Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  400 53778
Jeg kan prøve få interesse hos pressen når vi har plakatene klare.

Jeg gir opp på forsøket å lage en plakat, klarer ikke holde det enkelt og pent. Syns sigøynerblod skal prøve å lage en på norsk. Hva synes der om overskriften "Legaliser, Reguler, Kontroller"?
r/trees er pleier å være veldig hjelpsomme når det kommer til å spre budskap, kan jo gi det en sjans
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Hva synes der om overskriften "Legaliser, Reguler, Kontroller"?
Vis hele sitatet...
Om ting blir som jeg i utgangspunktet hadde tenkt med flere "offisielle" plakater i samme design med ulik kortfattet tekst, synest jeg nesten at det kunne vert en egen plakat.

Om det er en plakat med mye info, spredd over alt vil du se på plakaten en gang. Kanskje ikke ikke gidde å lese den en gang, bare kaste et blikk.

Om det er 5-10 forskjellige plakater i samme design, ser du en plakat med en setning på klarer du å huske denne. Om du går 400m, ser en lik plakat med ny tekst tror jeg det vil trigge nygjerrigheten. En time sener ser du nok en plakat i samme utforming med et nytt budskap på etc etc. Jeg tror du sitter igjen med mer info i dette tilfellet, kontra en med mye info.

Heller legge til en link og/eller QR-kode, om det blir nettside, eller om noen uavhengige lager en nettside, der det går ann å lese mer informasjon om ønskelig. Bare trigge nygjerrigheten.

Jeg mener vertfall at det er "The way to go."

Synest forøvrig ikke at det er nødvendig å kontakte pressen i denne omgang. Hva med å la det gå sin gang, se hvordan ting utvikler seg før vi går så langt?

Vi kan jo avslutte aksjonen med at alle freaks med telefon ringer ned alle aviser de kan komme på for å tipse de om noen "mystiske" plakater som har dukka opp i nærområdet?
Jeg bor i Kristiansand om dagen, hadde gledelig hengt opp et par pene og seriøse plakter på universitet og på et par bussholdeplasser
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg bor i Kristiansand om dagen, hadde gledelig hengt opp et par pene og seriøse plakter på universitet og på et par bussholdeplasser
Vis hele sitatet...

Stikkordet er pene og seriøse.
Satser på å få noen luringer til å ta Kvadraturen, så tenkte jeg selv å ta noen holdeplasser på Lund og Søm. Samt butikker o.l.
Kanke vi kjøre en poll, så stemmer vi over hvilken plakat vi vil bruke?
Hvis det dukker opp mange sånne plakater over Norge blir det mediadekning!

jeg stemmer for vaskemaskin sin.
Sitat av Mowglid Vis innlegg
Kanke vi kjøre en poll, så stemmer vi over hvilken plakat vi vil bruke?
Hvis det dukker opp mange sånne plakater over Norge blir det mediadekning!

jeg stemmer for vaskemaskin sin.
Vis hele sitatet...
Poll er en idé, ja. Kan komme tilbake til dette senere.
Ta gjerne i bruk plakaten min. Blir fett å se om dette kommer ut i media

http://img713.imageshack.us/img713/1131/legalizer.jpg
Sist endret av Juicekongen; 10. februar 2012 kl. 00:34.
Guys, guys. Vi trenger noe enkelt og stilrent. Masse tekst er ikke veien å gå. Jeg syns heller ikke det er særlig lurt å peke på skadeligheten av cannabis, da veldig mange har sett kids som fucker opp av cannabis.. folk vil bare blåse i det. Jeg skrev i en annen tråd det her:
Din narkotikapolitikk gir forbrytere milliarder av kroner hvert år.
Din narkotikapolitikk drar ungdommer inn i et miljø de ikke bør være i.
Din narkotikapolitikk fratar politiet enorme ressurser.
Din narkotikapolitikk minker ikke antall misbrukere.

Portugals narkotikapolitikk(avkriminalisert) har sørget for:
17% færre narkomane HIV-smittede.
Større opptak til behandling.
Færre overdoser.
Mindre bruk blant mindreårige.

