Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 11347
1. Først og fremst ønsker jeg å spørre om jeg i tråd med NFF`s reglemang kan stille mitt spørsmål som står skrevet nedenfor:

Dette er et hypotetisk spørsmål - ikke et forsøk på å bryte norsk lov. Bare er nysgjerrig på akkurat dette spørsmålet:

(Dersom dette bryter med NFF`s reglemang på noen måte, så unskjylder jeg og aksepterer at innlegget blir fjernet - selvfølgelig.)

En person sa han hadde en teori om at dersom man får cannabis sendt til sin adresse i norge fra utlandet - uten at politiet kan spore deg til pakken gjennom f.eks betalingskort, online betalingsmetoder, e-post, sms osv, så vil de dermed ikke kunne dømme deg for innførsel, eller sikte deg som importøren/kunden etc, dersom du ikke selv erkjenner straffeskjyld, og politiet ikke har annet enn en pakke i hendene med din adresse på?

Hvem som helst kan hypotetisk sett motta en pakke de ikke skulle ha fått / eller det kan ha blitt sendt til deg av ukjente som prøver å "screw you over"...? Er det slik at dersom den dømmende makt ikke kan knytte deg opp mot et slikt tilfelle, kan de da ikke dømme deg for noe? - eller har jeg glemt noe her?
Etter det jeg har lest på forumet her, kan de ikke sikte deg for innførsel om de ikke kan henvise til en bestilling.

Du kan jo bare si at det sikkert er en dårlig spøk e.l.
Trådstarter
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Etter det jeg har lest på forumet her, kan de ikke sikte deg for innførsel om de ikke kan henvise til en bestilling.
Vis hele sitatet...
Ok. Det er hva jeg ville trodd og - men er fremdels i påvente av flere meninger ang dette.

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Du kan jo bare si at det sikkert er en dårlig spøk e.l.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke det hadde vært bedre å kun nekte betjentskap med pakken og nektet å uttale seg ang saken? - man har jo rett til å ikke forklare seg, eller ville dette være dumt i forhold til spørsmål ang rettssak?

PS: dersom man allerede er dømt for straffbare handlinger eller narkotikabruk/besittelse etc. tidligere, vil de da kunne dømme deg på den sluttning at de mener det "må ha vært deg" og "ikke ser noen annen sammenheng?" eller noe slikt?
Å nekte å forklare deg vil bare gjøre skade. Det er ingen som mottar dop i posten uvitende som stiller seg på bakbeina og nekter å avgi forklaring. Når det er sagt så vil de ikke kunne dømme deg uten at du kan knyttes til bestillingen. At du har en fortid med bruk/besittelse vil ikke utgjøre noen forskjell utover at de sannsynligvis vil ha en grunn til å foreta videre etterforskning. En tidligere drapsmann kan ikke dømmes for et drap han er utenforstående til bare fordi han beviselig var i området da det skjedde.
Trådstarter
Sitat av Franklin Vis innlegg
Å nekte å forklare deg vil bare gjøre skade. Det er ingen som mottar dop i posten uvitende som stiller seg på bakbeina og nekter å avgi forklaring. Når det er sagt så vil de ikke kunne dømme deg uten at du kan knyttes til bestillingen. At du har en fortid med bruk/besittelse vil ikke utgjøre noen forskjell utover at de sannsynligvis vil ha en grunn til å foreta videre etterforskning. En tidligere drapsmann kan ikke dømmes for et drap han er utenforstående til bare fordi han beviselig var i området da det skjedde.
Vis hele sitatet...
Ok Ok. Takker.

Noen andre som har noe mer input? Andre grunner til å bli dømt om man ikke etterlater seg pengespor/innrømmer skyld?
Det er ikke så uvanlig og sende penger til utenlandske butikker for så og få de til og sende varen, nettop for og unngå dette.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg fikk en pakke fra amsterdam stoppet, men i og med at de ikke kunne bevise noe så ble saken henlagt.
Litt sært tilfelle egentlig, jeg ble ikke innkalt til avhør en gang, fikk bare henleggelsesbrev i posten et par måneder senere, og ingen pakke i posten.
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg fikk en pakke fra amsterdam stoppet, men i og med at de ikke kunne bevise noe så ble saken henlagt.
Litt sært tilfelle egentlig, jeg ble ikke innkalt til avhør en gang, fikk bare henleggelsesbrev i posten et par måneder senere, og ingen pakke i posten.
Vis hele sitatet...
Ok. Spesielt ja. Vet du om pakken ble sendt i retur?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Den hadde ingen avsenderadresse, så nei den ble nok destruert.
Hehe, ser uansett ikke for meg at de sender oppdaget narkotika i retur til avsender.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Hehe, ser uansett ikke for meg at de sender oppdaget narkotika i retur til avsender.
Vis hele sitatet...
Det må være bra lett for en utro toller og snike vekk litt av hvert. Kan jo bare si at det var litt mindre en det egentlig var i posen du sjekka. Noe sier meg at de har rutiner for dette, dog ville jeg ikke blitt overasket.
Spørs nok litt hvor du bor - stor eller liten by. Jeg kommer fra en forholdsvis liten by på i overkant av 20k innb.

