Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3367
Jeg røyker cannabis ca 2-3 ganger i mnd. Jeg lurte på om dette er noe jeg burde legge på hylla, siden min bror ble schizofren av sitt rusmisbruk (speeda hver dag i 2 år). Cannabis er jo mye mindre farlig enn amf da. Men er dette virkelig så klokt av meg, med tanke på gener osv? Det sies jo at hasj gir schizofreni nå.
Det meste gir schizofreni i overdreven inntak.
Det meste gir også kreft forsogividt.

Men hvertfall. De som får shizofreni av cannabis er nok de med svært svak psyke som deretter presterer å røyke cannabis hver eneste dag i flere år. Jeg tror på ingen måte at jeg har noe spesiell sterk psyke, men jeg røyker ukentlig når jeg har tilgang. Har ikke hatt noe negativ effekt på verken skole eller psyke. Tvert imot faktisk.
Sitat av Drøggs
2-3 ggr i mnd er sikkert ok. Du merker det vel hvis det begynner å gå gærnt, sikkert.
Vis hele sitatet...
Du merker ikke selv om du begynner å bli schizofren eller psykotisk før du allerede har forvillet deg et godt stykke inn det. Sånne ting går gradvis, og det er ofte mye lettere for andre å legge merke til en slik utvikling enn det er for deg selv..

Om du allerede har schizofreni i familien så bør du være ekstra forsiktig. Å bruke cannabis 2 til 3 ganger i måneden er jo ikke særlig mye, og jeg vil tro at dette ikke skulle være noe problem. Men det er fortsatt helt umulig for oss å vite det med sikkerhet.

For alt jeg vet er det akkurat dette som kan dytte deg inn i en uheldig situasjon. Eller det kan være helt ufarlig. Umulig å si uten å kjenne deg personlig..

Cannabis er et mildt rusmiddel, men det kan også ha svært kraftige psykologiske effekter på enkelte mennesker som er disponert for det.

Hvis du fortsetter å røyke cannabis, så be en god venn som du tilbringer mye tid med om å følge litt med på om du forandrer deg merkbart. Som sagt, andre mennesker kan ofte lettere se forandringer i personlighetstrekkene dine enn det du kan. De ser deg fra et mer objektivt perspektiv enn du selv har muligheten til, og kan derfor være til god hjelp hvis du tåler at de sier ifra..
Sist endret av mentalmelt; 12. november 2007 kl. 19:43.
En del forskning kan tyde på at det er delvis arvelig, så du burde kanskje lese litt om det for å kjenne igjen eventuelle symptomer, hvis ikke du allerede har gjort det.
Forskning på dopbruk og psykiske helse sliter dog med retningsproblemet, (psykiske problemer --> dopbruk vs. dopbruk --> psykiske problemer) så det er ikke lett å si noe sikkert. Kanskje best å være på den trygge siden hvis tanken gjør deg nervøs?

Sitat av Shitzo
Det meste gir schizofreni i overdreven inntak.
De som får shizofreni av cannabis er nok de med svært svak psyke som deretter presterer å røyke cannabis hver eneste dag i flere år.
Vis hele sitatet...
Det var jo litt drøye påstander, kanskje. Kilde?
Sitat av fabianca
Det var jo litt drøye påstander, kanskje. Kilde?
Vis hele sitatet...
Hehe, indeed i drøyeste laget ja. Tror vi kan være så frekke å anta at han selv er kilden til det utsagnet der..
Sitat av mentalmelt
Hehe, indeed i drøyeste laget ja. Tror vi kan være så frekke å anta at han selv er kilden til det utsagnet der..
Vis hele sitatet...
Jeg var temmelig sikker på å ha lest det en eller annen plass.
Har kanskje skrevet litt missledende, men "Personer med psykiske abnormaliteter og personer med svak psyke er en gruppe som har høy risiko for å kunne skades av cannabis.".

Orker ikke å google for all evighet etter en kilde som dere tar for god, men her er en side som hvertfall støtter mine påstander: Link
Sitat av Shitzo
Jeg var temmelig sikker på å ha lest det en eller annen plass.
Har kanskje skrevet litt missledende, men "Personer med psykiske abnormaliteter og personer med svak psyke er en gruppe som har høy risiko for å kunne skades av cannabis.".

