Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør det innføres en 3-strike lov i Norge
Ja 25 21,55%
Nei 91 78,45%
Stemmegivere: 116. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  18 2988
Er det på tide å innføre 3-strike lov i Norge ?

Flere og flere stater i USA innfører 3-strike lover med meget gode virkninger. I hovedprinsipp gir de automatisk en meget streng straff om en person blir dømt for 3 ulike alvorlige forbrytelser.

Som en konsekvens av dette opplever mange stater enkeltpersoner som blir tatt i to saker, for deretter å flytte vekk fra staten. Med tanke på overrepresentasjon av tilreisende/utenlandske kriminelle i Norske fengsler vil en 3-strike lov virke prevantivt mtp gjengangere.
Og hva tror du skjer når noen med 2 strike holder på bli tatt for noe? Da blir det bomber og granater for å unngå å bli tatt.

Nei 3 strike har jeg ingen tro på.
Trådstarter
Sitat av ompapa Vis innlegg
Og hva tror du skjer når noen med 2 strike holder på bli tatt for noe? Da blir det bomber og granater for å unngå å bli tatt.
Vis hele sitatet...
Er mennesker som oppfører seg slik du beskriver noen vi ønsker å ha ute i samfunnet ? Hvis noen har holdninger og oppfører seg slik, er det desto viktigere å sørge for at de blir sperret inne.
Sist endret av hovik; 9. januar 2013 kl. 03:26. Grunn: quote broken
Det er føderale lovbrudd du mener med alvorlige lovbrudd?

Dette gjelder jo ikke i de forskjellige stater, men i hele landet.

Eller er det noe nytt som de får frem?
Sist endret av Naturgrønn; 9. januar 2013 kl. 03:52.
Føderale lovbrudd kvalifiserer direkte til fengsel om jeg ikke husker feil...

3 strike regelen går på at du på at når du blir dømt for ditt tredje lovbrudd, så får du fengsel.
Så om man har 2 strikes for noe alvorlig, men skulle være uheldig å bli tatt med en stakkars grammer, er det strike 3 da?
Nå tenker jeg på i USA ja.

Har hørt om dette før, men aldri satt meg noe inn i det.
Jeg liker det ikke.
Kan på en liten måte sammenlignes med det å miste lappen.

Hvis man en dag får 6 prikker for å kjøre for fort, så får man bot på 7500 sier vi.

Hvis man en annen dag kjører så fort at man mister lappen, så får man jo selvfølelig en bot til, men i tillegg legger de på ekstramåneder på hvor lenge du mister lappen pga. prikkene du har fra før av.
Man synes sikkert dette er greit, men jeg liker det ikke.
På hvilken måte skal 3-strike lov være noe bedre for Norge enn hva vi allerede har? Og hvor har du i fra at det funker bra i USA?

Jeg synes virkelig synd på de som har utført 3 mindre, ubetydelige lovbrudd og må bøte for det ved å sitte i amerikansk fengsel.
Sist endret av Quadraxis; 9. januar 2013 kl. 07:02.
Three Strikes Laws are statutes enacted by state governments in the United States which mandates state courts to impose 25 years to life sentences on persons convicted of three or more serious criminal offenses. In most jurisdictions, only crimes at the felony level qualify as serious offenses and typically the defendant is given the possibility of parole with their life sentence. These statutes became very popular in the 1990s. Twenty-four states have some form of habitual offender laws.

The name comes from baseball, where a batter is permitted two strikes before striking out on the third.

The three strikes law significantly increases the prison sentences of persons convicted of a felony who have been previously convicted of two or more violent crimes or serious felonies, and limits the ability of these offenders to receive a punishment other than a life sentence. Violent and serious felonies are specifically listed in state laws. Violent offenses include murder, robbery of a residence in which a deadly or dangerous weapon is used, rape and other sex offenses; serious offenses include the same offenses defined as violent offenses, but also include other crimes such as burglary of a residence and assault with intent to commit a robbery or murder.

Les dere litt opp før dere starter å dikte deres egne sannheter folkens.

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg

Dette gjelder jo ikke i de forskjellige stater, men i hele landet.
Vis hele sitatet...
3-Strike gjelder ikke i alle delstater nei..

Sitat av hovik Vis innlegg
Er mennesker som oppfører seg slik du beskriver noen vi ønsker å ha ute i samfunnet ?
Vis hele sitatet...
Dersom man innfører 3-strike i Norge, så skaper man "disse menneskene" du refererer til. Hva mennesker gjør i desperate situasjoner eskalerer alltid langt over holdbare parametere.

