Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 1914
Satt å leste på Dagbladet og kom over denne artikkelen, er sikkert ikke den eneste som fant den da den lå på forsiden til Dagbladet.no, anyways here goes:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/10/04/410222.html

Ville egentlig bare høre hva folk tror angående denne saken, er det sant eller er det bare bullshit kokt opp av USA og vennene deres (i dette tilfellet Japan og Sør-korea) for å sette igang en slags offensiv mot nord-korea, alle vet jo at USA passer veldig godt på hva som skjer i Nord-korea nå om dagene etterhvert som de har skaffet seg atom våpen..

Eller kan det faktisk være noe annet som ligger bak, driver Nord-Korea å legger opp til elektronisk krig og i så tilfelle er resten av verden liggende etter på prioriterings listen?

Jeg selv syntes det høres temmelig vagt ut å bygge opp en "Hackerhær" på statslige utgifter, først og fremst fordi jeg aldri har sedd på "hackere" som personer som bryr seg om nasjonal ære (som det nok er snakk om i dette tilfeller, det er trossalt asiater det er snakk om) ..

Uansett, kan være jeg er langt ute på viddene men har litt lyst å høre andre's synspunkter i denne saken, om dette er en trussel som må taes på alvor av den vestlige verden og/eller landene som nevnes som mulige mål og slikt..

Og da gjerne folk som vet hva de snakker om og ikke inlegg av typen "OMG, di byggær hækkehær i norkoreaOMGOMG, de kan stjele cs-keyen min!!!11!"
Opprinnelig postet av ztaale
Jeg selv syntes det høres temmelig vagt ut å bygge opp en "Hackerhær" på statslige utgifter, først og fremst fordi jeg aldri har sedd på "hackere" som personer som bryr seg om nasjonal ære (som det nok er snakk om i dette tilfeller, det er trossalt asiater det er snakk om) ..
Vis hele sitatet...
Du kan være sikker på at de ble utsatt for brukbare porsjoner med propaganda i løpet av de fem årene kurset varte. Tror neppe det er noe å utsette på instillingen til denne gjengen.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Vell.. Slik jeg ser det så kommer det meste til å bli styrt elektronisk, og alt av nøkler og slikt finnes i digital form. Så om da Nord-Korea har en hacker hær. SÅ finner vell de det meste de trenger for å fyre av f.eks USA's atomvåpen.

Jeg tror at alle militære interesser bør sette seg ned og følge nord-koreas eksempel, og bygge opp et elektronisk forsvar mot slik krigføring. Våpen nytter snart ikke mer..
hacker hær i den betydning folk flest tenker seg det er det vel neppe. men at de faktisk har tenkt framover og gjort noe sånt er faktisk trolig. the future is near
Er det nord korea som har han bobby lee på madtv parodierer ?
Dette er litt skumelt men siden de er mot usa så er jeg ikke redd men jeg håper ikke at bare ikke vi er en av de alierte som får gjennomgå sammen med Usa(Amerkikanerne)
*føle seg trygg*
alltid må en eller annen tulling finne på en historie for å tjene penger - usa har jo alle penger til å bygge festning mot nord korea.

syns det er bare dritt at folk begynner å krige via nett - hva blir det neste? mobil? klokke? laserpenn? blobb-videoen min?
Tror vi har absolutt ingenting å frykte, uansett om dette er sant eller ikke. Hvordan skal de skade oss? Hadde jeg vært kommunist, å skulle ha tatt noen via nettet, hadde jeg ikke gått etter Norge først.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Magisk: Man må være fysisk til stedet for å fyre av atomvåpner.

ztaale: Jeg går ut ifra at dette faktisk bare er enda en stilling som er fyllt. Disse personene er ikke selv-lært på gutterommet, de er topptrent av opplæringspersonale til å gjøre det de skal gjøre. Hvorfor ikke?
Opprinnelig postet av Magisk
Vell.. Slik jeg ser det så kommer det meste til å bli styrt elektronisk, og alt av nøkler og slikt finnes i digital form. Så om da Nord-Korea har en hacker hær. SÅ finner vell de det meste de trenger for å fyre av f.eks USA's atomvåpen.

