Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  141 16046
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Eller støtten lånekassa gir til studenter.
De vil fjerne hele driten og sende studentene til banken for private lån.

Får i det minste billigere sprit da. Heia!
Vis hele sitatet...
Nå drikker ikke jeg sprit, men jeg ser på grensehandel som en uting.
Når Bondevik satt var det et fokus på økt grensehandel.
Da mente Ap at det var hans ansvar, de kjørte kraftig på at de var mot gransehandel.

I dag handler vi for mer enn 1 mrd pr mnd, bare over svenskegrensen.
Vi skulle tatt ansvar etter folkeavstemningen i 1994 og senket alkoholavgiftene med 10% årlig for å tilpasse konkurranseevnen.
Sigarettavgiftene kunne dumpes raskere.
Ikke for å få billig sprit og røyk, men for å unngå at nordmenn handler i Sverige men heller omvendt. For å unngå at turistene snur i døra og prater dritt om oss når de kommer hjem.
Dette ville gitt oss flere og bedre butikker i grensenærestrøk, økt salg av norske landbruksvarer og økt turisme i distriktene.

APs alternativ er at gode ap-medlemmer sitter i dyre møter i Oslo og bestemmer hvilke distrikter som skal få skattepenger til hva.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av iskrem Vis innlegg
Så trangsynte mange her er. Har noen lest partiprogrammet til de forskjellige partiene? Ta å gjør det istedenfor å lytte til jungeltelegrafen.
Vis hele sitatet...
Å lese partiprogrammet for å bli kjent med et parti er som å gå til en Audi butikk for å se hvor bra bilen deres er i forhold til BMW og Opel.
Den er selvfølgelig verdens beste, mye bedre enn de andre.
Sist endret av Bothrops; 24. august 2012 kl. 13:35.
Jeg skjønner ikke helt hvordan du knytter det slikt ved at man leser hva et parti står for. Så vidt jeg vet så står det ikke at "vi er verdens beste". Det står hva dem er for og hva dem er mot.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av iskrem Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvordan du knytter det slikt ved at man leser hva et parti står for. Så vidt jeg vet så står det ikke at "vi er verdens beste". Det står hva dem er for og hva dem er mot.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt en god ide å lese partiprogrammene, men man burde også få med seg litt informasjon fra andre hold.
Et parti vil ytterst skjeldent inrømme feil og mangler i politikken sin(de spiller for a vinne), i motsetning til de som ikke er involvert i partiet og som ikke er redde for å pirke på ting som bør forbedres. Så må du være kildekritisk og tenke på hva slags agenda som kan ligge bak de mest ekstreme negative inspilla.
Sist endret av Bothrops; 24. august 2012 kl. 14:00.
Det går begge veier. Man kan jo aldri være sikker på baktanker, men i utgangspunktet bør man gå ut ifra at partiprogrammet er partiets sentrale mening, som alle har stemt og vedtatt i et eller annet landsmøte. Men man må jo huske at selv om man er i et parti er man jo fortsatt en person med egne meninger og preferanser. Syntes det er viktig å skille hva partiet sentralt ønsker og hva en eller annen egotrip av en politiker gjør og ønsker; dog de kan ønske det samme, så finnes det jo uttalige mange måter å gjøre det på.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Med Høyre og Frp i regjering er det i det minste en sjanse for at f.eks. offentlig sektor blir rydda opp i og slanket ned til et rasjonelt nivå. Særlig Frp ønsker jo andre løsninger på de offentlige tjenestene. Det er kanskje er friskt pust vi trenger nå?
Vis hele sitatet...
Det er antakelig flere sektorer som er underbemannet (og underbetalt) innen kommune og stat enn det er overbemannede (og overbetalte) sektorer.

Frp (og H) ønsker å overlate til det private næringslivet å drive virksomheter som i dag i det alt vesentlige drives av det offentlige og som A + SV ønsker skal forbli offentlig drevet.

Frp + H har en slags religiøs tro på at privat drift per definisjon gir bedre resultater med mindre pengebruk enn offentlig drift.
A + SV har samme religiøse tro - bare med motsatt fortegn.

Mange av de virksomhetene de strides om, er arbeidsintensive (i motsetning til kapitalintensive). I slike virksomheter får du bare gode resultater dersom du har tilstrekkelig og dyktig bemanning. Og som privat næringsdrivende blir du bare konkurransedyktig på faktoren totale lønnskostnader:
Høyere lønn enn konkurrentene - Du taper markeder.
Lavere lønn - Du vinner markeder.

Når så utgangspunktet i de aller fleste kommunene er underbemanning + underbetaling, er det å tro på julenissen at private aktører kan både tjene penger og forbedre kvaliteten på tjenestene ved å overta.
De kan nok tjene penger. Men da på bekostning av de ansatte.

Frp har rett i at det vil lønne seg å redde store deler av oljeformuen fra spekulasjonsdøden på utenlandske børser ved å ta de hjem og bruke de til innenlandske investeringer i en nedslitt og forsømt infrastruktur.

Frp tar feil i at det er penger å tjene på å overlate sykehjem, skoler og annen arbeidsintensiv virksomhet til det private næringslivet. Hovedproblemet i dag er nemlig at det brukes for lite penger til å dekke behovene - ikke at det brukes for mye.
Sist endret av timerbeltkiller; 24. august 2012 kl. 14:23.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Frp (og H) ønsker å overlate til det private næringslivet å drive virksomheter som i dag i det alt vesentlige drives av det offentlige og som A + SV ønsker skal forbli offentlig drevet.

Frp + H har en slags religiøs tro på at privat drift per definisjon gir bedre resultater med mindre pengebruk enn offentlig drift.
A + SV har samme religiøse tro - bare med motsatt fortegn.
Vis hele sitatet...
Dette er delvis feil.

Arbeiderpartiet går gjerne inn for å privatisere hvis de ser at det er nødvendig eller økonomisk mer gunstig. Som nevnt av flere - Arbeiderpartiet er i praksis et sentrumsparti med fløyer over i både høyre-light og venstresiden.
Det at AP kaller seg "såklart vi er venstreside" er én ting, en annen ting er den praktiske politikken deres og hva partimedlemmene mener.

Høyre har alltid vært et moderat høyreparti som er absolutt tilhenger av velferdsstaten, men ønsker også en sterk markedsøkonomi utpå velferdsstaten. Noe annet som er viktig å få med seg i denne sammenhengen: Partiet Høyre går gjerne inn for å sette statlige oppgaver på anbud når nødvendig -bare i større grad enn AP, men de går _ikke_ inn for en massiv privatisering.

FrP er noe det mest markedsliberalistiske vi har av politiske partier i Norge. FrP ønsker gjerne en stor omlegging av statlige oppgaver til private selskaper. De ønsker å privatisere langt mer enn Høyre, men: ikke så mye som motstanderne deres prøver å hevde at FrP vil. Til og med FrP er tilhenger av veldferdssamfunnet, men ønsker å forandre det endel, og bruke store summer penger siden de mener at vi har jo olja...

Sosialistisk Venstreparti ligger klart på venstrefløyen. Men de er ikke like langt utpå venstre som FrP er på høyresiden - hvis dere skjønner..
SV går inn for en ganske stor velferdsstat, der ganske mye skal settes inn under statens ansvar, og som statlig oppgave. Allikevel - hvis det er aktuelt/helt nødvendig å sette noe på anbud, så gjør SV det. SV er et klart sosialdemokratisk parti, med aner til radikal sosialisme hos ungdomspartiet deres.
Sist endret av aeon_illuminate; 24. august 2012 kl. 14:43.
Ap er ikke mot privatisering i praktisk politikk.
De er veldig glade i bomselskaper som stort sett bare tjener masse penger som finansieringsmellomledd for bilistene.
De har solgt ut offentlig eiendom for å i stedet leie.
De var vel med på salget av kraftverk og nett, noe som absolutt burde vært offentlig.
De handler pr-virksomhet av private konsulenter(tidligere kollegaer?)
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Ap er ikke mot privatisering i praktisk politikk.
De er veldig glade i bomselskaper som stort sett bare tjener masse penger som finansieringsmellomledd for bilistene.
De har solgt ut offentlig eiendom for å i stedet leie.
De var vel med på salget av kraftverk og nett, noe som absolutt burde vært offentlig.
De handler pr-virksomhet av private konsulenter(tidligere kollegaer?)
Vis hele sitatet...
FOr å legge til litt til det som bajjaz nevnte;

Arbeiderpartiet har hverken ideologisk eller i praktisk politikk vært vært _sterk_ motsander av privatisering - og dette mener jeg i hele etterkrigstiden. Selvfølgelig - på 50tallet og årene fram mot liberaliseringen av mye rart på 80tallet, var det flere innslag av planøkonomi og mye nasjonalisering i Norge.

