Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3307
Halla, jeg lurer på hvilke meninger folk fra forumet har til vold i spill.

Jeg synes egentlig dette er helt greit, uten vold tror jeg spill hadde blitt ganske kjedelige. Liksom ikke noe å gjøre uten det. Hva hadde vært kult med et spill der du gikk rundt og gjorde ingenting??
Men det kan også bli litt overdrevet. som f.eks i MW2 i oppdraget " No Russian " der du plaffer løs på uskyldige folk som om de ikke var der.
Men jeg tror f.eks ikke at spill påvirker noen til vold. De må ha en psykisk lidelse eller noe fra før viss du f.eks gjør ting som skole massakere. Skjønner ikke hva folk tenker med når de gjør ting som dette.
Men man kan jo også ha andre former for ting du må klare i spill. som f.eks puzzles. Eller så kan jo en løsning være veldig lik PS3 spillet Heavy Rain der du nesten avgjør selv om du vill havne oppe i voldelige situasjoner selv.
Så min mening er at man godt kan ha vold i spill derav det er veldig underholdene. Hadde ikke helst sett poenget med et spill uten noen "fiender" å bekjempe.

BTW: kom på å starte en tråd om dette da jeg hørte gamer.no sin podcast
Link: http://gamer.no/artikler/52926/podca...d-i-dataspill/

Så hva synes dere om spill-vold?
Forsåvit enig med deg. Jeg kan spille eller se på det mest brutale som eksisterer uten å bli påvirka på noen som helst måte.

Derfor blir jeg like forbanna hver gang jeg ser ting som skole masakre osv hvor de MÅ presisere at fks "han/hun spilte Counter Strike hver dag". Akuratt som om det har noen betydning.


Men folk er forskjellige. Noen blir jo påvirket i stor grad av filmer osv.
Sist endret av Source; 10. april 2010 kl. 23:54.
"Akball Hussan hadde spilt counter strike hver dag helt til en dag han bestemte seg for å feste en bombe rundt livet og sprenge en buss"
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Men folk er forskjellige. Noen blir jo påvirket i stor grad av filmer osv.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må man ta med filmer i beregningen. Men synes ikke filmer er så mye værre en spill. Det som kanskje er med spill er der styrer man selv. Men må forsvare filmer litt der. Jeg må dra fram MW2 som eks igjenn. Der er det action hele tiden. det er nesten aldri på en film.

Sitat av xiyuno Vis innlegg
"Akball Hussan hadde spilt counter strike hver dag helt til en dag han bestemte seg for å feste en bombe rundt livet og sprenge en buss"
Vis hele sitatet...
Det værste er at det er det du ser viss det skjer en syk handlig som en "mindreårig" har skyld i
Enig med MartinTi, at på spill kan man gjøre ting selv og på film kan man jo ikke det. Enkelte spiller jo så mye f. eks. skytespill som CoD osv. at dette blir hele livet dems og så går de ut i den virkelige verden og gjør det de gjør i spilla...

Men filmer har jo en ganske stor påvirkningskraft de også. Det der med "actionhelter" og at folk sier "jeg vil bli akkurat som han". Om denne "actionhelten" spiller i en film hvor han plaffer ned alle med AK47 f. eks. Hva hvis alle vil bli som han? Heldigvis er det ikke like lett å få tak i våpen

Jeg mener dette med vold i spill eller filmer er både et stort, men også for lite problem til at vi burde gjøre noe med det. De aller aller fleste tar dette som underholdning og har et godt grep om det virkelige livet. Det er så få, nesten ingen, som har en psykisk lidelse som får dem til å drepe andre på frunn av et spill eller en film. Men når noe sånt først skjer, så er det ofte det er en massakre. Så alt i alt kan man oppsumere i at vold i spill/filmer har underholdt mange millioner og kostet kanskje flere hundre liv.
Jeg blir vell kanskje litt påvirket.
men ikke på den måten at jeg har lyst å drepe noen!
bare sånn at jeg feks. har lyst å ha det litt gøy med softgun i skogen med vennene mine!

