Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3076
Om man får forelegg i posten av politiet, men vedtar den ikke for man mener man er uskyldig. Er det greie sjanser på at saken bare blir henlagt pga politiet har for lite ressurser til å ta alt til retten? Har nemlig lest det flere steder. Om man ikke vedtar, kan man likevel angre på det dersom politiet vil ha rettsak? Hvor lang tid har man på seg eventuelt? Jeg mener å være uskyldig i det jeg er anmeldt for, men da det er politiet som vitner i mot vet jeg at jeg garantert nok ikke vinner rettsaken uansett. Så har lyst å ikke vedta, og eventuelt angre om saken faktisk går videre til retten. Jeg er anmeldt for kroppskrenkelse og 12 000 i bot om det har noe å si.
Deg igjen, ja.
Bare betal bota.
Både vektere og politi har vært vitne til at du har skalla ned en uskyldig person på byen.
Du skal være veldig glad for en så liten bot og å slippe fengsel.
Sist endret av Våtfisk; 10. oktober 2018 kl. 14:53.
Godtar du ikke forelegget vil påtalemyndigheten / riksadvokaten bestemme om du skal tiltales og stilles for retten. Da får du garantert ubetinga fengsel og større bot enn 12k. Dama har sikkert pådratt seg traumer og psykiske lidelser og skjønt at hun kan cashe inn $$$ innen den tid. Ikke vær tjukk i hodet. Vedta botet og gå videre med livet ditt.

Og nei. har du først nekta forelegg så kan du ikke angre deg etterpå. Enten blir du tiltalt eller påtaleunnlatt/henglagt. Noe som ikke vil skje i din sak fordi du har skalla ned ei dame og det er masse edru vitner. Saken mot deg er bankers og grandslam. Du blir dømt uansett.
Sist endret av EzrealR; 10. oktober 2018 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EzrealR Vis innlegg
Da får du garantert ubetinga fengsel og større bot enn 12k. Dama har sikkert pådratt seg traumer og psykiske lidelser og skjønt at hun kan cashe inn $$$ innen den tid. Ikke vær tjukk i hodet. Vedta botet og gå videre med livet ditt.
Vis hele sitatet...
Du vil nok få meir enn 12k ja, fordi forelegget inkluderer strafferabatt. Men eg trur du skal vere rimelig dyktig i å inkriminere deg sjølv om du går frå forelegg til ubetinga fengsel. Hadde politiet vurdert det til ubetinga fengsel hadde dei neppe skreve ut eit forelegg.

I praksis risikerer du at domstolen set bota opp til 15-20k og 2k i sakskostnader i tillegg, samt ein tusenlapp eller tre i erstatning. Erstatningssummane i Noreg er ikkje det heilt store uansett; drap gir jo pårørande eit par hundre tusen i erstatning...
Sitat av EzrealR Vis innlegg
Noe som ikke vil skje i din sak fordi du har skalla ned ei dame og det er masse edru vitner. Saken mot deg er bankers og grandslam. Du blir dømt uansett.
Vis hele sitatet...
Jøss. Er du synsk? Iom. at det er kroppskrenkelse, er det ikkje snakk om spesielt grov vold som har ført til skader som trengte legeoppfølging. Det kan bli henlagt. Det vil i stor grad komme an på saksbunken hos politiet lokalt. Det veit du neppe noko om.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av EzrealR Vis innlegg
Og nei. har du først nekta forelegg så kan du ikke angre deg etterpå. Enten blir du tiltalt eller påtaleunnlatt/henglagt. Noe som ikke vil skje i din sak fordi du har skalla ned ei dame og det er masse edru vitner. Saken mot deg er bankers og grandslam. Du blir dømt uansett.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Jeg hadde en sak i fjor der jeg nektet å vedta forelegg for å se om saken ble henlagt. Jeg ble så innkalt til rettssak, og valgte å godta forelegget 7 dager før rettsaken. Da fikk jeg tilogmed beholde strafferabatten som jeg fikk for å godta forelegget. Rettssaken ble også åpenbart avlyst.

Dette gjorde jeg i samarbeid med advokat, men han sa at det ikke hadde vært noen forskjell hvis jeg hadde gjort det uten advokat.

Så du har 0 å tape på å ikke vedta forelegget. Send svar at du ikke godtar det, så ser du om saken blir henlagt eller ikke. Går saken til retten så kan du enda godta forelegget, men er du usikker så burde du kontakte advokat.
Sist endret av Dongerino; 11. oktober 2018 kl. 14:27.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Dette er feil. Jeg hadde en sak i fjor der jeg nektet å vedta forelegg for å se om saken ble henlagt. Jeg ble så innkalt til rettssak, og valgte å godta forelegget 7 dager før rettsaken. Da fikk jeg tilogmed beholde strafferabatten som jeg fikk for å godta forelegget. Rettssaken ble også åpenbart avlyst.

Dette gjorde jeg i samarbeid med advokat, men han sa at det ikke hadde vært noen forskjell hvis jeg hadde gjort det uten advokat.

Så du har 0 å tape på å ikke vedta forelegget. Send svar at du ikke godtar det, så ser du om saken blir henlagt eller ikke. Går saken til retten så kan du enda godta forelegget, men er du usikker så burde du kontakte advokat.
Vis hele sitatet...
Kan jeg få spørre hva du var anmeldt for?
Tilbake i 2002 eller noe slikt fikk jeg et forelegg på 3000kr for å kjøre på rødt lys. Jeg ble tatt ‘på fersken’ av 2. stk politi. Nekta først forelegg og fikk etterhvert beskjed om at saken skulle for retten. Da ringte jeg og sa jeg heller ville betale forelegg, og det var ok. Ble ingen rettssak.
Tror du kan dra den ganske langt som flere her nevner, hvis de slipper å bruke ressurser på å møte opp i retten så gjør de jo det, med mindre det er noe helt spesielt. Lureste er jo selvsagt å betale forelegget, du kan ende opp med høyere bot og du kan ende opp å måtte betale saksomkostninger hvis du velger å møte i retten.
Sist endret av Marriese; 12. oktober 2018 kl. 19:37.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av DM1234321 Vis innlegg
Kan jeg få spørre hva du var anmeldt for?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg ikke utdype nærmere, men det var ikke en fartsbot eller et forenklet forelegg akkurat. Det var et forelegg.
Rart du bare fikk bot på 12.000 kr. Strengt tatt burde du jo fått ubetinget straff for blind vold mot en helt tilfeldig dame, spesielt når de har vitner fra både politi og vektere. Jaja det er jo fortsatt mulig at hun damen du skallet ned helt uprovosert faktisk leverer en anmeldelse og faktisk ønsker å få deg bak lås og slå når hun får tenkt seg litt om og får episoden på avstand. Så uansett hva du velger så kan jo fortsatt både karma og rettferdigheten seire.