Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5349
Ikke akkurat et "DIY-tema", men av erfaring så virker det som det henger en del el-kyndige personer rundt på forumet her og jeg fant egentlig ingen andre forum som passet.

Saken dreier seg om boligen jeg bor i som er en enebolig over 3 plan inkl. sokkel, med sikringsskap i sokkelen. Boligen er satt opp på slutten av 90-tallet og har for det meste 15A kurser med 1.5mm2 ledningsnett. Spørsmålet er kort sagt om det er mulig å trekke opp dette til 2.5mm2 uten å måtte rive panel og skifte ut trekkerør.
Ja, så fremt du mener å erstatte ledningene som er der i dag. Man bruker normalt 16 mm K-rør på både 1,5 og 2,5 mm2.
Ja, men hvis det er lange strekk kan det være vanskelig å få det til. Dette vet man ikke før man prøver, men kan risikere å måtte rive en vegg for å finne igjen røret.
Hvis man bruker eksisterende kabel til å trekke om bør du ha en større mulighet til å få dette til.

Få en elektriker til å gi deg tilbud på jobben, så står dem for risikoen.
LTd
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, så fremt du mener å erstatte ledningene som er der i dag. Man bruker normalt 16 mm K-rør på både 1,5 og 2,5 mm2.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva slags rør som ligger i veggen, men antar at det er 16mm.

Hadde en elektriker innom tidligere som trakk opp kabel til induksjonstopp i 1. etasjen og det var vel (håper jeg) 4mm2. Det var ihvertfall et helvetes strev.
Sitat av LTd Vis innlegg
Jeg vet ikke hva slags rør som ligger i veggen, men antar at det er 16mm.

Hadde en elektriker innom tidligere som trakk opp kabel til induksjonstopp i 1. etasjen og det var vel (håper jeg) 4mm2. Det var ihvertfall et helvetes strev.
Vis hele sitatet...
Er det ikke vanlig å ha 25A på dagens induksjonstopper? De trekker fort over 5000w. Og da med 6mm2 kabler?
Sist endret av reklame; 5. august 2015 kl. 20:14.
LTd
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Er det ikke vanlig å ha 25A på dagens induksjonstopper? De trekker fort over 5000w. Og da med 6mm2 kabler?
Vis hele sitatet...
Elektrikeren gikk god for 4mm2 og 20A sikring. Jeg ser forresten at han ikke har oppdatert skjemaet i sikringsskapet, det burde antagelig ha vært gjort.
Dette blir kostbart da ofte ledningene sitter fast enkelte steder. 1.5mm2 skal aldri belastes med mer enn 2300w, jeg anbefaler maks 2000w.

Dette er ditt ansvar.

Du har allerede trukket om til komfyr, det som kan være aktuelt er egentlig egen 16A kurs til vaaskemasin og tørketrommel. Da har du 3600W tilgjengelig.

I leiligheten min er det 16A kurser, men den er så godt isolert at strømforbruket aldri kommer over 4A med LED pærer. Bortkastede penger med 10 kurser med 16A i en liten leilighet. Kunne kjørt hele leiligheten på 6 kurser, men nye byggekrav er jo håpløse.
LTd
Trådstarter
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Dette blir kostbart da ofte ledningene sitter fast enkelte steder. 1.5mm2 skal aldri belastes med mer enn 2300w, jeg anbefaler maks 2000w.

Dette er ditt ansvar.

Du har allerede trukket om til komfyr, det som kan være aktuelt er egentlig egen 16A kurs til vaaskemasin og tørketrommel. Da har du 3600W tilgjengelig.

I leiligheten min er det 16A kurser, men den er så godt isolert at strømforbruket aldri kommer over 4A med LED pærer. Bortkastede penger med 10 kurser med 16A i en liten leilighet. Kunne kjørt hele leiligheten på 6 kurser, men nye byggekrav er jo håpløse.
Vis hele sitatet...
Vaskemaskin og tørketrommel står begge på 15A kurser (1.5mm2), dette er også planlagt å oppgradere. Dette er forresten på samme rom som sikringsskap så her er det forhåpentligvis lettere å trekke om.

Kunne også tenkt meg å hatt egen kurs til garasjen som i dag deler kurs med ett soverom + entré slik at jeg kan bruke verktøy som har litt effekt, men for å skille ut egen kurs så må jeg kanskje legge åpent og på utsiden av huset?
Høres ut som en god plan, siden sikringskapet ligger ved vaskemaskinen kan du legge ekstra kurs 16A, en egen kurs 16A til garasje er en god ide om du skal bruke vinkelsliper, høytrykkspyler etc.