Hva om vi bruker 1 punkt fra hver side av saken på en plakat, så lager vi sånn 5-10 forskjellige? Blir det vellykka kommer dette i media, og da vil de helt sikkert vise til alle de andre plakatene, så folk får med seg resten av argumentene.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
merk at det strengt tatt er ulovlig å henge opp plakater rundt omkring uten tillatelse
Sist endret av GeirGeirGeir; 10. februar 2012 kl. 09:10. Grunn: skrivefeil
I'm down like a clown bro! Vive La Marijuana Révolution!!!
Er det snakk om legalisere eller avkriminalisere ??? Vil ikke avkriminalisering bare gjøre det lovlig å røyke, men ikke kjøpe,gro eller selge??
Sitat av kukktryne Vis innlegg
Er det snakk om legalisere eller avkriminalisere ??? Vil ikke avkriminalisering bare gjøre det lovlig å røyke, men ikke kjøpe,gro eller selge??
Vis hele sitatet...
Nå handler det om legalisering, bytter litt på hvilken tråd du ser i
Folk er glad så lenge de får smoke, men de er enda gladere hvis de får kjøpt HQ også
jeg er med uansett. Godt tiltak, og tror det kan hjelpe å spre litt fakta til mannen i gata.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Jeg gir opp på forsøket å lage en plakat, klarer ikke holde det enkelt og pent. Syns sigøynerblod skal prøve å lage en på norsk. Hva synes der om overskriften "Legaliser, Reguler, Kontroller"?
Vis hele sitatet...
Angående den forrige så slet jeg med å finne noe å skrive på norsk, gjorde bare et raskt søk på Google for å få slengt på noe tekst.
Lagde en ny norsk versjon med QR-kode nederst.

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=9567&stc=1&d=1328863948
Simpel,delikat og informativ. Dig it
Liker den veldig godt! Kanskje lage litt stikkord fakta i midten? Ble en litt rar hvit runding i midten og.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Liker den veldig godt! Kanskje lage litt stikkord fakta i midten? Ble en litt rar hvit runding i midten og.
Vis hele sitatet...
Ja, enig at det kunne vært et kort stikkord med. Forslag? Helst ikke for langt
Sist endret av Sigøynerblod; 10. februar 2012 kl. 11:54.
Legalisering er veien til et moderne samfunn? I dunno. Kanskje noe fakta som, legalisering fører til økt skatteinntekter og færre kriminelle virksomheter? Sikkert noen som kommer med bedre forslag
Det som er tingen her hvis det skal bli noe diskusjon om legalisering:
1. En god plakat/plakatserie som skaper nysgjerrighet.
2. En informativ nettside. (burde være med på plakaten)
3. En som tør å stå fram med navn, og som passer til å lede aksjonen.
Sist endret av JCM; 10. februar 2012 kl. 18:02.
Sitat av Sigøynerblod Vis innlegg
Ja, enig at det kunne vært et kort stikkord med. Forslag? Helst ikke for langt
Vis hele sitatet...
Siterer mentalmelt igjen. Mange gode forslag her.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Regulering av markedet fører til:
Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet.
Kvalitetssikring - reduserer helseplager.
Å fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter.
Å frigjøre enorme politiressurser - og dermed få mer kontroll på reell kriminalitet.
Å øke skatteinntektene.
Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet.
Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere.
Vis hele sitatet...
Synes det virker litt dumt å henge opp plakater hvor det står: Legaliser, reguler, kontroller

Legalisering, regulering og kontrollering av horer, drikking offentlig eller WHAT?

Er jo ikke alle som vet hva man mener bare ved å nevne 3 ord. Det er jo akkurat de vi vil få fram budskapet til, de som ikke vet hva det betyr.
Sist endret av Marr; 10. februar 2012 kl. 18:10.
Sitat av Marr Vis innlegg
Synes det virker litt dumt å henge opp plakater hvor det står: Legaliser, reguler, kontroller

Legalisering, regulering og kontrollering av horer, drikking offentlig eller WHAT?

Er jo ikke alle som vet hva man mener bare ved å nevne 3 ord. Det er jo akkurat de vi vil få fram budskapet til, de som ikke vet hva det betyr.
Vis hele sitatet...
Nei er akkurat det, forhåpentligvis vil flere sjekke ut nettsiden der det er lettere å informere. Er begrenset hva man kan ha på en plakat. Men det bør stå noe mere på plakaten og det er meningen og.
Jeg er med, og har sikkert noe kompiser som vil hjelpe meg. Vi kan henge opp i asker/bærum og kansje drammen/lier også
Kan ta med den linken her http://www.globalcommissionondrugs.org/ Kofi Annan trekker treff, vett.
Sitat av Sigøynerblod Vis innlegg
Angående den forrige så slet jeg med å finne noe å skrive på norsk, gjorde bare et raskt søk på Google for å få slengt på noe tekst.
Lagde en ny norsk versjon med QR-kode nederst.