Orker ikke å google for all evighet etter en kilde som dere tar for god, men her er en side som hvertfall støtter mine påstander: Link
Vis hele sitatet...
Propaganja...jaja. Stoler ikke på noen som bruker ord som "svak psyke" for fem flate øre. Sier ikke at det ikke _kan_ stemme, men foreløpig er det mest spekulasjoner. Skal forresten se om jeg har noen bøker om det her.
Det er så klart riktig at personer med psykiske problemer har større sjanse for å ta skade av rusmidler enn andre. Det er vel allmenn viten i disse dager. Det jeg reagerte på var dette med svært svak psyke og hver eneste dag i flere år. En smule overdrevet kan man kanskje si =)

Hvis noen utvikler schizofreni som følge av cannabisbruk, så er det nok fordi de er disponert for schizofreni i utgangspunktet. Det er ikke direkte relatert til hverken svak psyke (hva nå enn det er) eller ekstremt misbruk, selv om dette sikkert også kan spille inn..

Du kan ha en såkalt "sterk psyke" og samtidig være disponibel for schizofreni. Og mentale problemer kan helt fint utløses av en kort periode med bruk av rusmidler, eller en langvarig periode med et lavt rusinntak. Det er mye nøyanser her, og det er generelt et komplisert felt som det ikke nytter å generalisere rundt.
Sist endret av mentalmelt; 12. november 2007 kl. 20:55.
Sitat av aarst0g
Jeg røyker cannabis ca 2-3 ganger i mnd. Jeg lurte på om dette er noe jeg burde legge på hylla, siden min bror ble schizofren av sitt rusmisbruk (speeda hver dag i 2 år). Cannabis er jo mye mindre farlig enn amf da. Men er dette virkelig så klokt av meg, med tanke på gener osv? Det sies jo at hasj gir schizofreni nå.
Vis hele sitatet...
SVAR

Jeg ville lagt cannabis'en på hylla isåfall hvis jeg var deg.

BEGRUNNELSE

Selv om en i din nære familie har fått den diagnosen, og det foreligger en sammenheng mellom arv og schizofreni, så behøver - la meg få lov til å putte inn heldigvis - ikke dette bety at de samme anlegg ligger hos deg. Dette er en særdeles vanskelig sykdom å sette diagnose på, og mange psykiske lidelser har lignende symptomer, dog uten å være sidestilt like alvorlige senvirkninger eller ansett like vanskelig å behandle.

Dette er self før broren din begynte å putte i seg risperdal, og lobotomere seg fullstendig p.g.a. feildiagnose men det får bli en annen diskusjon, som ingen på forum er kompotente nok til å begi seg utpå allikevel.

Uansett, manisk depresjon, psykoser eller rett og slett en bedriten form for apati, atapi (husker ikke, stein selv) kan være av lignende symptomer som får en psykolog/psykiater til å mistenke schizofreni, særlig hvis diagnosen skal settes i forbindelse med cannabis.

ÅRSAK TIL BEGRUNNELSE

Alle som har røyket titt og ofte, merker sikkert at det er vanskelig å omstille seg øyeblikkelig etter siste marley - noen ganger kan det ta år, hvis depresjon eller psykose er tilfelle (stakkars han hvis psykose er tilfelle). Og Risperdal hjelper ikke, sikkert ikke prozac heller, på pasientens omstillingsbehandling, hvis feil diagnose ble stilt i første omgang.

Familien er klart de første til å merke personlighetsforandring på deres nære, noe som oftest har en tendens til å forverre kommunikasjonen mellom den syke og hans sosiale omgangskrets. Personer med eksempelvis psykose-lignende tilstander, vil straks oppfatte reaksjonen som truende og automatisk sette seg i forsvars-posisjon, noe som av andre kan oppfattes som ukontrollert skepsisme eller mental forstyrrelse.

EKSEMPEL

Biter broren din hodet av deg hvis du spør hva han har tenkt seg til helga, ville du oppfattet det som abnormal oppførsel, mens realiteten tilsier at bror din tolket spørsmålet ditt feil - og hadde rett og slett ikke lyst til å svare (bytt ut deg med mor, mor med far, far med andre så får du regla). Gjentas disse tilfellene, ikke nødvendigvis i den rekkefølga ofte nok, så vil kanskje en psykolog/psykiater stille spørsmålstegn ved atferd, og dermed påpeke en viss likhet med narssisme eller hva det heter for noe, og litt rådføring med nærmeste pårørende vil, avhengig av psykologens inneforståelse med sykdommen og hans syn på cannabis, føre til denne strenge diagnosen - og medisinering deretter.

