Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1324
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg vet ikke om denne filmen har kommet ut i Norge enda, men jeg var og så 21 Gram i dag. Film med Benicio Del Toro, Sean Penn og ei nydelig dame jeg ikke husker navnet på (note to self: check imdb)

Filmens navn er basert på en teori som jeg synes hørtes søkt ut, så jeg gjorde litt research.

The figure can be traced to Duncan MacDougall, a doctor working in Haverhill, Massachusetts in the early 1900s. MacDougall had a keen fascination with death and spent part of his career on an almost obsessive hunt for evidence of the soul. He thought that if humans had a soul, it must exist in the body as some kind of material. And that material must weigh something.

MacDougall set out to test his theory with what was an excruciatingly bad experiment. In 1907, the year Einstein applied the laws of gravity to his special theory of relativity, MacDougall published his findings in American Medicine.
MacDougall's paper reveals as much about the author as it does about the quality of work that could get into medical journals at the time. MacDougall describes how he set about converting a hospital bed into a rudimentary balance so he could measure a patient's weight change as they died. The bed balance was sensitive, so to prevent his soon-to-be-dead patients from messing up his data, MacDougall hunted around for people who were dying of tuberculosis. As he noted: "It seemed to me best to select a patient dying with a disease that produces great exhaustion, the death occurring with little or no muscular movement, because in such a case, the beam could be kept more perfectly at balance and any loss occurring readily noted." In other words, there was to be no flailing around that could upset the scales.

In all, MacDougall managed to recruit a mere six dying people for his study, four of whom had tuberculosis. In turn, each was tucked up in his modified bed and their weight monitored until some minutes after their death. Any bowel movements or urination at death were fine, at least so far as the experiment was concerned, as it all stayed on the bed.

With a nod to best scientific practice, MacDougall then repeated the study with 15 dogs, which according to his religious beliefs, were not blessed with souls. It's not clear how MacDougall managed to get his dogs to die without rocking the bed, but some scientists suspect a nasty cocktail of drugs was used.

At the end of his foray into science, MacDougall declared that humans lost up to three-fourths of an ounce upon death, a figure that doesn't have quite the same ring as 21g, the metric equivalent. The dogs, he said, lost nothing. What else might it be if not the weight of the soul departing, he asked.

Before going public with his findings, MacDougall wanted to make sure that his patients' last breaths were not skewing his data, so he clambered on to the bed, (presumably once the last patient was removed and the sheets had been changed) and spent a few minutes exhaling. He then got a colleague to do the same thing. Neither managed to shift the balance enough to account for the weight loss MacDougall reported.

Despite the poor accuracy of his scales, the huge variability in his data, and the all-too-few people studied, MacDougall's experiment was also frustrated by the tricky skill of pinpointing the exact time of death. He was repeatedly challenged as to why the weight change on death appeared to take longer in some patients than others. To rebut the doubters, MacDougall wrote: "The soul's weight is removed from the body virtually at the instant of the last breath, though in persons of sluggish temperament, it may remain in the body for a full minute." He declared later in the paper: "Here we have experimental demonstration that a substance capable of being weighed does leave the body at death."

MacDougall's work was written up in the New York Times, which also covered his hope, some years later, to take a photo of the soul using x-rays. Despite being recorded in the paper that gives us all the news that's fit to print, his work is viewed with palpable embarrassment now. "It's simply not taken seriously," says Stern.

Gruesomely, Stern points out that dead bodies lose a lot of weight over time. Minute, intercellular structures called lysosomes release enzymes that break the body down into gases and liquid. "That's why, when you have mass graves, you can get explosions because of all the gas build-up," he says. "Just think if our bodies didn't break down. Everyone who had ever lived on the face on the Earth would still be here."
Vis hele sitatet...
Filosofiske spørsmål:

Hva er disse 21 grammene?

Veier sjelen vår noe? Eller er det noe annet?