Jeg tror at alle militære interesser bør sette seg ned og følge nord-koreas eksempel, og bygge opp et elektronisk forsvar mot slik krigføring. Våpen nytter snart ikke mer..
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på at noen kommer til å koble atomvåpen til internett noen gang.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Hvorfor skal man bli så skremt av dette?
Usa har jo sannsynligvis også sikkerhetseksperter som er trent til dette formålet.
Usa har bush og atomvåpen.
Det er dette jeg blir skremt av.
Opprinnelig postet av CrazyWeb
Usa har bush og atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, dårlig kombinasjon.
USA er megadum om de kobler atombomben med internett, eller noe våpen som helst.
Opprinnelig postet av Magisk
Vell.. Slik jeg ser det så kommer det meste til å bli styrt elektronisk, og alt av nøkler og slikt finnes i digital form. Så om da Nord-Korea har en hacker hær. SÅ finner vell de det meste de trenger for å fyre av f.eks USA's atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Mulig det er mye sensitiv informasjon man kan få tak i via internett, men at avfyringsmekanismene til USA's atomvåpen på noen som helst måte er koblet opp mot internett ser jeg på som meeeget usannsynlig.. Vil tro amerikanerene er smartere enn som så..
Smart Endelig noen som vet hva dem gjør

Tror faktisk jeg har hørt om dette før, men da i en mindre bekreftet nyhet...
Opprinnelig postet av ztaale

Ville egentlig bare høre hva folk tror angående denne saken, er det sant eller er det bare bullshit kokt opp av USA og vennene deres (i dette tilfellet Japan og Sør-korea) for å sette igang en slags offensiv mot nord-korea, alle vet jo at USA passer veldig godt på hva som skjer i Nord-korea nå om dagene etterhvert som de har skaffet seg atom våpen..

Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men vil bare si det klart. Nord Korea har ikke skaffet atom våpen. De har bare midlene. Det ville tatt dem tid å gjøre lage dette. Men man vet aldri om de faktisk har begynt eller er ferdig.
Opprinnelig postet av reagol
USA er megadum om de kobler atombomben med internett, eller noe våpen som helst.
Vis hele sitatet...
Internett ble jo laget for militærkoordinasjon i et worst-case-nuclear-fuckup-scenario.
Er det ikke Vi som styrer Internett da? vesten? hva hvis vi "slår av" internett til Nord-Korea? Da må jo dem bruke satellitt eller noe slikt.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Internett ble jo laget for militærkoordinasjon i et worst-case-nuclear-fuckup-scenario.
Vis hele sitatet...

Nettverk - militæret laget det som nettverk, som senere utviklet seg til internett...

Internett betyr å åpne det for hele verden - ikke tro at du kan fyre av atombombe fra pcen din? :P
for det første: Nord Korea har nesten ikke datamskiner. De har ihvertfall ikke internett som går ut til omverdenen.

for det andre: Hvem har lært opp hækkerene? en Nord Koreansk datanærd som har tulla med computeren på guttrommet? Tror ikke det.
Poenget med internett i forhold til eldre type nett er at det kan overleve at noder faller bort ved å sette opp alternative ruter gjennom nettverket. Selvsagt er det svake punkt, men andre typiske nett som stjernenett og ringnett er mer sårbare enn dette igjen.

USA kommer aldri til å ha et usikret nett mot atomvåpnene sine. Noen som har sett Wargames? Dumt spm., men dere tar poenget. Om våpennettverket blir koblet mot nett, er det nok fysisk avskilt fra det vanlige "internettet". For å bruke enda et filmeksempel så er den viktigste lagringsplassen til CIA ikke akkurat så åpen mot omverdenen i MI.

Har hørt rykter om at USA trener sine egne nettsoldater, men til forskjell fra Nord-Korea og propagandaens hensikt, reklamerer de ikke med det. Det kan jo ha mange grunner, men jeg tror det er på grunn av at det ikke ønskes et nytt våpenløp. Det kan hende Nord-Korea slipper denne informasjonen, om den er falsk eller ikke, nettopp for å se hvordan USA svarer, slik at de kan assesere fiendens styrke. Framprovosere en styrketest på en måte. Ikke så veldig usannsynlig.
pyramide: For et ufattelig rart svar. Det finnes da penger i Nord-Korea, siden de kan klare å bygge en atombombe i framtiden. Hvorfor skulle de ikke da ha penger til datamaskiner. Kanskje datamaskiner koster mer enn a-bomber fordi Korea har en annen valutta? Tror ikke det du. Og tror du at et land som prøver å vinne et teknologi løp ikke har nett? Ganske sikker på at de fattige i landet ikke akkurat har 1gbit, men det er nok sikkert der...
Ministry of Love
sptz's Avatar
old old news...

sto i wired for ca 1,5 år siden mente det skrev litt om det i tabloidene her også men husker ikke sikkert..