Dette var bare et av mange eksempler jeg kunne trukket frem, der det er lov å stille spørsmålstegn ved når en lege oppfyller alle rammevilkår til å medisinere sin pasient. Schizofreni kommer nok i ulik grad fra individ til individ, og psykologens felt skal være å hjelpe pasienten til å leve med sykdommen, dette innebærer enda mere medisiner, medisinsk attføring, flere diskutable behandlingsmetoder a la elektro-sjokk (tja, hvis det er ille så), mere morsomme medisiner ingen visste fantes engang (ihvertfall ikke hvermann flest), mange kinkige situasjoner og forverring av eventuell aktuell sykdom (paranoia, psykose, depresjon, psykose, etc) med mindre det faktisk viser seg å være schizofreni (som er ille nok i seg selv, så dette er en tap-tap situasjon).

TIPS

Hver kommune, tettsted, by eller bydel skal i teorien ha en psykiatrisk sykepleier, som kan bidra til en kartlegging for et psykose-team, svært få vet om det, men det er her spesialistene er. For å gjenspeile problematikken i dag, er det opptil et års minimum ventetid, og det er stor pågang. Hans situasjon og forøvrig også din med tanke på spørsmål a la dette tror jeg skulle være gyldig nok å få en plass litt foran i denne køen, og disse i teamet vil være av nærmest ufattelig hjelp for ikke bare din bror, men også de nærmeste.

BESKRIVELSE PÅ FREMGANGSMÅTE

Kartleggingen foregår ved at en sosionom treffer deg/dere/din bror sammen med hans terapeut/psykiater/psykolog, og ut ifra hans behov, skreddersys et behandlings-program med tanke på å få sykdommen utberedet, eller avvise diagnosen og gradvis ta behandlingsbiten bit for bit, lokalisere det faktiske fenomen/sykdom/tilfelle - og medisinere deg, veilede dere, og hjelpe vedkommende til best mulig resultat og kanskje lettelsen av å ikke være så syk som først oppfattet.

ÅRSAK TIL BESKRIVELSE

Dessverre er det slik at dette er et ønske som må framlegges av deg/dere som person før en behandler eventuellt retter et slikt søknad, og terapeuten/psykologen må selv ha den oppfatning at han faller inn under et slikt behandlingstilbud. Jeg er litt usikker på om det er gratis innen fylte 30 år, men uansett koster det deg langt mindre enn hos en privat praktiserende uten spesial-kompetanse, og istedet for en 'konge' som fremlegger diagnose etter sitt syn, mens han kanskje har en pasient med "kun" midlertidig psykisk lidelse å forholde seg til + fler, så er psykose-teamet bestående av flere spesialister med tanke på å få hjulpet vedkommende gjennom vanskelige fenomen som psykose, manisk depressivitet, tvangstanker, paranoia eller schizofreni.

DÅRLIG EKSEMPEL PÅ BESKRIVELSE

De er der for deg på den lokale helse-stasjonen, og trengs videre henvisning til en av spesialistene som behandler deg, vil de hjelpe til med å bringe henvisningen helt frem til spesialistens kontor-pult, og ikke bare på post-avdelingen i det lokale helsetjenesten/legekontor.

ENDA EN DÅRLIG VITTIGHET FORSØKT AV PARANOY PÅ NFF

Det sprø igjen er at ingen psykolog/psykiater i den private praksisen opplyser om slike team, ei heller fastlegen, som henviser deg til psykolog/psykiater og forventer at de skal gi slipp på alt fra 250 kr/t til 750 kr/t og henvise deg videre. Heia Norge!


SAMMENDRAG OG TILLEGGSOPPLYSNINGER

* I psykose-teamet får du skreddersydd behandling utfra individuell oppfølging og ressurser som er tilgjengelig for det (avhenger fra kommune til kommune).

* Psykose-teamet har erfaringer fra langtids-rusmisbrukere til de som nettopp fikk sin første vrangforestilling på X - og ned til de som sliter med å våkne fra datura-delirium til 48-åringen med et barns sinn etter 12 år på lsd-tripp, de studerer og forsker det daglig og i sitt yrke, og de har større sjans for å lykkes eller tilby den beste behandling for din bror og bistå med gode råd til familie, evt. de nærmeste.

