Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5034
God dag kjære freaks.
Ett spørsmål jeg har gått noen runder med meg selv på: blir det riktig av eu/usa å kreve økonomisk kompensasjon fra Kina pga pandemien? Jeg har argumenter både for og imot.

Personlig syns jeg dette burde svi for de. Og vi burde få høre mer om hvilke tiltak de innfører for å hindre repetisjon av dette.


Det er jo dårlig hygiene og at liv ikke har verdi blant annet som har bidratt til å skape denne situasjonen.
Nei. Å spise så man ikke sulter går inn under nødverge. At du må ha hjemmekontor er ikke viktigere enn å at andre mennesker andre steder i verden trenger næring.
Jeg forstår ikke at du tenker tanken i det hele tatt.
For covid?
Nei. Kina er det landet som tok raskest grep og som tok viruset alvorlig fra første stund og de har hjulpet resten av verden med helsepersonell, smittevernsutstyr og smittevernstiltak. Hadde det ikke vært for Kina hadde ikke resten av verden hatt munnbind engang, for å sette det litt på spissen.

Ingen land kan klandres for en pandemi, hvertfall ikke på måten noen av pandemiene hittill i historien har spredd seg. Smittespredningen med covid var så tilfeldig ingen kunne forutsett og ikke skjedd fordi de har vært uforsiktige eller gjort noe unormalt. Men noen tiltak har blitt gjort for å prøve å forhindre at slike virus får yngle seg hos mennesker igjen og fler blir sikkert innført som følge av Covid, blandt annet er det vel noe med at markedene i Kina ikke får selge ville dyr fra naturen mer men må holde seg til oppdrettsdyr. Er det noen som beviselig har vært uforsvarlige så er det skituristene i Østerrike som fortsatte å samles, feriere og reise til smittekilden i Østerrike til tross for at det var kommet frem at så mange spredte og fikk smitte der, og skianlegget og den bygda som nektet å stenge for turister etter at de var kilde for enormt smitteboom. USA har selv skyld i sin uforsiktighet som ga grobunn for mer smitte enn nødvendig ved å ha en president som ikke tok viruset alvorlig og som ikke har gjort spesielt mye for å forhindre stor smittespredning så det er heller ikke noe Kina kan klandres for.
Sist endret av celtseus; 21. desember 2020 kl. 11:23.
Hvorfor må alltid noen få svi? Kan vi å burde vi ikke heller se framover? Hvorfor ikke ta lærdom istedenfor hevn, straff?

Svir ikke corona nokk?
Hvordan skulle man regnet ut erstatningssummen? "De burde få svi for det". Hvem er "de"? Dette startet jo med at et menneske spiste noe han ikke burde ha spist.

Mtp hvor god kapasitet de har på sykehusene i kina og hvordan Sverige sliter etter sitt folkeimunitets eksperiment veit jeg ikke helt hvem som fortjener "straff" lenger. Skal vi ta han som spiste feil kjøtt? Sveriges epidemiolog? Eller skal vi straffe verdens eldste folkerepublikk på samme måte som Tyskland ble straffet under Versaillestraktaten, etter første verdenskrig?
Man bør legge et press på Kina og andre land for å avvikle wet matrkets med ville dyr. Men folk lever jo av dette, så det er ikke bare å si "hokus pokus forbudt" og så forsvinner det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Man bør legge et press på Kina og andre land for å avvikle wet matrkets med ville dyr. Men folk lever jo av dette, så det er ikke bare å si "hokus pokus forbudt" og så forsvinner det.
Vis hele sitatet...
I tillegg bør vi åpenbart presse Kina for å få korrekt informasjon så tidleg som råd. Måten Kina har oppført seg på er sterkt kritikkverdig, understrekar at dei er eit totalitært diktatur.
Det som slår meg er at de fleste virusene kommer fra Kina. Er det noe systematisk feil dem gjør?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg bør vi åpenbart presse Kina for å få korrekt informasjon så tidleg som råd. Måten Kina har oppført seg på er sterkt kritikkverdig, understrekar at dei er eit totalitært diktatur.
Vis hele sitatet...
Da har vi jobben forran oss... Skal vi nøye oss med Kina da eller også ta for oss land som Russland, Iran og Nord-Korea som også tar livet av sine egne folk ved feilinformasjon, løgn og tilbakeholdelser? Hva med Sverige? De bør jo nesten ha et landssvikeroppgjør? Hvem er "vi" som skal presse Kina?

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det som slår meg er at de fleste virusene kommer fra Kina. Er det noe systematisk feil dem gjør?
Vis hele sitatet...
Å spise dyr levende samt ha "wet markets" hvor hvor rått kjøtt ligger ute til salgs alt for lenge, ofte alt for tett innpå annet kjøtt.
Sist endret av knert1; 21. desember 2020 kl. 13:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for tilbakemeldinger folkens! Jeg tenker ikke at kina skal avkreves erstatning eller straffes. Jeg tenker mer på kritikkverdige forhold i forkant av dette som andre nevner her.

Og ikke minst at varsling i etterkant av smitteutbrudd ble holdt igjen lenge fra Kina sin side.

Min personlige mening er at kina burde ta litt av regninga for dette. Hvordan det skal foregå kan jo diskuteres.

Synes også at de kan legg frem tiltaksplan og lignende. Slike ting er forventa og vanlig på lavt HMS nivå.