Men jeg savner fortsatt ett sinnsykt voldelig spill hvor du kan gjøre alt med personen
Trådstarter
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Men jeg savner fortsatt ett sinnsykt voldelig spill hvor du kan gjøre alt med personen
Vis hele sitatet...


Det er vell noe av det som kunne blitt viss du blannet heavy rain, MW2 og GTA?? (Kanskje litt sims også)
Det voldelige spill kan gjøre er å - på en måte - 'trigge' sinnet til personer som allerede er alvorlig skadet i hodet. De får derimot ikke helt normale personer til å klikke uten videre.

Mener jeg å ha lest på nettet. Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Sist endret av etsi; 11. april 2010 kl. 00:37. Grunn: hei leif
Trådstarter
Sitat av etsi Vis innlegg
Det voldelige spill kan gjøre er å - på en måte - 'trigge' sinnet til personer som allerede er alvorlig skadet i hodet. De får derimot ikke helt normale personer til å klikke uten videre.

Mener jeg å ha lest på nettet. Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Vis hele sitatet...
tror jeg også har lest dette et sted. men det viser at man kan ikke ta hensyn til sikkert 1 av 1 000 000 sitt behov. det ville man aldri klart å kontrolere
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Men jeg savner fortsatt ett sinnsykt voldelig spill hvor du kan gjøre alt med personen
Vis hele sitatet...
Sjekk ut postal 2, det er vel noe lignende som du er ute etter
Sitat av MartinTi Vis innlegg
Det er vell noe av det som kunne blitt viss du blannet heavy rain, MW2 og GTA?? (Kanskje litt sims også)
Vis hele sitatet...
vill ikke si MW2 er voldelig!
å i GTA er det ''begrenset'' hva du kan gjøre, det er jo bare å skyte dem ned så de detter ned som fluer!
Kanskje en dum påstand. Men etter min mening så er det bra med vold i spill! (kanskje ikke for alle men..)

Ta meg som eks. da. Jeg er en 100% anti-vold person som aldri hisser seg opp, noe som ikke alltid er sunt fordi det kan hende mann går rundt med mye sinne/aggresjon inni seg. Da syntes jeg det er godt å kunne sette meg ned med ps3 kontrollen å rive djevelske satyrer i to med en ljå laget av en ryggrad i Dante's Inferno. Har aldri slått meg å utføre disse handlingene disse i virkeligheten.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Smurfen113 Vis innlegg
Kanskje en dum påstand. Men etter min mening så er det bra med vold i spill! (kanskje ikke for alle men..)

Ta meg som eks. da. Jeg er en 100% anti-vold person som aldri hisser seg opp, noe som ikke alltid er sunt fordi det kan hende mann går rundt med mye sinne/aggresjon inni seg. Da syntes jeg det er godt å kunne sette meg ned med ps3 kontrollen å rive djevelske satyrer i to med en ljå laget av en ryggrad i Dante's Inferno. Har aldri slått meg å utføre disse handlingene disse i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Jeg tror satyrer og ryggradljåer er noe du måtte sett langt etter uansett, så det er kanskje like greit.

Det stemmer at media vinkler dette på en helt ekstrem måte, men dette er heller ikke noe nytt.

- "Kvinne (42) drept av muslim"
- "Spilte dataspill - bombet barnehage"
- "Potetbonde massakrerer halve kontinentet"

Og denslags.

Media vil alltid blåse opp, vinkle og få hele dette "oh, here they go again"-preget over artikkelen så folk uten peiling kan sitte og si "Se her ja, tenkte nok at det var noe sånt."