* Rus er intet krav for å bli vurdert for et psykose-team, men en alvorlig atferdsendring, bekymring eller symptom/plage er et must - fordi teamet generellt sett ikke kan avse sine dyrebare kompetanse for "blankskudd", hvis jeg får lov å kalle det sånn. Derfor bes en henvendelse fra behandlende terapeut eller fastlege (gjerne fra begge) så de kan ta for seg de områder som trenger det som mest (urettferdig, muligens - men slik er det her i landet)

AVSLUTNING (også en dårlig forsøk på å være morsom blant det alvorlige av Paranoy)

My best wishes, Paranoy
Sist endret av paranoy; 12. november 2007 kl. 21:29.
2 år med daglig speedbruk er ganske drøyt da.
Tror de fleste ville fått noen form for psykiske skavanker av det ass.

Hvis du klarer å holde beina på jorda, kontakt med venner eller familie og ha minst en ting i livet som er viktigere enn cannabis tror jeg du kan fortsette som du gjør.

Det er jo tross alt ganske stor forskjell på det å røyke en håndfull ganger i måneden, og daglig speedbruk.
Sist endret av Bothrops; 12. november 2007 kl. 21:32.
Jada, men det er også et faktum at hvis de rette arve-anlegg er der, så trenger du ikke særlig mer cannabis for at en sykdom skal blusse opp. I motsatt fall har jeg hørt at cannabis hjelper mot grå/grønn stær og MS eller hva det heter, så det er ikke bare at en har benyttet seg av et rusmiddel, men det faktum at rusmidlet er hallusinogent, og det er nok i seg selv til å fremheve slike fenomen/sykdom/tilfelle betraktelig - uavhengig av daglig forbruk eller en gang fjerde torsdag i jule-uka.

Jeg får heller legge til at jeg har bare skryt av den hjelpen jeg har fått hittil, og kan også fortelle deg at det ville vært et lettere sjokk for f.eks: tidligere arbeidskolleger jeg daglig jobbet med, de ville neppe spøkt, eller hatt no særlig sosial omgang med meg hvis de mistenkte en person alvorlig plaget av psykose. Og jeg har ikke engang begynt den reelle behandlingen (ikke ferdig kartlagt, bare vurdert). Og heldigvis kan jeg fastslå at jeg er ikke schizofren, selvom det har vært tider jeg har lurt, ja..

NB! Denne behandlinga kunne jeg vært klar for 5 år tidligere, først i det senere fikk jeg greie på dets eksistens, og har bare møtt forståelsesfulle, kompetente, faglig dyktige og hjelpsomme mennesker på veien - hver har benyttet seg av sitt spesial-felt til å gjøre behandlingen mest mulig tilrettelagt problemer som må løses underveis. Nå gruer jeg meg til selve behandlingsteamet med psykolog, terapeut, konsulent, sosionom, rus-spesialist (narkoman?) etc. Jeg har forstått det sånn at jeg møter de en om gangen og de legger opp en oppfølgingsplan, eventuell medikasjon (huff, nei) for å sikre seg et godt startpunkt for behandlingen og om de innehar den kompetansen som skal til for å hjelpe meg - dæsken, dette landet har faktisk noen gullkorn bare en leter eller lider lenge nok.

Legger til at temaet er psykose som langvarig ettervirkning av nettopp det hjernedøde forbruket av Bothrops konklusjon, du har helt rett - men det fins heldigvis hjelp og det letter å vite at en ikke er alene om disse symptomene, lettere for en psykolog å se at personen ikke er schizo ihvertfall - men det må oppleves!

Disponert er ordet, ja - bytt det ut med anlegg, jeg har fått kjemikalier på hjernen jeg - takker mentalmelt

Lol, hvorfor leste jeg ikke innlegget ditt før nå da, mental --- for de som syns det ble i overkant mye å lese innlegget mitt, er en kortversjon beskrevet i innlegget til mental --- sterk pluss til han!
Sist endret av paranoy; 12. november 2007 kl. 21:40. Grunn: norsk - skrivefeil som kan misoppfattes
Jeg vet ikke paranoy, kanskje du bør følge bedre med? =)