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=9567&stc=1&d=1328863948
Vis hele sitatet...
Dig it!

Men som folk har sagt. Hva er det snakk om? Tror nok en del vil skjønne det. Og om vi får til 10 forskjellige plakater vil nok folk skjønne hva det er snakk om, om vi klarer dra et gjennomført theme på alle.

Men vi trenger forsatt en kar eller to til for å diskutere plakater, dato osv? Tenkte å få til et nettmøte på Skype, MSN elle IRC i løpet av helga, for å prøve å avklare et par småting. Er 3 stykker så langt, hadde vert greit med et par til. Send en PM om du er interessert, så avtaler vi derfra!

Har vert litt inaktiv selv de siste 2 dagene på grunn av mye jobb, og kommer nok til å være litt lite aktiv vertfall i dag og i morgen. Men hold tråden i livet gutter og jenter!

God helg, freaks!


Edit: Heder og ære er forresten betalingen for de som kunne tenke seg å ofre signaturen sin til denne tråden!
Sist endret av McHoover; 10. februar 2012 kl. 19:10.
Kan henge opp noen plakater i Grenlandsområdet dersom dette blir en organisert aksjon med nettside og det hele.
Hvor mange på freak ville skrivd under? Drøye 63000 medlemmer, og alle vil jo seff ikke. Artig hvis halvparten kunne gjort det. Det hadde sett seriøst ut
Plakatene kan bidra til oppmerksomhet rundt saken, men jeg tror de er lite egnet for å legge fram argumentene i saken på en slik måte at innholdet blir tatt seriøst av meningsmotstanderne. Dersom man vil oppnå en større grad av seriøsitet, kan ikke argumentene stå som tomme påstander. En idé kan kanskje være å utforme en nettside der man i detalj legger fram alle argumenter (alle gyldige argumenter bør være med, uansett hva de taler for), alt nøye dokumentert.

Jeg har størst tro på plakater med korte slagord, som den Sigøynerblod postet, kombinert med en nettside av nevnte type og leserinnlegg i aviser o.l.
Sitat av Ingens gate Vis innlegg
Plakatene kan bidra til oppmerksomhet rundt saken, men jeg tror de er lite egnet for å legge fram argumentene i saken på en slik måte at innholdet blir tatt seriøst av meningsmotstanderne. Dersom man vil oppnå en større grad av seriøsitet, kan ikke argumentene stå som tomme påstander. En idé kan kanskje være å utforme en nettside der man i detalj legger fram alle argumenter (alle gyldige argumenter bør være med, uansett hva de taler for), alt nøye dokumentert.

Jeg har størst tro på plakater med korte slagord, som den Sigøynerblod postet, kombinert med en nettside av nevnte type og leserinnlegg i aviser o.l.
Vis hele sitatet...
Er nå det som er planen da. Plakatene er kun for å vekke oppmerksomhet ikke får å starte legalisering. Så vi burde jo slå sammen noen som kan lage en nettside, starte en underksriftskampanje osv osv.
Forsetter å slenge ut jeg
Det beste hadde vert om "komiteen" hadde disponert en liste med gode stikkord som det bare er å slenge på plakatene.

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=9571&stc=1&d=1328914565

Edit: La til en stor versjon også.
Sist endret av Sigøynerblod; 11. februar 2012 kl. 00:06.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Sigøynerblod Vis innlegg
Forsetter å slenge ut jeg
Det beste hadde vert om "komiteen" hadde disponert en liste med gode stikkord som det bare er å slenge på plakatene.

[Bilde tar unødvendig plass ved sitering]

Edit: La til en stor versjon også.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri hatt peiling på design og slikt, men ville det ikke vært mer virkningsfullt og ha den "lille" teksten som den store teksten og motsatt? Altså Legaliser, Reguler, Kontroller som et slagord nederst, og faktaene i stor tekst øverst?
Sist endret av droppboks; 11. februar 2012 kl. 00:33.
Synes de plakatene var kjempebra! Er lett med på denne aksjonen

Enig med Choobe. Hadde nok vært bedre med legalisere-kontrollere-regulere mer som et lite felles slagord.
Sist endret av bushdoctor; 11. februar 2012 kl. 00:35.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Nå har jeg aldri hatt peiling på design og slikt, men ville det ikke vært mer virkningsfullt og ha den "lille" teksten som den store teksten og motsatt? Altså Legaliser, Reguler, Kontroller som et slagord nederst, og faktaene i stor font øverst?
Vis hele sitatet...
Nei. Overskriften er for å fange lesernes oppmerksomhet. I dette tilfellet er den fremhevet og litt mystisk (En vet ikke helt hva det er snakk om). Det får nok en del til å se videre på plakaten for å finne ut hva det er snakk om.