Selv har jeg spilt GTA i mange år, men tør påstå at de svært få voldelige tendensene jeg har var der før den tid og at jeg holder dem ganske bra i sjakk.
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
vill ikke si MW2 er voldelig!
å i GTA er det ''begrenset'' hva du kan gjøre, det er jo bare å skyte dem ned så de detter ned som fluer!
Vis hele sitatet...
MW2 ER Voldelig. Og å drepe folk som fluer i GTA er et par cheats unna.

Jeg nekter å tro at noen etter en runde CS finner hagla til bestefar og går bananas i nabolaget på grunn av det. De som faktisk blir påvirket av dette er folk som skulle hatt hjelp for lenge siden. Et godt eksempel er jo Massakeren på Columbine High School, der de to guttene som drepte medelever og lærere var to mobbeoffere. Jeg tviler på at de hadde gjennomført det hvis mobbingen aldri hadde skjedd.

Hva jeg syns om spillvold?: Det er flott.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg syntes også spillvold er helt fantastisk!

Bare synd det ikke er noe for dem som ikke kan skille mellom spill og virkelighet.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
MW2 ER Voldelig. Og å drepe folk som fluer i GTA er et par cheats unna.
Vis hele sitatet...
ja, MW2 er voldelig, men ikke sånn voldelig jeg vill ha hvis du skjønner hva jeg mener

det er bare sånn regular skyte spill!
skiller seg ikke noe spessielt ut ( ja jeg har prøvd det )
Tror det var i schrødingers katt (?) på NRK at de presenterte en studie som viser at voldelige spill faktisk påvirker hjernen i ungdom/barn (studien hadde ikke voksne personer med). Det vil si at unge som spiller voldelige spill faktisk kan få en mer aggressiv adferd, spesielt ved å spille spill som er repetive i voldshandlingene (aka CS tipper jeg). Forskjellen fra spill og film ligger i det at med spill så må du faktisk tenke ut volden, du må gjøre den selv. Effekten var umiddelbar, men kunne også vedvare i opptil 2 uker. Jeg mener folk er forskjellige og tror nok at enkelte kan få direkte påvirkning av hva de stimulerer hjernen med, men denne studien var ganske klar (og endel av forskerne var faktisk overrasket over resultatet) på at spill med vold kan direkte påvirke adferd og oppførsel.
Sitat av LasseAP Vis innlegg
Heldigvis er det ikke like lett å få tak i våpen
Vis hele sitatet...

Det er ikke så vanskelig å få tak i et våpen
gentleman #1
ViceR's Avatar
Jeg kan meie ned hundrevis av sivile på GTA, uten å bli det minste påvirket... lover..

Men seriøst, fuck de folkene som mener at spillvold har alt å gjøre med skolemassakre og slikt.
Jeg har sloss med to personer i hele mitt liv, og forrige gang var i 8. klasse, så jeg anser meg som en veldig rolig og fredelig person.
På kvelden pleier jeg å sitte og game fps-spill på teamspeak med folk, og i løpet av årene har jeg nok drept ganske mange tusen "personer" i spill.

Jeg tror ikke at _normale_ mennesker som ikke sliter psykisk har noe vondt av voldelige spill, men faktisk motsatt - at du f.eks. kan få ut litt aggresjon når du er sur på noen e.l.
Hvor digg er det ikke å koble helt av og sette seg ned med GTA og cheats hvis du er litt irritert en dag? Eller sprenge alt som finnes av hus i BC2?