Allikevel, AP ser de store linjene i samfunnet, og er et føre-var-parti. Ikke fleip, og heller ikke for rose AP, men det er de kalde faktaene. På et grovt plan skal det norske samfunnet være rimelig økonomisk likestilt, mener AP.
Dermed, når Norge var fra og med 80tallet i en sterk økonomisk posisjon, -gikk AP gjerne inn for å privatisere det som "det er nødvendig å privatisere".


(..)Tilbake til trådens tema; en av karakteristikkene for Arbeiderpariet er også at de er glade i at staten skal håve inn penger. Dét betyr høye skatter, høy toll, høye avgifter. Styringsiveren er også sterk, og i bunn og grunn med mange innslag av formyndersstat - over lang periode - har gjort at mannen i gata er misfornøyd med AP.
Partiene som ligger dem nærmest - Senterpartiet og Høyre, går også inn for en del av det samme, med selvfølgelig skattelette-fokus og avregulering spesielt for bedrifter i Høyre -men forskjellen er ikke altfor stor. Begge(AP&H) tenker i samme bane ofte

By the way, Senterpartiet er egentlig bonde-AP for å si det på en enkel måte. SP har i tillegg oljeministeren Borten Moe, som er ganske "borgelig", men han ligger ikke til høyre for høyregjengen i AP.
Sist endret av aeon_illuminate; 24. august 2012 kl. 15:06.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Selv om Høyre og AP ligger veldig, veldig nærme hverandre politisk i hva slags løsninger de velger, så mistenker jeg at Høyre kommer til å være mye, mye mindre inkompetente når det gjelder å sette politikken ut i livet.
Vis hele sitatet...
Jern-Erna satte litt av en inkompetanse-rekord da hun som kommunalminister feiltolket kommuneloven og åpnet for de håpløse Terra-investeringene.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
By the way, Senterpartiet er egentlig bonde-AP for å si det på en enkel måte. SP har i tillegg oljeministeren Borten Moe, som er ganske "borgelig", men han ligger ikke til høyre for høyregjengen i AP.
Vis hele sitatet...
På oljesektoren er det ikke mulig å ligge til høyre for AP.
Det forhindrer ikke at BM tilhører fløyen i SP som ønsker å gå tilbake til "borgerlig leir".

SP er partiet for alle med tomt på min 5 dekar.
Bedre det enn Krf som er partiet for alle som setter salmeboka høyere enn egen lommebok.
Og Frp som er partiet for alle som tror det fins enkle løsninger på alle kompliserte spørmål.

Men kaka tar V som er partiet med antall meninger = tilstedeværende medlemmer + 1.
Sist endret av timerbeltkiller; 24. august 2012 kl. 15:13.
Sitat av ynkey Vis innlegg
For å svare på det andre spørsmålet ditt: Jeg mener at vi må sleppe inn flere asylsøkere, da spesielt barnefamilier og enslige mindreårige asylsøkere (EMA).
Vis hele sitatet...
Dette er ikke bærekraftig.

For det andre mener jeg at det hadde vært positivt for Norsk økonomi å slippe inn flere asylsøkere siden ved å investere i Norskkurs og andre integreringstiltak vil disse bli viktige ressurser for samfunnet senere, både økonomisk og kulturelt, MEN (og et veldig stort men) vi må endre integreringspolitikken totalt i landet slik at flyktninger faktisk blir integrert og kan virke som ressurspersoner.
Vis hele sitatet...
Har vi ressursene til det? Og ikke minst: Ønsker disse selv å bli integrert?

Sitat av ynkey Vis innlegg
La meg bare stille dere et spørsmål, tror dere virkelig at flyktninger bare vil komme til Norge for å utnytte system? At de har ofret flere år av livet sitt (gjennomsnittlig flyktetid er 2 år til Norge) og satt livet sitt i fare bare for å leve på norsk trygd?
Vis hele sitatet...
Det er jo svært attraktivt å "flykte" til Norge fordi vi er så naive og det er så enkelt å misbruke velferdssystemet vårt. Og de som faktisk kommer og ønsker å gjøre noe får puter sydd under armene sine, og blir passivisert.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er ikke bærekraftig.


Har vi ressursene til det? Og ikke minst: Ønsker disse selv å bli integrert?


Det er jo svært attraktivt å "flykte" til Norge fordi vi er så naive og det er så enkelt å misbruke velferdssystemet vårt. Og de som faktisk kommer og ønsker å gjøre noe får puter sydd under armene sine, og blir passivisert.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det atraktivt og "flykte" hit, hadde jeg bodd hvor som helst, omså i Sverige, så hadde jeg flyttet på dagen til Norge, benyttet meg sporenstreks av vår lønn, velferd og pensjon, forså og flyktet herfra det øyeblikket det går til helvete med norsk økonomi...Hvorfor ikke, vi er en gullgruve uten like som ligger der klar til og plukkes opp, og det har europas og midtøstens befolkning oppdaget for mange mange mange år siden, mens vi sitter med skylapper på og "godtar" alt som blir tredd nedover hodet vårs i form av avgifter og universell solidaritet med eu og deres regler..Ja mere kunne vært sagt men dere som har andre synspunkter burde vel heller finne dere en brainshrink til og endre den hjernevasken dere har vært utsatt for iform av og redde verden og god tro i at jordkloden er en kardemomeby. God Natt!..takk min skaper som er ingen andre en geners overlevelse for at jeg har sikret meg hytte, jakt, fiske,jordbruk og vann til og klare meg når det går til helsike med resten av dere, ikke kom til meg med tårevåte øyne..lykke til!
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er ikke bærekraftig.


Har vi ressursene til det? Og ikke minst: Ønsker disse selv å bli integrert?


Det er jo svært attraktivt å "flykte" til Norge fordi vi er så naive og det er så enkelt å misbruke velferdssystemet vårt. Og de som faktisk kommer og ønsker å gjøre noe får puter sydd under armene sine, og blir passivisert.
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til at vi har statistisk grunnlag fra SSB for å kunne si at innvandring, hverken fra Øst-Europa eller fra ikke-vestlige land er bærekraftig på sikt.

Når det gjelder innvandring fra land i Midtøsten og Afrika er innvandring et rent tapsprosjekt, både i et kortere og et lengre perspektiv. Får vi for mange passive trygdemottakere, kommer dette til å svekke norsk økonomi, med de følger det vil få for den generelle uroen og kriminalitetsnivået i samfunnet. Det er ditt valg, men tallene ligger iallefall på bordet:

http://e24.no/makro-og-politikk/ssb-...-ikke/20233929
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av homoludens Vis innlegg
Vil bare legge til at vi har statistisk grunnlag fra SSB for å kunne si at innvandring, hverken fra Øst-Europa eller fra ikke-vestlige land er bærekraftig på sikt.

Når det gjelder innvandring fra land i Midtøsten og Afrika er innvandring et rent tapsprosjekt, både i et kortere og et lengre perspektiv. Får vi for mange passive trygdemottakere, kommer dette til å svekke norsk økonomi, med de følger det vil få for den generelle uroen og kriminalitetsnivået i samfunnet. Det er ditt valg, men tallene ligger iallefall på bordet:

http://e24.no/makro-og-politikk/ssb-...-ikke/20233929
Vis hele sitatet...
Ja, tabloidene dro frem det de trodde ville generere flest klikk, som vanlig. Selve rapporten forteller også at gjennomsnittsnordmannen heller ikke er lønnsom. Det er det mest oppsiktsvekkende. Å koke det ned til en sak om innvandring blir for dumt.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Vil bare legge til at vi har statistisk grunnlag fra SSB for å kunne si at innvandring, hverken fra Øst-Europa eller fra ikke-vestlige land er bærekraftig på sikt.