Veldig fine plakater!

Forøvrig, er det noen her som støtter saken med HTML ferdigheter? En nettside hadde vært veldig positivt for aksjonen!
Sist endret av iMAGINE123; 11. februar 2012 kl. 00:35.
Ikke helt fornøyd med formuleringene dine.

«Statlig regulering av cannabis-markedet fører til aldersgrenser som begrenser tilgjengelighet.»

Aldersgrenser i seg selv begrenser ingenting. Jeg mener det heller burde stå noe sånt som: «Statlig regulering av cannabismarkedet gjør det mulig å begrense tilgjengeligheten.»

Setning nummer to: «Statlig regulering av cannabis-markedet fører til å frigjøre enorme politiressurser – og dermed få mer kontroll på reell kriminalitet.»

«Fører til å frigjøre» lyder ikke helt riktig. Det burde vel heller stå «fører til at … blir frigjort», og videre «og dermed at …». Uansett er det ikke reguleringen direkte som gjør at man kan frigjøre politiressurser; det er heller det at det kriminelle markedet forsvinner. Forslag: «Legalisering av cannabis fører til at et stort, kriminelt marked forsvinner, slik at enorme politiressurser kan bli frigjort.»

Så får man gjerne være uenig i disse anmerkningene. (Og kanskje rette på meg òg.)
Sist endret av Ingens gate; 11. februar 2012 kl. 00:35.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Nei. Overskriften er for å fange lesernes oppmerksomhet. I dette tilfellet er den fremhevet og litt mystisk (En vet ikke helt hva det er snakk om). Det får nok en del til å se videre på plakaten for å finne ut hva det er snakk om.

Veldig fine plakater!
Vis hele sitatet...
Men jeg tenkte på det at folk kanskje leser den første plakaten, også gå ut i fra at de andre har samme tekst. Ikke misforstå, plakaten har fint design den, jeg bare lurer på akkurat dette.
Veldig bra Ingens gate! Flere kom med forslag til bedre formulering om det er noe som slår dere. Det er hva vi trenger for å gjøre plakatene mere seriøse.

@choobe: Hehe, misforstod deg litt da. Ja så klart, sikkert mange som går forbi den ene plakaten om de allerede har sett på den andre versjonen. Men, om vi allerede har fanget de sin oppmerksomhet er det jo vellykket. Om vi skulle mate de med informasjon om legalisering gjennom forskjellige plakater hadde vi ikke hatt sjangse. De som i det hele tatt vil vite mere sjekker etter å ha sett første plakat. Tror ingen sjekker pga. at det står to forskjellige ting på plakatene.
Sist endret av iMAGINE123; 11. februar 2012 kl. 00:39.
Isteden for masse tekst osv. på en eventuell nettside, hva hvis noen som er stødig på animasjon lager en video som viser pros for en legalisering ( type denne http://www.youtube.com/watch?v=73PZfQdv5Hw ). Vil tro det er lettere å fange oppmerksomheten til folk vet å vise en film, en at de må lese masse tekst.
Alle som kan bidra med noe er velkommene, men vi trenger jo et nettsted om vi skal kunne spre videre informasjon utenom plakatene.

En animasjon kunne vært gøy å hatt ja. Liker veldig godt denne: The Flower. Fin illustrasjon om hvordan legalisering påvirker samfunnet og den er litt gøyal å se på. Men en vil trenge kald fakta i tillegg til en animasjon
Når jeg tenker meg om skal det vel stå: «Legalisering av cannabis fører til at et stort kriminelt marked forsvinner, slik at enorme politiressurser kan bli frigjort.» Stort og kriminelt går vel ikke som sideordnede adjektiv, slik at det ikke skal være komma mellom dem.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Forøvrig, er det noen her som støtter saken med HTML ferdigheter? En nettside hadde vært veldig positivt for aksjonen!
Vis hele sitatet...
Jeg kan HTML, men jeg er ikke den beste på design, selv om jeg sikkert kan få til noe som er BRUKBART (vi vil jo gjerne ha noe bedre enn brukbart ikke sant? Så om noen som mener de er bedre egnet melder seg, så får de ta jobben).