For 5 år bestilte jeg en pakke med frø fra en nederlandsk nettbutikk. forsendelsen med 5stk "Female seeds - Grapefruit" ble stoppet i tollen.

Politiet ringte meg i sommerferien og ville at jeg skulle komme til avhør, men jeg var på roskilde-festivalen i Danmark så vi måtte utsette avhøret. Ca et par uker seinere ringer de igjen fra kammeret og vil ha meg inn til avhør, denne gangen er mine foreldre på ferie og jeg er aleine hjemme. Jeg tilbø meg å komme ned til avhør, men det kunne jeg altså ikke fordi jeg var under 18 år og måtte ha en foresatt tilstede. Litt merkelig i utgangspunktet at de da ringer meg på denne måten, fremfor å sende et brev til meg v/ foresatte.

Uansett;

Det som til slutt skjedde, uten at jeg hadde fått forklart meg(hadde selvsagt nektet for å ha bestilt frøene uansett) - var at to politifolk pluttselig kom med ransøkelsesordre på døra hjemme. Søstra mi og mora mi blei hysteriske og jeg ble deppa i lysets hastighet.

Politiet hadde fått ransøkelsesordre på totalt falskt grunnlag(de hadde 0 bevis for at jeg hadde noe med de 5 frøene i utgangspunktet). Jeg nekter å forklare meg og blir sittende 17 timer på glattcelle - uten mat og drikke(fikk vel og merke to brødskiver og 2dl lunken melk, men hadde ikke akkurat matlyst).

Kl. 01 om natta kommer største nazi texas walker ranger inn i glattcella og sier at jeg kan få dra hjem nå, hvis jeg forklarer meg. Jeg var i utgangspunktet ikke interessert, men jeg hadde også en familie å tenke på + at jeg var totalt dehydrert og helt skjelven/svimmel.

Politiet hadde beslaglagt 0,1 g hasj (siktelsen lød på 0,5), men jeg veit det ikke var mer enn 0,1 - på mitt gutterom. De hadde også lest av alle meldingene på min mobiltlf og forsøkte å få meg til å innrømme forsøk på kjøp av hekkere osv.. Jeg nektet for alt utenom de faktiske forhold(at jeg hadde den lille piecen på rommet).

Saken endte med at jeg måtte møte i retten og fikk 5.000,- i bot. Fordi jeg var 16-17år, så hadde jeg ikke penger og pappa måtte betale.


Dette sier litt om "rettsstaten" Norge. Hva godt førte dette til? at jeg hater politiet for resten av mitt liv.. Og at jeg aldri kommer til å samarbeide - uansett. Det skal også nevnes at jeg alltid har fått topp karakterer f.o.m 10. klasse t.o.m høyskole, hvor jeg nå studerer. Jeg røyket mye hasj fra jeg var 16 til jeg var 19, men har nå røyket lite de to siste årene.

Jeg har aldri vært kriminell på annen måte og forstår ikke politikken i å drive heksejakt på folk som tar seg en blås, ærlig talt.
Trådstarter
ok, takk for alle svar. Gjorde i alle fall meg klokere
Bare ikke legg igjen noe spor etter deg, så får du bare håpe
Kompis av meg hadde en "hasj i posten" sak for noen år tilbake

han bodde i en relativ stor by i nordnorge for å gå på skolen han fra bergen og glad i å røke ble jo ganske forferdet over prisene der oppe, så han fikk kompis til å sende oppover 50g om gangen i posten, dette funket fint til han en gang ikke fikk pakken/konfolutten i posten, hmm, merkelig tenkte han, han som sendte det trodde han bøffet han ect. ble mye kranglig vertfall, men det som skjedde var at ca 4 mnd etter at pakken var sendt fikk foreldrene hannes beskjed fra politet om at sønnen måtte møte til avhør, han var adresse registert i en liten komune uten for bergen, derfor fikk foreldrene brevet,
kompis noiet bra ut, men stilte jo seff i avhør, nektet på alt, nektet for at han røykte ect, med andre ord total fornektelse, da sa politet at, ok, ta en pisse prøve og bevis din uskyld, han nektet og spilte støtet over at du kunne forlange noe slikt, og de sa, ok, da blir det sak!, greit sa han, han viste at han ikke hadde sjans til å pasere pisseprøven, men så gikk han på internett og bestillt noe pisse rense stoff, husker ikke helt hva det het, men han fikk dette i seg fort som f. og ringte politet og sa, ok, har jo ikke noe å frykte, så han tok pisse prøven og den ble negativ, og saken henlagt.