Når det gjelder innvandring fra land i Midtøsten og Afrika er innvandring et rent tapsprosjekt, både i et kortere og et lengre perspektiv. Får vi for mange passive trygdemottakere, kommer dette til å svekke norsk økonomi, med de følger det vil få for den generelle uroen og kriminalitetsnivået i samfunnet. Det er ditt valg, men tallene ligger iallefall på bordet:

http://e24.no/makro-og-politikk/ssb-...-ikke/20233929
Vis hele sitatet...
Jeg har sett, og husker denne rapporten, for noen måneder siden når jeg gløttet over e24.no litt.

Undersøkelsen ble slått stort opp i avisene, og det var flere andre skikkelige politikk-magasiner ála Minerva og Res Publica som hadde fyldige kommentarer til denne.

Ingenting spesielt oppsiktsvekkende der ble funnet, men man fikk f.eks en bekreftelse at innvandring fra lutfattige u-land med høy grad av analfabetisme(f.eks somaliere, sudan, afgh.) _ikke_ lønner seg på kort eller mellomlang sikt for Norge. DIsse må det brukes mange penger for å tilpasse vårt system og vår levemåte.
Derimot sier også undersøkelsen at innvandrere fra øst-Europa generelt er om lag like yrkesaktive som nordmenn og enda mer ivrige på å ta utdanning.
Men alt dette visste vi sikkert allerede. Hovedkonklusjonen er/var; det er dyrt i det hele tatt å ha innbyggere i dette landet, uansett om innbyggeren er hvit, svart, gul eller grønn, -for så mye statlige oppgaver og bred velferd som vi har i Norge må betales for, -via høy skatt, derfor vi har den.

Helt riktig at det blir for dumt å koke dette ned til et innvandringsspørsmål. For øvirg virker det nesten som om *alt* skal kokes ned til et innvandringsspørsmål i disse dager i de fleste typer media, mener jeg.
Sist endret av aeon_illuminate; 25. august 2012 kl. 12:45.
Jeg mener at problemet med innvandring som ikke lønner seg er den apologetiske holdningen om at vi ikke skal stille tøffe krav til ulike kulturer. Det har stått mye om Somaliske menn som sitter og tygger khat isteden for å jobbe, løsningen er da å nekte disse all form for velferd for å få en slutt på denne ukulturen. Det er de de gjør i USA og der gjør somaliere det faktisk veldig godt. Vi må slutte å bare snakke om integrering, men også assimilering.

Målet burde være at om 50 år så er alle innvandrer grupper like norske i sinn som nordmenn. Det betyr ikke at de må være skigående julaften feirende mennesker. Men at de deler sekulære verdier og prinsippet om å gjøre sin plikt for å kunne kreve sin rett. For de som kommer med det typiske apologetiske argumentet om at nordmenn snylter også så er det helt irrelevant fordi snylting er i norsk kultur uakseptabelt. Dette er ikke tilfellet i noen andre kulturer.

edit : Jeg tror også at assimilering vil redusere rasisme og skepsis blant nordmenn, ettersom mye av argumentene da vil være ugyldige.
Sist endret av Flaskeposten; 25. august 2012 kl. 16:30.
Vi må aldri glemme hva arbeider-bevegelsen har gjort for dette landet. Mye creds til AP, men det er enkelte ting de har håndtert svært dårlig. Synes det er like greit at noen andre får prøve seg nå. Håper og tror at Høyre vinner valget.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er ikke bærekraftig.


Har vi ressursene til det? Og ikke minst: Ønsker disse selv å bli integrert?


Det er jo svært attraktivt å "flykte" til Norge fordi vi er så naive og det er så enkelt å misbruke velferdssystemet vårt. Og de som faktisk kommer og ønsker å gjøre noe får puter sydd under armene sine, og blir passivisert.
Vis hele sitatet...
La meg svare på den siste påstanden din først. Ja det er attraktivt for asylsøkere å komme til Norge, men slik det er i dag er veldig få som får muligheten til å søke asyl her. Grunnen til det er Dublin II avtalen.

Dublin II går ut på at det første landet i schengen som en asylsøker blir registrert i behandler asylsøknaden for alle schengenlandene. Dette betyr at hvis en asylsøker møter politiet i et hvilket som helst land som er med i EU vil det landet behandle asylsøknaden for hele EU. Hensikten med dette er positiv siden det ikke er passkontroll i Schengen og det fører i praksis til at hvis noen får asyl i f.eks. sveits får de det i alle landene. Prolemet med denne avtalen er at det er det første landet en asylsøker blir registrert i som behandler asylsøknaden for hele området ergo vil Hellas, Italia og Spania ta imot MANGE flere asylsøkere enn for eksempel Norge. På grunn av den store pågangen i disse landene er forholdene for asylsøkere der helt forferdelig. Hvis en asylsøker som har blitt registrert i Italia kommer til Norge sender vi den tilbake til Italia selv om de i praksis ikke har sjangs til å få asyl der selv om de evt. hadde fortjent det i følge flyktningekonvensjonen. For at noen skal søke asyl i Norge må de derfor enten fly hit eller 2. reise igjennom hele Europa uten å bli tatt av politiet i noen land som ofte betyr at de må snakke med proffesjonelle menneskesmuglere og de får derfor veldig ofte gjeld før de kommer til Norge.

Så til spørsmålet om de ønsker å bli integrert, hvorfor i alle dager skulle de ikke ønske det når det er nesten umulig å få seg en ordentlig jobb uten å være integrert. Og selv om forholdene på trygd i Norge kanskje er bedre enn slik de hadde det før regner jeg med at de ønsker den best mulige jobben som mulig.

Til den første påstanden så kan det godt hende at det ikke er bærekraftig å ta imot EMA (enslige mindreårige) eller barnefamilier, men vi har et medmenneskelig annsvar når det er snakk om noen så sårbare som barn. Det er ikke uten grunn at det var på asylpolitikken Norge fikk en del kritikk av FNs barnekomite på, vi har ansvaret som mennesker å ta vare på de OG som land siden Norge faktisk har ratifisert og inkorporert barnekonvensjonen.
Sitat av luni Vis innlegg
Ja, tabloidene dro frem det de trodde ville generere flest klikk, som vanlig. Selve rapporten forteller også at gjennomsnittsnordmannen heller ikke er lønnsom. Det er det mest oppsiktsvekkende. Å koke det ned til en sak om innvandring blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg har sett, og husker denne rapporten, for noen måneder siden når jeg gløttet over e24.no litt.

Undersøkelsen ble slått stort opp i avisene, og det var flere andre skikkelige politikk-magasiner ála Minerva og Res Publica som hadde fyldige kommentarer til denne.

Ingenting spesielt oppsiktsvekkende der ble funnet, men man fikk f.eks en bekreftelse at innvandring fra lutfattige u-land med høy grad av analfabetisme(f.eks somaliere, sudan, afgh.) _ikke_ lønner seg på kort eller mellomlang sikt for Norge. DIsse må det brukes mange penger for å tilpasse vårt system og vår levemåte.
Derimot sier også undersøkelsen at innvandrere fra øst-Europa generelt er om lag like yrkesaktive som nordmenn og enda mer ivrige på å ta utdanning.
Men alt dette visste vi sikkert allerede. Hovedkonklusjonen er/var; det er dyrt i det hele tatt å ha innbyggere i dette landet, uansett om innbyggeren er hvit, svart, gul eller grønn, -for så mye statlige oppgaver og bred velferd som vi har i Norge må betales for, -via høy skatt, derfor vi har den.

Helt riktig at det blir for dumt å koke dette ned til et innvandringsspørsmål. For øvirg virker det nesten som om *alt* skal kokes ned til et innvandringsspørsmål i disse dager i de fleste typer media, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanskelig å skjønne at det ikke går bra på sikt å ta inn for mange passive trygdemottakere til landet. Noen må betale trygden til disse menneskene. Hva skjer når det blir flere trygdemottakere enn skattebetalere? En løsning kan være å legge ned velferdsstaten, og la folk jobbe for livets opphold. Med andre ord et amerikanisert system. Ønsker dere det?