Idé til nettsiden er jo å ha alle "slagordene" liggende klikkbare, og når man trykker på dem får man relevant tekst og vedlagt kilde eller noe? Tror ikke vi MÅ ha en laang tekst type innlegg man gjerne ser på forumet, bare slagordene (og kildene) er gode nok.

Ellers så støtter jeg at SIDEN (ikke nødvendigvis plakatene) også viser negative sider, setter dem opp mot hverandre og lar det bli opp til leseren å avgjøre...
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg kan HTML, men jeg er ikke den beste på design, selv om jeg sikkert kan få til noe som er BRUKBART (vi vil jo gjerne ha noe bedre enn brukbart ikke sant? Så om noen som mener de er bedre egnet melder seg, så får de ta jobben).

Idé til nettsiden er jo å ha alle "slagordene" liggende klikkbare, og når man trykker på dem får man relevant tekst og vedlagt kilde eller noe? Tror ikke vi MÅ ha en laang tekst type innlegg man gjerne ser på forumet, bare slagordene (og kildene) er gode nok.

Ellers så støtter jeg at SIDEN (ikke nødvendigvis plakatene) også viser negative sider, setter dem opp mot hverandre og lar det bli opp til leseren å avgjøre...
Vis hele sitatet...
Veldig god ide! Prøv å slå deg sammen med sigøynerblod, kanskje han kan stå for designet mens du fikser det tekniske? Siden skal jo se så lite stoner ut som mulig, bare en veldig enkel og stilren informasjonsside.

Syns og dette er smart, samtidig som vi ikke presser noe syn på leserne så fremstår vi og som seriøse og at vi ser begge sider av sakene. Sjangsene er da mindre for at folk ser på oss som en gjeng med stonere.



Kan og nevne at "styret", vi som organiserer aksjonen slik at den har litt stabilitet skal ha en diskusjon om plakter og div. ideer. Så om noen har noe på hjertet så fyr løs!
Sist endret av iMAGINE123; 11. februar 2012 kl. 01:02.
Hva med stand på Karl Johan ?
Sitat av nesraL Vis innlegg
Hva med stand på Karl Johan ?
Vis hele sitatet...
Godt forslag!

Ser for meg at de som de som eventuelt står der burde kunne en god del, slik at det ikke vil være noe problem i å slå av en prat med noen forbigående
Sitat av Marr Vis innlegg
Godt forslag!

Ser for meg at de som de som eventuelt står der burde kunne en god del, slik at det ikke vil være noe problem i å slå av en prat med noen forbigående
Vis hele sitatet...
De må helt klart kunne alt fra negative til postive sider osv osv. Om noen skal stå i stand må de kunne svare på alle spørsmålene, hvis ikke er det meningsløst. De må og fremstå som normale oppegående personer, ikke dresset opp men pyntet, barbert, nyklipt og edru. Vi vil vel ikke fremstå som arbeidsløse stonere?

Skal passe på at det blir tatt opp.
Sist endret av iMAGINE123; 11. februar 2012 kl. 01:24.
Klar over at det som står på plakatene nå ikke er helt 100% velformulert. Må neste få servert det rett i hånda.
Legger med den grafiske profilen til plakatene mtp. design av nettsider og slikt.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ok, har kjedet meg noe helt forjævlig i natt... kommet med et grovt utkast, designet må endres på osv, men sånn funksjonalitetsmessig? (Om vi sier vi leier en LITT bedre server når vi blir seriøse?)

http://legalfreak.net23.net/

Kildefiler: http://legalfreak.net23.net/legal.zip
"Komitéen" skal ha et nettmøte klokken 20.00 i kveld, der vi vil ta opp det som vi føler trenger tas opp.

Om noen har noe på hjertet som de føler bør bli tatt opp er det fint om dere kommer med det innen den tid, så skal vi sørge for at det blir lagt ut et lite referat fra møtet med svar på det dere måtte lure på.

Send spørsmål og andre henvendelser på PM helst litt før klokka 20.00.

Vet jeg er litt sent ute med denne posten, beklager det.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er så typisk. Istedetfor å kalle en spade for en spade, så trykker de THC inn i en pille og så er det helt greit. Da er det medisin da!