Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 13409
Hei alle Freaks.
Har seg sånn at dama mi var på fylla i helga og klarte å søle bort veska
Oppi der var selvfølgelig nøkkelen hennes til leiligheten vår. Når hu hørte med huseier sa hun vi leier av at det kom til å koste mellom 500 og 1000 for å få en ny en. Det syntes jeg hørtes mye ut for en nøkkel. Er dette vanlig? Vi har fortsatt min nøkkel. Hadde det gått ann å få noen til å file en ny med denne som mal? Eller ville dette bare blitt enda dyrere?

På forhånd takk for svar. Må alle freaks (og andre for den del) der ute ha en fin dag
Nøkkelen i seg selv er vel neppe så vanskelig å kopiere, men om huseier mener låsen også skal byttes blir det fort litt penger.
Hvis det er en Trioving nøkkel så er den prisen helt riktig. Men du kan jo alltids file til en nøkkel på noen lumske steder.
Bare dra ned på Jernia eller en byggvareforretning som kopierer nøkler, så vil de gjøre det. Koster ikke noe særlig mye heller.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
hvis det lå ID der som gjør at man kan finne ut hvor dere bor, så er det nok tryggest å bytte lås, noe som jeg ikke vet hva koster akkurat nå.
Men hvis det bare er snakk om å få en ny en så kan du jo file en selv, bare få tak i en "blank" nøkkel og en fil, selges sikkert på Biltema o.l.
Tingen er at huseier muligens vil bytte lås, siden noen kan sitte med nøkkelen til leiligheten han eier.
Da blir det fort snakk om rundt en høvding.
Si at dere fant den(Hvis det er snakk om huseier som vil at dere skal kjøpe ny lås), så stikker dere på en jernhandel og ber om å få en kopi av nøkkelen din, prisen er vel ca 50-100 kr.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Nøkkelen i seg selv er vel neppe så vanskelig å kopiere, men om huseier mener låsen også skal byttes blir det fort litt penger.
Vis hele sitatet...
Så lenge man leier kan man selv bestemme om man vil bytte låsen.

Jeg ville helt klart gjort det, men dere ikke selv om huseier mener det.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Si at dere fant den(Hvis det er snakk om huseier som vil at dere skal kjøpe ny lås), så stikker dere på en jernhandel og ber om å få en kopi av nøkkelen din, prisen er vel ca 50-100 kr.
Vis hele sitatet...
synes det stemmer mer enn 5000 kr
50-100 kr er ikke mye
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Nøkkelen i seg selv er vel neppe så vanskelig å kopiere, men om huseier mener låsen også skal byttes blir det fort litt penger.
Vis hele sitatet...
Takker alle for svar=) Det blir neppe aktuelt og bytte låsen siden adressen vår ikke var noe sted i veska. Det er heller ikke vår folkeregistrerte adresse og vi har vært sparsomlige med å gi den ut. Så det blir vanskelig for den som eventult finner veska å finne ut hvor vi bor selv om bankkortet til dama også lå i den.
Det er ikke triovingnøkkel, men en som det står ASSA på=).
Blir nok til at vi prøver å få filt en selv ja.
videre er det lurt å passe på nøkklene mer forsiktig.
det er litt dumt vis dere mister nøkklene flere ganger.
da kan det bli dyrt.

bor dere i byen eller i et landskap.
bor dere i et landskap kan dere gjemme nøkklene en sted rundt huset.
men ikke gjør det vis dere bor i byen, lettere å finne nøkklene da.
Nærmeste jernia som sagt, hadde du bodd i vestfold sku jeg fiksa en gratis til deg
koster vel 60 spenn ferdig slipt hos oss

jobber ikke i jernia så det er sagt.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
En ny nøkkel koster fra 60-200kr. En ny lås kan koste 1000kr.
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Hei alle Freaks.
Har seg sånn at dama mi var på fylla i helga og klarte å søle bort veska
Oppi der var selvfølgelig nøkkelen hennes til leiligheten vår. Når hu hørte med huseier sa hun vi leier av at det kom til å koste mellom 500 og 1000 for å få en ny en. Det syntes jeg hørtes mye ut for en nøkkel. Er dette vanlig? Vi har fortsatt min nøkkel. Hadde det gått ann å få noen til å file en ny med denne som mal? Eller ville dette bare blitt enda dyrere?

På forhånd takk for svar. Må alle freaks (og andre for den del) der ute ha en fin dag
Vis hele sitatet...
Huseiere pleier å ta seg litt ekstra betalt for dette. En "offisiell" Trioving nøkkel koster vel 4-500 kroner, men ettersom patenten har løpt ut så kan i prinsippet hvem som helst file slike nøkler lovlig.