Det er sant at det er for mange trygdemottakere blant etniske nordmenn også, men det er også et problem som det norske samfunnet må løse. Til syvende og sist så er det et regnskap som må være i balanse. Mulig dere synes det høres kynisk ut, men sånn er det. Man kan ikke forbruke større ressurser enn man har til rådighet, og man løser ikke et vanskelig problem (for mange på trygd) gjennom å gi oppholdstillatelse og statsborgerskap til enda flere passive trygdemottakere.
Sosietær maniker
Er noen partier jeg savner fra landskapet:

Aldri mer Slaveri-Partiet

Aldri mer fraksjonelle reserver.
Aldri mer tributt.
Aldri mer voldsmonopol.

Ut av Hølet-Partiet

Selvråderett - ingen bruk av tvang, såfremt du ikke gjør skade på andre eller opptrer på en svært fryktsom måte.
Rettferdige penger (åpent regnskap og, selvfølgelig, 1:1 mellom reserver og utestående).
Regionalt selvstyre med partisipatorisk budsjettering.
Festerett i utmark.
Nasjonale avgjørelser bør utføres med nasjonale konsensus.
Billig energi - Thorium.
Velferd opprettholdes med bærekraftig jordbruk, billige tomter og modulbasert produksjon som benytter åpen kilde-teknologi.

Jeg er et Menneske-partiet

Matbutikken må avgiftes.
Avstraffing må begrenses dramatiskt - Fritzl er en av 1 000 000, isolasjon er å definere som tortur og ordet fengsel har et synonym du burde være kjent med; Forbryterskolen.
Mentalt lidende skal ha flere og bedre steder å søke sjelefred enn vi har i dag.
Til skoletvang gies et absolutt Ikke.
Kroniskt avhengige skal ha tilgang på mulighetene som har vist seg effektive.
Full politisk støtte til Health Impact Fund og null støtte til profittjagende farmasøyter.
Kontant handelsblokkade av korrupte firmaer - Terskelen for å oppnå et rettsvern som ikke ligner grisen skal være ekstremt høy.
Dollar, euro, pund, yen, SDR, WTO, IMF, BIS osv, osv, osv: «Sorry. Jeg hater svindling av verdens fattige.»
NATO, EU, EØS og FN? «Dere har vist på alle måter at dere ikke er venner av fredselskende mennesker. Hei og hadet.»
Sist endret av SleekMinister; 26. august 2012 kl. 14:50.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Med andre ord et amerikanisert system. Ønsker dere det?
Vis hele sitatet...

*rekker opp hånda*

Ja jeg gjør det. Hvis folk har risiko i livet sitt så vil de leve mer ansvarlig.
Sist endret av Flaskeposten; 26. august 2012 kl. 18:55. Grunn: byttet ut fornuftig med ansvarlig
Sitat av homoludens Vis innlegg
Vil bare legge til at vi har statistisk grunnlag fra SSB for å kunne si at innvandring, hverken fra Øst-Europa eller fra ikke-vestlige land er bærekraftig på sikt.
Vis hele sitatet...
Den rene norske befolkningen er heller ikke bærekraftig. Det er helt enkelt for stor andel av de unge som ikke kan eller vil ta del i utdannelse og arbeidsliv slik at det blir for mange som må forsørges fra vugge til grav + mange av disse ødelegger store verdier som kriminelle.

Det må antakelig et visst minimum av personlig opplevelse av økonomisk smalhals til for at den oppvoksende slekt av egen erfaring forstår det er nødvendig å arbeide for å leve. Dette forsto flertallet av 10-åringene så seint som i 1960-årene. Også den gangen var skolen noe herk for de fleste. Men de forsto og aksepterte den var nødvendig og gjorde det beste ut av situasjonen.


Rent bortsett fra at da var helvete løs dersom de kom litt for seint om morran eller skulket en time. I dag er det tydelig at i praksis er det helt frivillig om og når du vil stikke innom skolen. Med andre ord en skole som diskvalifiserer til arbeidslivet.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Jeg mener at problemet med innvandring som ikke lønner seg er den apologetiske holdningen om at vi ikke skal stille tøffe krav til ulike kulturer.
Vis hele sitatet...
Innvandring er lønnsomt for land som USA og Kanada. Dette fordi som du antyder, disse i motsetning til Norge fra dag en kaster innvandrerne ut på dypt vann slik at de må svømme (= klare seg i arbeidslivet) .

I tillegg tar de inn de de har bruk for mens N tar inn de de syns synd på.
Endelig aksepterer de og tar i bruk de kvalifikasjonene innvandrerne faktisk har mens i N får selv høykvalifiserte kun drittjobber.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
*rekker opp hånda*

Ja jeg gjør det. Hvis folk har risiko i livet sitt så vil de leve mer ansvarlig.
Vis hele sitatet...
Er det tilfellet i usa?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men hvorfor hater alle arbeiderpartiet så mye.
Vis hele sitatet...
Alle gjør ikke det, men det er mange som reagerer på korrupsjonen og kameraderiet i partiet.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Du som lever på sosialen/trygd kan umulig stemme på frp.., regner med at du vet at frp ikke liker trygd ?
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?

Fra handlingsprogrammet deres:

"Fremskrittspartiet vil:
at folketrygden skal være et nasjonalt forsikringssystem
at alle norske borgere skal ha rett til ytelser fra folketrygden ved
behov
at det skal skje en omfordeling gjennom folketrygden"

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Eller støtten lånekassa gir til studenter.
De vil fjerne hele driten og sende studentene til banken for private lån.
Vis hele sitatet...
De vil også gjøre en bedre fordeling av stipender. Det skal lønne seg å gjøre det bra, og fullføre studiene. Staten skal være garantist for at det utbetales stipend etter behov.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Å lese partiprogrammet for å bli kjent med et parti er som å gå til en Audi butikk for å se hvor bra bilen deres er i forhold til BMW og Opel.
Den er selvfølgelig verdens beste, mye bedre enn de andre.
Vis hele sitatet...
Nei, å lese partiprogrammet gir deg et grunnlag for å uttale deg om partiets politikk. At partiene mener deres egen politikk er best er en selvfølge. Du leser altså ikke programmet for å høre hvor bra partiet er, men for å finne ut hva slags politikk de ønsker å føre.

Skremmende at du ikke skjønner dette.

Sitat av luni Vis innlegg
Selve rapporten forteller også at gjennomsnittsnordmannen heller ikke er lønnsom. Det er det mest oppsiktsvekkende. Å koke det ned til en sak om innvandring blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Det er en sak om innvandring. At systemet belønner unnasluntring hos etniske nordmenn betyr at systemet må endres, ikke at vi må hente inn enda flere og enda latere folk.

Du løser ikke et problem ved å gjøre det verre.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Helt riktig at det blir for dumt å koke dette ned til et innvandringsspørsmål. For øvirg virker det nesten som om *alt* skal kokes ned til et innvandringsspørsmål i disse dager i de fleste typer media, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Det er fordi innvandringen er roten til mye som skjer, og det er et av de viktigste spørsmålene i vår tid.

Sitat av ynkey Vis innlegg
La meg svare på den siste påstanden din først. Ja det er attraktivt for asylsøkere å komme til Norge, men slik det er i dag er veldig få som får muligheten til å søke asyl her. Grunnen til det er Dublin II avtalen.
Vis hele sitatet...
Fortforklaring.

Sitat av ynkey Vis innlegg
Så til spørsmålet om de ønsker å bli integrert, hvorfor i alle dager skulle de ikke ønske det når det er nesten umulig å få seg en ordentlig jobb uten å være integrert. Og selv om forholdene på trygd i Norge kanskje er bedre enn slik de hadde det før regner jeg med at de ønsker den best mulige jobben som mulig.
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor ønsker de ikke å bli integrert? Kan det være fordi det ikke stilles krav, og de synes det er behagelig å bare leve på trygd og ikke gjøre noe?

Sitat av ynkey Vis innlegg
Til den første påstanden så kan det godt hende at det ikke er bærekraftig å ta imot EMA (enslige mindreårige) eller barnefamilier, men vi har et medmenneskelig annsvar når det er snakk om noen så sårbare som barn.
Vis hele sitatet...
Denne logikken tilsier at vi må hente alle inn til Norge. For det er jo en uendelig strøm av enda mer vanskeligstilte folk som trenger hjelp. Hvorfor skal vi bare hente inn noen få av de mest ressurssterke som faktisk klarer å komme seg hit?

