Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2566
Hei, dette haster, trenger virkelig hjelp. Moren min var i telefon med en som tydeligvis var fra Microsoft. Han sa at det var masse malware på data'n og at vi måtte fornye lisensen for å fjerne det.

Han fikk adgang til PC'n gjennom Teamviewer og la på et passord på PC'n for å låse den. Heldigvis ga han passordet da jeg tok over telefonen. Når samtalen var over derimot, låste han PC'n igjen, men da var det samme passord som sist (123456). Så har nå i hvert fall tilgang til PC'n.

Jeg har kjørt Malwarebytes og Windows Defender på jakt etter malware eller keyloggers. Disse fant ingenting. Vurderer nå å kjøre en system restore, men da må jeg taste inn administrator-passord, og jeg frykter at keylogger'n da vil få enda mer info.

Karen ba moren min fylle ut et skjema for å kjøpe ny windows-lisens, og hun fylte den ut. Med andre ord har de nå navn, adresse og fødselsdato til moren min. Er det stor sjanse for at de vil stjele identiteten hennes?

All hjelp tas i mot med takk. Forklar gjerne på en enkel måte da jeg ikke er så altfor god med data.
Koble fra trådløst nett / dra ut nettverkskabelen umiddelbart!
Formater pcen, så slipper du at AV hopper over malware. Og nei, en identitet kan ikke bli stelt basert på overnevnte.
Sitat av itstherubberduc Vis innlegg
Karen ba moren min fylle ut et skjema for å kjøpe ny windows-lisens, og hun fylte den ut.
Vis hele sitatet...
Problemet her er ikke keyloggers, malware, eller identitetstyveri.

Dersom det ble oppgitt kredittkortinformasjon i skjemaet må din mor kontakte banken og sperre kortet.
Det var forøvrig garantert ikke Microsoft som ringte. Dette er svindlere, kun ute etter å få tilgang til maskinen din for å installere botnet, spamware, keyloggers og gudene vet hva. Jo, og kredittkortinformasjon selvfølgelig.
Sist endret av Sjanten; 10. juli 2015 kl. 20:48.
Erfaringsmessig er det ikke så avanserte greier de installerer, uten det rekker med systemgjenoppretting til et punkt før de begynte og ev. malwarescan etterpå.
Bestemoren min gikk på dette. Problemet er ikke keyloggere eller malware, det er heller det at disse fossilene villig deler ut kredittkortinfo. Hvis du ser prosessen på youtube (der de leker seg med svindlerne) så installerer de ikke virus.
Takk for svar. For å presisere har det ikke blitt gitt noen kortinformasjon.
Mor hadde ikke aktivert sikkerhetslagring på datamaskinen, så en gjenoppretting til før de begynte er ikke mulig.
Det er utrolig mange viktige filer på denne datamaskinen. Hun har bestemt seg for å kjøpe ny da denne uansett er for gammel.

Vil det være nødvendig å gjøre en manuell backup (manuellt velge ut filer) slik at en evt. Malware ikke blir med på filen?

Jeg er forresten fullt klar over at dette ikke var Microsoft, innser at det ikke kom frem som jeg ville
Sist endret av itstherubberduc; 11. juli 2015 kl. 03:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av itstherubberduc Vis innlegg
Takk for svar. For å presisere har det ikke blitt gitt noen kortinformasjon.
Mor hadde ikke aktivert sikkerhetslagring på datamaskinen, så en gjenoppretting til før de begynte er ikke mulig.
Det er utrolig mange viktige filer på denne datamaskinen. Hun har bestemt seg for å kjøpe ny da denne uansett er for gammel.

Vil det være nødvendig å gjøre en manuell backup (manuellt velge ut filer) slik at en evt. Malware ikke blir med på filen?

Jeg er forresten fullt klar over at dette ikke var Microsoft, innser at det ikke kom frem som jeg ville
Vis hele sitatet...
Du kan starte maskinen med en ubuntu live cd/dvd/usb og hente ut alt du vil på den måten, og scanne filene med avast til ubuntu.

Try Ubuntu before you install it

How to Install and Update avast! Antivirus in Ubuntu

Ubuntu doesn't tend to get viruses, but if you work with Windows, you can scan your machine using avast! Antivirus, once you've fixed the update issue.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 11. juli 2015 kl. 03:41.
Hei itstherubberduc,


Jeg anbefaler å kjøre TRON. Nedlasting her: https://bodkov.com/tron/

Hvorfor?
Dette er et script som kjører systematisk igjennom en god del programmer for å løse slike problemer som dette. Det er hel-automatisert og kan ta opp til 10 timer. Ingen data blir slettet

Anbefaler å trykke på TRON-lenken over og lese igjennom hva den gjør. MERK, du må ha tilgang til sikkerhetsmodus.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Du kan starte maskinen med en ubuntu live cd/dvd/usb og hente ut alt du vil på den måten, og scanne filene med avast til ubuntu.

Try Ubuntu before you install it

How to Install and Update avast! Antivirus in Ubuntu
Vis hele sitatet...
Vil si at om kunnskapen er tilstede, er Turbolego sin løsning den beste.