Ellers hadde jeg latt de øvrige kursene bare være 1.5mm2 10A da det blir kostbart til liten nytte...
Ut ifra nek 400 Tabell 52b-1 kan man belaste 2x 1,5mm2 + jordleder, kobber (Cu) i rør i isolert vegg med 14.5A eller 3335w.

Så det stemmer ikke at man max må belaste 1.5mm2 med 2300w. Der er en regel på det...

Derimot så TROR jeg at du kan bytte til 13A sikringer og få det godkjent.

Jeg ville heller undersøkt det.
Og evt trekke om kun der du trenger mer strøm.
1.5mm2 hadde jeg ikke belastet med mer enn 10A konstant uansett.

Årsaken er å være på den sikre siden og hindre varmgang. Å ligge på grensen hva ting tåler er ikke lurt utfra sikkerheten.

I kortere perioder kan du jo overbelaste litt, f.eks. om du har en varmeovn på og støvsuger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
1.5mm2 hadde jeg ikke belastet med mer enn 10A konstant uansett.

Årsaken er å være på den sikre siden og hindre varmgang. Å ligge på grensen hva ting tåler er ikke lurt utfra sikkerheten.
Vis hele sitatet...
NEK400 er den sikkerhetsmarginen. Om du ser på t.d. Radox 0.75mm^2 har vel den oppgitt Current Carrying Capacity på 13A forlagt saman med to andre leiarar om eg ikkje hugser feil.

Så eg ville ikkje vore så ekstremt bekymra for det. Sikkerhetsmarginen har du.
NEK 400 sier også at:

Ib < In
I2 < Iz

En vanlig 10A kurs har vanligvis I2 på 1,45. Man kan derfor ikke bruke større kurs enn 10A på 1,5mm2 PN.
(Dette kravet gjelder boliger).
Sist endret av Plornt; 13. august 2015 kl. 13:14.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
1.5mm2 hadde jeg ikke belastet med mer enn 10A konstant uansett.

Årsaken er å være på den sikre siden og hindre varmgang. Å ligge på grensen hva ting tåler er ikke lurt utfra sikkerheten.

I kortere perioder kan du jo overbelaste litt, f.eks. om du har en varmeovn på og støvsuger.
Vis hele sitatet...
Sikkert en grei tommelfingerregel, men det avhenger like mye av hvor langt kabelstrekket er. Jeg mener å ha hørt at elektriker kan montere 13A på 1.5mm2 kabel om han kan dokuementere at det ikke skla "by på problemer". Ikke spør meg hvordan det skal dokumenteres (jeg vet hvordan jeg ville gjort det), men dette er bare noe jeg har hørt
LTd
Trådstarter
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Høres ut som en god plan, siden sikringskapet ligger ved vaskemaskinen kan du legge ekstra kurs 16A, en egen kurs 16A til garasje er en god ide om du skal bruke vinkelsliper, høytrykkspyler etc.

Ellers hadde jeg latt de øvrige kursene bare være 1.5mm2 10A da det blir kostbart til liten nytte...
Vis hele sitatet...

Hvis jeg legger en separat kurs åpent til garasjen så er det kanskje lettere å trekke den på utsiden av huset, f.eks legge den rett under kledning (hvis det er tillatt)? Tenkte å gjøre det samme med varmepumpe. Er det krav om at varmepumpe skal ha egen kurs og/eller jordfeilbryter?
Sitat av LTd Vis innlegg
Hvis jeg legger en separat kurs åpent til garasjen så er det kanskje lettere å trekke den på utsiden av huset, f.eks legge den rett under kledning (hvis det er tillatt)? Tenkte å gjøre det samme med varmepumpe. Er det krav om at varmepumpe skal ha egen kurs og/eller jordfeilbryter?
Vis hele sitatet...
Vet at noen krever at varmepumpen er på egen kurs der ingenting annet en den kan kobles. Dette med hensyn til garanti og at annet utstyr kan ta knekken på komponenter i varmepumpen om det er feil på det.
Sitat av LTd Vis innlegg
Hvis jeg legger en separat kurs åpent til garasjen så er det kanskje lettere å trekke den på utsiden av huset, f.eks legge den rett under kledning (hvis det er tillatt)? Tenkte å gjøre det samme med varmepumpe. Er det krav om at varmepumpe skal ha egen kurs og/eller jordfeilbryter?
Vis hele sitatet...
Foreslår at du tar kontakt med en elektriker! Så kan dere bli enige om hva du kan gjøre selv og hva som bør gjøres av fagfolk.

Varmepumpe trenger ikke være på egen kurs, men den må ha jordfeilbryter. Alle forbrukerkurser i en bolig skal ha jordfeilbryter på 30mA
Sist endret av Plornt; 17. august 2015 kl. 16:07.