Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1625
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei
Jeg lurer litt på noe angående alkohol toleranse; Er det slik at du kun bygger opp fysisk toleranse om du drikker la oss si daglig, slik at du stadig trenger større og større mengder for å få effekt? Eller kan du bygge opp toleranse over tid uten at du drikker hver dag?

Jeg har i det siste begynt å drikke litt mer enn jeg gjerne skulle, langt i fra hver dag men en 2-3 ganger i uken gjerne, hver uke.

Har ikke fått tak i noe sovemedisin til i dag, så har nå drukket en hel flaske vin men uten å få noe særlig effekt, merker egentlig såvidt jeg har drukket. Er det pga toleranse?

Trodde man måtte mer opp i hyppighet og mengder før toleranse ble et problem..
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Gjerne dårlig formulert. Men "lærer" du deg å tåle mer alkohol over tid me mye drikking, uten at det nødvendigvis er fysisk toleranse som spiller inn?
Anonym bruker
"Farlig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bra spørsmål.

Jeg drakk vel mer eller mindre hver dag i to år, hovedsakelig øl og kanskje 12-18 øl om enheter om dagen. Det var litt forskjellig fra dag til dag. Noen ganger ble jeg full på 9-10, mens andre dager ble jeg full på 15-18. Jeg spiser ikke frokost, lunsj eller middag, så mat inntaket hadde ikke noe å si.

Visst jeg drakk sprit på fest for eksempel så ble jeg fortere full enn alle andre til tross for så lenge jeg har drukket(år).
I følge meg selv så mener jeg jo at drikker man 10 øl, så har man drukket 10 øl og skal få lik promille som dagen før, men at det blir en vane og kanskje at man "lærer" kroppen det å være full, så man må ha mer. Jeg er ingen ekspert og snakker kun av egen erfaring.

Jeg vet hvor godt alkohol er, hvor godt er å være full, men jeg har nå i halvt år trappet grovt ned på grunn av kjærligheten, og drikker hver andre helg. Kan hende jeg tar meg en mandagsfylla med 6-7 øl når fruen ikke er her, men det er så sjeldent at det ikke er relevant.
Håper du kommer ut av denne sirkelen før det er for sent. Hadde det ikke vært for dama jeg møtte hadde jeg enten sovet i sittende stilling med spritglassen mellom bena eller vært ute å slåss. Slutt mens leken er god...
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for input
Jeg merker hvilken vei jeg er på, har vært på vippepunktet i godt over 1 år nå, håper bare jeg vipper "rett" vei
Anonym bruker
"Farlig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for input
Jeg merker hvilken vei jeg er på, har vært på vippepunktet i godt over 1 år nå, håper bare jeg vipper "rett" vei
Vis hele sitatet...

Vil du snakke på PM så må du gjerne si fra. Det er alltid greit å ha støttespillere visst man vil av alkoholen. Jeg hadde ikke klart det alene, og det er garantert flere som kan støtte meg i denne...
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjerne dårlig formulert. Men "lærer" du deg å tåle mer alkohol over tid me mye drikking, uten at det nødvendigvis er fysisk toleranse som spiller inn?
Vis hele sitatet...
Ja menddet er fysisk toleranse som øker. Drikker man hver helg vil man tåle mer enn om man drikker annenhver måned, og drikker du tre ganger i uka vil du tåle mer enn om du drikker tre ganger i året. Man må ikke drikke daglig for å øke toleransen
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ganske likt mønster som deg bare over noen år.
Min toleranse har ikke forandret seg noe i det hele tatt. Jeg har/hadde riktig nok lav toleranse i utgangspunktet men er fortsatt god brisen på 4 øl og orker sjelden mer enn 6 maks 7 før jeg må legge meg. Da snakker vi om å sitte i ro hjemme med ølene. Er det fest å full fart en kveld natt er det så klart noe annet men da er det også annet aktivitetsnivå og mer tid.

Har mange ganger tenkt det er rart at toleransen ikke har blitt høyere etter flere år med 2-4 dager i uken.

Dette er i alle fall min erfaring
Da jeg drakk som ofte som en vanlig ungdom tålte jeg masse før jeg ble full eller fyllesyk. Nå når jeg drikker sjeldent så kan jeg kjenne det etter to halvlitere, har muligens litt med økt alder å gjøre også og kroppen tåler giften mindre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
I det siste har jeg slitt litt med hukommelsen. Jeg har vanskelig med å tenke tilbake på uken feks, og blander/er ikke sikker på hva som faktisk har skjedd eller hva jeg har drømt. Noen andre som har opplevd dette? Hyppig alkoholbruk som spiller inn på hukommelsen selv når man er edru?
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du bygger opp toleranse av helgedrikking og eller bare så lite som annenhver helg over tid.

Alkohol kan naturligvis påvirke hukommelsen når man er edru og, alkohol dreper hjerneceller og drikker du ofte så rekker dem ikke restaurere seg igjen enkelt forklart.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kort svar ja, du blir tolerant både psykologisk og fysiologisk
Psykisk og fysisk heter det.