Uansett, tråden handler fortsatt om situasjonen til trådstarter. Han er så vidt jeg forstår foreløpig frisk, og vi trenger ikke henvise han til helsetjenesten helt enda. Det er greit å trekke paralleller til egne erfaringer, men la oss ikke starte en dagbok-tråd om psykoser her..
Skal mye til for et "normalt" menneske å ta skade av cannabis 2 ganger i måneden, har du derimot noen lidelser(bi polarlidelse f.eks) ville jeg kuttet det.
Sitat av mentalmelt
Jeg vet ikke paranoy, kanskje du bør følge bedre med? =)

Uansett, tråden handler fortsatt om situasjonen til trådstarter. Han er så vidt jeg forstår foreløpig frisk, og vi trenger ikke henvise han til helsetjenesten helt enda. Det er greit å trekke paralleller til egne erfaringer, men la oss ikke starte en dagbok-tråd om psykoser her..
Vis hele sitatet...
Hehe, skulle ikke det - men kjenner jeg meg igjen i situasjonen rett, kan hende han forstår det kan være no for broren hans, da

Mente å svare på hans spørsmål, det skrev jeg helt først under svar *lol*, men måtte bare få tipse om dette - for du kommer sannsynligvis til å måtte vente lenge før en vurdering kommer med mindre samme diagnosen som broren blir stilt. Risperdale funker shit, med mindre du putter i deg altfor mange, drikker deg møkk dritings og oppdager en til to uker etterpå hva det egentlig er. Ikke rart vi har mange gærninger i landet, de medisinene de gir oss ... tsk, tsk
Sist endret av paranoy; 12. november 2007 kl. 22:18.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av paranoy
I motsatt fall har jeg hørt at cannabis hjelper mot grå/grønn stær og MS eller hva det heter
Vis hele sitatet...
Hjelper og hjelper, fru Opiumblom. Det lindrer - det gjør ingen friskere.

Cannabis som medisinsk virkemiddel er kanskje en grei nok sak - men det faller på sin egen latterlighet når de som ønsker å bruke det rekreasjonellt driver kampanje for å legalisere det medisinsk. De ønsker å bruke det som et trinn mot full legalisering, og det forstår alle.


Vedr. OP så vil jeg påstå at det er bedre føre var. Jeg har selv et nært familiemedlem som har fått seg alvorlig psykosetilfeller grunnet moderat hasjbruk, og hvis man vet at man er i faresonen er det på tide å komme seg inn på grunnen. Det er langt i fra et pent syn å se en voksen person få panikkanfall og bli hysterisk av de minste lille ting.
Jeg er så enig, takk for din forståelse - psykoser eller schizofreni eller lignende tilfeller bør tas tidlig, så det ikke utvikler seg.

Panikk-anfall generellt på psykoser, kreves noe jeg kaller "trigger", og det kan være noe så uskyldig som et spørsmål som: hvordan har du det idag? Er tonefallet feil oppfattet, kan det virke som personen som spør 'hinter' til noe, kanskje din mentale tilstand, og du kan gjette resten selv..

Og takk for korrigeringen om sativa'n - der har jeg misforstått, godt å få det opplyst

Hm, skal jeg endre det i editen, eller er det vanlig praksis å la stå?

Herregud, skulle jeg skrive en avhandling om dette eller? nei, edit de som vil, jeg orker ikke lese alt det nå...
Sitat av nso
Hjelper og hjelper, fru Opiumblom. Det lindrer - det gjør ingen friskere.

Cannabis som medisinsk virkemiddel er kanskje en grei nok sak - men det faller på sin egen latterlighet når de som ønsker å bruke det rekreasjonellt driver kampanje for å legalisere det medisinsk. De ønsker å bruke det som et trinn mot full legalisering, og det forstår alle.
Vis hele sitatet...
Det kan hende at tilogmed de hasjnarkomane har et snev av empati igjen og syns det er forjævlig at tusener av mennesker lider når livskvaliteten kan økes betraktelig hadde det ikke vært for idiotiske dogmer blandt den gemene hop.

At det i tillegg er et steg nærmere legalisering er jo selvfølgelig flott for oss, men det trenger ikke være hovedgrunnen for å ønske at folk skal få et bedre liv istedenfor å lide for politikere ikke tør å gjøre det som er riktig.
Sukk..

Dette er ikke en legaliseringstråd om cannabis, det er heller ikke en tråd for å hjelpe broren til tråstarter, eller for generell diskusjon rundt mentale lidelser. Opprett gjerne nye emner om dere vil diskutere den slags..