Hvorfor gjorde ikke eksperimentet med hundene samme utslag?
En artikkel på norsk finnes her
Jeg vet ikke hvorfor 21 gram forsvant, men det er jo ikke gjort så grundige undersøkelser (6 personer er jo ikke veldig mye hvis du skal lage statestikk). Målingene er dessuten ganske gamle. Jeg er usikker, og vil være det til det kommer nye, gode og sikre resultater.
Jeg har forresten ikke sett filmen
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Nå er riktignok ikke riktigheten av disse målingene viktig for filmen - det er bare et lite filosofisk poeng som blir laget av en større helhet.

selve filmen er jeg ikke sikker på om jeg liker. jeg mistet mye av livsviljen min av den, faktisk - så å si at den gjorde inntrykk på meg vil nok være riktig. Men om jeg liker den? Hmm. Vetikke.
Vel.. De 21 Gramma skal liksom frestille kjærligheten vår :P
Men det jeg ser på som er mulighet, er at det faktisk kan være, for eksempel, den siste pusten. Kanskje det til en hver tid er 21 gram luft inni oss, som forsvinner med den siste pusten, når v tømmer lungene? Hvem vet. Uansett er dette en film som setter spor, og på ingen måte kan kalles normal.
Jeg så den ilag med noen venner, og responsen er blanda, det avhenger mer av hva man hadde venta tipper jeg.

Men det finnes mer mellom himmel og jord enn det som er kartlagt, så kanskje det faktisk er "livet" som veier 21gram?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
"siste pust" har jo forsåvidt også blitt testet...

Det er ikke godt å si hva det er som veier noe. Om "liv" er elektroniske impulser, så kan det ikke veies. Tenk på en harddisk: om du legger en full harddisk på en ultrapresis vekt, og så tømmer denne harddisken, og veier den igjen, så veier den det samme.

(interessant nok er det omvendt for CD plater, som faktisk blir ørlittegranne lettere når de er brent, men det er en helt annen diskusjon, siden disse blir lagret optisk, ikke magnetisk / elektronisk)

Jeg stiller meg tvilende til hele eksperimentet, men den filosofiske diskusjonen er jo der likevel: Hva er "liv"? Er det riktig å gjennomføre en hjertetransplantasjon? Hvor mange mennesker kan man ta "deler" fra, før mennesket man har operert med ikke lenger er mennesket man starter med? Er det hjernen som bestemmer hvem et menneske er? Vil det si at dersom man flytter et menneskes hjerne inn i en annen kropp, at man får et annet menneske?

H
Jeg har sett filmen jeg også, og det beste med den må være akkurat slutten hvor de forklarer det med de 21 grammene.. Har ikke klart å sette opp en egen mening med det, men jeg tror også det er snakk om kjærligheten. Eller kanskje sjelen? og hva er egentlig en sjel?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
En annen ting som er interessant for de som har sett filmen



SPOILER AHEAD


















.... Hvorfor skyter han seg selv?

Min teori er at han prøver å bare avfyre våpenet, for å stoppe henne fra å drepe bilmorderen, og så skyter han seg ved et uhell. Noen som så det annerledes?

h
[off-topic]dama heter naomi watts ... hum som spiller i muholland drive å the ring .... hun har kanskje den deiligste munnen i verden .... *gurgle*[/off-topic]
Klippet og limt fra www.illvit.no:
Veier sjelen 21 g?

Jeg har hørt at kroppen blir nøyaktig 21 gram lettere når man dør. Er det sant?

I spiritismens storhetstid, omkring år 1900, ble det gjennomført en rekke makabre forsøk der døende ble lagt på en spesialvekt og veid før, under og etter at døden var inntrådt. Mange av forskerne som utførte disse eksperimentene, rapporterte at det i dødsøyeblikket skjedde et plutselig og uforklarlig vekttap, som regel på 20-30 gram. Det tok man som bevis på at sjelen i akkurat det øyeblikket forlot kroppen. Vekttapet kan imidlertid også skyldes utånding og fordamping, og i dag mener de fleste forskere at resultatene i større grad gjenspeiler datidens holdning til sjelens eksistens enn et reelt fenomen.

nr.17/2003, side 17
Vis hele sitatet...
Vet at noen her er mer eller mindre skeptisk til Illustrert vitenskap (uten at jeg helt har skjønnt hvorfor), men dette er uansett det de skriver.
Uansett, siden E=mc^2 burde det skjedd en eller annen eksplosjon e.l. når mennesker dør, hvis det virkelig er slik at vi 'mister' 21 gram, noe det ikke gjør.

