Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1055
Mange sier at innvandrere er værre en nordmenn når det gjelder å begå krimminelle handlinger... men det kan jo være en grunn til at flere innvandrere blir tatt.

Vi blir ikke overrasket når vi hører at flere statistikker konkluderer med at innvandrere blir lettere er mer kriminelle enn nordmenn. De blir lettere pågrepet, siktet og tiltalt enn nordmenn flest, ofte uten at det er grunnlag for domfellelse. Mange av oss leste for noen år siden om mannen fra Somalia som ble stoppet av politiet hele 17 ganger fordi han hadde fått seg en ny sykkel. Hadde det samme skjedd med en nordmann? Neppe. Denne mannen er et levende eksempel på politiets forskjellsbehandling.

Innvandrere blir pågrepet så mye som tre ganger så ofte som norske menn. En rapport lagt fram av Oslo-politiet i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner blant innvandrerbefolkningen var 41 per 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 per 1000. For ikke-vestlige innvandrere var tallet helt oppe i 55 per 1000.

I gjennomsnitt begår 5,8 prosent av menn med innvandrerbakgrunn i Oslo lovbrudd, mens 3,1 prosent av nordmenn gjør det. Hvis vi leser rett fra disse tallene kan vi konkludere med at det er nesten dobbelt så mange kriminelle innvandere, enn kriminelle nordmenn. Ser vi kritisk på statistikken og ser hva som ligger bak kan vi finne mange grunner. Episoden med den somaliske mannen som til slutt solgte den nye sykkelen sin fordi han hadde blitt stoppet av politiet 17 ganger tyder på at hudfargen svært ofte er avgjørende. Innvandrere skiller seg ut og er lettere og legge merke til enn nordmenn flest. En rekke undersøkelser har vist oss at innvandrere flest både er mer lovlydige og bruker mindre rusmidler enn den jevne nordmann. Særlig innvandrerkvinner skiller seg ut og er så å si fraværende på kriminalstatistikken. De få innvandrerne som er kriminelle utfører til gjengjeld mye flere kriminelle handlinger enn kriminelle nordmenn. Dette gjør at innvandrere er mer utsatt for kontroll enn andre. Det skjer en stigmatisering av innvandrere. Noen får et ulykkelig opphold som varetektsfengslet, i og med at de er uskyldige, men så å si straffet for sin hudfarge.

Det er ikke helt uten grunn at innvandrere pågripes oftere enn nordmenn, for alt i alt begår innvandrere de flest lovbrudd. Det er viktig å ikke sette alle i samme bås, forskjellen varierer med alderen. I aldersgruppen 25 til 29 år begår innvandrere dobbelt så mange lovbrudd som nordmenn. Forskjellene er størst for menn under 30 år. Går vi enda lenger ned i alder ser vi at innvandrergutter mellom 14 og 17 år begår ran og utpressing hele 20 ganger så ofte som nordmenn. Det er ikke bare når det gjelder ran og utpressing av innvandrere leder, men også andre lovforbrytelser. Det kan være narkotikaforbrytelser, bedrageri og voldshandlinger.



Selv om innvandrere er overrepresentert i ran og utpressing er det nordmenn som dominerer i de fleste av de andre 22 kategoriene. Når det kommer til drap er dette fortsatt så å si et norsk problem, det er nordmenn som dreper og nordmenn som blir drept. I år 2000 var det kun 1 utenlandsk statsborger og 4 som tidligere har hatt utenlandsk statsborgerskap blant gjerningsmennene. Når det gjelder små saker, slik som enkle tyverier, ligger også innvandrerne høyest. Det kan komme av at de blir oftere kontrollert enn nordmenn. Faktisk er det svensker som er de utelandske statsborgerene som utfører mest kriminalitet i Norge. Ingen andre utlendinger på norsk jord begår flere forbrytelse og forseelser enn svenske statsborgere.

Av de 9 223 utenlandske statsborgeren som ble arrestert i 2000 ble enten siktet for kriminelle handlinger eller ble bøtelagt for forseelser, viser tall fra statistisk sentralbyrå at 1 251 personer kom fra Sverige. Det er dobbelt så mange lovbrytere som fra hele det afrikanske kontinentet og det asiatiske kontinentet til sammen (1 207).Svenske kvinner og menn er de mest voldelige og de mest trafikkfarlige av alle utenlandske statsborgere i Norge.Av de 573 utlendingene som ble siktet for voldshandlinger, kom 46 fra Sverige. Svenske bilister er derimot i en egen klasse når det gjelder å bryte trafikkregler på norske veier. Av de 2 307 utenlandske statsborgerne som ble bøtelagt på våre veier, var 590 av de fra Sverige.