Alle poster som fra nå av ikke handler om trådstarters problemstilling vil bli slettet. Har fjernet en del allerede, er egentlig fristet til å slette en god del mer av dette off-topic surret..
Sist endret av mentalmelt; 13. november 2007 kl. 01:17.
Farligste med hasj etter min mening. Er at det ikke er noe konkrete bivirkinger rett etter rusen er over. Noe som gjør det lett å røyke mye, siden det å røyke faktisk er jævlig komfortabelt, morsomt og avslappende..
Men dette er en ond sirkel, og før du vet ordet av det sitter du dag inn og dag ut å røyker. Kansje ikke fordi du er avhenging.
Men fordi du vet hvor gode erfaringer du har hatt med det tidligere. Eller at det er det du å kompisene dine bruker å gjøre.
og før du vet ordet av det igjen, sitter du å røyker for å 'dodge' inkassokrav og virkeligheten genrelt.

Jeg annbefaler aldri folk å røyke. Men.. 2-3 ganger i månden er ikke veldig skadlig. Og det er fakta.
Sånn kjapt, bare for å svare trådstarter:

Man sier ikke at hasj gir schizofreni, man sier at der er en kausalitet mellom hasjrøyking og schizofreni (eller faktisk mellom rus og mentale lidelser generelt sett). Kausalitet betyr sammenheng, men sier ingenting om årsak-virkning. Det kan være at hasj fører til schizofreni. Det kan være at schizofreni fører til hasj. Det kan være begge deler, eller ingen av delene. Men strengt tatt baserer hele dette ryktet seg på en (svak) studie som antyder sammenheng mellom cannabisbruk og psykoser.

Dette er det en kan si på bakgrunn av empirisk forskning. Om du vil, kan jeg sikkert bla fram en link også.


MEN: Schizofreni er en arvelig lidelse som ligger latent i kroppen din, og som kan utløses av mye rart. Folk som er disponerte for schizofreni bør styre unna rusmidler, ekstremsport, kjærlighetssorg og traumer. Høres flåsete ut? Jepp, det er det også. Men alle disse tingene kan være med på å trigge en schizofren episode.

Du sier ingenting om hvor gammel du er. Om du er i slutten av 20åra er oddsene for å utvikle schizofreni svært lave. Typisk for de som får diagnosen schizofreni er at de er menn i slutten av tenårene/begynnelsen av 20årene

Det skal også nevnes at schizofreni er en svært sammensatt, utydelig og omdiskutert diagnose. Svært mange mener at det ikke finnes ett faglig grunnlag for å kalle det for en sykdom i det hele tatt, mest sansynlig snakker vi om flere forskjellige psykiske lidelser med felles trekk som har blitt plassert i en samlebetegnelse. Vi snakker om en lidelse som setter likhetstrekk mellom en som tror han er Jesus og snakker med Gud hele tida, og en som slutter å prate og går med underbuksa på hodet (men ellers framstår som helt frisk & ved sine fulle fem). Vi får se hva som skjer når DSM-V kommer ut (Diagnosehåndboka i psykiatrien).

Og så bare ett spørsmål av ren nyskjerrighet. Broren din, er han eller har han vært psykotisk på noe tidspunkt? Om nei, så kan du mest sansynlig fortsette å ta deg en joint i ny og ne, uten at du egentlig bør stole på min mening. Les heller endel om lidelsen selv!
Sist endret av Xalthy; 17. november 2007 kl. 04:13.
Jeg er helt enig med Xalthy, undersøk om psykosen selv og ikke hør på ham angående hasj-anbefalingen. Mer russisk rulett enn det skal du vel neppe lete etter. Alt andre han skriver stemmer helt perfekt, og crisiks eksempel på psykose forteller deg litt om hva som kan vente deg hvis du er villig å ta sjansen, uavhengig av om bror din har hatt psykose eller ikke. Syns forøvrig ikke at du skal mixe schizofreni og psykose så veldig sammen, selvom psykoser ofte forekommer på schizofreni. Crisiks nevner det blei bære verre etterhvert og det va bære hode som spelte triks på mæ. Synd og skam å motsi et ellers veldig flott innlegg fra Xalthy, men vit at Crisiks eksempel er bare en av mange varianter du aldri får svar på i bøker - for leser du om det, får du et bilde av hvordan det er. Har du det, kan du lese om narssisme og få det samme bilde. Sikkert en eplekake-oppskrift hadde gitt deg samme bilde. Men skal sant være sant, også jeg spiller russisk rulett - forhåpentligvis har ikke kula i kammeret vært tømt ennå...
Sitat av Xalthy