Min fine formulering bare forsterker hvor kraftig korrekt jeg har.
Sist endret av Onibawan; 9. januar 2013 kl. 07:06.
Veldig kjipern om du blir tatt for å kjøre for fort i stjålet bil med et gram hasj i lomma. Det var all in på 3 lovbrudd det, rett i fengsel på livstid.
(Og ja, noe i nærheten av dette har folk blitt felt på. Gidder ikke finne kilde da det var en dokumentar.)
Altså, vi har jo allerede tilsvarende muligheter her i Norge - du får oftest en mildere straff for førstegangsforbrytelser enn gjentakelser. De kan til og med legge vekt på gjentakelsesfare og så gi deg forvaring hvis sakene er mange nok og alvorlige nok. Videre, 3 strikes er IKKE en suksess, i alle fall ikke hvis målet er et bedre og tryggere samfunn. Hvis målet derimot er å kunne sperre størst mulig andel av sivilbefolkningen inne, så er det jo en ubetinget suksess. En slik definisjon av ordet tror jeg dog ikke er særlig utbredt blandt siviliserte mennesker.
Eg trur dessutan 3-strike regelen er svært lukrativ for dei private firma som driv fengsel i USA og med det tener pengar på at styresmaktene fengslar fleire menneske mellom anna som følge av den feilslåtte narkopolitikken i landet.
Sist endret av Reformisten; 9. januar 2013 kl. 10:00. Grunn: Fordi eg hadde lyst...
I USA fungerer ikke en drit når det kommer til fengselsystemet, der sendes det inn små-kriminelle gutter å de kommer ut klar til å begå sitt første mord
I Norge fokuserer vi heller på rehabilitering en straff, og som konsekvens av dette så har vi et av verdens laveste krim statistikker. Hvorfor forandre på dette? Å hvorfor ta justis konsepter fra USA som ikke akkurat er kjent for å ha verken lav krim-rate eller fungerende retts system?
Juicekongen said it!

Choobe: cracked er blokkert av websense her. skriv hva det står?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Fra Cracked:
Psykologer har funnet ut at folk som gjør 3 forbrytelser, vil sannsynligvis fortsette med kriminalitet. Så de baserte straffesystemet på baseball (3-strikes and your out), etter og ha tørket bena med hele den der "la straffen passe forbrytelsen"-tingen som bare er irriterende uansett.

3 strike lovene har veldig lange straffer, opp til livstid for kriminelle som utfører sin 3. forbrytelse, uansett hva den forbrytelsen var. Loven ble innført i California og viste nedgang i krimstatistikken, så flere stater følgte etter.

Problemet var at krimstatistikken sank landsdekkende, ikke bare i 3-strike-stater, og den sank mer der de ikke hadde denne "regelen", men sånt har politikken en lang historie med å ignorere.
Kilde: http://www.nytimes.com/1997/03/07/us...ikes-laws.html

Det funker ikke fordi 3-strike-lover behandler småkriminelle akkurat som de hardkokte alle tenker på når man skal "get tough on crime". Og disse lovene har også ført til overbefolkede fengsler.

Så avslutter artikkelen med å skrive:
"Gosh, it's almost like we shouldn't rely on sports analogies to build a criminal justice system. That's too bad, because we have this little idea we like to call the Mixed Martial Arts Courtroom..."



Litt paraphrasing og forkortelse, men det er basicly det som står.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vi har det. Det er kalt betinga fengselsstraff. T.d. kan dommen vere 2 års fengsel, derav et år betinga. Det er eit sterkt incentiv til å ikkje begå ny kriminalitet - fordi det blir eit år ekstra soning automatisk.

Automatiske systemer, utan rom for varians vil neppe fungere spesielt godt, fordi folk er ulike. Enkelte vil ikkje forbedre seg, andre vil. Det er noko domstolssystemet i Noreg tar hensyn til, og bør ta hensyn til. Å innføre amerikanske tilstander med ekstreme minstestraffer er ikkje noko vi bør sikte etter. Om ein som tilfeldigvis er dømt for t.d. narkotikabruk to ganger, brått ryker inn på lang straff når vedkommande har begynt på ei endring, så bør det takast hensyn til - og det gjer norske domstoler.
Straff etter lovbrudd skal virke beskyttende for samfunnet, forebygge kriminalitet og være reformerende.

Å blindt si at noen skal straffes hardt fordi de har tre overtramp vil ikke fungere slik.

Straff må utmåles i hvert enkelttilfelle slik at man får den ønskede effekten.