Danskene sto bak de fleste økonomiske forbrytelser, det er også flest fra Danmark som ble siktet i alvorlige narkotikaforbrytelser.185 utenlandske statsborgere ble siktet for bedrageri, hvitvasking og annen økonomisk kriminalitet, 37 av dem kom fra Danmark. Det var 1 076 utlendinger som ble siktet for narkotiske forbrytelser, av disse var 130 fra Danmark.Det er spesielt tre nasjoner som utpeker seg veldig når det gjelder narkotiske og økonomiske forbrytelser og det er Danmark, Sverige og Storbritannia. 350 personer fra de tre nasjonene var innblandet i narkotikasaker


I begynnelsen av år 2000 var det registrert 178 700 personer med utenlandsk statsborgerskap i Norge. Av disse er det flest Svensker og Dansker som bor her i landet. 25 100 fra Sverige og 19 200 fra Danmark. Fra Bosnia-Hercegovina 12 200 og fra Pakistan var det 7 400.Av de 9 223 utlendingene klarte ikke norske myndigheter å finne hjemlandet til 818 personer. Grunnen til at Svensker og dansker er de som utfører mest kriminalitet er selvsagt at de fleste utenlandske statsborgere i Norge er svensker og dansker, men det er fortsatt en litt overraskende statestikk. Du hører jo for eksempel aldri på radioen at en straffbar handling er utført av en svenske. Dette har igjen med hvem man legger merke med og hvem som skiller seg ut.

ER innvandrere værre en nordmenn? Er nordmenn rasistikse... e annet emne her sa hvordan politiet arresterte en fordi han så anerledes ut.. (han hadde sovjet belte :P) Hvorfor er det blitt sånn at innvandrere er værre en nordmenn?

og en siste ting... statestikken viser også at nordmenn gjør værre ting

Totalt for grovt ran: 124, av disse var 43 % innvandrere. Totalt for legemsbeskadigelse med bruk av kniv: 35, av disse var 43 % innvandrere. Altså, litt under halvparten hadde utenlandsk bakgrunn. (dette var i 1995)
Jeg kjenner ikke så mange innvandrere. Men de jeg kjenner er hyggelige og hjelpsomme folk. Det er rasistisk motiv fordi USA's terror "midtøsten" fører til påvirkninger gjennom internasjonal politikk om at dette er stygge og slemme folk. Noe som gir ringvirkninger til alle andre. Bedriftene vil ikke ansette fordi dette er folk som kan voldta deg eller rundstjele deg.

- USA er opphav til rasisme i verden. De innførte dette så tidlig som på 600 tallet. Og en tid betalte de forente stater $25 dollar for hver skalpe av en indianer som ble levert inn til staten.

Faktum er at de som kommer fra utlandet jobber hardere og lengre en noen annen nordmann ville klare. I Tyrkia, spania og rundt der jobber folk så og si fra klokka 09:00 til klokka 01:00 om natta hver dag. Vi klarer knapt jobbe fra 09-15 uten å bli sykemeldt.

De som blir dumpet fra sosial støtte blir ofte kriminelle. Men vi skal ikke definere en kriminell som et dumt dyr som ikke skjønner noen ting. Jeg tror de fleste innvandrere som utfører et ran gjør det fordi de må. Penger til mat eller dø.

Men krim statistikken er høyere i Oslo og østlandet en andre steder. Og hvorfor? Jo, Oslo Kommune har noen hospits og kommunale leiligheter som er innmøblert med knuste senger, stoler og bord. Skittne og stygge vegger og det som værre er. Når der er fullt så må en bo på gata. Dead end.

Det finnes også et mindre antall som står bak voldtekter som faktisk er voldtekt. Andre kan være en jente som gikk med på, men senere anmeldte det som en voldtekt for å få penger. Folk blir kastet i fengsel, og satt ut på gata igjen.

Økonomiske forbrytelser blir mer som "sjokolade" for rike forretningsfolk. De vil ha mer, fordi de er avhengig av det.

Men ingen problemer blir løst i fengsel. Spesielt ikke for de som har blitt utkjørt økonomisk eller på annen måte av staten og blitt tvunget til å begå ran for å overleve. Således kan et rettsystem påvirke personen til å virkelig føle at rettsystemet er korrupt og miste tillit. Det fører bare til hardere kriminalitet. Så kan politikerene snakke om hvor høye statistikkene har blitt, ja dette er nok innvandrere som står bak.
Sist endret av Sméagol; 17. november 2003 kl. 01:04.
Dette blir kanskje litt offtopic men jeg kjører den alikevel:


"Men ingen problemer blir løst i fengsel." Smeagol

Det som er litt paradoksalt er at vi den siste tiden har fått mange nye typer forbrytelser, økonomiske forbrytelser, datarelatert etc. men vi har ikke fått noe ny måte å kurere forbrytere for slike forbrytelser. For meg virker det som den eksisterende løsningen "fengsel" gjør mer godt enn ondt.