Hvis jeg ikke tar helt feil, eksploderer derimot lemmener når de dør. Kanskje dette betyr at lemmen har sjel, men ikke mennesket? Dette burde jo forskes mer på.
Opprinnelig postet av SharQ

.... Hvorfor skyter han seg selv?
Vis hele sitatet...
Har lest litt rundt, ettersom jeg satt igjen med et sterkt inntrykk av filmen, (for å prøve å få med meg andre sine synspunkter.) En følelse som jeg sjelden blir sittende igjen etter filmer.


1. Kommer av at hjerte hans begynner å svikte, dette var i allefall første tanke som slo meg, og at han holder på å bli kvelt, noe som ifølge doktoren er en av de verste måtene å dø på. Han orker heller ikke tanken på en ny hjerte transplantasjon, hvor han må vente på at noens død, fordi han vet hvordan Christina's ulykke ble hans "lykke", noe som han tydelig bærer preg av etter transplantasjonen.

2. Det kan også virke som han forsøker å hjelpe Christina, hvis hun dreper Jack vil hennes liv bli ødelagt på samme måte som Jack's liv ble ødelagt etter ulykken.

3. Klippet ut noen kommentarer fra IMDB sitt forum :
I agree with those who said that Paul shot himself because of guilt. I think that guilt is the main theme of the movie, and it comes to live terribly in the eyes of the three main caracters. Jack (Del Toro, spectacular) because he felt betrayed by Jesus, and couldn't stand the fact that he had taken away three lives. Paul, precisely, because what gave him life, the new heart, came from the death of Christina's loved ones (and knowing that this issue, the accident, would always stand between them). And Christina, because she is in love with the man who has the heart of his dead husband. None of them can stand it, much longer, and Paul escapes with the only possible solution: dying, what would have happened to him if the transplant had not taken place.
Vis hele sitatet...
4.
Well, I think it is symbolic that he shoots his heart (or rather Naomi's character's husband's heart). I was baffled also at first and it is not a straightforward or irresistibly logical reading. As all psychological streams of motivation of behavior run deep and obscure (something clear also in the movie if we don't take into account Sean Penn's character point of view of the reason of things, determinism). But the explanation I venture is that Penn feels that in all this chaos more chaos like his death won't make much difference. That by shooting himself, by destroying the heart that he has and is from Naomi's husband and now that she is eliminating Benicio, he can finally take all the problems away physically from Naomi. Of course he's preventing also Naomi from having to experience his upcoming death and from her doing anything to try and save him. But of course, she doesn't want that. And in the end, when he's dying, she tells him he loves him. At which him, dying responds feebly but interestingly with his eyes. We don't know if it is REAL LOVE, but in the end, what IS real love? She loves him or thinks so because she has come to need him and because she is irrevocably tied with him (and his heart, no pun intended and I think the image is only very intelligent, the writing of the movie is brilliant). He shoots himself also because at this point he is becoming a cripple and he doesn't want to end his relationship with Naomi as a cripple.
Vis hele sitatet...
Sist endret av SiMpSoNs; 16. mars 2004 kl. 18:36.
Jeg så filmen for 1\2 time siden.
Som jeg oppfattet det skøt han seg med vilje.
Kan det ligge noe bak at hjertet sviktet?
Noe med kjærligheten eller?
Virket som om han ble trokket til Christina..
ikke vet jeg, men filmen vekket mange tanker ivertfall
Sist endret av Magnus; 16. mars 2004 kl. 22:08.
21 gram er det sjela veier!
vi har fått det med oss