Selvfølgelig finnes det folk som har underliggende psykoser osv. som kanskje blir trigget av voldelige spill, men disse personene er "tikkende bomber" som kommer til å klikke en dag uansett.
Sist endret av drittunge; 11. april 2010 kl. 16:37.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
vill ikke si MW2 er voldelig!
å i GTA er det ''begrenset'' hva du kan gjøre, det er jo bare å skyte dem ned så de detter ned som fluer!
Vis hele sitatet...
MW2 er voldeleg, jo! Vis du ikkje synast at MW2 er voldeleg er det kanskje litt rart. Sjølv om det er realistisk kan det vere litt i lettaste laget å seie at det ikkje er valdeleg. Vis du siktar til at GTA ikkje er valdeleg blir eg litt bekymra.. Det er ikkje så veldeg mange begrensingar vis du har juksekoder eller hacks, som ein venn av meg er 14 og har ikkje noko anna liv enn å sitte inne å spele dårlege FPS spel som Time splitters eller GTA San Andreas, men i tillegg til ikkje å ha noko liv har han perm på perm med hacks som evig ammo, jetpack o.l så derfor kan du eigentleg ikkje seie at GTA ikkje har begrensingar.
Fuck voldelige spill, kjøp FIFA!
Sitat av zeruel107 Vis innlegg
MW2 er voldeleg, jo! Vis du ikkje synast at MW2 er voldeleg er det kanskje litt rart. Sjølv om det er realistisk kan det vere litt i lettaste laget å seie at det ikkje er valdeleg. Vis du siktar til at GTA ikkje er valdeleg blir eg litt bekymra.. Det er ikkje så veldeg mange begrensingar vis du har juksekoder eller hacks, som ein venn av meg er 14 og har ikkje noko anna liv enn å sitte inne å spele dårlege FPS spel som Time splitters eller GTA San Andreas, men i tillegg til ikkje å ha noko liv har han perm på perm med hacks som evig ammo, jetpack o.l så derfor kan du eigentleg ikkje seie at GTA ikkje har begrensingar.
Vis hele sitatet...
GTA har ikke begrensinger?

Tja, hvorfor tror du at dem ikke inkluderte fly i Grand Theft Auto IV? Hvorfor tror du dem fjernet Hot Coffee fra Grand Theft Auto : San Andreas?

Og forresten, Nice shameless bump.
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Fuck voldelige spill, kjøp FIFA!
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som gidder å spille gay-fotballspill når man kan skyte folk istedet.
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Det er ikke alle som gidder å spille gay-fotballspill når man kan skyte folk istedet.
Vis hele sitatet...
Haha, ser den
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Urrh. Hvordan i all verden kan folk tro at voldelige spill ikke påvirker barn og ungdom? En god brøkdel av oss har vokst opp med voldelige spill. Counter-Strike, Warcraft-universet og andre spill som egentlig bare baserer seg på å _drepe_ en motstander. De som har vokst opp med slike spill blir helt klart desensitivisert ovenfor vold. De som på toppen av dette ikke har utviklet en god kritisk tankegang i løpet av ungdommen, er jo forferdelig utsatt for å danne seg _svært_ feilaktige bilder av og relasjoner til vold.

Hvor mange av dere har noen gang sett (på film) en hodeskalle bli blåst i stykker eller en kropp bli totalt lemlestet for å så tenke "kult!"? Film er riktignok skapt som underholdning (subsidiært; kunst) og er ment for å skape slike reaksjoner. Men er det sunt for unge og uutviklede mennesker å inneha slike holdninger?

Et godt eksempel, dog klisjépreget, er skolemassakrer som tar sted forskjellige steder i verden. Om disse personene ikke hadde vært i kontakt med ultravold i form av spill eller filmer, hvor skulle de da ta idéene fra? Skolemassakrer har riktignok gjort seg selv populære, men hvor inspirasjonen kommer fra er det neppe noen tvil om.

Så tar alle skade av spill og film som inneholder vold? Neppe, men de svakeste av oss, altså de som ikke er i stand til å være kritiske til stimuli de blir presentert for, tar stor skade av det. I mange tilfeller går det også utover utenforstående, noe som er enda mer urettferdig, og har desto verre påvirkning på samfunnet generelt.

Jeg tror heller ikke man må være psykisk disponert for å gå amok med rifle på en skole. Det handler ganske enkelt om feil stimuli på feil person. Spill alene gjør nok ikke folk til seriemordere, men siden vold har blitt daglig kost (og vel så det) for de aller fleste spill- og filmfanatikere, legitimerer man i større grad vold i samfunnet forøvrig.