vell og merke er dette mange år siden, og det er snakk om en veldig liten kommune, så det kan jo ha spilt inn, men han slapp vertfall unna

beklager skrive feil, små dyslektik
Trådstarter
50g var stor menge å få i posten da.
Men det er jo ikke umulig å bli innkaldt til pissings likevel selv for små mengder?
Kan forresten politiet komme på razzia uten at du får noen beskjed før også? For litt hasj liksom?
Hvor tror dere grensa går mellom "henlagt" og straffesak?
Sendte selv noe gress til en kompis i Norge da jeg var i Nederland for noen år siden. Sendte også noe gress samt svært god hasj til min egen adresse som var i Australia på den tida. Jeg sendte hasjen og gresset i to forksjellige konvolutter. Til min kompis i Norge måtte jeg bruke det ekte navnet - da han bor i blokk. Til min egen adresse i Australia dikta jeg opp ett navn, men til samme kollektiv-adresse. Jeg tenkte som så at ingen kan ta meg for en forsendelse som ikke er til mitt navn.

I Australia så viser det seg at de åpner all post for å sjekke om det er frø e.l. - grunnet at faunaen i Australia er svært sårbar for innføring av nye arter (har vært adskilt i millioner av år fra andre verdensdeler). MArihuanaen kom aldri fram. Men den gode hasjen (ca 6-7g) kom fram sammen med en melding om at tollvesenet hadde åpna konvolutten for å sjekke etter frø o.l. men hadde funnet at innholdet kunne passere.. Noe spesielt at forsendelsen kom fram selv om konvolutten var åpna og innholdet sjekka. Mine hypoteser er at man har med en toller som er litt "snill", eller en uobservant toller, eller at tolleren rett og slett ikke visste hva det var.. Hasj er svært svært sjeldent i Australia.

Kompisen min i Norge ble sendt i avhør. Han nekta for å ha kjennskap til at noen hadde sendt gress i posten til han. Det endte med at tollerne trodde på han og sa at ja slikt kan jo skje hvemsomhelst - og saken henlagt.

Om du ikke bor i blokk, men i et eget hus - tror jeg metoden med å skrive et annet navn kan være god. Skriv f.eks Per Hansen og samme adresse. Det værste som kan skje da tror jeg er at hasjen/gresset ikke kommer fram. Om det ikke kommer fram så er det mest sannsynlig stoppet i tollen. Har man riktig adresse så legger postmannen det i riktig postkasse og satser på at det er noen som bor der midlertidig e.l.
Sist endret av Bearass; 27. oktober 2009 kl. 16:37.
Bearass, det du skrev var interessant.
La oss si at man bor i en blokk/kollektiv hvor man deler fellesområde/etasje med 5 andre. Postadressen er det samme for alle, bare at den er delt inn i rom på slutten av adressen (f.eks. Gateveien 10-a, b, c, osv.).

Hva ville du skrevet som adresse da?
F.eks. Ola Nordmann, Gateveien 10-c (hvis man bor på c)? Man kan ikke skrive gateveien 10, siden det er flere postkasser (fordelt på 5 personer) for hvert gatenummer.
Har en del erfaring med å motta cannabis fra utlandet, og har også prata en del med venner som har samme erfaring.
Det jeg opplevde var at fra canada og nederland, så ble ca 2/10 pakker stoppa, og de 2 pakkene som faktisk ble stoppa, var de som inneholdt opp mot 30g, mens de andre 8 pakkene som inneholdt rundt 10g i hver, kom trygt igjennom.

Og om man bor på en liten plass, så kan du fort oppleve at politiet kommer på døra med ransakelsesordre og det hele, mens om man bor i en by, så får man gjerne bare ett brev eller en telefon, og så skjer det ingenting mere.
Sitat av g0ry Vis innlegg
Bearass, det du skrev var interessant.
La oss si at man bor i en blokk/kollektiv hvor man deler fellesområde/etasje med 5 andre. Postadressen er det samme for alle, bare at den er delt inn i rom på slutten av adressen (f.eks. Gateveien 10-a, b, c, osv.).

