Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2152
Er det noen som har noen erfaringer med såkalte quadcopters? Finnes det gode quadcopters til en grei sum med penger? Har sett noen på nettet som kan koples til med smarttelefoner nå, inkludert med HD kamera og hele pakka.
Sist endret av Espen2308; 23. april 2013 kl. 18:55.
Hallo!

Tror det er mulig å få relativt billige quadcopters, men alt avhenger av hva du trenger så klart. For å få skikkelig stabilitet og gode løfteegenskaper, så må du sikkert litt opp i pris. Men du.... det ser ikke håpløst ut å bygge sjøl faktisk. Har du sett denne:

http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/ ?
For en "grei sum penger" vil jeg tro du får et ganske bra Quadcopter, ja.

F.eks dette: DJI Phantom - 5400 for en komplett quad med GPS er faktisk ikke så fælt, jeg tenker du havner på 4-4500 om du skal bygge en lik selv.

Om ikke kan kanskje Parrot AR.Drone være noe, den ligger litt lavere i pris, er noe simplere, men allikevel fancy.. Hvordan den klarer seg utendørs med litt god norsk vind tør jeg ikke svare på. Phantom klarer seg nok fint, uten at jeg vet dette heller sikkert.

ellers er www.rcgroups.com og www.diydrones.com fine ressurs-sider.

Skal du bare ha noe enkelt noe (som jeg strengt talt ble fristet til selv nå), er nok denne billig, fin og grei;
http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=24639 - koster rett under 500lappen, du finner nok noe billigere på dx.com - men kvaliteten er også deretter, jeg regner med denne har noenlunde kvalitet.

Ellers vil jeg benytte anledningen til å tipse om denne jeg nylig kom over, den koster rundt 900kr som byggesett, men ser veldig morro ut, og det at det er et Open Source prosjekt gjør det hele enda mer spennende;
Crazyflie nano

I det hele tatt litt vanskelig å svare uten å ha noe mer konkret beløp å gå ut fra.
Skal du ha noe skikkelig snadder kan du skrive "Draganflyer" i søkefeltet på google.
Sitat av Verilon Vis innlegg
For en "grei sum penger" vil jeg tro du får et ganske bra Quadcopter, ja.

F.eks dette: DJI Phantom - 5400 for en komplett quad med GPS er faktisk ikke så fælt, jeg tenker du havner på 4-4500 om du skal bygge en lik selv.

Om ikke kan kanskje Parrot AR.Drone være noe, den ligger litt lavere i pris, er noe simplere, men allikevel fancy.. Hvordan den klarer seg utendørs med litt god norsk vind tør jeg ikke svare på. Phantom klarer seg nok fint, uten at jeg vet dette heller sikkert.

ellers er www.rcgroups.com og www.diydrones.com fine ressurs-sider.

Skal du bare ha noe enkelt noe (som jeg strengt talt ble fristet til selv nå), er nok denne billig, fin og grei;
http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=24639 - koster rett under 500lappen, du finner nok noe billigere på dx.com - men kvaliteten er også deretter, jeg regner med denne har noenlunde kvalitet.

Ellers vil jeg benytte anledningen til å tipse om denne jeg nylig kom over, den koster rundt 900kr som byggesett, men ser veldig morro ut, og det at det er et Open Source prosjekt gjør det hele enda mer spennende;
Crazyflie nano

I det hele tatt litt vanskelig å svare uten å ha noe mer konkret beløp å gå ut fra.
Skal du ha noe skikkelig snadder kan du skrive "Draganflyer" i søkefeltet på google.
Vis hele sitatet...
vil ikke anbefale parrot AR.DRONE.
rekkevidden er tragisk.
Jeg har bygd dette http://www.goodluckbuy.com/x525-v3-q...lticopter.html

Multiwii "hjernen" er litt bedre speccet enn KK multikopter med bl.a. accelerometer og barometer. Har rukket å kræsje det noen ganger, reservedeler er cheap as chips på hobbyking.com
Sist endret av wanna-b; 24. april 2013 kl. 16:21.
Det er mye billigere og gøyere og bygge den selv.
Vis du ikke har mye erfaring med elektronik så er det veldig mange gode videor som viser hvordan
Er det mulig å lage en "slipp"-mekanisme, sånn at man kan slippe vannballonger i hodet på folk?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er det mulig å lage en "slipp"-mekanisme, sånn at man kan slippe vannballonger i hodet på folk?
Vis hele sitatet...
Ja. Hvis du har en mottaker som har flere kanaler enn det som styreenheten til quad'en bruker, så kan du enkelt lage en utløsermekanisme med en servo.
hobbyking.com
Anbefaler å kjøpe deler selv og bygge dersom du er litt handy. rctimer.com og hobbyking.com er gode sider. rctimer har egne pakker der du får nesten alt du trenger slik at du slipper å undersøke lenge om hvilke deler som passer sammen etc. Anbefaler multiwii eller crius kontroller istedet for KK. Er littegrann dyrere, men har mye mer funksjonalitet og kan oppgraderes med f.eks. gps/autopilot senere hvis du måtte ønske. Et kjempebra quadcopter koster deg ikke mer enn ca 2500kr hvis du bygger selv.