Skal ikke sitte her og finne et svar på hva vi kan gjøre for å stoppe en slik utvikling, men i mine øyne, er det slik situasjonen ser ut i dag.
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Fuck voldelige spill, kjøp FIFA!
Vis hele sitatet...
Min oppfatning er at de som spiller Fifa blir mer og mer voldelige ettersom kampen går :P
Folk osm er klare over at de blir lett påvirket av vold i media burde egentlig holde seg unna spill med den fancy knyttneven på. Det har skjedd ulykker, jeg er sikker på at andre enn meg har hørt om de to guttene som tok med en annen ut på et eller annet jernbanespor og slo han ihjel etter at de hadde sett en eller annen film på TV.

Litt offtopic, dop i spill. Super Mario anyone? Spiser sopp og blir bokstavelig talt høy. Hopper og dreper i vildens skyld, både med fysisk vold og lumske ildkuler.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Min oppfatning er at de som spiller Fifa blir mer og mer voldelige ettersom kampen går :P
Vis hele sitatet...
Ja, derfor man spiller online
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Fuck voldelige spill, kjøp FIFA!
Vis hele sitatet...
Fuck voldelige spill óg FIFA, kjøp MARIO KART64! *
Sitat av etsi Vis innlegg
Det voldelige spill kan gjøre er å - på en måte - 'trigge' sinnet til personer som allerede er alvorlig skadet i hodet. De får derimot ikke helt normale personer til å klikke uten videre.

Mener jeg å ha lest på nettet. Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Vis hele sitatet...
Har man en latent psykisk lidelse så kan i noen tilfeller voldelige spill / filmer fungerer som en trigger.

Har vel også noe med at personen ikke klarer å skille mellom virkelighet og et spill / en film.
Under foredraget i filisofi kommenterte foredragsholderen temaet rundt spillvold i sammenheng rundt en annen sak. Han sa at "de finner spill der, men de finner jo melk der og."
FIFA? skytespill FTW! bilspill er også greit. har spilt skytespill i snart 4 år nå, og jeg har ikke drept noen, enda jeg har hatt en god del raseri utbrudd som følge av min adhd.
dette her med påvirknig er bare bullshit. men tror nok at for folk som er syke fra før kan volds spill bli en utlløsende faktor,
Vold i spill og filmer er fantastisk. Begynte mitt spill-liv med bl.a. Grand Theft Auto og Command & Conquer i en alder av fem, og kan ikke si jeg er noe annet enn relativt normal i hodet. Begynner jo ikke akkurat å le ukontrollert hver gang jeg leser om den siste selvmordsbomberen i Baghdad.
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Og forresten, Nice shameless bump.
Vis hele sitatet...
Temaet er vel aktuelt igjen ettersom media har skrevet en del om spillavhengige som spiller flere timer om dagen og vold i spill i det siste.

Min mening er at folk som plutselig går bananas etter å ha spillt f.eks. CS er mennesker som har store problemer ellers i livet og burde fått hjelp for lengst.
Enig i mye som blir sagt, spesielt om hvordan vold i spill ene og alene ikke er en grunn til at folk snapper.

Derimot kaffe ... i følge mine studier drikker 70 % av alle voldsmenn og mordere kaffe hver dag. Tilfeldig?


edit: skrivesleiv
Sist endret av Killuminati; 14. oktober 2010 kl. 17:38.
Kaffe ja, der har vi storeslem.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Jeg blir vell kanskje litt påvirket.
men ikke på den måten at jeg har lyst å drepe noen!
bare sånn at jeg feks. har lyst å ha det litt gøy med softgun i skogen med vennene mine!

Men jeg savner fortsatt ett sinnsykt voldelig spill hvor du kan gjøre alt med personen
Vis hele sitatet...
Oftopic! Er ikke du fra asfaltsurfern? Nettopp kjøpt meg longboard sjøl!