Tja når resten av verden gjør det hvorfor skal ikke nord-korea? Det er litt kjedelig for fienden om bilen ikke går siden du har brent kretsene i den med en elektromagnetisk puls.. eller at to tog fulle av kampklare soldater (eller siv) kolliderer det blir liksom litt mer spenning i hverdagen for fienden da.. forhåpentligvis så mye at alle soldatene deres desserterer..

edit:
pyramide har du røyka sokkene dine? Det eneste budsjettet i nord-korea som er romslig er jo forsvarsbudsjettet. Du har sikkert rett i av den vanlige nordkorianer ikke har så mange pcer. Men når pcen er et hjelpemiddel for å spionere på fiender som sør-korea tror jeg nok de skaffer seg den kompetansen det trengs for å kunne utnytte dem max. Og når man tar opp om nord-korea har 1gb linje eller ikke så er det totalt irrelevant. Hvorfor skulle en nordkoriansk "hacker" i det hele tatt være i Nord-Korea? kan han ikke like godt være i Norge Japan eller Kina? Om du også hadde lest artikkelen så hadde du sett at angrepet kom fra Kina men sør-koriansk etteretning mente det var nord-korianere (noe de alltid mener, uansett hva det er...)
Sist endret av sptz; 4. oktober 2004 kl. 21:52.
Opprinnelig postet av vell
pyramide: For et ufattelig rart svar. Det finnes da penger i Nord-Korea, siden de kan klare å bygge en atombombe i framtiden.
Vis hele sitatet...
Øhm, de fleste landene kan lage atombombe allerede, men de har ikke lov - dessuten riskerer landet å bli stoppet/angrepet av NATO eller noe (hvilken idiotisk diktatur er dum nok til å prøve noe selvmordisk?)

Fatter ikke at USA og andre land fremdeles beholder atombombe :/
Nordkorea bruker 1/3 av budsjettet sitt på militære. Men det fungerer ikke bare som forsvar, men som politi, sykebilsjåfører, redningsteam ved ulykker o.l.

Som jeg også har sagt tidligere kommer NordKorea kun til å bruke atombombe som en måte å produsere strøm og forhindre en eventuell invasjon.
De har jo ikke brukt atombomber de siste par årene heller da... Det nermeste de var vel Kuba krisen

Edit: jeg mente at de ikke har brukt det i krig...
Sist endret av pyramide; 4. oktober 2004 kl. 22:17.
Opprinnelig postet av kriss
Nordkorea bruker 1/3 av budsjettet sitt på militære. Men det fungerer ikke bare som forsvar, men som politi, sykebilsjåfører, redningsteam ved ulykker o.l.
Vis hele sitatet...
Med din avatar er jeg ikke sikker på om vi kan regne deg som habil i denne diskusjonen, kriss.

Men det burde vel ikke forundre noen at Nord-Korea trener proffe datahackere med statlige midler, etthvert land med en visst snev av paranoia, dvs de fleste militærmakter, gjør nok noe lignende.
Som jeg også har sagt tidligere kommer NordKorea kun til å bruke atombombe som en måte å produsere strøm
Vis hele sitatet...
Hehe, den dagen eg ser en atombombe stå å produsere strøm, er den dagen da nff er blitt overtatt av fjortisser....
Ministry of Love
sptz's Avatar
kriss, det som er litt merkelig i det utsangnet ditt er at a-bomber ikke er særlig godt innvasjonsforsvarsvåpen, men derimot et ypperlig angreps/avskrekkingsvåpen (mene om de lager så tror jeg ikke det vil avskrekke usa heller fremprovisere et angrep) Når det gjelder strøm så vil anlegg som også lager plutonium og de kjernepartiklene som må til for en atombombe produsere mindre strøm en et anlegg som ikke produserte disse bi stoffene.
Så strøm argumentet er igrunnen ikke særlig vellykket synes jeg. dette ble litt offtopic, sorry.
Sist endret av sptz; 4. oktober 2004 kl. 22:41.
Jeg utrykket meg litt feilaktig. De vil bruke et atom-program til å produsere strøm og for å avskrekke en eventuell innvasjon. Ikke selve atombomber. Jeg sa ingen ting om hvor effektiv en atombombe er i en innvasjon.
Noen som vet hvor signup skjemaet for denne avdelingen er? (event. norge sin hacker avd.)
Sist endret av RoadKill; 4. oktober 2004 kl. 22:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det verste er vel egentlig at folk faktisk er overrasket over dette

Har ikke USa en enda større "hackerhær" organisert under NSA? Mener å ha lest noe om det et eller annet sted når jeg holdt på med prosjekt om etteretningsmiljøer...
Det var fullt mulig å melde seg inn i en slags cyber army i USA for et par måner siden, husker ikke hvor men det var på ei seriøs nettside.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ser for meg en haug med gulinger
som sitter og taster og sklepper, sklir og
glir, mens de hacker pentagon!