Man har jo alternativer som Soning i frihet og terapi etc. Noen som har noen tanker rundt dette?
Og dette er mannen som sa han var lei av å se pakkisene i de feite bmwene sine! Du er på god vei. Innvandrere er helt greie.
er enig med mye av det dere sier.
fint at det finnes fornuftige folk .
pinnsvinet:
Ja, men dette er en gruppe som kun driver kun med narkohandel og andre kriminelle berikelser.

Jeg har ikke noe i mot _vanlige_ innvandrere som kommer hit for å jobbe eller se et annet land.
Hvor har du lest denne sosialistiske propaganda'n?
Mange måter å fremstille statistikk på ja :P

Men det med politiet og hudfarge tror jeg ikke er det største problemet, det er heller pressen som er mer ivrig på å skrive om kriminelle innvandrere som er et problem.

Så lenge innvandrere kommer hit med "gyldig" grunn, tar seg arbeid, lærer seg norsk og oppfører seg, har jeg ingenting imot dem. Men noen av de som kommer hit har overhodet ikke grunn til det. Det er visstnok ganske ofte de "rikeste av de fattige" som kommer hit, og lever på støtte fra staten resten av livet uten å jobbe en eneste time for det. Disse kan vi kaste på hodet ut igjen etter min mening.

Opprinnelig postet av Sméagol
Jeg tror de fleste innvandrere som utfører et ran gjør det fordi de må. Penger til mat eller dø.
Vis hele sitatet...
Hvis man vil ha hjelp i Norge får man det, tviler sterkt på at noen dør av sult hvis de ikke blir kriminelle. De kan få seg en jobb, og hvis de ikke får det og sulter ihjel kan de tusle på sosialkontoret.
Sist endret av Benson; 17. november 2003 kl. 03:33.
Opprinnelig postet av Sméagol

- USA er opphav til rasisme i verden. De innførte dette så tidlig som på 600 tallet. Og en tid betalte de forente stater $25 dollar for hver skalpe av en indianer som ble levert inn til staten.

Vis hele sitatet...
Bullshitt! Rasisme/Fremmedfrykt ligger i bunnen av menneskets psykologi. Og å ta skylden på USA for alt ondt i verden er utrolig enkelt og naivt. Det er greit nok at USA gjør mye ugagn, men det er enkelte gode sider ved USA også. Det er få plasser i verden at samensleisingen av kulturer går så godt som i USA, til dags dato.
Jeg er helt enig i det Benson sier. Innvandrere som kommer hit å blir en del av samfundet er bare interessant. Det finnes desverre også folk som ikke er interessert i dette, og disse bør som sagt kastes på dør. Vi har nok nordmenn som burda bli kasta ut også
Jeg har mye imot innvandrere, men bare de som lager trøbbel og ingenting annet. Det gjelder også nordmenn.

Kan vise til en gjeng, som holder til her i Sandnes;
http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt...ticleID=178732
Les også gjerne gjennom alle kommentarene folk har slengt med. Er mange av de som kunne blitt brukt i denne diskusjonen.

Majoriteten av nordmenn, er i mine øyner, ikke rasister. Det er innvandrere som "Sandnes Mafia", som de kaller seg (dog de ikke vet hva mafia engang står for), som gjør nordmenn til rasister. Det mener nå jeg.
Det er klart man får fordommer mot fargede og utendlandske personer, når man daglig hører om deres eskapader utenom loven.

Jeg er en rasist, ja, men det er bare mot visse mennesker. Jeg kjenner flere innvandrerfamilier, og adopterte, som jeg har nesten daglig kontakt med. Majoriteten av disse holder seg på matta, og det verste lovbruddet dem gjør er vel at dem drikker og er under 18.
Men, mot slike som i den Stavanger Aftenblad-artikkelen, skulle jeg gjerne planlagt henrettelsen av selv. Jeg har selv møtt den gjengen, og de er ikke ute etter noe annet enn og laste samfunnet med unødvendig dritt.
Better than thou.
Opprinnelig postet av Sméagol
- USA er opphav til rasisme i verden. De innførte dette så tidlig som på 600 tallet. Og en tid betalte de forente stater $25 dollar for hver skalpe av en indianer som ble levert inn til staten.
Vis hele sitatet...
Sist jeg hørte var det ikke stort mer enn indianere i dagens USA på 600-tallet men. Hvor godt fulgte du egentlig med i historietimene?

Forøvrig det Surrehu sa.
Reagerte på det med 600-tallet jeg også :P Det var vel nesten et millenium før Columbus ble født..