Du sier ingenting om hvor gammel du er. Om du er i slutten av 20åra er oddsene for å utvikle schizofreni svært lave. Typisk for de som får diagnosen schizofreni er at de er menn i slutten av tenårene/begynnelsen av 20årene

Og så bare ett spørsmål av ren nyskjerrighet. Broren din, er han eller har han vært psykotisk på noe tidspunkt? Om nei, så kan du mest sansynlig fortsette å ta deg en joint i ny og ne, uten at du egentlig bør stole på min mening. Les heller endel om lidelsen selv!
Vis hele sitatet...
Jente 16.

Ja, han er/har vært psykotisk i perioder. Han ringte meg forleden dag å sa jeg måtte hjelpe han, for Super Mario & crewet var etter han.
heilt einig med Xalthy.
ta det heilt rolig. så lenge du ikkje tenker på det så er det heller ikkje eit problem. mentale problemer starter som regel ved for mykje frykt og angst for at noe skal skje. og det er veldig liten sjangse for at noen utvikler Schizofreni av hasj. det pleier som regel vere masse som triggere det. men om hasj kan vere ein av dei har det blitt spekulert mykje rundt. men studiene rundt det er ganske tynne. så ta det heilt med ro. hasj er ikkje på noen måte russisk rulett med din metale psyke.
Sist endret av itZsaiN; 19. november 2007 kl. 22:46.
Sitat av itZsaiN
ta det heilt rolig. så lenge du ikkje tenker på det så er det heller ikkje eit problem.
Vis hele sitatet...
Litt av et råd.. Som Homer sier:
The best thing to do is to bury it deep down inside and never think of it again..
Vis hele sitatet...
Nei seriøst, mentale lidelser fungerer ikke så firkantet. Jeg sier som sagt ikke at dette nødvendigvis blir til et problem, tror tvert imot at det går helt bra med et såpass begrenset forbruk, men å bare ikke tenke på det er fortsatt ikke en løsning på noe som helst..
Sist endret av mentalmelt; 21. november 2007 kl. 21:07. Grunn: skrivefeil
Sitat av paranoy
Jeg er helt enig med Xalthy, undersøk om psykosen selv og ikke hør på ham angående hasj-anbefalingen. Mer russisk rulett enn det skal du vel neppe lete etter. Synd og skam å motsi et ellers veldig flott innlegg fra Xalthy
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt hva du mente her paranoy; hva slags hasjanbefaling har jeg gitt? Kan ikke se at jeg har sakt hverken det ene eller det andre om hasj.
Kort sagt; Om broren din har schizofreni, ikke gjør det hyppig. Ja, det er mulig du er predisponert, men det tar ofte år å diagnostisere, med mindre du har opplevd auditive, kroppslige eller visuelle hallusinasjoner. Selv ikke da er det sikkert at det er DET, kan også være bipolar 1 ++

Men, det er også mulig at om du bekymrer deg for mye over det når du røyker, at du utløser en "episode", hvilket alle er predisponert til å gjøre ved at de er påvirket av et narkotisk stoff.

Set og setting, selv med Cannabinoler. Det er et mildt psykedelisk middel...

Kilde: The omniscient Wiki
Sist endret av CaptainP; 19. november 2007 kl. 23:24.
Sitat av Xalthy
Skjønte ikke helt hva du mente her paranoy; hva slags hasjanbefaling har jeg gitt? Kan ikke se at jeg har sakt hverken det ene eller det andre om hasj.
Vis hele sitatet...
Om broren/hans hennes hadde opplevd psykose o.s.v. Hvis nei, kan du trygt røyke litt en gang iblant o.s.v. Synes du fikk frem alle de viktige punktene som skal frem for å ivareta en viktig diskusjon om temaet, det likte jeg, men selvom broren ikke hadde vist noen psykose-takter synes jeg det er best å la være en anbefaling hvorvidt trygt det er å ta seg en tjall iblant, det var det jeg mente. Forøvrig er vi enige om at denne typen sykdom kan være arvelig, og når det ligger så nært til familien må vi anse oss som ikke-kvalifiserte leger og heller safe inn våre påstander til heller en oppfordring om å la være. Det er nok, som støtte-veiledning fra nFF brukere, det eneste trygge i denne forstand.