Men siden de e kina og vi e Norge så er det vel ett sett med regler for de og ett sett med regler for oss.

Mange snakker om ansvar. Vi må ta ansvar osv. Greit nok det, men jeg etterlyser mer ansvar der ansvar burde tas.

Skjønner noen synes dette spørsmålet er søkt/merkelig. Men jeg synes det er mer merkelig å late som jeg ikke ser hva som foregår der.

En person lenger opp her spurte hvem skal holde kina ansvarlig, hvem er vi osv

Det er ikke så lett å f.eks la være å kjøpe kina varer når alt blir satt sammen der
Russland og Kina har tette bånd, bla. gjennom handel.
Kina importerer russiske varer for 39.1 Billion US-Dollar årlig.

Dette er hyggelig for russerne, slik vil de gjerne ha det.
Men dette avhenger av maktbalansen de to i mellom.

Den maktbalansen sto i ferd med å ryke.
Kina har for lengst overgått Russland teknologisk og militært.
Den kinesiske hæren teller 2,035,000 . Til sammenligning har russerne 900,000.

Det som har gjort det russiske overtaket mulig til nå er at resten av verden tenker på Kina som et u-land.
Russerne har plantet viruset og har orkestrert utviklingen av det i starten av utbruddet.
Det er de som bør holdes ansvarlig.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Russerne har plantet viruset og har orkestrert utviklingen av det i starten av utbruddet.
Det er de som bør holdes ansvarlig.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Sitat av funksjon Vis innlegg
Hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
Faktaene som jeg lister opp viser den faktiske situasjonen.

At Russerne har plantet viruset er min påstand.
Jeg baserer det på Russland sin evne og vilje til å påvirke og operere på
fremmed jord tidligere. Bla. gjennom giftangrep i f.eks Storbritannia.
Hvis vi skal konspirere så kan vi jo også tenke på hva som skjedde i Kina rett før viruset ble oppdaget.

https://www.nrk.no/nyheter/protester...ong-1.11944956

Så Kina kan ha hatt motiver til å slippe ut noe selv.

Men helst så er det nok bare naturlig. Virus har dukket opp mange steder og til flere forskjellige upassende tidspunkter før f.eks Spanskesyken, pest, kopper, sars osv osv
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Faktaene som jeg lister opp viser den faktiske situasjonen.

At Russerne har plantet viruset er min påstand.
Jeg baserer det på Russland sin evne og vilje til å påvirke og operere på
fremmed jord tidligere. Bla. gjennom giftangrep i f.eks Storbritannia.
Vis hele sitatet...
Med andre ord baseret du påstanden på din egen fantasi?

Jeg tror det er USA, Storbritannia, Spania, Portugal og Frankrike. De har har utvist stor vilje til å opprette på andre sine land. Nå begynner Kina å gjøre det bra økonomisk og stormaktene ville knuse Kina. Dette er basert på faktaene jeg ramser opp.
Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Mulig vi to har forskjellig oppfatning av hvilke meninger og påstander som
skaper behov for en Tin foil hatt.
Hadde jeg f.eks påstått at Russerne gjorde dette i Samarbeid med sine alierte i fra Mars hadde jeg vært enig.

Ingen ting ved påstanden min er noen umulighet.
Og at det ville være en fordel for Russland at Kina blir satt tilbake er det ingen tvil om.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Mulig vi to har forskjellig oppfatning av hvilke meninger og påstander som
skaper behov for en Tin foil hatt.
Hadde jeg f.eks påstått at Russerne gjorde dette i Samarbeid med sine alierte i fra Mars hadde jeg vært enig.

Ingen ting ved påstanden min er noen umulighet.
Og at det ville være en fordel for Russland at Kina blir satt tilbake er det ingen tvil om.
Vis hele sitatet...
Først er det fakta og nå er det påstander?
Sitat av m0b Vis innlegg
Først er det fakta og nå er det påstander?
Vis hele sitatet...
Som du sikkert er i stand til å se selv hvis du gidder eller bryr deg.

Jeg fremla en påstand om at viruset var plantet av Russerne.
Jeg baserte behovet for å gjøre dette på fakta ang. det Russisk/Kinesiske maktforholdet.
Hva med maktforholdet mellom India og Kina? Kanskje det er et samarbeid mellom India og Russland? The plot thickens.

Nei, dette blir for dumt.
Sist endret av Deezire; 21. desember 2020 kl. 14:15.
Det at det er mange som har fordeler av en Kinesisk tilbakegang.
utelukker jo ikke at russerne kan ha gjort det.
Det ville antagelig vært ganske enkelt.

At dette også er noe som kunne ha oppstått naturlig i Kina er jo bare med på gjøre det letter.
Sist endret av vindaloo; 21. desember 2020 kl. 14:23.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det at det er mange som har fordeler av en Kinesisk tilbakegang.
utelukker jo ikke at russerne kan ha gjort det.
Det ville antagelig vært ganske enkelt.

At dette også er noe som kunne ha oppstått naturlig i Kina er jo bare med på gjøre det letter.
Vis hele sitatet...
Det er et hav av forskjell på at et scenario kan være til fordel for noen kontra det å være gode bevis på at det faktisk skjer.

Det er ingen indikasjoner, på noe som helst nivå, at vi mennesker verken kan skape et slikt virus, eller at Russland på noen måte har vært involvert.