Er endel nøkkelfilere som nekter å kopiere nøker uten et bevis fra trioving, men hvis dere sjekker lit rundt finner dere sikkert noen som er villige til å kopiere en nøkkel for dere for en hundrelapp eller noe
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Er endel nøkkelfilere som nekter å kopiere nøker uten et bevis fra trioving, men hvis dere sjekker lit rundt finner dere sikkert noen som er villige til å kopiere en nøkkel for dere for en hundrelapp eller noe
Vis hele sitatet...
så fremst det er system nøkkel skal man ikke kopiere/man kan ikke da det er emner som man ikke får kjøpt uslipt, men man kan bestille system nøkler fra trioving uten noe større problem, system sylinder deriomt, må man ha fullmakt fra system eier osv for og få. Og det koster seff egg og bekken.
system nøkkel tror jeg ligger på rundt 200 hos oss om jeg ikke husker feil.
Trådstarter
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
så fremst det er system nøkkel skal man ikke kopiere/man kan ikke da det er emner som man ikke får kjøpt uslipt, men man kan bestille system nøkler fra trioving uten noe større problem, system sylinder deriomt, må man ha fullmakt fra system eier osv for og få. Og det koster seff egg og bekken.
system nøkkel tror jeg ligger på rundt 200 hos oss om jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
Står noen tall på den siden det ikke står ASSA. Øverst står det trebokstaver og tre tall. under det står det to litt størretall med litt mellomrom.
Og under det står det noe som ligner på dato. XX-14.
Vil det ha noe å si for om jeg får kopiert nøkkelen? Eller er det bare sånn standard serienummer? Ser ikke for meg at det er noe fancy lås huseier har montert egentlig.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Det kommer jo veldig ann på nøkkelen. Men utifra det du forteller her tror jeg det er en vanlig 7pins trioving nøkkel. Disse koster vel 100 - 200 kr stykket, men det finnes utallige replikaer som er like gode til 25 + sliping til 50. Byggmakker, jernia Maxbo etc har ofte slike verktøy til å slipe nøkkelen for deg. Og de pleier ikke å vøre nazi på regle og slikt. Men det er aldri noe problem med en Vanlig nøkkel .

Det er værre om det er kode nøkkel eller andre system nøkler. Men utifra prisen du har blitt fortalt, så tror jeg dette er lsik nøkkel som 70% av resten av norge har
Mitt råd er at mister man nøkler så bytter man lås. Alltid. Låsesylinder koster mindre enn hva egenandelen er på de fleste innboforsikringer, og skulle forsikringsselskapet få vite at tyvene hadde nøkkel så mister dere hele oppgjøret. Noe som sjeldent blir billig. For alt det dere vet så kan det være noen som vet hvor dere bor som har tatt vesken, og da er de ikke avhengig av at adressen står på noe i veska.

Og for øvrig så har huseier full rett til å kreve at dette gjøres, og at leietakerene bekoster bytte av låsesylinder.
Mye rare/feil svar her.

Prisen kommer hovedsaklig an på om det er en systemnøkkel, eller ikke.

Systemnøkler kan være både fra ASSA, TrioVing og andre merker, og er veldig vanlige f.ex. i borettslag, siden det da går an å få til løsninger der man kan bruke samme nøkkel til både port/oppgang og leilighet - alle i borettslaget har da nøkler i samme serie, og alle passer til porten, oppgang osv, men hver nøkkel passer allikvel bare til EN leilighet.

Hvis du ser på din nøkkel, er det et nummer preget inn i den? Hvis "ja" er det en systemnøkkel. Disse er endel dyrere, og MÅ bestilles gjennom borettslaget for å få en 100% ordentlig kopi (f.ex. jernia har rett og slett ikke emner som passer, og kan derfor ikke lage slike nøkler). Til gjengjeld har man mye bedre kontroll på hvem som har nøkler, og du kan få en ny selv hvis den eneste kopien du hadde blir borte, siden all nødvendig info ligger i databasen hos firmaet som leverte nøkkelen til borettslaget.

Det er derimot endel litt shady nøkkelslipefirmaer som har emner (altså "uslipte" nøkler) som vil funke, men disse er mye tynnere, og kan f.ex. med litt uflaks og uforsiktighet brekke av inne i låsen.
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Står noen tall på den siden det ikke står ASSA. Øverst står det trebokstaver og tre tall. under det står det to litt størretall med litt mellomrom.
Og under det står det noe som ligner på dato. XX-14.
Vil det ha noe å si for om jeg får kopiert nøkkelen? Eller er det bare sånn standard serienummer? Ser ikke for meg at det er noe fancy lås huseier har montert egentlig.
Vis hele sitatet...
det er mest sannsynlig bare ett "serienummer" som gjør det lettere for dørfabrikken og ikke rote nøklene bort på fabrikken, alle nye sylinder sett vi får inn med dørene vi selger har slike nr på nøkkern.
systemnokler-ikke-kopisikre-likevel
Sist endret av petterpan2; 2. mai 2012 kl. 14:44. Grunn: :):):):):):):):):):):):):)
Sitat av Kitsune Vis innlegg
Tingen er at huseier muligens vil bytte lås, siden noen kan sitte med nøkkelen til leiligheten han eier.
Da blir det fort snakk om rundt en høvding.
Vis hele sitatet...
Det er jo sant, men jeg har ikke gidda å prøvd alle dørene for å se om nøkklene passet.
jeg tru ike ha som har tatt nøkklene heller gjør det.
Erklært blond
Du kan få bygd om låsesylinderen dette kostet 200kr der jeg hadde sommerjobb. Da bytter du bare på stemplene inne i låsen. Du fikk da med 2 nøkkeler til den nye låsen.