Nei, det går ikke. Vi er et lite land, og det er på tide å slutte å prøve å løse problemet ved å gjøre noe med symptomene.

For eksempel ville det vært langt mer effektivt å bruke ressurser på å drepe Assad i Syria enn begynne å la syriske flyktninger strømme inn i Norge.

Flyktninger må hjelpes der de kommer fra, eller så nær der de kommer fra som mulig. For hver flyktning vi bruker millioner av kroner på å ta oss av kunne vi ha hjulpet tusen flyktninger nær der de kommer fra.

Det du argumenterer for er bare symbolhandlinger som knapt hjelper en brøkdel av de som trenger hjelp.

Rettelse: "Fortforklaring" over her skulle selvsagt være "bortforklaring".
Sist endret av hemmeligegreier; 27. august 2012 kl. 01:29.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg


Ja, hvorfor ønsker de ikke å bli integrert? Kan det være fordi det ikke stilles krav, og de synes det er behagelig å bare leve på trygd og ikke gjøre noe?

Vis hele sitatet...
Det sier seg jo selv at en fattig innvandrer synes det er luksus å leve på nav kontra en normal nordmann født i norge som har det fælt med det lille mann får i trygd

Derfor skulle innvandrere ikke hatt like trygderettigheter som en innfødt nordmann

Har liten tro på at nordmenn går på nav fordi dem er late, bare frp som har en slik holdning mot den laveste rangstige!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det sier seg jo selv at en fattig innvandrer synes det er luksus å leve på nav kontra en normal nordmann født i norge som har det fælt med det lille mann får i trygd

Derfor skulle innvandrere ikke hatt like trygderettigheter som en innfødt nordmann

Har liten tro på at nordmenn går på nav fordi dem er late, bare frp som har en slik holdning mot den laveste rangstige!
Vis hele sitatet...
vil jo si det er like feil å påstå at invandrere gjør det samme bare fordi de er lave. Ja den summen penger de får føles kanskje mer for folk som er vant til å være fattigere, men tror det er helt andre årsaker til at de velger å ikke jobbe enn at de bare er late. F.eks. det at det rett og slett er mye vanskeliggere for en invandrer å få seg en grei jobb enn for vanlige normenn.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Er det tilfellet i usa?
Vis hele sitatet...
De har bedre arbeidsmoral. Det sies at Amerikanere lever for å arbeide, og nordmenn arbeider for å leve. Innvandrere er også mer integrert i USA. Hvis man plutselig må ta ansvar for eget liv, gjør man det bedre.

Amal Aden skrev at Somaliere som er på vei til Norge er fullt klar over hva slags trygdeytelser de kan få. Det har også vært avslørt systematisk juks, både blant Somaliere og sigøynere, noe som ikke hadde vært tilfellet hvis trygdeordningene hadde vært betydelig strammet inn. NAV skal være et sikkerhetsnett, isteden har det blitt en hengekøye.
Så de har bedre arbeidsmoral, men har fortsatt lavere verdiskapning per time enn oss? Rare greier.
Og hva med de som er født inn i fattigdom, skal de bare ta litt mer ansvar for sine egne liv? Det er vel ikke slik at noen velger å være fattige?
Sitat av Mith Vis innlegg
Så de har bedre arbeidsmoral, men har fortsatt lavere verdiskapning per time enn oss? Rare greier.
Vis hele sitatet...
Hva har verdiskapning med arbeidsmoral å gjøre? I motsetning til Norge har USA en arbeiderklasse.


Og hva med de som er født inn i fattigdom, skal de bare ta litt mer ansvar for sine egne liv? Det er vel ikke slik at noen velger å være fattige?
Vis hele sitatet...
Klart ingen velger å gjøre det, men i motsetning til hva fjompenisser som Kristin Halvorsen sier så kan man ikke fjerne fattigdom med et pennestrøk. Men det er også verdt å nevne at i USA er ting mye billigere en her noe som igjen gjør at de fleste kan kjøpe ting som i Norge er fullt av avgifter moms og individuelle skatter.

Fattigdom har faktisk økt mest med den rød-grønne regjeringen, men hvordan kan det være mulig? Det er naturligvis fordi regjeringen hjelper ikke fattige, den hjelper middelklassen med kontantstøtte og andre usosiale og urettferdige goder. I egalitære Norge betaler fattige, single og pensjonister for pengefesten til de som allerede har. Den hjelper også (igjen) de som velger systematisk misbruk.

For første gang bekrefter Nav at de kjenner til minst 100 somaliske kvinner som har fått barn med ektemannen - etter de ble skilt.

De Castbergske barnelover vedtatt av Stortinget i 1915. De skulle garantere minsteinntekt for enslige forsørgere. I snitt får aleneforsørgere 15 000 kroner per barn per måned. Systemet er basert på tillit
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7541771

Et system basert på tillit er kardemomme tankegang. På tide at regjeringer vokser opp, dette er ikke 1950 lenger.
Sosietær maniker
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Den rene norske befolkningen er heller ikke bærekraftig. Det er helt enkelt for stor andel av de unge som ikke kan eller vil ta del i utdannelse og arbeidsliv slik at det blir for mange som må forsørges fra vugge til grav + mange av disse ødelegger store verdier som kriminelle.
Vis hele sitatet...
De som holder igjen samfunnsutviklingen er ikke først og fremst blåkragene på gølvet, men for å være litt storsinnet her; Gi oss «rene norske» muligheten for selvrealisering, så skal du nok se at det blir folk av oss og. Uten fritid lander vi aldri på det stedet hvor tida jobber for oss, framfor mot oss, og derfor blir det postmoderne livet for mange en vedvarende psykose man ikke kommer ut av om man ikke ofrer blod, svette og tårer for et minstemonn av sjelefred, og det for en arbeidsgiver man aldri møter, i en stilling man sannsynligvis ikke har tenkt å fortsette i (for de aller fleste; I et virke som har null verdi for samfunnet og som ikke gir noen følelse av skaperglede). Belønningen for et liv i hardt arbeid kommer også altfor seint. Det kan vi takke boligprisene for (inflasjon). Lojalitet kan være en god ting, men den skal ikke gies uten å stille krav.

Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Det må antakelig et visst minimum av personlig opplevelse av økonomisk smalhals til for at den oppvoksende slekt av egen erfaring forstår det er nødvendig å arbeide for å leve. Dette forsto flertallet av 10-åringene så seint som i 1960-årene. Også den gangen var skolen noe herk for de fleste. Men de forsto og aksepterte den var nødvendig og gjorde det beste ut av situasjonen.
Vis hele sitatet...
Det du snakker om kalles oppdragelse og er på ingen måte et statlig anliggende. Under ingen omstendigheter kan jeg forestille meg at vi skulle måtte trenge ti år på å lære bort husholdningsøkonomi til barn. Ei heller er underernæring et yndet ideal for kollektiv sanksjonering mot unge og det at tæring skal stå som overordnet næring anser jeg som foreldet tankegods, proponert av darwinister, fabianske sosialister og andre eugenikere og fabrikkeiere. Korrelasjonen mellom fattigdom og ræva helse er åpenbar. I beste fall er det en forvanskning av dualismen i alle organiske emner og blir en filosofisk vridning av diskusjonen som ikke er heldig på noen måte. Uansett; Det kan ikke bestrides at det er en klar kobling mellom tidligere erfaring av mangel og hvordan man takler mangel, men måten å lære barn dette med ansvar for egen næring, er ikke å disiplinere selvrespekten ut av dem med tvang, kontroll og overvåking. Barn ser på pappa og mamma som helter. Det er helt naturlig at de har lyst til å bli like store og sterke som de. Med støtte der støtte trengs, så kommer det meste av seg selv, men en viktig forutsetning for å vite hvor og hva når det kommer til barn, er jo at du er helt ærlig med deg selv. Er du en sadist? Javel, da får du være åpen og ærlig om det eller tåle at ingen respekterer deg. Hva du respekterte dine foreldre for er nok ikke korrekt å eksponere dine egne barn for, som jo vokser opp i en helt annen verden enn for bare to generasjoner siden. Under de enorme krisene vi har opplevd, så har nok mange fattigmenn, helt uten skam, sparket sine 15 år gamle unger ut av redet, for så å stå på sidelinja og heie dem ned i gjeldsslaveri, for noen alternativer er bedre enn andre, men det forandrer ikke det grunnleggende prinsippet, nemlig at intuisjonen for selvbevarelse ikke kommer av et tiår med ekstern disiplin. Begynn med sjokolade når de er fem år. Snakk om det. Gi dem altfor mye. Vis dem hva som skjedde med de som ikke slutta. Da skjønner de greia og justerer seg helt for egen maskin. Til slutt trenger du ikke nevne det engang. De skjems av å forråde sin egen framtid. Det er måten å gjøre det på. Ikke hjerneløs tvang i et kollektiv hvor du drukner i mengden.