Hvis du vil ha et spill du kan gjøre nesten alt innen vold i, last need Postal 2 og expension packen, apocalypse weekend tror jeg den het.(awp)
Dette er i min mening en god artikkel som fremmer noen gode poeng angående frykten for nye mediers påvirkning på oss. Feks. dataspill og internett:

http://www.forskning.no/artikler/2010/august/258116

Utdrag:
(...) for 2000 år siden advarte for eksempel filosofen Platon mot teater og dikt, som han mente var skadelig for ungdommen.(...)
(...) 1954. Psykiateren Fredric Wertham overbeviste hele USA om at tegneseriehefter fikk den oppvoksende generasjonen til å bli både homofile, kriminelle og narkomane.(...)

Anbefales
Dere som sier at dere ikke blir påvirka av å meie ned hundrevis av folk på gta osv. dere ER påvirket, det ligger bare i underbevisstheten din. Selv om du ikke går ut og dreper horer på gata, så blir du fortsatt mindre følsom mot vold og slike ting. At dette er en god eller dårlig ting kan man se ulikt på.
Spillvold er fantastisk, men så er det dei som ikkje klarer å skilje mellom virkliget og spill
Godteri er godt, men så er det dei som ikkje kan begrense seg og spiser til dei får diabetes/farlig overvektig
Øl er godt, men så har du dei som ikkje begrenser seg og vert alkiser

Det vil alltid vere noen som klarer å gjøre ein god/fantasktisk ting til noe farligt.
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Dere som sier at dere ikke blir påvirka av å meie ned hundrevis av folk på gta osv. dere ER påvirket, det ligger bare i underbevisstheten din. Selv om du ikke går ut og dreper horer på gata, så blir du fortsatt mindre følsom mot vold og slike ting. At dette er en god eller dårlig ting kan man se ulikt på.
Vis hele sitatet...
Jeg har spilt voldelige spill og sett voldelige filmer så lenge jeg kan huske, og jeg er pasifist på min hals. Jeg synes fremdeles ekte vold er avskyelig. Kan ikke si jeg har blitt mindre følsom, akkurat. Jeg er veldig begeistret for GTA serien, og a clockwork orange er en av mine favorittfilmer.

Og jeg synes vold er motbydelig, avskyelig og umenneskelig.

Så du tar feil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av thomasf Vis innlegg
Et godt eksempel, dog klisjépreget, er skolemassakrer som tar sted forskjellige steder i verden. Om disse personene ikke hadde vært i kontakt med ultravold i form av spill eller filmer, hvor skulle de da ta idéene fra? Skolemassakrer har riktignok gjort seg selv populære, men hvor inspirasjonen kommer fra er det neppe noen tvil om.
Vis hele sitatet...
Fakta: Dataspill er et historisk svært nytt fenomen. Voldelige filmer er også nytt historisk sett. MEN: Relativt sett har verden aldri vært fredelige. (http://www.ted.com/talk/steven_pinke..._violence.html)

Det du sier henger ikke på greip. Folk har begått grusomheter til alle tider, kun personer født i nyere tid har sett på voldelige filmer og spilt dataspill.
Sitat av hestelus123 Vis innlegg
"Akball Hussan hadde spilt counter strike hver dag helt til en dag han bestemte seg for å feste en bombe rundt livet og sprenge en buss"
Vis hele sitatet...
Osama Bin Laden bestemte seg for å sende et par fly inn i World Trade Center. Han har aldri spilt Counter Strike.
What's your point?
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Osama Bin Laden bestemte seg for å sende et par fly inn i World Trade Center. Han har aldri spilt Counter Strike.
What's your point?
Vis hele sitatet...
Hva vet du om Osama har spilt CS eller sendt 2 fly i WTC?
Jeg synes vold i spill er helt greit.Jeg blir ikke påvirka akkurat.
Spel er ikkje problemet til vold. Miljøet er. Mobbing foreksempel.