Hva ville du skrevet som adresse da?
F.eks. Ola Nordmann, Gateveien 10-c (hvis man bor på c)? Man kan ikke skrive gateveien 10, siden det er flere postkasser (fordelt på 5 personer) for hvert gatenummer.
Vis hele sitatet...
Da skriver man Ola Nordann (eller annet falsk navn) og hvilken postkasse det skal til. Posten er ikke adressert til ditt navn - men til en person som ikke bor på ditt rom. Du kan med andre ikke ord lastes for at noen har sendt en pakke til en person med feil adresse (som tilfeldigvis viser seg å være samme adresse som din).
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Bearass Vis innlegg
Da skriver man Ola Nordann (eller annet falsk navn) og hvilken postkasse det skal til. Posten er ikke adressert til ditt navn - men til en person som ikke bor på ditt rom. Du kan med andre ikke ord lastes for at noen har sendt en pakke til en person med feil adresse (som tilfeldigvis viser seg å være samme adresse som din).
Vis hele sitatet...
Men kan man ikke da få pes for å ha satt opp falsk navn på postkassen? Dersom politiet gjør litt jobb, kan de vel finne ut at det ikke bor noen Ola Nordann på din adresse. Men samtidig se at det er et helt nytt skilt på postkassen, som du garantert har lagt merke til. Ergo stor sannsynlighet for at du selv har satt opp navnet på postkassen?

Hva er best: bestille til falsk navn på postkassen eller til ditt ekte navn?
Sist endret av Chronic420; 13. august 2014 kl. 17:09.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Men kan man ikke da få pes for å ha satt opp falsk navn på postkassen? Dersom politiet gjør litt jobb, kan de vel finne ut at det ikke bor noen Ola Nordann på din adresse. Men samtidig se at det er et helt nytt skilt på postkassen, som du garantert har lagt merke til. Ergo stor sannsynlighet for at du selv har satt opp navnet på postkassen?

Hva er best: bestille til falsk navn på postkassen eller til ditt ekte navn?
Vis hele sitatet...
Ja. Tror du misforsto litt. Man dikter opp ett navn og sender f.eks marihuana til dette navnet på samme adresse som man bor på. Man skriver ikke noe på postkassen. Står det Elias Nilsen i 10c på postkassen så lar du det stå.. Men sender f.eks post til Ida Nilsen på adresse 10c istedet. Postmannen ser 10c og tenker at du kansje har noen som midlertidig bor i din leilighet e.l.

Om man er usikker på om posten kommer fram når man skriver falskt navn- kan man jo prøve å sende et kort e.l. for å forhåndssjekke.
Sist endret av Bearass; 13. august 2014 kl. 17:30.
HVa som er best for folk tenke ut sjøl.

Men om post med f.eks marihuana i ditt navn blir stoppet - så kan du forvente deg avhør. Post til noen helt andre (ikke ditt navn) - så tror jeg man kan slippe avhør om det blir stoppet. Heter man Elias f.eks - hvorfor skulle man da bli innkalt til avhør om noen har sendt marihuana til Ida Nilsen liksom?
Takk for oppklaringen! God ide å teste først med et kort. Bor i kollektiv med fem ulike etternavn, så måtte nok ha satt på mitt eget navn, og synes ikke det virker så lurt men. Men en ting jeg har lurt veldig på, er: Kan man bare sette opp et random navn på en postkasse, sende post dit og så kommer det frem uten stress? Men jeg lurer på om det enkle ofte er det beste, og at det bare blir verre av at man lager slike lure planer. Og da heller tar det avhøret og sier at man ikke har peiling på hva som har skjedd her.

Har for ordens skyld bestilt tidligere på eget navn med suksess, men skeptisk da et par fuckings solbriller ble stoppet i tollen, og måtte betale avgifter... Det mest sannsynlige er vel imidlertid at avsender var en kjenning av tollvesenet, eller at solbriller sjekkes spesielt. Og tilfeldigheter da, selvfølgelig.
Sist endret av Chronic420; 13. august 2014 kl. 17:59.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Takk for oppklaringen! God ide å teste først med et kort. Bor i kollektiv med fem ulike etternavn, så måtte nok ha satt på mitt eget navn, og synes ikke det virker så lurt men.
Vis hele sitatet...
Vil jo tro dette funker utmerket (å sende til oppdikta navn). Spørs vel helt på kollektiv-folka og at dem ikke setter seg helt på bakbena, eller stjeler posten din.