Din observasjon av hvordan de fleste oppfattet skolen i 60-åra kunne du faktisk spart deg for. Hvor er det empiriske grunnlaget for den uttalelsen? Hvor er de kulturelle bølgene som tilsier at dette er sant? Bjørneboe var faktisk veldig aktiv på den tida og han var langt fra alene om å mene at salmer ikke har noe med utdannelse å gjøre.

Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Rent bortsett fra at da var helvete løs dersom de kom litt for seint om morran eller skulket en time. I dag er det tydelig at i praksis er det helt frivillig om og når du vil stikke innom skolen. Med andre ord en skole som diskvalifiserer til arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Ok, så det er dårlig oppmøte som er skyld i dårlig dannelse? Dårlig. Diktat er mange ganger underordnet interaktiv læring. Faktisk til en så høy grad at alle andre problemstillinger vedrørende dagens skoler blir redusert til uinteressante skyggebilder. Tenk deg bare hvor stort inntrykk den gjør, den intense kondisjonerende effekten av å tilbringe hver bidige dag i den samme settingen, med de samme restriksjonene og de samme ordrene... Skoleklokka ringer deg inn og den ringer deg ut. Legg på det at ubrutt konsentrasjon i et rom med 30 unger er veldig vanskelig om ikke det som foregår på tavla er utrolig interessant. Noe det sjeldent er. Den trassige kontrollen som lærere gjør seg avhengige av (for i klasserommet skal det være ro til enhver pris), er sterkt nedbrytende for motivasjonen. Hva kan resultatet av 15 000 timer med denne kliniske indoktrineringen være? Hva annet enn eskadrer av selvløse, arbeidsmaur uten evne for kritisk tanke? Kreativitet er et uord i den prøysisske enhetsskolen, så hvordan man utfører en oppgave annet enn på instruks, blir fort til et spørsmål om middag, TV-vaner og livssyn. Nøyaktig hva fabrikkøkonomien var ute etter. I 2012 har vi tilgang på automatikk av så sofistikert art at de monomane jobbene som fabrikkarbeidere utsetter sin kropp og psyke for, kan gjøres billigere, mer effektivt og med større utbytte. Bruk-og-kast-mentaliteten gjør ikke ting enklere, for systemer og rutiner som burde blitt effektivisert, blir overgått til fordel for kortsiktig profitt. Det er ikke engang i firmaers interesse å effektivisere om de er små, for den utgiften vil stille dem i en skjør posisjon - det er sultne monolitter i alle markeder. Fikk nettopp vite at CDS-markedet har vokst seg enormt de siste fem årene, så de som var store i går er små i dag - om ikke Lehmann Brothers var nok til å overbevise.

Min anmodning til deg er at du ikke angriper ikke lærere som gjør det beste ut av situasjonen og gir barn litt lenge etterlengtet fri fra dette kontrollregimet. Fra svinn i matbutikker, til planlagt foreldelse på elektronikk, til utdatert fagstoff på universitetsnivå, til redningspakker, til sweat shops, til et demokrati som har spilt fallitt. Vi trenger restrukturering over hele fjøla. Den eneste institusjonen av noen prestisje vi har igjen er rettsvesenet og det er mange råtne epler i det treet der og. Ti år i fengsel for en pakke med dop? For et stoff som blir skrevet ut av leger hele tida? Bestemt av en dommer som ikke har svoret sin ed? Kanskje det er ideologene bak kleptokratiet du bør rette ditt skyts mot..?
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Hva har verdiskapning med arbeidsmoral å gjøre? I motsetning til Norge har USA en arbeiderklasse.
Vis hele sitatet...
Så de jobber hardere og mer, men tjener og produserer mindre? Høres jaggu flott ut, de burde skjerpe seg og ta ansvar for sitt eget liv.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Klart ingen velger å gjøre det, men i motsetning til hva fjompenisser som Kristin Halvorsen sier så kan man ikke fjerne fattigdom med et pennestrøk. Men det er også verdt å nevne at i USA er ting mye billigere en her noe som igjen gjør at de fleste kan kjøpe ting som i Norge er fullt av avgifter moms og individuelle skatter.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke, vi har større kjøpekraft enn amerikanerne. Altså må vi jobbe mindre for å få råd til de samme tingene, enda vi betaler mer i skatter og avgifter.

Hvor ble det av argumentet om at man selv var ansvarlig for egen velferd og at fattigfolk egentlig bare må skjerpe seg?
Det er nemlig ingenting som tyder på det stemmer.
Sitat av Mith Vis innlegg
Så de jobber hardere og mer, men tjener og produserer mindre? Høres jaggu flott ut, de burde skjerpe seg og ta ansvar for sitt eget liv.
Vis hele sitatet...

Du er ikke særlig god på sarkasme. De jobber hardere og mer, og hvordan kan du si at de produserer mindre? Hva er det vi produserer i Norge bortsett fra olje og noen små greier?

Det stemmer ikke, vi har større kjøpekraft enn amerikanerne. Altså må vi jobbe mindre for å få råd til de samme tingene, enda vi betaler mer i skatter og avgifter.
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale deg å ta en tur til Amerika.


Hvor ble det av argumentet om at man selv var ansvarlig for egen velferd og at fattigfolk egentlig bare må skjerpe seg?
Det er nemlig ingenting som tyder på det stemmer.
Vis hele sitatet...
Ikke være kjedelig. Jeg har aldri sagt at fattigfolk må skjerpe seg.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Du er ikke særlig god på sarkasme. De jobber hardere og mer, og hvordan kan du si at de produserer mindre? Hva er det vi produserer i Norge bortsett fra olje og noen små greier?
Vis hele sitatet...
Som sagt over her så har de mindre verdiskapning per time enn oss.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg å ta en tur til Amerika.
Vis hele sitatet...
Jepp, fordi det jeg opplever personlig der er sikkert et mye bedre og større datagrunnlag enn den statistikken som ligger tilgjengelig på nett.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Ikke være kjedelig. Jeg har aldri sagt at fattigfolk må skjerpe seg.
Vis hele sitatet...
Jo, det var akkurat det du sa. En trussel om fattigdom gjør at folk jobber hardere, eller for å si det på en annen måte, folk som er fattige jobber ikke hardt nok.

EDIT: Dette her blir uansett for dumt å ta i en tråd om AP hat, så jeg stopper her så kan du heller lage en egen tråd om hvordan risiko for å havne på gata er ett godt argument for at folk skal ville jobbe.
Sist endret av Mith; 27. august 2012 kl. 17:57.
Faktum er som følger, selv om et nytt parti kommer til makten, er det fremdeles de samme politiske rådgiverene som sitter på stortinget, men den hellvettes sparings politikken til ap er helt elendig, bare se på de norske lande veiene, ser jo faen med ut som inkjørselen til en bonde i romania. Skolene, faen med skammelige. Eldre hjemm. kan liste så mye her de ikke klarer å fikse på, nei nå er det faen med på tide å bruke olje pengene på noe. til hellvette med ap's sparings politikk.


merket kjapt når jeg leste over dette at jeg ble mere å mere forbanna på ap for vær bokstav jeg skrev.
Sist endret av stianr; 27. august 2012 kl. 18:04.
Har du hørt om den hollandske syken stianr? Selv om jeg ikke stemmer ap, fører de en relativt ansvarlig økonomisk politikk. Penger kan ikke løse helsekøer eller gjøre dårlige lærere bedre. Problemet er fundamentalt dypere enn dette; det er et skjevt misforhold over hva vi forventer å få og hva vi gir tilbake til samfunnet
Penger kan ikke gjøre lærere bedre ? Vell de kan kurses, å sprøyte mere penger inn i utdanning som vil føre til bedre lærere, men jeg snakket mere spesefikt om skole byggene, de finner asbest råte og mugg på skolene, vannlekasjer på toalettene, å alt faens drit. det kan penger fikse, barn misnker dermed risiko for kreft, sykdomm å hodepine, som igjenn fører til bedre utdanning, du ser alt som er galt her kan fikses, eller forbedres med penger, samme med sykehus kø, Mere penger til sykehusene, gjør det enklere å ansette flere personer, som fører til mindre kø. Penger løser ikke alt men det kan løse å forbedre VELDIG mye. Å AP's sparings politikk fungerer ikke lengre, det var greit under opp byggnings perioden av norges økonomi men nå går det faen på helsa laus, å det er på tide å skifte til en ny regjering.

