Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4542
Heisann.
Jeg lurte på om vi har noe som ttilsvarer fair use loven i Amerika som lar eg bruke deler an copyrighted videor feks og bruke de i egne informative videor til skolen feks i Norge?

Eller er jeg pr definisjon krimminel hvis jeg gjør det i Norge?
La meg se om jeg har forstått deg rett..
Det du vil gjøre er å vise en film i en skoletime? Det er egentlig imot opphavsrett, men mange bryter den, så ingen bryr seg. Så ja, du er kriminell, men du vil nok ikke akkurat bli anmeldt.
Jeg skønner jo det
Men jeg ble veldig nysjerig, har vi i Norge egentlig noen lover som faktisk tilater det?
Jeg snakker om deler an ev film for "educational purposes"(huska ikke hva det het på Norsk, veldig seint nå)

Eller er jeg PR DEFINISJON kriminell da?
Deler av en film? Nei. Hele filmen? Ja.
Okay, tusen takk Men hvordan vet du det?
Sitat av torsken
Jeg skønner jo det
Men jeg ble veldig nysjerig, har vi i Norge egentlig noen lover som faktisk tilater det?
Jeg snakker om deler an ev film for "educational purposes"(huska ikke hva det het på Norsk, veldig seint nå)

Eller er jeg PR DEFINISJON kriminell da?
Vis hele sitatet...
Per DEFINISJON er du vel uansett ikke kriminell før du er dømt av en domstol, eller godtatt en bot eller lignende.
En rask scanning over denne siden fant ikke jeg no. Hvis du leiter litt grundigere, kanskje du finner noe om det?

EDIT: Ignorer det over denne... Her er hva wikipedia har å si om det:
I nordisk rett eksisterer det ikke noe rettsprinsipp som tilsvarer fair use. Mange bruksområder av opphavsrettbeskyttet materiale som i Storbritannia/USA tolkes som fair use vil imidlertid også være lovlig i nordisk rett. Dette fordi åndsverkslovgivningen har bestemmelser som avgrenser skaperen av verkets enerett til eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring for allmennheten. Eksempler på dette er sitatretten, retten til privatkopiering, utlån av verk fra bibliotek o.l.
Vis hele sitatet...
Sist endret av empty_other; 7. juni 2007 kl. 10:19.
Fair Use går jo også på hva materiallet skal brukes til. Ta et eksempel hvor TV3 har rettightene til en fotball kamp, ta Norge mot et-eller-annet-land. TV2 kan da ikke bruke bilder fra denne kampen dersom de har en nyhetssak om fotballkampen uten å betale, men dersom TV2 har en sak om John Carew kan de bruke deler av kampen, men det må være relevant (altså John Carew spille) og det kan bare være små deler av kampen (altså ikke 15 min). Sånn fungerer Fair Use i UK i alle fall...
▼ ... flere år senere ... ▼
Heisann, ramlet ved en tilfeldighet inn på dette spørsmålet - og ser at det er en rekke feile antagelser og muligens noen misforståelser som går her. Nå er det mange år siden spørsmålet ble stilt, men dersom noen skulle ramle inn her og lese det som står, så ville de muligens bli litt villedet.

I Norge har vi riktignok ikke "Fair use" slik som i USA, men vi har sitatretten etter Åndsverkslovens §22. I dette ligger det at en til undervisning, satire, samfunnsdebatt eller lignende, kan bruke begrensede deler/utklipp av opphavsrettsbeskyttet materiale i det omfang som er nødvendig for formålet.

For undervisning så er det i tillegg mange andre friheter, som går ut over §22. Her nevner jeg Åvl. §13 http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#map006.

Det kan også være greit å ta med seg dette med privat bruk. Tradisjonelt sett så er klasserommet betraktet som det private rom, med en del forrutsetninger; klassen må følge lærer i mange år som et eksempel. En vil forlate den private sfæren dersom videoklippene i tillegg publiseres på læringsplattform eller (selvfølgelig) Youtube. Dette gjelder fra 1. klasse i grunnskolen til og med videregående. Forelesningssaler i høyere utdanning er alltid å betrakte som i det offentlige rom.

Sjekk også om skolen har en avtale med Kopinor, Norwaco, BONO, TONO, GRAMO eller annen lignende rettighetshaverorganisasjon. De aller fleste skolene er gjerne lagt inn under en Kopinor eller Norwaco-avtale, som åpner for bruk i undervisningen.

Dere kan forresten lese mer på http://www.delrett.no/ - Veiledningstjeneste for opphavsrett i undervisningen.