igjen, og vifta vert ståande på.

Elles så kan du jo forsåvidt kjøpe optokopler og rele på (eventuelt transistor, diode og rele) t.d. farnell eller elfa, så får du god kvalitet på komponentane.
LTd
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Relea er stortsett rimelig trygge. Hiv på ein smeltesikring foran, så unngår du at kortslutning vert eit problem. Feilmodusen er som sagt typisk at releet aldri åpner igjen, og vifta vert ståande på.

Elles så kan du jo forsåvidt kjøpe optokopler og rele på (eventuelt transistor, diode og rele) t.d. farnell eller elfa, så får du god kvalitet på komponentane.
Vis hele sitatet...
Smeltesikring på et par ampere da? Har et par av disse relémodulene for hånden og disse har optokoplere, så det er mulig jeg forsøker med disse inntil jeg får bestilt noe skikkelig.

Fant forresten et bilde av koblingsskjemaet til vifta med den orginale styreenheten. Planen er å styre koblingen P-1 og P-2 med to stk reléer, eventuelt bare 1-2 med ett stk relé.

http://byggebolig.no/imageoriginals/...g?maxwidth=674
Overskuddsmateriell
Litt offtopic, men hvordan vil en SSR takle induktiv last? Kan det være ett alternativ til rele i dette tilfellet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Litt offtopic, men hvordan vil en SSR takle induktiv last? Kan det være ett alternativ til rele i dette tilfellet?
Vis hele sitatet...
Det er stortsett oppgitt i datablad. Enkelte takler det, andre ikkje. Det som er viktig i så måte er å ha overspenningsbeskyttelse, ettersom du kan få transienter i retur. Metalloksidvaristorer (MOV) er mykje brukt for å knekke ned slikt. Hugs at den må dimensjonerast etter Vp, ikkje etter Vrms, så for 230V må du realistisk sett opp i ~350-400V.

I tillegg er SSR på mange måter betre ettersom dei kutter straumen på nullgjennomgang, som vil sei at dei må bryte mindre effekt enn eit rele som åpner på ein vilkårleg plass i sinuskurva. Dei er og mindre utsett for slittasje. Til gjengjeld er dei dyrare og tåler til dels mindre elektrisk juling.

Angåande sikring - prøv 1-2A treg sikring. Det burde halde, og gi deg rimeleg godt vern mot stygge feil.