Ferdig med den saken.
Sist endret av stianr; 27. august 2012 kl. 18:16.
Sosietær maniker
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Har du hørt om den hollandske syken stianr? Selv om jeg ikke stemmer ap, fører de en relativt ansvarlig økonomisk politikk.
Vis hele sitatet...
En halvannen billion i tap taler deg midt i mot - søk "Oljefondet tap" og "Bankpakke I & II". Den lidelsen vi har er mange ganger verre, for i stedet å sløse pengene på infrastruktur har vi investert de bort på gambling.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
En halvannen billion i tap taler deg midt i mot - søk "Oljefondet tap" og "Bankpakke I & II". Den lidelsen vi har er mange ganger verre, for i stedet å sløse pengene på infrastruktur har vi investert de bort på gambling.
Vis hele sitatet...
Billioner i gevinst taler deg midt i mot - søk "Oljefondet gevinst" og "Statens pensjonsfond avkastning". Så!!!!!!

Mer seriøst, oljefondet har et langt, langt tidsperspektiv. Det er rimelig uinteressant om oljefondet har dårlige år så lenge de har gode tiår.. og selv om det hadde vært interessant, så må du virkelige komme med noe bedre enn "søk etter gamle avisoverskrifter" hvis du vil overbevise noen om noe som helst .. statitistikk og tall og sånt noe hadde vært fint.. gjerne i prosent, fordi noen titalls milliader her og der er virkelig ingen big deal når fondet er så jævla gigantisk.. og gigant-tapene i forbindelse med finanskrisa veies mer enn opp av avkastninga på veien opp.


.. synes forøvrig det er særlig originalt å klage over at vi har spart for mye penger, når både mesteparten av Europa og USA for øyeblikket holder på å knekke fordi de har brukt for mye.
Sist endret av DumDiDum; 27. august 2012 kl. 20:06.
.. synes forøvrig det er særlig originalt å klage over at vi har spart for mye penger, når både mesteparten av Europa og USA for øyeblikket holder på å knekke fordi de har brukt for mye.
Vis hele sitatet...
Vell her snakker jeg ikke om å bruke for mye, jeg snakke om å tildele penger med "måte" til de som trenger det, å vi er ikke rammet av krisen resten av europa er, dvs EU. Å usa er jo altid i ferd med å knekke...
Sitat av Mith Vis innlegg
Som sagt over her så har de mindre verdiskapning per time enn oss. Jepp, fordi det jeg opplever personlig der er sikkert et mye bedre og større datagrunnlag enn den statistikken som ligger tilgjengelig på nett.
Vis hele sitatet...
Fordi de har flere som jobber på walmart, og fordi det er større konkuranse for jobbene. Å sammenligne hele USA med Norge er teit. Det er enorm forskjell på feks California og New York.

Jo, det var akkurat det du sa. En trussel om fattigdom gjør at folk jobber hardere, eller for å si det på en annen måte, folk som er fattige jobber ikke hardt nok.
Vis hele sitatet...
Nei, nå må du høre. Jeg sa ikke at folk som er fattige ikke jobber hardt nok. Kom gjerne med et sitat siden du er så sta.


EDIT: Dette her blir uansett for dumt å ta i en tråd om AP hat, så jeg stopper her så kan du heller lage en egen tråd om hvordan risiko for å havne på gata er ett godt argument for at folk skal ville jobbe.
Vis hele sitatet...
Kveruleringen din er det som er dumt.
En viktig forskjell mellom amerikansk og norsk arbeidsliv er minstelønn.
I Usa har de en politisk vedtatt minstelønn, den har en tendens til å stå uregulert i flere tiår i strekk.
Nå varierer den fra stat til stat, men jeg tror den kan være så lav som $5,5. Det er ikke til å leve av, men uten utdanning er man pent nødt, de får ikke mer.

I Norge har vi tariff i stedet, den blir årlig forhandlet mellom arbeidsgivers og arbeidstagernes organisasjoner. Noe som gjør det mere levelig.
I Usa risikerer også lavtlønte å måtte betale egen helseforsikring, noe som er en umulighet.

Hvis dere er nysgjerrige på amerikansk arbeidsliv for lavlønte, bør dere se denne dokumentaren: http://www.imdb.com/title/tt0502498/
Sist endret av bajjaz; 28. august 2012 kl. 19:11.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
En viktig forskjell mellom amerikansk og norsk arbeidsliv er minstelønn.
I Usa har de en politisk vedtatt minstelønn, den har en tendens til å stå uregulert i flere tiår i strekk.
Nå varierer den fra stat til stat, men jeg tror den kan være så lav som $5,5. Det er ikke til å leve av, men uten utdanning er man pent nødt, de får ikke mer.
Vis hele sitatet...
I USA er det stor konkurranse for jobber. Minimum wages kommer an på hva slags økonomi staten har. Det varierer fra 5-10 hvis jeg husker riktig.


I Norge har vi tariff i stedet, den blir årlig forhandlet mellom arbeidsgivers og arbeidstagernes organisasjoner. Noe som gjør det mere levelig.
I Usa risikerer også lavtlønte å måtte betale egen helseforsikring, noe som er en umulighet.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi tariff, noe som har resultert i at arbeiderklassen er utradert, sendt til utlandet. Norsk industri har vært døende lenge. Det eneste vi har igjen er industri relatert til olje samt noe båtbygging og noen knøttsmå firmaer som driver med hi-tech.

Vi var en gang en shipping nasjon, se på oss nå. De eneste sjømennene er kapteiner på cruisebåter. Mer en tusen år med kompetanse kastet bort. LO og deres kamerater i AP har sørget for at den mest bortskjemte generasjonen av de alle, 68 generasjonen har blitt rike og fete på bekostning av hele samfunnet. Resultatet av denne fråtsingen har blitt ideen om at vi må importere en arbeiderklasse, for det meste fra den 3. verden.

Det fantes en gang hvor det å være vaskekjerring ikke var lav-status, men det er det i dag. Hvorfor? Fordi 99% snakker lite eller dårlig norsk. Personlig mener jeg at renholdsyrket IKKE er lav-status, men med folk som Martin Kolberg som sier at drosjesjåfør er lav-status så kan man ikke forvente annet. Alle land trenger en arbeiderklasse, for den klassen er en viktig del av samfunnet. Det er arbeiderklassen som tradisjonelt sett har fått flest barn, som sørger for befolkningsvekst og resultatet av 68'ernes ødeleggesle er at vi har negativ vekst og må satse på import av mennesker fra andre deler av verden. Hovedsaklig deler som vi overhodet ikke har noe til felles med. Disse tar med seg sin kultur, den blir ikke borte når de får passet sitt.

Her om dagen hørte jeg om en Afghansk jente(mindreårig) som ble drept av far og onkel fordi hun rømte hjemmefra grunnet ekteskap med en som var i 60åra. Drept fordi hun rømte hjemmefra, og dette var ikke Taliban, dette var helt vanlig Afghanere. Vi burde IKKE importere den kulturen hit. Vi trenger det ikke.
Nei, nærmest ingenting vil endres.

Men AP er likevel søppel og de har tatt på seg vinninger for ting de ikke har gjort(økonomi osv.) samtidig som de løper fra ansvaret for ting de har ødelagt(sykehjem, sykehus, skoler osv.).
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Billioner i gevinst taler deg midt i mot - søk "Oljefondet gevinst" og "Statens pensjonsfond avkastning". Så!!!!!!

Mer seriøst, oljefondet har et langt, langt tidsperspektiv. Det er rimelig uinteressant om oljefondet har dårlige år så lenge de har gode tiår.. og selv om det hadde vært interessant, så må du virkelige komme med noe bedre enn "søk etter gamle avisoverskrifter" hvis du vil overbevise noen om noe som helst .. statitistikk og tall og sånt noe hadde vært fint.. gjerne i prosent, fordi noen titalls milliader her og der er virkelig ingen big deal når fondet er så jævla gigantisk.. og gigant-tapene i forbindelse med finanskrisa veies mer enn opp av avkastninga på veien opp.


.. synes forøvrig det er særlig originalt å klage over at vi har spart for mye penger, når både mesteparten av Europa og USA for øyeblikket holder på å knekke fordi de har brukt for mye.
Vis hele sitatet...
Hvordan du regner skjønner ikke jeg, men de har nå tapt halvannen billion og det er fordi det handles i aksjer (først og fremst), en irrasjonell og umoralsk form for investering. "Oljefondet gevinst"? Jeg gjør sjelden logiske feilslutninger bevisst, men Stray Spetalen er jeg svak for altså. Det er bare til å google. Om de har vunnet det igjen på andre vis, så har ikke jeg fått det med meg, men en av de senere artiklene i Aftenposten forteller at de er noe sånt som 400 mrd. i minus og det er uten å klargjøre for folket nøyaktig hvor mye som er tilført fondet fra oljeinntekter. Noe nøyaktig regnestykke her er ikke mulig før de er åpne om hva de sitter på, så da er jeg faktisk nødt til å forholde meg til mangelfulle rapporter og avisoverskrifter, som alle andre. Dessuten har pengemengden økt ganske mye siden 08 - Bankpakke I og II, så de tapene vi her snakker om kan maksimeres enda litt til. og vi har ikke engang begynt på det sinnssvake sløseriet som foregår i helsevesenet bl a. Politiske jobber i fleng og. Hvorfor ikke gjøre det lettere å starte opp et firma, så kanskje «verdiskapningen» får levelige kår? Hysteriet i boligmarkedet kan vi også takke apene for, som selv engasjerer seg i boligmarkedet på like vilkår og presser prisene opp.

Og skal vi prate seriøst, så gjør du klokt i å nevne at Oljefondet er med på å støvsuge «den Tredje Verden» for smuler. Monsanto og Halliburton er interessante investeringsobjekter i den forstand.

Vi har ikke spart for mye. Vi er på tredjeplass i verden over gjeld i husholdninger (DN 16. juni). Første- og andreplass er naboene våre, Danmark og Nederland... 40% av eldre har tatt ut lån på over 250 000 på huset sitt. Og selvfølgelig - skatte- og avgiftstrykk på 60-70%. «Vi» er ikke meg og deg. Skjønner du ikke det a? Serijåst - kom med kaker og smil neste gang du skal prate politikk med meg a.
Sist endret av SleekMinister; 19. oktober 2012 kl. 17:08.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Kommer til å flytte fra norge når jeg har ingeniørgraden min, vi er en petrostat av verste sort.
Vis hele sitatet...
That's my plan too! Bare gjøre meg ferdig med nautikk studiene og så kommer jeg aldri til å se meg tilbake.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
I Norge har vi tariff, noe som har resultert i at arbeiderklassen er utradert, sendt til utlandet. Norsk industri har vært døende lenge. Det eneste vi har igjen er industri relatert til olje samt noe båtbygging og noen knøttsmå firmaer som driver med hi-tech.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mye industri innen petroleumsnæringen i Norge! Men nå er også Norge et ledende land innen oljeutvinning, hvertfall offshore dypvann!

Statkraft og Statoil holder jo på med et stort offshore vindkraftprosjekt i Storbritannia nå, vannkraft er jo en selvfølge. Statkraft har vel også verdens eneste saltkraftverk med teknologi utviklet av Sintef.

Når det kommer til marin industri har jeg ikke så mye kunnskap, men NTNU hevder at "Marin teknikk" mastergraden de tilbyr er blant de beste utdanningene du kan få innen marin teknikk.

Er det en ting jeg faktisk er dritt lei av er det folk som prøver å fremstille Norge som en dødende industrinasjon, uten teknologisk utvikling, kreativitet, kvalifiserte ingeniører eller noen som helst fremtid uten oljen. Hvorfor har du et brennende ønske om å prøve å fremstille alt mye verre enn det egentlig er?
Svaret avhenger av hvilken utdannelse og jobb du har + eventuelt hvor mye kapital du har til å drive næringsvirksomhet med.
Dette fordi forskjellene mellom fattig og rik er giga større.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
I USA er det stor konkurranse for jobber. Minimum wages kommer an på hva slags økonomi staten har. Det varierer fra 5-10 hvis jeg husker riktig.
Vis hele sitatet...

Den føderale satsen har stått stille siden 2009 og er på $7.25.
Washington har høyeste state-sats med $9.04.
Georgia og Wyoming er på bunn med $5.15

Men i teorien skal den føderale satsen nyttes når den statlige er lavere.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
I Norge har vi tariff, noe som har resultert i at arbeiderklassen er utradert, sendt til utlandet. Norsk industri har vært døende lenge. Det eneste vi har igjen er industri relatert til olje samt noe båtbygging og noen knøttsmå firmaer som driver med hi-tech.
Vis hele sitatet...
Skal du stoppe outsourcing med å redusere lønnsnivået i eget land, må du minst 100 år tilbake. Og enda vil du bli utkonkurrert av India, Kina m.fl.

I USA er lønna (inflasjons-korrigert) til de aller fleste i dag lavere og gir mindre kjøpekraft enn i 1990.
I Norge er den mer enn doblet i samme tidsperiode. Og det er ikke utelukkende takket være bingogevinsten petroleum.

Dette har ikke hindret USA i å outsource minst like mye som Norge.

Outsourcing reduserer vanligvis kjøpekraften i landet som outsourcer mer enn den øker i landet det outsources til. Et typisk eksempel i så måte er det når 1000 bilarbeidere med "bil-levestandard mister jobben til 600 bilarbeidere med "sykkel-levestandard".

I sum betyr det at de grådige bedrifseieerne som outsourcer, glemmer lærdommen fra Henrik Ford I:
Masseproduksjon forutsetter at massene har kjøpekraft.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Det virker som arbeidarpartiet er veldig upopulert på nett. Det virker som de har skylda for alt det vonde. Eller sosialistene generelt er den stygge ulven.
Vis hele sitatet...
Jeg føler jeg burde legge til en imaginær selvransakelse av en AP politiker eller tilhenger :

Vi i arbeiderbevegelsen bygget landet, de er vi som har æren for velferdsstaten. Dere kan takke oss mens høyresiden vil ruinere velferdsstaten......vent...det var vi som bygde landet.....da bør vi ta skylden for systemets svakheter.


Sosialdemokratiet har et byråkrati fra etterkrigstiden. Det er utdatert og farlig.
Navbruker fra Moss
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Jeg føler jeg burde legge til en imaginær selvransakelse av en AP politiker eller tilhenger :

Vi i arbeiderbevegelsen bygget landet, de er vi som har æren for velferdsstaten. Dere kan takke oss mens høyresiden vil ruinere velferdsstaten......vent...det var vi som bygde landet.....da bør vi ta skylden for systemets svakheter.


Sosialdemokratiet har et byråkrati fra etterkrigstiden. Det er utdatert og farlig.
Vis hele sitatet...
høyre siden vil rasere velferdsordningen, de fattige vil bli fattigere og arbeidere vil bli dårlige betalt og de rike vil bli rikere, som arbeider vil du ikke ha noen trygg jobb i det hele tatt!

Stem rødt og rødere jo bedre!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det politiske landskapet i norge har vært ufruktbart i en lang periode, heldigvis har PiratPartiet kommet på banen også her i norge. Søk på Piratpartiet Norge både på facebook f.eks.